Au adus mai întâi valul berii artizanale în România - poate cel mai important şi rezistent trend artizanal din FMCG-ul românesc -, au creat licori cu personalitate, au adunat în jurul lor adevărate comunităţi, iar de câţiva ani au pus pe harta Capitalei baruri specializate unde promit le consumatorilor nu doar gustul desăvârşit al băuturilor cu ingrediente alese, ci şi o adevărată experienţă culinară. Zăganu, Ground Zero, Hop Hooligans şi Ironic sunt numele care stau aşadar nu doar pe sticlele de bere, ci şi în peisajul barurilor din centrul Bucureştiului. Ce mai urmează?
Berea artizanală rămâne în vogă deşi pandemia a mai triat din jucătorii care apăruseră în număr foarte mare în încercarea de a-i converti pe consumatori de la licorile de masă la cele de nişă. În ceea ce îi priveşte pe cei rămaşi, cei mai mari şi chiar pionierii industriei, cu toate că au trecut şi ei peste o perioadă dificilă, au găsit o altă zonă de dezvoltare, şi anume cea a barurilor specializate. Aici, unii oferă în bună parte beri din portofoliul propriu, în timp ce alţii au extins oferta cu branduri de profil locale şi de peste hotare sau chiar şi cu preparate culinare care merg perfect alături de licoarea din apă, hamei, malţ şi alte ingrediente atent selectate.
„Deschiderea unui Taproom a fost ceva organic pentru noi, un pas total natural – un local în care să putem să ne jucăm cum vrem noi, să comunicăm direct cu «fanii» într-un cadru pe care şi noi îl iubim. Şi cum nu ar fi avut sens să îl deschidem chiar în Jilava, în proximitatea fabricii, ne-am apropiat cât am putut de centrul oraşului“, spune Cristian Mihai Dinu, unul dintre fondatorii brandului de bere HOP Hooligans, care a luat naştere în 2016.
În fabrica din Jilava, el şi partenerul său de business Mircea Georgescu realizează mai multe tipuri de beri artizanale, care se diferenţiază inclusiv prin ambalajele în culori vibrante. Dincolo de fabrică, ei au deschis în 2020 pe strada Jean Louis Calderon, aflată în centrul Capitalei, Hop Hooligans Taproom, prin care au dorit să aducă în peisajul bucureştean un bar specializat, cu propria lui identitate, un loc în care iubitorii de bere să găsească de fiecare dată „ceva nou şi mereu mai bun“.
În prezent, în cadrul Hop Hooligans Taproom, cei doi antreprenori oferă în orice moment 24 de beri la draft, având însă şi un spaţiu mai restrâns pentru doze şi sticle.
„Sunt momente în care nu avem atât de mult Hop Hooligans pe linii, ci beri de-ale altor colegi de breaslă din ţară sau din afară. Berile se schimbă aproape săptămânal, cu două-trei excepţii pe care nu le putem elimina vreodată, ca de exemplu Crowd Control. Majoritatea berilor sunt la noi pentru câteva zile, iar când s-a terminat keg-ul, cuplăm o nouă bere diferită“, a mai spus Cristian Mihai Dinu. În cadrul barului lucrează trei barmani, în ture diferite, în timp ce capacitatea totală a localului este de aproximativ 100 de persoane.
O experienţă chiar mai îndelungată în zona de operare a barurilor specializate în vânzarea de bere o are Zăganu, care în urmă cu şapte ani a deschis pe Calea Victoriei Zăganu Craft Beer, iar asta într-un moment în care pe această arteră a Capitalei nu erau foarte multe localuri HoReCa.
„Barul Zăganu are o echipă de 10 oameni, iar dacă vorbim de capacitatea lui, e în jur de 90 de locuri, luând în calcul şi terasa. Ne bucurăm să vedem că în sezonul cald zona e tot mai activă, mai ales în weekend, datorită proiectului Străzi Deschise. Turismul ne ajută, de asemenea, vedem mereu oameni din diverse colţuri ale lumii venind să încerce berile noastre artizanale“, a povestit Laurenţiu Bănescu, cofondator al Fabricii de Bere Bună, cea care produce brandul Zăganu şi deţine şi barul din centrul Capitalei.
Laurenţiu a fondat brandul Zăganu împreună cu Alexandru Geamănu în 2013, iar anul trecut ei au atras în acţionariat şi fondul de investiţii Vertical Seven Group, care a cumpărat un pachet minoritar de părţi sociale. Iar după ce au pariat pe producţie, a venit şi rândul ospitalităţii.
