Style

Cum arată „The Heritage Bag“, o geantă statement realizată manual în colaborare cu artizani locali din Cisnădie şi Sibiu, care celebrează patrimoniul românesc şi îl transpune într-un design contemporan?

20 aug 2025 76 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Alice, pe numele ei real, Alexandra Stanciu, este artist de când se ştie. Mai mult, spune că nu ea a ales arta, ci arta a ales-o pe ea, astfel că a lucrat de-a lungul timpului, în paralel, pe mai multe planuri creative, până când perioada maternităţii a îndrumat-o către o singură cale. Astfel, şi-a concentrat atenţia pe arta vizuală şi pe ALICE, brand sub care realizează colecţii de artă purtabilă. Care sunt direcţiile majore pe care le explorează prin brandul său şi care sunt planurile?

„Prin ALICE, explorez arta ca formă de ritual, ca obiect magic şi purtător de memorie. Pictura este nucleul meu creativ, dar am extins limbajul vizual şi către obiecte de artă purtabile - genţi, bijuterii, piese vestimentare, fiecare având o poveste simbolică“, povesteşte antreprenoarea.

Ea adaugă că fiecare colecţie a brandului porneşte de la un concept cu rădăcini în mitologie, arhetipuri ori tradiţii româneşti şi se transformă apoi într-o estetică contemporană, cu o amprentă poetică.

„Toate aceste direcţii sunt unite de o viziune artistică clară: aceea de a aduce frumuseţe, sens şi apartenenţă într-o lume tot mai haotică“, a punctat artista.

Absolventă de Arte Decorative şi Design, specializarea Design Grafic, din cadrul UNArte Bucureşti, Alice a lucrat de-a lungul timpului - ca freelance - pentru agenţii de publicitate şi pentru clienţi din diverse domenii, realizând de la ilustraţii de campanie la storyboard-uri. Mai apoi, s-a angajat în departamentul de grafică al unei televiziuni.

„Multidisciplinaritatea a fost mereu firul roşu în cariera mea. Am lucrat constant pe mai multe planuri creative în paralel, iar acest lucru continuă şi astăzi – sunt atât designerul şi antreprenorul din spatele brandului ALICE, cât şi artistul care semnează lucrări vizuale şi colecţii de artă purtabilă.“

De altfel, această multidisciplinaritate i-a impus un ritm de viaţă haotic, ceea ce a făcut-o să ajungă pe un drum unde se pierdea pe sine. Aşa că a trebuit să ia o decizie. Şi a hotărât să se dedice propriului brand. 

Având acum şi rolul de mamă a doi copii, învaţă în fiecare zi cum să jongleze cu toate, pentru a găsi echilibrul.

Fiind ilustratoare mulţi ani, primele tricouri imprimate cu lucrările ei le-a realizat în 2010. Trei ani mai târziu, a lansat şi o colecţie, în care a transpus personaje din mitologia românească – ilustrate de ea – pe mătase naturală, sub forma unor eşarfe, tricouri şi fuste.

Odată cu maternitatea, a trebuit să-şi dedice o perioadă importantă vieţii de familie, perioadă în care şi-a descoperit vocea artistică şi a decis să se dedice brandului ALICE.

„Timpul a trecut, iar eu am învăţat o lecţie importantă: industria nu aşteaptă pe nimeni. Colaboratorii uită – şi e firesc.“

Însă, ceea ce părea o retragere a fost, de fapt, o regenerare. A revenit cu mai multă claritate, mai multă determinare şi cu intenţia profundă de a construi.

„ALICE renaşte acum, asemenea unei păsări Phoenix – cu bucuria de a crea liber şi cu speranţa că lucrările vor aduce aceeaşi încântare celor care le descoperă şi le poartă.“

Astăzi, inspiraţia artistei-antreprenor vine dintr-un teritoriu în care mitologia, istoria artei şi simbolistica arhaică se întâlnesc.

„Sunt fascinată de frumuseţea şi înţelepciunea atemporală ale satului românesc, de credinţele precreştine care poartă în ele cunoaştere profundă despre lumea în care trăim, dar şi de felul în care acestea s-au împletit, în timp, cu sărbătorile creştine.“

Legendele, miturile româneşti, ritualurile uitate – toate acestea construiesc o identitate a locului care riscă să fie estompată sau redusă la exponate de muzeu în era digitală.

