Arts & Design

Gecile de puf Moncler nu mai au nevoie astăzi de nicio prezentare. Totuşi, puţini ştiu că acest brand cu o istorie de 50 de ani a îmbrăcat echipa de schi a Franţei şi a fost la un pas de faliment înainte de a deveni un nume fanion al modei

14 sep 2018 2843 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Brandul de modă de lux Moncler nu mai are nevoie de nicio prezentare. Gecile cu puf al căror preţ sare de 1.000 de euro sunt purtate de actori şi cântăreţi, de la Leonardo di Caprio la Madonna, de oameni de afaceri şi pasionaţi de modă totodată. Le poţi vedea atât pe pârtiile din Alpi, cât şi pe arterele comerciale ale marilor capitale ale modei. Care este secretul brandului şi cum au devenit aceste jachete un „must-have“ povesteşte Remo Ruffini, CEO şi acţionar Moncler, omul considerat a fi responsabil pentru transformarea unui brand falimentar într-un gigant.

„Cred că integritatea trecutului deţine cheia pentru un vi-itor sănătos şi reprezintă principalul avantaj al Moncler pe piaţă. Sunt respectuos faţă de ADN-ul pe care

l-am dobândit, care este întotdeauna prezent în evoluţia mărcii, împreună cu angajamentul nostru de a îmbina calitatea cu designul şi inovaţia“, povesteşte executivul italian care a preluat brandul Mon­cler în 2003, când acesta întâmpina o serie de probleme financiare. Zece ani mai târziu însă, el lista compania la bursa din Milano într-una dintre cele mai mari oferte publice iniţiale din Italia. Astăzi, Moncler este un brand cu venituri de 1,2 mld. euro anual, prezent în toate colţurile lumii cu peste 200 de magazine monobrand, hainele fiind vândute totodată şi în unele dintre cele mai importante multibranduri de pe Glob.

„Moncler este într-o continuă evoluţie, dar în acelaşi timp îşi menţine rădăcinile. Tradiţia, inovaţia şi calitatea sunt şi vor continua să fie valori esenţiale ale brandului, întotdeauna în măsură să ofere o creştere durabilă“, adaugă Remo Ruffini într-un interviu acordat După Afaceri Premium.

Istoria brandului Moncler începe să se scrie în 1952, iar numele este o abreviere a oraşului alpin Monestier-de-Clermont, Gre­no­ble (Franţa), unde au fost produse primele articole şi echipamente montane sub acest brand. Montaniarzii italieni şi francezi au început să poarte Moncler la scurtă vreme de la apariţia brandului care apoi a ajuns să îmbrace echipa naţională de schi a Franţei la Jocurile Olimpice de Iarnă din 1968.

Încă de la început brandul s-a poziţionat pe segmentul premium, însă odată cu venirea lui Remo Ruffini la conducere Moncler îşi trăieşte a doua tinereţe. Sediul companiei s-a mutat din Hexagon în Italia, la Trebaseleghe, în provincia Padova din nordul Italiei. Iar marca a devenit tot mai urbană, fără a renunţa niciodată la spiritul sportiv, care este parte din esenţa Moncler.

„Încă de când am cumpărat brandul, la sfârşitul anului 2003, obiectivul a fost să păşim cu Moncler în viitor, fără a renunţa însă la originile sale.“ Scopul a fost acela de a implementa la nivel global o strategie pentru „jacheta universală cu puf“. Moncler s-a poziţionat ca o geacă pentru toate ocaziile. „Asta ne-am dorit la începutul acestei fantastice aventuri, care a pornit de la un produs grozav cu o istorie remarcabilă.“ În conformitate cu filozofia brandului, dincolo de tendinţe, Moncler a găsit în mod constant noi modalităţi de a se exprima prin intermediul noilor interpretări ale conceptului de jachetă, propunând un stil individual şi nerestrictiv, spune executivul. Una dintre cele mai recente mutări datează din februarie 2018, de la Săptămâna Modei de la Milano. Cu această ocazie compania a lansat un nou proiect - Moncler Genius, mai exact brandul a colaborat cu opt designeri - printre care Simone Rocha, Hiroshi Fujiwara şi Pierpaolo Piccioli - pentru a obţine opt reinterpretări ale jachetei cu puf.

