„Made in Romania” – este legea după care se ghidează Lucian Sopa în cariera sa din industria marochinăriei. Lucian Sopa a ajuns să colaboreze cu branduri de lux cu condiţia ca pe eticheta produselor să scrie Made in Romania. El a colaborat cu nume mari din domeniul modei precum Vuitton, Versace sau Gevenchy. Unul dintre proiectele la care a lucrat a fost apreciat de milioane de oameni, este vorba de geanta roşie în formă de fluture care apare în serialul Emily în Paris, unul dintre cele mai populare seriale de pe Netflix. Geanta poartă semnătura Peter Nitz, unul dintre colaboratorii lui Lucian Sopa.
Povestea lui cu marochinăria începe încă din copilărie.El a cochetat cu marochinăria încă de la o vârstă fragedă, de altfel o muncă văzută în familie, în atelierul părinţilor săi, acolo unde a fost şi iniţiat.
„A fost un univers care m-a fascinat de mic, chiar dacă abia mai târziu am conştientizat cât de profund m-a influenţat. Pot spune că mă învârt în jurul acestei industrii de mai bine de 30 de ani—un parcurs care a început firesc, în familie, şi care a devenit în timp o adevărată vocaţie”, aşa îşi descrie pe scurt parcursul Lucian Sopa.
El a lucrat timp de 11 ani pentru Prada, unde a coordonat activităţile de industrializare, dezvoltare tehnică şi control al calităţii în România. Ulterior, a fost timp de patru ani country manager pentru Furla, unde a gestionat operaţiunile locale şi a contribuit la dezvoltarea strategică a brandului în regiune.
După experienţa acumulată în cadrul unor mari companii din industria modei, el a hotărât să meargă pe propriul drum şi a pornit activitatea antreprenorială în marochinări prin firma de consultanţă tehnică Sopa Consulting.
„La început, am ales drumul antreprenoriatului dintr-o necesitate practică—colaborările mele erau direct cu firmele mamă din Italia, iar cum acestea nu aveau sedii în România, singura formă legală viabilă era un contract între două entităţi juridice. Ulterior însă, am realizat că acesta este, de fapt, mediul în care mă simt cel mai bine: îmi oferă libertate, flexibilitate şi oportunitatea reală de a mă dezvolta în direcţia pe care o aleg eu.Probabil a existat şi o influenţă inconştientă din partea tatălui meu, care, după Revoluţie, a fost printre primii oameni din fosta fabrică de marochinărie de stat care a decis să plece şi să pornească pe cont propriu. Se pare că e adevărat ce se spune—aşchia nu sare departe de trunchi”, explică el.
Însă şi-a dorit mai mult de atât, să creeze, să inoveze şi să construiască ceva al său. Acest lucru a prins contur în 2016, când a fondat împreună cu fratele său, Ovidiu, o a doua companie prin care a oferit servicii de optimizare şi industrializare de produs pentru multe dintre cele mai renumite branduri din industria fashion de lux. Această etapă a însemnat o aprofundare a expertizei lor tehnice şi un pas important spre antreprenoriat şi dezvoltare creativă, aşa cum spune chiar el.
Odată cu încheierea colaborării sale cu Furla, Lucian Sopa a făcut primii paşi reali în direcţia propriul său atelier, care se întâmpla în 2020, moment în care a decis să se dedice în totalitate proiectelor personale.
Atelierul, în care lucrează şi astăzi, nu a fost gândit doar ca un spaţiu de lucru, ci era locul în care ideile şi viziunile sale despre marochinărie s-au tranformat într-un spaţiu real.
„Diferenţa majoră pe care atelierul meu o aduce este că aici nu vorbim doar despre un produs, ci despre o experienţă autentică. Oricine ne trece pragul simte pasiunea şi efortul pe care le punem în tot ce facem, în dorinţa noastră de a atinge perfecţiunea. Cred că, de multe ori, emoţia şi experienţa sunt mai importante decât produsul în sine—mai ales când nu vorbim despre un obiect de strictă necesitate, ci despre ceva ce ne dorim cu adevărat, care ne oferă bucurie sau ne recompensează într-un mod subtil. Fie că îl achiziţionăm pentru noi, fie că îl oferim cuiva drag, produsul capătă o valoare emoţională, iar aceasta este esenţa a ceea ce mi-am propus să construiesc”, explică Lucian Sopa.