„În această viziune se regăsesc atât temele recurente ale lucrărilor mele, cât şi motivaţia profundă din spatele brandului ALICE.“

De asemenea, călătoriile, cărţile vechi, dar şi tăcerea unui atelier dimineaţa – toate devin combustibil pentru procesul său creativ. „Cred că un design reuşit apare atunci când o idee profundă reuşeşte să prindă formă vizuală într-un mod simplu, dar în­cărcat de sens.“

Printre cele mai reprezentative proiecte ale ALICE se numără „The Heritage Bag“, o geantă statement realizată manual în colaborare cu artizani locali din Cisnădie şi Sibiu. Alice sau Alexandra Stanciu pe numele ei real spune că aceasta este o piesă care celebrează patrimoniul românesc şi îl transpune într-un design contemporan, purtabil.

„Cu un aer jucăuş, inspirat de forma unei mâneci de ie din zona Sibiului, care pare să răsară dintr-un coş, «Heritage» este o creaţie sustenabilă, realizată împreună cu patru meşteri şi mici afaceri locale din Sibiu şi Oradea.“

Eşarfele din mătase ce-i poartă semnătura celebrează şi ele tradiţia, mai exact furcile de tors înaripate din Transilvania – obiecte de o eleganţă şi un rafinament rare, aproape necunoscute publicului larg, dar cu o valoare culturală excepţională, punctează artista.

„Arta mea vizuală se regăseşte şi pe eşarfa «Lovers», o piesă abstractă, care spune povestea obiceiului de Paşti al «Datului de vase».“

Recent, Alice a lansat colecţia GODDESS, care explorează simbolurile Marii Zeiţe – apele vieţii, coarnele de taur şi axa lumii –, această treime arhetipală care uneşte principiile feminine şi masculine într-un tot armonios. Colecţia este compusă, momentan, din tricouri ilustrate manual, care transformă obiectul vestimentar într-un vector cultural şi identitar. Iar în curând mai urmează să fie lansate şi alte piese.

„Toate aceste creaţii sintetizează esenţa ALICE: artă de purtat, cu încărcătură spirituală, simbolică şi culturală.“ Cât despre stilul ei, ea spune că este unul poetic, semi-abstract, cu o estetică rafinată şi uşor atemporală.

„Lucrez cu forme fluide, îmi place ca tuşele mele să danseze pe pânză. Deşi experienţa mea cea mai vastă mă definea ca artist figurativ, am descoperit o libertate uimitoare de lucru şi o uşurinţă minunată de a comunica emoţiile - în stare aproape intactă - prin pictura abstractă.“

Cât despre piesele de design vestimentar, artistei îi place să creeze contraste între materie şi sens: o geantă poate părea ca fiind bucket (coş - trad.), însă de fapt este o mânecă de ie ieşind dintr-un coş. Similar, o eşarfă poate deveni un talisman de dragoste dacă ştii să îi citeşti desenul, la fel cum o pereche de cercei coloraţi poate fi o operă de artă pe pânză în miniatură, continuă Alice.

„În tot ceea ce creez, urmăresc să păstrez un echilibru între vizualul elegant şi stratul de poveste. Îmi place să codific sens şi poveste, aceasta este joaca mea.“

Creaţiile ALICE sunt disponibile online, pe site-ul propriu, dar artista colaborează şi cu concept store-uri din ţară care susţin obiectul de autor, precum Monoton în Timişoara, Jujube în Sibiu şi Minivers în Braşov.

Iar în curând –, pe măsură ce portofoliul de produse se diversifică şi prezentarea de brand se rafinează –, ALICE ar putea fi prezent şi în magazine de design din străinătate, acolo unde, spune fondatoarea, publicul apreciază creaţia autentică, cu rădăcini culturale puternice. De altfel, acesta din urmă este unul dintre planurile de dezvoltare.

Mai mult, ea îşi doreşte deschiderea unui shop conceptual hibrid – o combinaţie între cafenea şi spaţiu de design, unde iubitorii de frumos să poată zăbovi, nu doar să treacă în grabă, un loc unde să se simtă în largul lor, să poată înţelege povestea fiecărei piese.

„Pe termen lung, îmi doresc ca ALICE să devină un reper în zona de artă aplicată şi unul dintre brandurile-cult româneşti de accesorii şi lifestyle – cu un ADN profund cultural, dar adaptat timpurilor noastre“, a conchis Alice.