Povestea Maison Dilemma a pornit să se scrie dintr-un loc de introspecţie şi autodescoperire, după cum spune Anca Mihalaşcu, fondatoarea unuia dintre cele mai tinere branduri de modă autohtone. Aflat la graniţa dintre modernism şi tradiţie, dintre îndrăzneală şi ascetism, dintre trecut şi viitor, acest proiect vine în piaţă cu un suflu nou.
„După mulţi ani de indecizie şi lipsă de curaj, pe 8 martie 2023 am reuşit să-mi îndeplinesc visul – acela de a crea un brand care să celebreze femeile şi feminitatea lor“, spune Anca.
Numele brandului – Maison Dilemma – reflectă acea perioadă din viaţa fondatoarei în care era în dilemă, iar incertitudinea îi accentua, pe de-o parte, dorinţa de a-şi urma pasiunea însă, pe de alta, şi teama că nu va reuşi.
„Inspiraţia pentru a alege acest domeniu vine din familie, unde am fost mereu înconjurată de eleganţă şi bun-gust. Toate femeile din familia mea obişnuiau să-şi realizeze hainele la croitor.“
În urmă cu 40-50 de ani, spune ea, consumerismul de astăzi nu exista, iar accesul la haine era mult mai limitat. Aşadar, a crescut văzând cum bunica, mama şi mătuşile sale acordau o atenţie deosebită fiecărei piese de îmbrăcăminte, transformând actul de a-şi face haine într-un ritual de eleganţă şi respect pentru sine.
„Până şi acum, mama îşi face o mare parte din haine la croitorie, un obicei care subliniază respectul pentru meşteşug şi pentru ideea de a purta ceva realizat special pentru tine.“
Aceste amintiri au rămas cu ea până astăzi şi au devenit un pilon esenţial în ceea ce a devenit. Totodată, aceleaşi amintiri au reprezentat o sursă de inspiraţie pentru brandul Maison Dilemma.
„Piesele realizate de noi se remarcă printr-o combinaţie de eleganţă, sustenabilitate şi atenţie la detalii.“
Fiecare articol este conceput pentru a celebra feminitatea şi autenacitatea, fiind realizat din materiale naturale, precum bumbacul, inul, mătasea sau pânza topită.
„Această alegere nu doar că oferă confort purtătoarei, dar şi reflectă angajamentul nostru faţă de un mod de viaţă mai conştient, în comuniune cu natura. Fiecare creaţie este gândită pentru a fi versatilă şi durabilă, aşadar ea poate fi purtată în diferite contexte.“
Totuşi, Anca spune că e tot mai dificil, ba chiar e o reală provocare, să găsească materiale sustenabile. De aceea produce ediţii foarte limitate, de maximum 10-15 produse din acelaşi model.
„Un material foarte drag mie este pânza topită, realizată manual la război, pe care o folosim pentru a crea rochii şi bluze. Sunt foarte fericită că am descoperit acest material autentic într-o mică localitate din zona Buzăului, unde o doamnă continuă să practice acest meşteşug tradiţional, ţesând pânza manual.“
Celelalte materiale utilizate sunt fie achiziţionate din România, unde sunt produse local, fie importate din Italia şi Danemarca.
Mai departe, ele sunt transformate în creaţii ce poartă brandul Maison Dilemma.
„Ne concentrăm atenţia pe producţia în serii mici şi, uneori, chiar unicat, în funcţie de complexitatea fiecărei piese şi de materialele utilizate. Modelul nostru de business este unul orientat către calitate şi exclusivitate, mai degrabă decât către producţia în masă.“
Aşadar, colecţiile sunt realizate în ediţii limitate, iar cantitatea produsă depinde de disponibilitatea materialelor naturale folosite. Iar fiecare colecţie cuprinde câteva zeci de articole.
„Acest model de business ne permite să avem o conexiune stânsă cu clienţii noştri, dar ne şi poziţionează ca un brand de nişă.“
Maison Dilemma s-a lansat în piaţă cu o piesă foarte dragă fondatoarei şi pe care o poartă des în activităţile de zi cu zi: kimonoul.
„Am ales să pornesc la drum cu acest articol vestimentar datorită versatilităţii şi eleganţei sale atemporale.“
A investit aproximativ un an în tot ce înseamnă zona de cercetare, explorând toate aspectele legate de materiale, tipare şi ateliere de croitorie, pentru a se asigura că produsul final va fi unul care reflectă cu adevărat viziunea sa.