După ani în care a acumulat experienţă în cadrul brandurilor de lux, dar şi prin intermediul colaborărilor, el a decis să se concentreze pe brandurile de nişă, care nu doar să respecte calitatea şi clientul, dar şi furnizorul. Una dintre legile care îi guvernează actualul parcurs în antreprenoriat al lui Lucian Sopa este ca atelierul său din Sibiu să fie recunoscut la nivel internaţional, să afle toată lumea că Made in Romania poate fi ca Made in Italy.
„Am ales să colaborez cu anumite branduri de nişă, pentru că am simţit că aceste proiecte nu au apărut întâmplător. Au venit cu un scop clar: acela de a oferi atelierului nostru vizibilitate internaţională, dar mai ales şansa reală de a crea produse de lux unice, cu marcajul Made in Romania – un detaliu care pentru noi are o încărcătură profundă. Unul dintre lucrurile esenţiale pentru mine este că, împreună cu colaboratorii noştri, reuşim să creăm modele deosebite – unice, aş putea spune – care poartă cu mândrie Made in Romania. Acest lucru întăreşte ideea cu care am pornit la drum: cum putem promova Made in Romania altfel decât convingând branduri de renume internaţional să dezvolte şi să producă în atelierul nostru?”, spune Lucian Sopa.
Astăzi, el colaborează cu Peter Nitz, pentru care dezvoltă linia prêt-à-porter – pornind de la o schiţă şi un scurt brief tehnic, până la realizarea produsului. Un alt brand cu care lucrează este Peter and James, brand creat de Peter Nitz împreună cu Adam Shulman, actor şi cofondator James Banks, pentru care dezvoltă obiecte cu o identitate estetică aparte, şi cu Thaden, brand de fashion de lux.
Până acum, el s-a concentrat pe dezvoltare de produs şi prototipare, oferind servicii personalizate pentru branduri. Pe viitor, el îşi doreşte lansarea propriei linii de produse, făcând deja paşi în această direcţie.
„Planul cel mai important este lansarea brandului propriu—EQUUE—care va reflecta nu doar viziunea mea profesională, ci şi parcursul personal din ultimii 25 de ani. Atelierul Equue Studio este locul în care ia naştere acest proiect, un spaţiu creat special pentru a putea dezvolta produse la cele mai înalte standarde de calitate, cu respect pentru meşteşug şi cu mândria că sunt realizate în România. EQUUE va fi, de fapt, povestea mea în marochinărie—un rezultat firesc al tuturor provocărilor şi experienţelor care m-au format şi care mi-au definit această dorinţă de a crea un brand autentic, profund, şi durabil”, descrie el noul proiect.
Brandul ar urma să fie lansat în a doua parte a acestui an, iar toate produsele vor fi realizate în propriul său atelier. Ceea ce îşi doreşte Lucian Sopa este să ducă Made in Romania la un nivel înalt, comparabil cu ceea ce însemna Made in Italy sau Made in France, adică un reper de excelenţă în marochinăria premium. Produsele vor fi în categoria premium.
„Cred cu tărie în potenţialul meşteşugului românesc şi îmi doresc ca fiecare produs EQUUE să reflecte nu doar rafinament, ci şi respectul pentru origini şi autenticitate. Ne dorim să fim foarte transparenţi cu fiecare detaliu care ţine de produsele noastre, iar Made in România nu este doar o etichetă—este o parte esenţială din identitatea brandului. Este motivul pentru care EQUUE s-a născut şi acel „ceva” care ne face să fim mândri de ceea ce am realizat”, mai spune Lucian Sopa.
Antreprenorul îşi doreşte ca dezvoltarea brandului să fie organică, cu paşi bine calculaţi. Primul obiectiv este extinderea echipei pentru a putea susţine producţia pentru propriul brand, cât şi pentru colaborările existente. Pe termen mediu, îşi doreşte să contruiască o comunitate în jurul brandului, dar şi să amenjeze o zonă de prezentare, care să reflecte întregul univers al brandului, dar şi a lui Lucian Sopa.
