Papucii de casă sunt, pentru mulţi, o necesitate. Este vorba despre un articol simplu, fără o importantă componentă estetică, care trebuie să îndeplinească un scop, să servească o nevoie. Puţini sunt cei care ar identifica acest obiect cu o piesă de lux. Şi totuşi în urmă cu trei decenii un brand danez a mizat pe a face din banalul papuc purtat la interior ceva mai mult. Iar astăzi, Glerups este un brand internaţional, care vinde anual 500.000 de perechi de încălţări din lână, toate „made in Romania“. Iar preţul ajunge chiar şi la 100 de euro pentru o pereche.
Povestea Glerups este de fapt povestea celor doi fondatori ai companiei – Ove şi Nanny Glerup. „Ove, din păcate, nu mai este printre noi, însă Nanny este în continuare implicată în business“, spune Christina Flindt Bjerg Albæk, head of marketing, communications and commercial activities.
Nanny Glerup are 81 de ani şi este astăzi parte din boardul companiei.
„Plus că ea este mama produselor noastre, aşa că de fiecare dată când lansăm ceva nou, fie că e vorba de un model sau de o culoare, ne consultăm cu ea.“
Pe scurt, povestea brandului Glerups începe cu Nanny, care i-a făcut o pereche de papuci de casă soţului său. În realitate, istoria e ceva mai lungă, aşa cum se întâmplă de obicei.
Mai exact, Ove şi Nanny au cumpărat acum mai bine de 50 de ani o fermă unde îşi doreau să trăiască. Aici, ei erau înconjuraţi de multă iarbă, aşa că au decis să îşi cumpere şi nişte oi Gotland. Nanny însă s-a confruntat cu o problemă. Ce face cu lâna rezultată de la oi? A mers astfel la un curs şi, ulterior, cu tot ce a învăţat acolo, i-a făcut soţului său o pereche de papuci de casă din lână.
„Văzând încălţările, prietenii şi vecinii i-au cerut să le facă şi lor. Totul a fost la început un hobby, dar cererea a crescut treptat.“
Oficial, bazele companiei au fost puse în 1993, când Nanny avea 53 de ani. Atunci au fost depuse actele pentru firmă, după ce timp de zece ani ea a făcut papuci de casă ca hobby. Iar ferma o cumpăraseră chiar mai înainte, în anii ’70.
„Anul viitor împlinim oficial 30 de ani. Nanny a început producţia acasă, iar astăzi sediul central al companiei e în continuare pe spaţiul aceleiaşi ferme.“
Când a început activitatea Glerups, producţia era de doar două perechi pe zi, iar fondatoarea era ajutată de alte trei doamne. Apoi, în timp, businessul a crescut şi astăzi compania realizează undeva la 500.000 de perechi pe an. Plus că, iniţial, antreprenorii îşi concentrau atenţia pe Danemarca, iar astăzi vorbim de un brand internaţional.
„Când vine vorba de vânzarea produselor noastre, credem că este important să existe un mix între parteneri de retail în offline şi un magazin online propriu.“
Pe lângă sediul central din Danemarca, compania are o subsidiară şi în SUA, care este o piaţă importantă pentru grup. Există şi o firmă în Noua Zeelandă care e axată pe vânzare.
„În plus, lucrăm cu distribuitori şi agenţi în Canada, Norvegia, Germania, Olanda, Suedia şi Franţa. Avem un partener şi în Japonia. Mai mult, vindem online, direct, în toată Europa, dar şi în Mexic sau Chile.“ Câteva perechi ajung şi în România.
Deşi businessul a început cu papuci de casă, portofoliul Glerups cuprinde astăzi ghete, pantofi şi papuci. Unii au talpă de piele, pentru a fi purtaţi la interior. Există aceleaşi modele şi cu talpă din cauciuc. Aceste încălţări sunt tot pentru interior, dar pot fi folosite şi afară, pentru plimbări scurte sau pentru dus gunoiul, spre exemplu. Ele sunt potrivite şi pentru un weekend de camping sau pentru diferite alte activităţi outdoor, spune Christina Flindt Bjerg Albæk.
„La un moment dat, Ove şi Nanny erau la cumpărături, iar Ove purta papucii de interior afară. Atunci au realizat că lâna e un material suficient de rezistent pentru ca încălţările să poată fi purtate pentru anumite activităţi şi în exterior.“ Acel eveniment a fost astfel cel care le-a oferit antreprenorilor danezi ideea de a face şi papuci cu talpă de cauciuc.
Portofoliul Glerups cuprinde o serie de culori standard, inspirate de natură şi de schema de culori tipică pentru Scandinavia, e vorba de opt tonuri.
„La cerere, putem face şi altceva, dar depindem de situaţia din fabrică de la momentul acela. Având fabrică proprie, avem o flexibilitate mai mare.“
În ceea ce priveşte producţia, odată cu dezvoltarea businessului, Nanny şi Ove au decis să construiască o fabrică proprie de la zero. Nu puteau merge înainte cu doar două perechi de încălţări pe zi realizate manual, plus că Nanny deja îmbătrânea, povesteşte executivul.
Să producă în Danemarca era prea scump, însă antreprenorii îşi doreau un loc unde să poată lucra totul la acelaşi nivel, iar produsul final să aibă aceeaşi calitate.
„Puteau să caute un partener pentru producţie, însă au preferat să construiască de la zero şi să aibă o fabrică a lor.“
Iar locul potrivit pentru această fabrică l-au găsit în România. Ove şi Nanny i-au învăţat pe oamenii de aici întregul proces. Plus că o parte din maşinării sunt construite de ei.
