Travel

Sunt hoteluri care au un parfum propriu şi care au devenit un trademark datorită acestui aspect. Cum funcţionează dimensiunea olfactivă a camerei de hotel?

25 feb 2021 283 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Colaborarea cu o casă de parfumuri care creează o aromă specială pentru un lanţ hotelier. Este una dintre provocările pe care Emily - protagonista celebrului serial de pe Netflix - le are în aventura ei la Paris. Ideea nu e departe de realitate, fiind numeroase parteneriatele de acest tip în lumea hotelurilor şi a parfumurilor premium. „Beneficiarii“ finali sunt oaspeţii care se răsfaţă în camere înmiresmate cu note care mai de care mai fine.

„Sunt hoteluri care au un parfum propriu şi care au devenit un trademark datorită acestui aspect. Hotelul Costes (de cinci stele, de pe strada Saint Honoré - n. red.) este locul în care trebuie să ajungi măcar o dată atunci când te afli în Paris, fie că te cazezi acolo, fie că alegi să cinezi la celebrul restaurant din incintă. Este o experienţă în sine, mai ales una olfactivă“, spune Alexandra Moraru, consilier în cadrul buticului de parfumuri de nişă Madison - Absolute Beauty, de pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti.

Parfumul-semnătură al hotelului Costes este, încă din anul 2001, Brown Home Fragrance, o combinaţie barocă şi elegantă de lemn ceruit, rom, mahon, coajă de portocală amară, paprika şi muşchi de stejar, potrivit site-ului propriu al acestui loc emblemă pentru Paris.

Desigur, acest standard al parfumurilor care înnobilează camerele şi spaţiile comune depinde de hotelul ales, cel mai frecvent unităţile de tip boutique alegând această abordare. Există însă şi linii de parfumuri care se regăsesc în mai multe hoteluri ale aceluiaşi lanţ.

„Adesea, sunt distribuitori care furnizează cam aceeaşi gamă de arome (pentru toate unităţile de cazare dintr-un lanţ hotelier - n.red.). Probabil costul este un principiu după care se ghidează cei care aleg aromele în camerele de hotel. Dar cu adevărat se pot găsi variante de personalizare olfactivă. Branduri de nişă, precum Zenology, oferă o alternativă interesantă.“

Această marcă a fost iniţial gândită pentru a compune parfumuri de ambient pentru hotel, dar nu sub formă de difuzor cu beţişoare, ci într-o manieră diferită, pentru a fi pulverizate direct pe materialele textile, precum draperii sau perdele, atunci când este cazul. Parfumul persistă astfel în cameră şi este sesizat de cel care se cazează.

„Şi, ca să facă un joc de cuvinte interesant, parfumul de cameră se numeşte Ambiance Trigger, unde «trigger» înseamnă «declanşator», pentru a face referire la acel ceva care se conectează în mintea noastră cu o anumită emoţie sau amintire“, mai spune Alexandra Moraru.

La factorul declanşator se gândeşte şi Raluca Mihăescu, directorul general al hotelului ibis Bucharest Politehnica, ce urmează să se deschidă în prima parte a anului 2021. Dacă ar fi să aibă un parfum special pentru hotelul pe care îl va conduce...

„... ar trebui să fie rafinat, delicat, elegant, dar şi puternic olfactiv şi cu o amprentă care să determine crearea acelei poveşti nespuse, dar trăite. Dacă ar fi să aleg arome, aş pune câte un strop din esenţele care definesc rafinamentul, dar şi puterea: iasomie, bumbac, lavandă, magnolie şi mosc“, spune Raluca Mihăescu.

Parfumurile spun poveşti, asta o ştie oricine, iar cele din hoteluri încep să scrie istorii încă din momentul în care oaspetele îşi face intrarea în recepţie. Cei de la ibis Politehnica Bucharest nu au ales o gamă de arome personalizate pentru moment, însă îşi selectează parfumurile pe baza criteriilor care le fac să fie sofisticate şi agreabile în acelaşi timp. Pentru asta, Raluca se va inspira şi din experienţele ei peste graniţe.

„În ultimii ani, am remarcat această tendinţă, către stimularea simţului olfactiv în hoteluri, mai ales în zonele comune. Pentru camerele de hotel însă, pentru o experienţă memorabilă, noi ne dorim un miros neutru, dat de lenjeria curată, aerul proaspăt şi curăţenie.“

De partea cealaltă, reprezentanţii Moxy, unul dintre cele mai noi hoteluri de pe scena Capitalei, deschis în 2020, în inima oraşului, au pariat pe un parfum personalizat.

„Aromele care definesc brandul Moxy by Marriott Bucharest Old Town sunt «Modern Wood» şi «Vibrant Jasmin», adică lemn modern şi iasomie vibrantă. Pentru Moxy, s-a selectat un parfum la fel de distractiv şi plin de viaţă ca brandul în sine. O explozie de citrice italieneşti, o inimă florală verde şi note de pădure blondă cu chihlimbar alb şi mosc de cristal“, spune Roxana-Maria Vişan, general manager al Moxy Bucharest Old Town.

Din portofoliul grupului Mariott - unul dintre cei mai importanţi jucători din domeniul hotelier din lume - mai fac însă parte şi brandurile JW Marriott sau Courtyard, ambele prezente local, mai exact în Capitală. Iar la Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca de exemplu, unde experienţa oaspeţilor este un mix între „smart business“ şi „casual relaxation“, parfumurile ambientale sunt bazate pe un complex de citrice care introduc note de smochine proaspete, pentru a spori energia. Aromele de rouă vin să aducă echilibru, totul fiind învăluit în notele reconfortante de lemn dulce şi mosc.

„Alegerea partenerilor în crearea programelor senzoriale este făcută la nivel global. Partenerul ales pentru a crea programul senzorial pentru Moxy şi Courtyard este ScentAir, care are peste 40.000 de programe implementate în 108 ţări“, mai spune Roxana-Maria Vişan.

Un alt aspect important este tehnologia folosită în difuzarea parfumului, aplicată pe măsurători precise, ce iau în considerare designul locului în care trebuie dozat parfumul, suprafaţa acestuia, fluxurile de aer şi traficul din zona destinată. Muzica şi plantele vin să completeze atmosfera generală a hotelurilor.

„Dacă ar fi să ne gândim la o abordare generală, magazinele de lux ale marilor case de modă au o semnătură prin parfum. În ultima perioadă, chiar şi centrele comerciale sau magazinele care nu sunt de lux au abordat această tendinţă, a semnăturii prin parfum.“

Pentru că generează confort şi stare de bine, un parfum plăcut poate influenţa întreaga experienţă de cazare a unui turist, la fel cum uleiurile parfumate din spa-uri pot induce, prin simpla lor prezenţă, starea de relaxare şi deconectare de la grijile şi problemele vieţii de zi cu zi.

„Dacă vorbim de hoteluri şi parfumuri ambientale, cu atât mai mult sunt necesare, pentru că adesea mergi la hotel pentru a-ţi petrece vacanţa. Şi un factor pe care turiştii nu îl vor conştientiza, dar care va rămâne în mintea lor, va fi parfumul camerei, mirosul săpunurilor şi al gelului de duş, mirosul din lobby“, explică Alexandra Moraru de la Madison - Absolute beauty.

Întreaga experienţă a vacanţei va putea fi reconectată instant cu acel hotel, chiar şi peste ani întregi, prin simpla remirosire a unui element parfumat care s-a aflat în acel hotel. Poate turistul va uita designul, poate va uita ce a mâncat, însă parfumul îi va transporta mintea înapoi în acel loc.