În barul de pe Calea Victoriei, antreprenorii mizează în continuare pe berile Zăganu la draught, dar lucrează şi cu multe alte microberării locale. „Avem în permanenţă 10 beri la draught şi cel puţin 40 de etichete la sticlă/ doză, toate, fără excepţie, fiind româneşti, artizanale“, a punctat antreprenorul. De asemenea, în meniul Zăganu Craft Beer se găsesc şi preparate precum gourmet hot dogs, pizza, burgeri sau coaste marinate, adică dish-uri care merg perfect lângă o halbă de bere.
Un alt brand care pariază şi pe zona gourmet, nu doar pe un bar cu bere artizanală, este Ground Zero Beer. Antreprenorii din spate au operat timp de cinci ani un restaurant în zona Pipera, iar în august anul trecut au venit în centrul Capitalei, mai exact în zona Pieţei Universităţii.
„Flag-ship-ul Ground Zero putea fi doar la kilometrul 0 al ţării. Este un statement şi totodată o locaţie prin care putem ajunge la mult mai mulţi consumatori, cărora să le arătăm ce experienţe inedite pot avea cu un produs super premium, care este brasat cu ingrediente de top la nivel mondial şi realizat după reţete foarte bine puse la punct“, a povestit Cosmin Teodorescu, manager Ground Zero Brewery & Ground Zero Beer Taproom, care are alături o echipă de 15 oameni.
Meniul Ground Zero Beer Taproom include preparatele must have specifice unei berării, respectiv burger, coaste, aripioare, nachos, dar antreprenorii din spatele brandului au dorit să intre şi în zona de gastro şi să ofere experienţe interesante. Chessus Christ sandwich, pastă de jumări şi pateu de casă cu jeleu de bere neagră produsă în propria fabrică sunt doar câteva exemple.
„Taproom-ul Ground Zero Beer este un avanpost al fabricii de bere craft Ground Zero, prin urmare peste 90% din berile listate sunt produse de noi. Pe lângă cele nouă produse din portofoliul permanent, la cele 20 de tap-uri se regăsesc şi berile din linia XperimentALE. E vorba de o serie limitată de beri, iar lunar aducem o bere nouă produsă de noi.“
Barul are o capacitate de peste 200 de persoane la interior şi exterior şi a acomodat de-a lungul timpului inclusiv petreceri spontane sau chiar corporate, acesta din urmă fiind un segment din ce în ce mai educat în zona de bere craft şi totodată interesat de produse naturale, sănătoase, artizanale, inedite, spune Cosmin Teodorescu.
Ground Zero este o berărie fondată de Alin Matache şi de Răzvan Matache. Acesta din urmă a ieşit din afacerea Ground Zero şi a dezvoltat propriul proiect - Ironic Beer, care la rândul său a deschis şi un taproom, tot în centrul Capitalei, pe strada Domniţa Anastasia.
Aici, Răzvan şi echipa lui de 13 oameni vând beri artizanale variate, doar la draft, şi burgeri.
„Pentru că piaţa de desfacere pentru micii producători de bere este relativ îngustă (există un număr redus de baruri care listează beri artizanale), am ales să ne desfacem singuri berile pe care le producem la fabrica din Baloteşti, alături de o selecţie importantă de beri realizate de alţi mici berari independenţi“, a spus Răzvan. La Ironic Taproom se găsesc acum 24 de beri diferite, majoritatea locale.
„Berile se schimbă aproape zilnic. Produse din import primim mai rar, focusul este pe cele locale“, a punctat antreprenorul.
În bar lucrează cinci oameni, iar la bucătărie opt. Pe de altă parte, Ironic Taproom are 60 de locuri la interior şi alte circa 60 la exterior.
Iar Răzvan Matache nu se opreşte aici. Lucrează de mai bine de un an la deschiderea unui nou taproom şi vrea să inaugureze cel puţin un nou local în fiecare an, atât în Bucureşti, cât şi în restul ţării. Şi nu este singurul exemplu de brand de bere artizanală care vrea să cucerească şi alte zone.
„Da, suntem mereu deschişi la oportunităţi, căutăm activ spaţii cu care să rezonăm ca şi brand, dar şi ca şi concept, atât în Bucureşti, cât şi în ţară. Vedem în viitorul apropiat câte un Zăganu Craft Beer bar şi în alte oraşe din România. Credem că piaţa are nevoie de baruri dedicate berilor artizanale româneşti“, spune şi Laurenţiu Bănescu.
De asemenea, şi Ground Zero analizează deschiderea unor noi unităţi. Proiectul este astăzi deţinut de Alin Matache şi de Cosmin Timbuş, conform datelor publice.
„Pe măsură ce spaţiul actual devine neîncăpător, ne vom orienta către alte două-trei zone ale Bucureştiului şi, ulterior, către două-trei oraşe mari din ţară“, spune Cosmin Teodorescu.
Aşadar, antreprenorii care au transformat centrul Capitalei în kilometrul zero al berii artizanale vor să cucerească şi alte zone.
Cum? Când? Va urma…..