Există în business poveşti – nu multe – care pot deveni în sine lecţii pentru cei care se gândesc să facă din antreprenoriat o filosofie de viaţă. Asemenea modele pun umărul la consolidarea unui univers de afaceri puternice, care nu doar supravieţuiesc, ci ajung să se identifice ele însele cu piaţa din care fac parte. Este şi cazul Elis Pavaje, un exemplu de business sustenabil, care se menţine în top de ani întregi.
Imediat după Revoluţie, când capitalismul venea cu vânt din pupă pentru micii antreprenori, familia Goţa din judeţul Alba lansa o afacere în producţia de pavele. Avea un singur utilaj artizanal şi multă ambiţie, aşa că, în 1991, Elis Pavaje producea şase metri pătraţi de pavele pe zi. Mai bine de 30 de ani mai târziu, în 2022, fabricile Elis Pavaje ajung să producă 20.000 de metri pătraţi de pavele pe zi.
Inspiraţia de a produce pavele a venit după o vizită a lui Elisiu Goţa în Occident, acolo unde afacerile de profil erau deja înfloritoare. S-a gândit că nu este greşit să meargă pe un drum deja bătătorit, iar această mentalitate se pare că a fost de bun augur.
Aşa se explică de ce, 31 de ani mai târziu, pavelele Elis Pavaje au ajuns în toate judeţele ţării şi chiar peste graniţe, iar compania este lider de piaţă şi se pregăteşte să inaugureze cea mai mare fabrică de pavaje în vestul ţării, la Arad. Investiţiile constante sunt, de altfel, o altă condiţie esenţială a afacerilor prospere.
Din primii bani câştigaţi, Elisiu Goţa, antreprenorul care a avut ideea producţiei de pavele, şi-ar fi dorit să-şi cumpere un Cielo, dar în schimb a investit într-un motostivuitor. În 2005, cu un împrumut de 200.000 de euro, a cumpărat primul dispozitiv automat de producţie care a propulsat afacerea spre distribuţie naţională.
Comenzile în 2005 erau atât de mari, încât maşinile stăteau la coadă ca să încarce. Nici astăzi, cu patru fabrici şi 600 de angajaţi, producţia nu face faţă cererii, aşa că familia Goţa urmează să deschidă a cincea fabrică de pavele la Arad. Fabrica se va întinde pe o suprafaţă de 110.000 de metri pătraţi, iar capacitatea tehnologică a liniei de producţie va fi de 7.000 de metri pătraţi de pavele pe zi. Prin această fabrică, Elis Pavaje va diversifica producţia cu modele de înaltă calitate, produse cu dispozitive de ultimă generaţie. Produsele fabricii vor servi îndeosebi zona de vest a ţării unde există o cerere crescută de astfel de piese cu finisaje deosebite. În cadrul fabricii va fi amenajat şi un spaţiu de expunere de 6.000 mp, cu scopul de prezentare a tuturor produselor din oferta companiei.
A treia cheie a succesului pentru Elis Pavaje este diversificarea permanentă a produselor şi serviciilor. În ultimii ani, compania a început să realizeze modele de pavele cu finisaje speciale şi în stiluri variate. Compania asigură servicii de amenajare exterioară şi produce, pe lângă pavele şi borduri, o serie de alte produse din beton, precum ziduri de sprijin, ziduri ornamentale, mobilier urban şi elemente de decor pentru grădină, cum sunt focarele şi jardinierele.
În calitate de jucător important pe piaţa amenajărilor, Elis Pavaje este tot timpul la curent cu noutăţile din domeniu şi li se pliază de fiecare dată. Anul 2022 a adus în tendinţe amenajări atât estetice, cât şi practice, care trec proba timpului.
Spaţiile exterioare sunt exploatate la maximum în amenajări complexe, unde trendul este aplecarea cât de mult posibil spre confort şi posibilitatea de a realiza cât mai multe activităţi în aer liber. În ceea ce priveşte pavajul, tendinţele dictează montajul unor piese mari, care măresc optic spaţiul exterior, pavajul Cortina D7 din oferta companiei, cu dimensiuni de 30x60 cm fiind între cele mai solicitate din această categorie.