Mixul de lână pentru producţia Glerups este secret, însă el este un amestec între lâna de la oile Gotland şi cea de la oi din Noua Zeelandă. Pentru a ajunge în forma finală, acest amestec trece printr-o serie întreagă de procese realizate intern.
La început, în producţie, antreprenorii au folosit doar lână de la oile de tip Gotland din Danemarca. În timp însă, businessul a crescut suficient de mult încât a trebuit să caute şi alţi furnizori şi aşa au ajuns în Noua Zeelandă. Aici există o industrie puternic dezvoltată în domeniu, fiind o componentă de bază pentru economie.
„Am descoperit totodată că fermierii din Noua Zeelandă au grijă de oi, de lână şi de natură, lucru foarte important pentru noi. Astfel, partenerii noştri au o filosofie similară cu a noastră.“
Astăzi, Glerups nu are propriile oi, pentru că, în esenţă, acesta e un alt business. Compania lucrează cu fermieri parteneri, unii dintre ei din Danemarca, iar alţii din Noua Zeelandă. „Pentru producţie, noi cumpărăm lâna cu doi ani în avans. În businessul nostru este nevoie de o planificare foarte atentă.“
Nanny a lucrat timp de 30 de ani ca să găsească mixul de lână perfect pentru încălţămintea Glerups, povesteşte Christina Flindt Bjerg Albæk. De regulă, lumea se teme că fiind vorba de lână, ea poate da senzaţia de mâncărime pe piele. „Noi am găsit cum să o tratăm pentru ca în final să nu te mănânce pielea. Încălţămintea Glerups se remarcă prin faptul că este confortabilă – talpa este dublă şi ia uşor forma piciorului. Plus că este călduroasă datorită lânii.“
Compania a păstrat acelaşi design şi acelaşi fitting de la început şi nu are în plan să schimbe nimic. E un model clasic, atemporal, explică directorul companiei.
„Da, putem aduce îmbunătăţiri produselor, dar cam atât.“ Spre exemplu, eticheta cu brandul Glerups este acum realizată din pielea rămasă de la tălpi, ca parte a proiectului zero waste. „Facem ajustări, dar doar unde are sens.“
Încălţămintea Glerups a fost proiectată să reziste în timp, motiv pentru care procesul de producţie implică mulţi paşi. De altfel, compania oferă garanţie de 1-2 ani, în funcţie de ţară.
„Nu facem compromisuri când vine vorba de produse. Când Nanny a început, ea a făcut ceva din dragoste pentru soţul ei, nu a gândit nimic ca un business. În continuare, încălţările sunt realizate după aceeaşi «reţetă».“
Mulţi oameni cumpără, când vine vorba de papuci de interior, produse care se pot găsi chiar şi în supermarket.
„Noi ne-am dorit altceva, am vrut ca încălţările să te facă să te simţi acasă.“
Iar în ultimii ani, marcaţi de pandemie, oamenii au stat mai mult ca oricând acasă şi au pus accent pe propriul confort. Unii au investit în produse pentru decor sau în bunuri electro-IT, alţii în articole pentru sine, cum sunt şi papucii pentru casă.
„Începutul a fost dificil, dat fiind că noi ne-am poziţionat pe segmentul premium, dar acum lucrurile stau altfel. Avem clienţi care ne recomandă, iar asta e foarte important.“
Cine sunt clienţii brandului danez Glerups, ale cărui încălţări au preţuri care urcă de la 75 la 100 de euro?
„Clienţii noştri sunt foarte diverşi. Avem oameni care cumpără papucii pentru a-i folosi acasă. Noi în Danemarca avem încălzire centrală, dar alte ţări nu au.“
Există şi persoane care îi iau pentru după ce practică sporturi de iarnă şi vor ca la hotel să îi aştepte ceva călduros. Există totodată cei care merg la spa sau practică yoga şi poartă Glerups.
Dezvoltarea companiei şi creşterea bazei de clienţi înseamnă şi creşterea producţiei. „Am construit o nouă fabrică, lângă cea existentă, care măsoară 2.800 de metri pătraţi. Începem deja mutarea şi reorganizarea producţiei. România este singura ţară unde avem producţie şi aici lucrează circa 125 de oameni.“
Lâna, atât cea din Danemarca, cât şi cea din Noua Zeelandă, este adusă în România, iar în fabrică oamenii pregătesc mixul pentru încălţări. Lâna se ţesală manual, iar apoi ea intră într-un proces tehnologic mai complex ce implică o serie de maşinării.
„În continuare există multă muncă manuală, însă e dificil ca întregul proces să fie realizat aşa. De aceea, avem multe utilaje care ajută.“
De ce România?
„Am putea spune că a fost o coincidenţă fericită. Noi avem sediul într-un mic orăşel din Danemarca. În momentul când Ove şi Nanny au vrut să mute producţia, nişte prieteni le-au recomandat România.“ Când au mers să vadă, au găsit oamenii potriviţi în localitatea Aiud, judeţul Alba. „E ceva tipic pentru noi să mergem acolo unde simţim o conexiune cu oamenii. Mai ales că legăm relaţii pe termen lung.“
Astăzi, compania care a luat naştere oficial acum 30 de ani, dar a cărei sămânţă a fost plantată acum circa cinci decenii, a ajuns şi ea la cea de-a doua generaţie.
Fiul fondatorilor – Jesper - este acum implicat în business şi conduce Glerups. Alături de el se află Allan, care a crescut odată cu brandul, a fost implicat în tot procesul de extindere şi este acum parte din familie.
„Transferul oficial între generaţii a avut loc acum trei ani.“ Iar povestea se scrie mai departe.