„Aceeaşi abordare atentă continuă să fie un element central în toate colecţiile noastre.“
Portofoliul Maison Dilemma cuprinde acum diverse articole, de la rochii cu volumetrii interesante la cămăşi şi deux-pieces-uri.
Mai mult, Anca e adepta pieselor made to measure, aşa că realizează şi creaţii pe comandă.
„E o parte importantă a activităţii noastre. Le recomand mereu clientelor să optăm pentru articolele create pe măsurile lor, pentru a le asigura o potrivire perfectă şi o experienţă vestimentară cu adevărat personalizată.“
Şi, de cele mai multe ori, ea le oferă şi recomandări legate de estetica finală a modelului. Antreprenoarea nu are studii în domeniu, însă e de părere că simţul estetic este o combinaţie între talent natural şi capacitatea de a-l cultiva.
„Unii oameni par să aibă o sensibilitate înnăscută pentru frumos, o intuiţie care îi ghidează în a recunoaşte armonia în culori, forme şi proporţii.“
Ca orice alt lucru, frumuseţea constă în a educa, a îmbogăţi şi a experimenta cu orice formă de dar divin cu care te naşti. Mai mult, simţul estetic poate fi modelat pe măsură ce experimentăm şi suntem deschişi către noi perspective, adaugă ea.
„Şi să nu omitem faptul că mediul în care trăim şi oamenii din jur joacă un rol foarte important în formarea gustului şi a tot ce reprezentăm din punct de vedere stil.“
Dar, dincolo de asta, Anca e de părere că în ceea ce priveşte businessul său a mai avut parte de un ajutor.
„Deşi experienţa mea academică nu are nicio legătură directă cu moda, ea a jucat un rol important în dezvoltarea businessului.“ A absolvit facultatea la ASE şi are un master la Universitatea Naţională de Apărare Carol I. Iar aceste studii împreună cu experienţa de peste zece ani într-o multinaţională i-au oferit o perspectivă strategică asupra modului în care poate construi şi gestiona un business.
Când vine vorba de creaţie, se inspiră din energia şi din stările pe care le trăieşte în momentul în care lucrează, din muzica pe care o ascultă. Oamenii pe care îi vede întâmplător pe stradă şi cei cu care interacţionează îi sunt şi ei surse de inspiraţie.
„În orice poveste în care arta şi creaţia sunt în centrul atenţiei, consider că experienţele senzoriale joacă un rol esenţial, influenţând profund procesul creativ.“
Anca e implicată în tot ce înseamnă Maison Dilemma, iar alături de croitorul casei, e parte din toate etapele procesului de producţie, de la idee până la finalizarea articolului vestimentar.
„Procesul de producţie la Maison Dilemma începe întotdeauna cu ce îmi transmite materialul pe care îl aleg. Ţinând cont că sunt materiale naturale, ele sunt foarte fluide şi îmi place să mă joc cu volumetriile.“
Showroomul brandului este situat în Bucureşti, însă produsele sunt disponibile şi în diferite magazine de tip consignaţie din Capitală şi din alte oraşe din ţară, preţurile lor variind între 100 şi 800 de euro.
„Clientele noastre sunt atât femei din mediul creativ, cât şi persoane publice şi artişti care doresc să poarte creaţii în ediţii limitate. Ele nu caută doar haine, ci şi o expresie a personalităţii şi a stilului lor, un mod de a-şi reflecta individualitatea prin alegerile lor vestimentare.“
Ce urmează?
Anca recunoaşte că nu şi-a concentrat atenţia pe planurile pe termen lung, căutând să fie ancorată în prezent.
„Deşi ştiu că este recomandat să anticipezi şi să ai un obiectiv pe termen lung, prefer să-mi concentrez atenţia pe provocările şi oportunităţile actuale.“
Totuşi, îşi doreşte ca Maison Dilemma să crească şi să se consolideze ca un brand de referinţă. „Sunt încrezătoare că, în următorii ani brandurile româneşti vor fi tot mai apreciate, iar oamenii vor deveni din ce în ce mai atenţi la calitatea vieţii şi la armonia din jurul lor“, conchide ea.