De când ţine frâiele creaţiei Moncler, Ruffini a semnat parteneriate cu alte branduri de lux precum Balenciaga şi a lansat seriile Gamme Rouge (linie couture pentru femei) şi Gamme Bleu (linie pentru bărbaţi) în colaborare cu designerii Giambattista Valli şi Thom Browne.

Brandul italian a devenit sinonim cu jacheta cu puf, însă nu multă lume ştie că o parte dintre produsele ce poartă sigla Moncler, mai exact 20%, sunt realizate în România unde grupul deţine o fabrică proprie, singura din afara Italiei.  „În primul rând, România şi Italia au culturi similare şi sunt parteneri economici importanţi. În al doilea rând, în România se regăsesc unii dintre cei mai buni furnizori când vine vorba de calitate“, spune Ruffini care a crescut în mijlocul industriei modei.

„Am trăit întotdeauna într-o atmosferă apropiată de ceea ce fac astăzi.“ S-a născut în Italia, însă apoi s-a mutat în Statele Unite unde a lucrat în compania de textile a tatălui său, Gianfranco Ruffini. La revenirea în Italia, în 1984, a înfiinţat brandul New England, pe care l-a vândut ulterior. Com­pania era specializată în producţia de cămăşi pentru bărbaţi, însă în scurt timp şi-a extins gama de produse cu îmbrăcăminte sport, iar în 1993 cu o colecţie pentru femei.

„Din 2003, m-am dedicat în întregime Moncler. M-am concentrat asupra conceptului de «jachetă universală cu puf» care să fie versatilă şi perfectă pentru orice ocazie.“ A fost o abordare revoluţionară, care a marcat succesul internaţional al brandului Moncler. De la piesă de vestimentaţie pentru excursiile montane, jacheta de tip puffer a căpătat un aspect mai citadin, fără a-şi neglija tradiţia, spune executivul. El s-a alăturat grupului în 1999 ca director de creaţie, pentru ca apoi să cumpere brandul. După listare a rămas acţionar minoritar.

„Marea moştenire şi istorie a Moncler a fost principalul motiv pentru care am fost atras de brand. A fost ceva unic să găsim un brand cu un astfel de patrimoniu remarcabil şi cu un ADN puternic, pe care să putem să îl ducem mai departe.“

Strategia lui Ruffini a vizat o revenire la solida sa origine sportivă, bazată pe aspectele tehnice şi de performanţă, totodată aducând brandul în zona de fashion de lux urban. Astăzi Moncler este prezent în toate colţurile lumii, fiind purtat de iubitorii de sporturi de iarnă, dar şi de pasionaţii de modă. Pe piaţa locală grupul nu are un magazin monobrand şi nici nu are în plan să deschidă. „Moncler are o strategie de retail foarte bine definită şi deocamdată nu este în plan deschiderea unui magazin în România.“

Deşi şi-a petrecut o bună perioadă din viaţă în Statele Unite, pentru executivul italian acasă este tot în Cizmă, mai exact pe malul lacului Como. „Călătoresc mult, dar ceea ce îmi place cel mai mult este să fiu acasă, pe ţărmurile Lacului Como, unde m-am şi născut, sau la munte în weekendurile de iarnă.“

Când nu munceşte, îi place să schieze iarna şi să navigheze vara. Este, de asemenea, atras de tot ce este „made in Italy“ din orice domeniu, de la fashion la design, artă, mâncare, vin, deoarece calitatea, excelenţa şi expertiza sunt esenţiale. „Îmi place adevărul, care stă în spatele lucrurilor, şi, de regulă, adevărul vine din simplitate“, conchide Remo Ruffini.