Style

Cum miroase o ceartă sau un spaţiu gol, rece? Cum miroase dinamismul? Un parfumier român a transpus în esenţe stări şi volume. Care este povestea parfumurilor pour toi?

19 dec 2024 53 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Cum miroase o ceartă sau un spaţiu gol, rece? Cum miroase dinamismul? Transpunerea propriilor stări în esenţe este inspiraţia pentru parfumurile pour toi şi sursa pentru potenţiale declinări infinite. Expect anything, disclaimerul pour toi, reprezintă o avertizare, o punere în vedere că aici se petrec altfel de lucruri. Este, totodată, şi o invitaţie la curaj olfactiv.

Businessul pour toi a fost lansat  în primăvara lui 2024, cu un portofoliu alcătuit din trei arome diferite: hyperlight, citrus kawaii şi DISS. În spatele proiectului se află Erik Constantin, parfumier independent, şi ambiţia sa de a-şi exprima pasiunea pentru parfumuri dincolo de orice NU primit.

„Începutul meu în lumea parfumeriei este puţin diferit şi atipic. În mod normal, când auzim despre cineva că este parfumier, ne ima­ginăm că a fost student al unor şcoli, că a luat parte la cursuri, la internshipuri. Însă, la mine drumul a fost un pic mai întortocheat. Sunt atras de mirosuri dintotdeauna, fie că este vorba de parfum, de mâncare, de miros de ploaie sau de alte mirosuri abstracte. Însă, parfumul a fost cel mai accesibil drum pe care am putut să îl urmez, astfel încât să îmi pot manifesta pasiunea pentru miros. Sau cel puţin aşa am considerat“, povesteşte Erik Constantin, nasul din spatele pour toi, scris cu litere mici.

Primul pas în această lume a fost reprezentat de dorinţa de a ajunge la informaţii, lucru mult mai dificil de făcut în urmă cu câţiva ani.

„Pentru că nu aveam bani să mă înscriu la anumite şcoli de parfumerie, iar informaţiile de pe internet, la vremea aceea, erau destul de limitate, am început să scriu e-mailuri anumitor parfumieri, întrebându-i diverse lucruri, poate dacă au nevoie de un intern fără experienţă anterioară sau dacă, pur şi simplu, vor să mă ajute să fac cunoştinţă cu lumea care mă fascina atât de tare.“ De fiecare dată răspunsul, dacă a existat un răspuns, a fost „nu“. Dar, dincolo de dezamăgirea adusă de această atitudine a existat şi motivaţia pe care o generează, în mod sănătos, orice refuz. „Habar nu aveam ce urma să fac, dar ştiam că ceva, cumva, trebuie.“

Astfel, Erik a început o pagină de Instagram dedicată parfumurilor, sursa fiind chiar colecţia proprie de arome, cu descrieri sau anumite colaje. „Era mai mult o pagină de socializare cu alţi pasionaţi de parfumuri, până într-o zi, când am primit două cărţi, găsite într-un anticariat, scrise de un parfumier celebru.“

În acele cărţi, rememorează Erik, erau mai multe formule de parfum de tip „schelet“, pentru arome precum No. 5 de la Chanel, Drakkar Noir de la Guy Laroche, Cool Water de la Davidoff etc. „Erau descrise parfumuri clasice şi structura lor chimică, astfel încât să poţi înţelege mai multe despre cum sunt compuse unele arome şi ce efect au anumite molecule în combinaţie cu altele — un fel de hartă explicativă a anumitor parfumuri, lucru care m-a fascinat. Am simţit că am descoperit ceva foarte preţios.“

Mai departe, aceste formule descoperite au ajuns tot în social media, pentru ca acea comunitate pasionată să aibă o resursă la îndemână şi astfel să înţeleagă mai bine cum sunt create parfumurile.

„Planul a fost să contactez parfumieri fie la început de drum, fie mai experimentaţi, chiar mari, şi să le cer mai multe formule de parfum din portofoliul lor (fie acorduri, fie formule finale de parfum), astfel încât să pot crea o bază de date gratuită pentru toţi pasionaţii care îşi doresc să afle mai multe despre asta.“

De data aceasta, proiectul a mers, nu de la sine, ci cu perseverenţă şi seriozitate, astfel că şi acum el continuă să posteze formule de parfum donate de maeştri din toată lumea: de la Liz Moores, Sy Truong sau Vaclav Lebeda până la profesori ai şcolilor de profil ori parfumieri celebri cum ar fi Christophe Laudamiel (parfumier Tom Ford, Abercrombie & Fitch), Michael Nordstrand, Andreas Wilhelm sau Pierre Benard.

„Proiectul se numeşte @fragrance.drama, este pe Instagram, iar în viitorul apropiat plănuiesc o schimbare de mediu şi formă, Fragrance Drama urmând să devină un website mult mai complex. Pot să zic că am luat parte la o oarecare democratizare a parfumeriei. M-am educat pe mine, dar şi foarte mulţi alţii au în continuare ocazia să facă cu­noş­tinţă cu această lume într-un mod mai prietenos, prin pagina mea. Cam acesta este backgroundul meu în lumea parfumeriei“, spune Erik.

Rezultatul acestui proces de învăţare continuă este şi proiectul pour toi.