În decorul exterior rezidenţial, tendinţele presupun amenajarea unui living exterior versatil din elemente prefabricate D6 antichizate de 12.5x25x6cm. Confortul mobilierului de exterior în combinaţie cu tehnologia WIFI, ecrane LCD de exterior şi prize electrice cresc timpul petrecut în natură. Pentru un ambient exterior modern şi adaptat terenului disponibil se pot monta ziduri, palisade din prefabricate din beton sau se poate construi un mobilier exterior personalizat, precum: mese, baruri, banchete, şemineu exterior sau alte elemente utile şi estetice, dintr-o combinaţie de materiale precum betonul, lemnul sau metalul. Creativitatea este factorul-cheie pentru ca amenajarea să devină punctul de atracţie al unei locuinţe.
Amenajările sunt desăvârşite cu jardiniere disponibile în diferite stiluri, nuanţe şi modele ce pot fi achiziţionate în acelaşi stil cu pavelele sau în stiluri contrastante, ca elemente de sine stătătoare sau în ansambluri integrate cu bănci. Potrivit noilor tendinţe, jardinierele realizate din pavele, precum jardinierele Quadra, Ronda, Combi sunt o tranziţie inspirată de la spaţiul verde la pavaj sau un element de înfrumuseţare, modern şi rezistent. De asemenea, focarele Quadra sau Ronda sunt elementele care pot transforma o întâlnire cu prietenii într-o experienţă aparte.
Sloganul companiei – „Totul se leagă“ – nu este altceva decât o descriere a modului în care Elis Pavaje a reuşit să evolueze. De-a lungul timpului s-au legat pavele, s-au legat relaţii, s-au legat parteneriate, iar acum se leagă proiecte de antrepriză generală.
Pe lângă portofoliul de produse şi servicii ale companiei, Elis Pavaje poate subcontracta de la partenerii săi execuţia şi a altor tipuri de servicii precum stabilizări de soluri, reţele electrice, irigaţii, amenajări terenuri de joacă sau amenajări peisagistice. Elis Pavaje s-a dezvoltat şi în direcţia gestionării proiectelor în regim de antrepriză generală, în întreaga ţară, printr-un departament special creat. Calitatea şi seriozitatea sunt valorile care au unit compania Elis Pavaje cu partenerii săi, iar proiectele dezvoltate în ultimii ani sunt cea mai bună carte de vizită.
Şi, deşi s-ar crede că, după ce peste zece ani a fost lider de piaţă, un antreprenor nu se gândeşte să facă
altceva decât să se relaxeze şi să se bucure de succes, familia Goţa, cea care deţine şi astăzi în totalitate compania, consideră că poziţia de antreprenor vine cu o mare responsabilitate socială, aşa că investeşte anual sume importante în donaţii pentru domenii esenţiale precum sănătate, educaţie sau dezvoltarea turistică a României. Compania se implică în proiecte de anvergură precum renovarea de şcoli din mediul rural, dar şi recondiţionarea spitalelor.
Elis Routes este o iniţiativă demarată în parteneriat cu mai multe asociaţii prin care compania investeşte în dezvoltarea unei infrastructuri pentru ciclism sau drumeţii şi includerea în circuitul turistic a unor zone superbe, dar mai puţin cunoscute turiştilor. Pentru anul următor, compania are în plan marcarea a peste 150 km în judeţele Alba şi Prahova.
Cea mai importantă misiune asumată de compania Elis Pavaje în acest moment este însă axată pe sustenabilitate şi pe economisirea resurselor. Primul pas în acest sens a fost făcut în direcţia folosirii de energie verde. Până în acest moment, au fost instalate 2.175 de panouri fotovoltaice la toate fabricile Elis Pavaje din judeţele Alba, Neamţ şi Prahova, o investiţie de 720.000 de euro ce presupune reducerea amprentei emisiilor de carbon ale companiei cu aproximativ 6.000 tone şi beneficii din atribute de mediu de aproape 4 milioane de euro în următorii 25 de ani.
Independenţa energetică, o producţie nepoluantă şi extinderea flotei de maşini electrice reprezintă felul în care compania îşi aduce contribuţia la o lume orientată spre un viitor al resurselor verzi.
Faptul că tot mai mulţi oameni beneficiază de calitatea superioară a lucrărilor executate de Elis Pavaje nu este doar un semn de dezvoltare a companiei, ci şi un semn de evoluţie a societăţii spre soluţii de calitate care trec proba timpului şi un semn de maturizare a pieţei, care accede astfel la soluţii premium.