Crescută la munte, am căutat mereu apa. În călătorii, mă uit după oraşe cu ieşire la mare, străbătute de râuri sau în jurul cărora se încolăceşte un fluviu. Albastrul nesfârşit şi susurul plin de poveşti mă atrag. Tot apa, cu forţa ei tăcută, a devenit sursa de inspiraţie pentru Scapadona, brandul vestimentar creat de Andreea Ivan Şerban.
Inspirată de unul dintre cele mai puternice elemente ale lumii, apa, Andreea Ivan Şerban a dat naştere unui brand de îmbrăcăminte care, după cum spune ea, nu se poartă, ci se simte. Cu un nume inventat, cu rezonanţe de vis şi evadare, Scapadona a apărut în mintea sa din nevoia de libertate, de confort şi de exprimare autentică a femeilor. Hainele pe care le imaginează şi mai apoi le creează, după cum spune, nu urmează trenduri, ci urmează forma corpului. Sunt ca o undă: flexibile, fireşti, uşoare, dar cu impact puternic.
„Scapadona este un sentiment de siguranţă şi confort, pe care îl poţi folosi ca instrument al individualităţii tale. (...) Numele este o alăturare de elemente de inspiraţie personală; în ansamblul său, are o sonorizare care duce cu gândul la escapism, de care se leagă conceptul principal al brandului. Am format un cuvânt care începe cu litera S şi care, vizual, aduce cu unduirea apei, ce prezintă o simbolistică vastă: flexibilitate, uşurinţă, firesc, naturaleţe, luptă, putere“, spune Andreea Ivan Şerban.
Legătura brandului cu natura nu este deloc întâmplătoare. Crescută într-un oraş de pe ţărmul Mării Negre - Constanţa, Andreea poartă în ea o relaţie intimă cu poezia mării, cu fluiditatea, misterul şi forţa ei tăcută. La această moştenire şi inspiraţie s-au adăugat studiul şi rigoarea.
Absolventă a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, a îmbinat pasiunea cu ştiinţa, intuind că moda poate fi mai mult decât aparenţă. Aşa a luat naştere Scapadona, un brand vestimentar în care se întâlnesc respectul pentru moştenire şi istorie, grija pentru echilibrul interior şi dorinţa de a oferi libertate de exprimare.
„Brandul a apărut din nevoia de a mă structura şi de a mă exprima prin piesele vestimentare pe care le creez, dar, mai ales, din nevoia de a crea haine care să poată fi purtate uşor şi practic de către persoane care vor mai mult decât fast fashion şi design comercial. Asta simţeam că lipseşte din piaţă“, a subliniat ea. Şi aşa a apărut Scapadona în 2022.
Clienta ideală a brandului este o persoană liberă, încrezătoare în sine şi confortabilă în propria piele şi individualitate.
Toate aceste trăsături sunt, de fapt, spune Andreea, o imagine sofisticată şi complexă a omului contemporan, adaptat cotidianului.
Estetica brandului propune linii clasice şi curate, îmbogăţite cu detalii speciale, precum flori, drapaje, texturi sau imprimeuri. Însă, indiferent dacă piesele sunt uşor atipice, romantice sau cu accente masculine, ele se încadrează de fiecare dată în concepte inspirate din natură.
„Liniile clasice sunt mereu de bază pentru că sunt atemporale, de aici şi sustenabilitatea lor, însă decoraţiile, accesorizările sau stilizările fac ca piesa respectivă să devină recognoscibilă, rafinată“, a explicat fondatoarea brandului.
Una dintre creaţiile emblematice ale Scapadona este rochia-tub, aşa cum o numeşte Andreea. La prima vedere, pare simplă, însă, odată îmbrăcată, poate lua diferite forme, în funcţie de material, modul de construcţie, croială sau de forma corpului care o poartă. Este un obiect curios prin natura sa subtilă, iar această rochie conferă o putere.
„Materialele, confortul şi durabilitatea sunt unele dintre elementele de bază de care ţin cont atunci când gândesc şi concep designului pieselor Scapadona. Confortul este mereu o provocare esenţială, pentru că vreau întotdeauna să îl leg şi de o estetică deosebită, nu numai de latura practică a produsului. Pentru mine, ideal este un echilibru între aceste elemente şi sunt mereu în căutarea echilibrului perfect“, a precizat aceasta.
Totuşi, ca în orice business, şi în modă apar provocări. Există multe dificultăţi când vine vorba de activitatea unei companii însă, din perspectiva ei de designer, Andreea menţionează că cea mai frumoasă provocare este să reuşească să scoată publicul din zona de confort, adică din capcana trendurilor comerciale şi, totodată, să educe consumatorul.
Pe de altă parte, ea susţine că moda românească este în plină creştere şi devine tot mai deschisă către nou şi diferit. În ultimii ani, au apărut numeroase subculturi care adoptă estetici specifice, iar experimentul în acest sens este, în opinia ei, important pentru evoluţia scenei locale. În plus, străinii au început să caute mai des branduri româneşti, mai ales dacă ele fac pasul spre ei şi ies în afara graniţelor.
„Am în plan şi în curs de desfăşurare atât extinderea internaţională, cât şi consolidarea în piaţa locală, însă cred cu tărie că aceste dezvoltări trebuie făcute organic şi natural, pentru a putea fi sustenabili şi durabili ca business“, a conchis designerul.