„Numele brandului are o inspiraţie uşor ironică: se referă la paginile «for you» de pe reţelele de socializare. Este mai mult o ironie la adresa capitalismului excesiv din jurul nostru, pe care am ales să o exprim în franceză, pentru că este o limbă asociată în general cu parfumul şi eleganţa. Un clişeu, dacă mă întrebi pe mine. Mi s-a părut un rezultat amuzant, dar care, pus în contextul potrivit, arată şi sună bine, mă reprezintă. Trandafirul din logo este un simbol care îmi place foarte mult şi are mai multe conotaţii: de la seriale anime, unde trandafirul era folosit ca armă abstractă, până la simplul simbol al trandafirului: miros, iubire.“

Deocamdată, portofoliul pour toi este compus din trei arome de bază: hyperlight, citrus kawaii şi DISS, dar fiecare parfum exprimă o stare de spirit.

„Hyperlight, de exemplu, este prima aromă despre care am spus că reprezintă atât personalitatea mea, cât şi ceea ce aş vrea să obţin de la un parfum: miroase a fier de călcat încins, a aburi, a bec, a spaţiu mare, gol şi rece, a mosc alb.“ Este un parfum care miroase a foarte multe lucruri, dar a nimic în acelaşi timp. „A fost un sentiment, o idee pe care mi-am dorit să o exprim într-un parfum. Am vrut să expun notele şi inspiraţia din spate, iar mai departe cine va folosi acest parfum îşi poate crea propria poveste cu el.“

Parfumierul spune că în cazul hyperlight cel mai important aspect a fost să atingă acea senzaţie de gol, de rece, aproape inspirată din spaţiul cosmic.

„Cred că mi-a ieşit. Multă lume l-a comparat cu ideea de backrooms (labirint nesfârşit de camere) sau liminal space, fără să ştie de la ce a pornit. Alţii îl compară cu un confort absolut.“

Citrus kawaii este un parfum care miroase ca o tartă cu lămâie, bezea şi vanilie, într-un mod super-realist, iar DISS este ceva mai sexual, agresiv, umed, haotic, dar liniştitor în acelaşi timp. „Miroase a piele, a fructe, a apă minerală şi cocaină. Fiecare aromă este foarte diferită de celelalte, având un univers foarte bine conturat individual.“

Inpiraţia pentru parfumuri o reprezintă propriile stări şi în asta stă de fapt şi frumuseţea proiectului, dar şi complexitatea sa. Prin câte stări treci într-o zi? Dacă ar exista un parfum pentru fiecare dintre ele, cum ar fi? Invitaţia la experiment este lansată.

„DISS a fost creat după o ceartă puternică. Pentru hyperlight m-a inspirat foarte tare ideea de spaţiu gol, de becuri, de fier încins, iar Citrus kawaii este o reprezentare a unei vieţi dinamice, uşor de trăit, dar agitată în acelaşi timp, colorată, dulce, efervescentă, exact ca un personaj dintr-un anime.“

Parfumierul spune că a creat „reţete“ fiind nervos, fericit, trist, entuziasmat, iar lucrurile care îl stimulează sunt extrem de diverse şi spontane: de la muzică, versuri de hip-hop sau rap la artişti underground, anime, personaje alternative din jocuri video, desene animate vechi sau personaje emblematice din filme. „Am muze, unele temporare, altele permanente, însă ce este cert e că, pentru mine, orice sursă de inspiraţie se poate transforma într-un miros.“

Acest portofoliu de trei parfumuri a fost recent completat cu alte două creaţii, prezentate în cadrul unui târg local.

„Sonic rose, un trandafir luminos pe o ploaie cu soare, cu vânt, aer şi mosc, şi Katz!, care este interpretarea olfactivă a unui personaj foarte complex din desene animate din anii ’90 şi care miroase a piele, otravă, venin, flori, material textil. Katz! a fost un parfum foarte iubit şi, astfel, o să revină în stoc pentru o perioadă scurtă de timp.“

Pentru realizarea acestor parfumuri, Erik Constantin spune că foloseşte materiale ca orice alt parfumier din lume. „Există o serie de materiale olfactive «captive», care sunt utilizate doar de parfumierii anumitor case de producţie, însă, asta nu reprezintă neapărat un impediment, este mai mult o tactică de marketing a marilor case. Îmi cumpăr materiale din Statele Unite, Olanda, Polonia, Italia, Elveţia.“ hyperlight şi citrus kawaii sunt realizate într-un laborator aflat în Paris, iar celelalte au fost atât formulate, cât şi produse în laboratorul/atelierul pour toi din Bucureşti.

Mai există reguli în parfumerie? Da, dar partea de experiment olfactiv subminează de la bun început existenţa oricărei reguli, devenind de fapt singura regulă.

„Trăim într-o lume atât de diversă şi cu atât de multă infor­maţie încât fiecare, la sfârşitul zilei, alege să poarte exact ceea ce îi place. Totuşi, un trend pe care l-am observat este cel al parfumurilor gurmande sau foarte curate, aproape moleculare.“ Şi parfumeria experimentală, de ultranişă, e în tendinţe, ceea ce înseamnă că oamenii au din ce în ce mai mult curaj când vine vorba de parfum.

Expect anything, acel disclaimer al pour toi, devine astfel invitaţie la experiment sau fin avertisment? Alegi ce vrei. Free will, it is a bitch.