„Roabe“ este termenul pe care Ion Ţiriac îl foloseşte atunci când vorbeşte despre automobilele excepţionale pe care le deţine în colecţia proprie, colecţie care se îmbogăţeşte de la an la an cu exemplare tot mai spectaculoase. Acestea nu sunt doar maşini, ci poveşti pe roţi. Iar cea mai recentă poveste este una care a făcut şi continuă să facă înconjurul lumii. Mai exact, omul de afaceri a pus sub lumina reflectoarelor 50 de ani de istorie Ferrari, aducând la rampă maşini emblematice, de la Dino 246 GT la noul Daytona SP3.
Automobilele reprezintă poveşti, reprezintă muncă şi inovaţie, nu doar piese puse cap la cap. Iar pasionaţii ştiu asta mai bine decât oricine. Unul dintre ei este chiar omul de afaceri Ion Ţiriac.
În 2013, antreprenorul inaugura prima colecţie privată din România. A pornit iniţial cu 70 de maşini şi motociclete, pentru ca ulterior, în 2015, să ajungă la 170 de exemplare care au marcat istoria „calului-putere“.
Astăzi, galeria găzduieşte, printre altele, singura colecţie Rolls Royce Phantom I-VI, produsă până în anul 1972, precum şi exemplare ce au aparţinut anterior unor nume sonore ca Sir Elton John, Sammy Davis Jr. şi Bernie Ecclestone.
Vizitatorii pot admira aşadar peste 30 de mărci auto şi moto renumite, de la Jaguar, Bentley, Jensen, Lancia şi Pontiac la Mercedes-Benz, Rolls Royce, Cadillac, Chevrolet, Maserati, Aston Martin, Harley Davidson, Indian Scout şi Ferrari.
De altfel, luna trecută, Ţiriac Collection a găzduit un eveniment rar, dedicat mărcii Ferrari, în cadrul căruia au fost prezentate 21 de modele din ultimii 50 de ani, inclusiv exemplare unicat precum Daytona SP3 şi LaFerrari. Evenimentul a adus în prim-plan nu doar performanţele tehnice, ci şi legătura emoţională profundă între pasiunea pentru automobilism şi spiritul Maranello.
De ce Ferrari? Pentru că brandul spune o poveste.
A fost odată un tânăr pasionat de motoare, Enzo Ferrari, care visa să creeze cele mai rapide maşini din lume. După ce a lucrat pentru Alfa Romeo, în 1947, şi-a fondat propria companie – Ferrari – lansând primul model, 125 S. Curând, maşinile sale roşii au început să câştige pe circuite celebre, devenind simbolul victoriei şi al eleganţei italiene.
Deşi Enzo nu era interesat de maşinile de stradă, succesul în Formula 1 a atras atenţia lumii întregi. Astfel, în timp, Ferrari a devenit mai mult decât un constructor – a devenit o legendă.
În 1969, Fiat a cumpărat o parte din companie, dar spiritul lui Enzo a rămas viu. Ferrari a continuat să inoveze, combinând viteza, luxul şi pasiunea.
Astăzi, este un rege al performanţei, cu un trecut glorios şi un viitor electric. Şi legenda continuă, turând mereu spre viitor.
În acest context, Ţiriac Collection a marcat 50 de ani de istorie Ferrari printr-o expoziţie cronologică spectaculoasă, ce a reunit 21 de modele emblematice ale mărcii. Evenimentul a adus în România o selecţie unică de automobile de colecţie şi a reunit oficialii Ferrari şi un public pasionat de excelenţa ingineriei italiene.
Această expoziţie a reprezentat o lecţie despre tradiţie şi inovaţie. Despre cum un brand ca Ferrari a trecut de la cursele din Monza la saloanele de artă şi design din Milano. Şi despre cum România, printr-un gest privat de colecţionar, a devenit parte din această conversaţie globală despre patrimoniu, pasiune şi perfecţiune.
Ion Ţiriac, gazda evenimentului, a subliniat legătura personală cu Ferrari, evocând o întâlnire cu Enzo Ferrari într-un moment critic pentru companie.
„Ferrari este un brand italian şi va rămâne în Italia – mi-a spus Enzo cu hotărâre, refuzând ofertele venite din afara ţării. Acest brand înseamnă excelenţă, iar pentru mine, Daytona SP3 este cea mai bună maşină Ferrari construită vreodată.“
În anii ’60, Ford a fost foarte aproape de a cumpăra Ferrari. Compania americană dorea să intre în lumea Formula 1 şi a negociat preluarea mărcii italiene. Enzo Ferrari a fost iniţial deschis, dar a refuzat în ultimul moment, deranjat de ideea că nu va mai avea control asupra diviziei de motorsport. Tranzacţia a eşuat, iar drept replică Ford a creat legendarul GT40, cu care a învins Ferrari la Le Mans ani la rând.
Doar că brandul italian a fost şi a rămas o legendă în motorsport, pe când din lumea Formula 1, cel puţin, Ford a dispărut pentru o vreme, urmând să revină începând cu 2026 într-un parteneriat cu echipa RedBull.
„Enzo Ferrari spunea că noi nu vindem maşini, ci visuri. Iar aceste visuri devin realitate datorită celor care le înţeleg. Domnul Ţiriac este un astfel de ambasador“, a afirmat Danilo Trapani, business manager Ferrari South Europe, care a subliniat astfel rolul colecţionarilor în păstrarea spiritului mărcii.
Expoziţia de la Bucureşti a fost gândită ca o călătorie în timp. De la modelele clasice ale anilor ’70, precum Dino 246 GT şi 308 GT4 – cu design Bertone şi motor V8 central –, până la supercarurile moderne, fiecare automobil a ilustrat un capitol din istoria Ferrari.
Între modelele remarcabile s-au aflat şi 400i (care a aparţinut lui Boris Becker), Testarossa – simbolul anilor ’80, şi F40 – ultimul model realizat sub supravegherea lui Enzo Ferrari.
Anii ’90 au fost reprezentaţi prin 456 GTA şi 550 Maranello, în timp ce mileniul al treilea a adus în prim-plan modele ca Ferrari California, 599 GTO – ex-Felipe Massa – şi hipercarul LaFerrari, realizat în doar 499 de exemplare.
Reprezentarea actualităţii Ferrari a fost asigurată de Monza SP2, SF90 Stradale şi 812 Competizione Aperta, culminând cu Daytona SP3 – un model emblematic, cu design retro-futurist şi performanţe extreme, considerat de mulţi apogeul esteticii şi al tehnologiei mărcii italiene.
Ţiriac Collection nu este un muzeu în sensul clasic. Este un spaţiu viu, deschis publicului, unde fiecare model are propria sa poveste. Şi dacă Ferrari a fost recent centrul acestui univers, galaxia auto construită aici este vastă şi eclectică.
Spre exemplu, la ediţia din 2025 a POLI AutoFEST, Ţiriac Collection a oferit o selecţie specială: Ford Shelby GT500 (1969), DeLorean DMC-12 (1981) şi Lamborghini Diablo (1991). Trei modele radical diferite, dar care împărtăşesc aceeaşi dorinţă de a schimba percepţii.
DeLorean-ul, imortalizat în pelicula „Back to the Future“, e un simbol al utopiei auto americane, pe când Shelby-ul e o explozie de adrenalină pe patru roţi, iar Diablo, primul Lamborghini care a depăşit 320 km/h, reprezintă definiţia supercarului anilor ’90.
Alăturarea acestor modele cu Ferrari-urile din galerie creează un discurs multistrat despre stiluri, viziuni şi curaj antreprenorial.
Printre cele mai noi adiţii se numără două modele Porsche – 911 GT3 R Rennsport şi 911 GT3 RS, care ridică ştacheta în zona maşinilor de circuit. Fostul pilot de raliuri Titi Aur a numit Rennsport „o bijuterie inspirată din Le Mans“. Or asta nu este o metaforă uşoară.
Motor de 620 CP, caroserie complet din fibră de carbon, un sunet care rezonează ca o orchestră de precizie germană – Rennsport este expresia pură a ingineriei fără limite. Iar fratele său „de stradă“ GT3 RS completează seria performanţei fără compromis.
Într-o lume în care totul tinde să fie digitalizat, Ţiriac Collection reprezintă un act de rezistenţă culturală.
Vizitatorii, fie ei colecţionari, pasionaţi sau simpli curioşi, pătrund într-un spaţiu în care istoria e vie şi prinde formă în metal, sticlă, piele şi zgomot de motor.
