În pandemie, hainele de tip sleepwear şi loungewear, pe scurt hainele pentru casă – indiferent de momentul zilei când sunt purtate – au fost vedetele absolute ale modei. În acest context a apărut Munna Sleepwear, un brand românesc sustenabil, care se poziţionează în zona de slow fashion. Acum, după ce climaxul crizei sanitare pare să fi trecut, a venit momentul unei noi etape în dezvoltare. Astfel, sub umbrela Munna urmează să fie lansate şi piese pentru stradă, şi lenjerie intimă şi costume de baie, dar toate vor rămâne fidele aceleiaşi filosofii de modă atemporală.
„Munna este un proiect de suflet, născut pe timp de pandemie. Am început să lucrez la el în toamna lui 2020 şi am luat-o pas cu pas. Am schiţat nişte idei despre cum aş vrea să arate bussinesul, am înfiinţat firma, am făcut research. Aşa a început totul“, povesteşte Andreea Vona, fondatorea brandului.
A ales domeniul fiind atrasă de modă şi de frumos, dar şi pentru că a identificat un potenţial în această nişă. „Când am pornit business-ul, exista o cerinţă în piaţă pentru produsele de tip sleepwear/ loungewear.“
Andreea spune că a avut mereu înclinaţii artistice, plus că a lucrat aproape 10 ani ca model, un domeniu care i-a oferit cadrul potrivit ca să-şi contureze simţul estetic. Apoi, a avut o perioadă mai lungă de inactivitate profesională, perioadă în care s-a gândit ce să facă mai departe. A decis să aleagă calea antreprenoriatului.
„Am aplicat la un program cu fonduri nerambursabile, cu un proiect similar. Nu am obţinut fondurile, însă nu am renunţat la idee.“ Totuşi, şi-a dat seama că vrea să facă asta pe cont propriu, fără angajamente faţă de vreo autoritate a statului.
„Am luat decizia din mai multe motive. Pentru mine era clar că doresc să fac ceva în domeniu, însă nu am urmat studii de design vestimentar, drept dovadă nu aveam pregătirea necesară să fac creaţie de produs.“ Totuşi, şi-a dorit să realizeze ea designul, aşa că a ales o categorie mai uşor de abordat, spune fondatoarea Munna. Pandemia a venit ca un extra argument în alegere şi a picat la momentul oportun.
„Născută şi crescută în Bucureşti, într-o familie cu două surori, am copilărit jucându-ne cu păpuşi, desenând şi certându-ne pe haine.“ Îşi aduce aminte cum făceau concursuri de desen şi inventau tot felul de ţinute pentru păpusi. În adolescenţă, deja îşi făceau singure anumite haine. „Acum, toate trei activăm în domenii conexe, sora mai mare este art director, iar cea mijlocie e director de magazin la un mare retailer internaţional de îmbrăcăminte.“
Ea a studiat Comunicare şi Relaţii Publice la SNSPA în Bucureşti, iar pe final de facultate s-a angajat şi a lucrat timp de doi ani într-o companie multinaţională, ca event coordinator. Apoi, au urmat şapte ani de modelling. „Când am simţit nevoia să fac mai mult, în paralel, am lucrat ca event coordinator într-o agenţie de publicitate de la noi.“
Odată cu pandemia, a venit şi o perioadă de pauză şi reset, timp în care a devenit clar în ce direcţie vrea să continue. „Pentru a-mi consolida experienţa, am urmat un curs de calificare în croitorie, iar apoi un curs de antreprenoriat, ambele avizate şi certificate.“
Astfel, designul produselor este făcut de Andreea. Fiind un brand ce activează în zona de slow fashion, fondatoarea spune că acordă timp procesului de creaţie. „Nu mă grăbesc să scot colecţie după colecţie. Fac mostre, probez pe mine şi pe alte persoane, până când ajung la rezultatul dorit.“ Nu ţine cont de trenduri, ci creează piese atemporale, concentrându-şi atenţia, mai degrabă, pe faptul că produsele urmează a fi purtate de femei cu diferite tipuri de corp.
„O croială bine făcută, un material de calitate şi un model clasic vor fi mereu în tendinţe.“
Parte din concept a fost ca piesele să fie versatile în ceea ce priveşte destinaţia purtării lor, iar acum ele sunt integrate şi în ţinute de oraş, nu doar în cele pentru casă.
„În portofoliu, avem rochii, halate, diverse seturi cu pantaloni şi bluze şi maiouri. Primele piese pe care le-am realizat au fost gândite pentru a fi combinate între ele, atât ca stil, cât şi ca cromatică.“
Andreea spune că urmează să diversifice gama de articole din categoria cu care a pornit la drum, şi anume sleepwear/loungewear. Apoi, începând cu anul viitor, planul este să exploreze segmentul underwear şi beachwear, respectiv lenjerie intimă şi costume de baie.
„Şi, pentru că există cerere pentru câteva produse din colecţia sleepwear/loungewear pe care clientele le poartă pe la diferite ocazii, avem în plan să facem o colecţie capsulă cu piese ready to wear, dar din acelaşi cadru relaxat, piese confortabile, uşor de purtat.“
Brandul încurajează şi promovează un ritm de viaţă mai lent şi practici de modă etice şi durabile, pentu a reduce impactul asupra mediului, de aceea foloseşte doar materiale naturale şi sustenabile şi, pe cât posibil, inovative în industria textilă.
„Am pornit cu o întreagă colecţie dintr-un material special care se numeşte Tencel Lyocell.“ Fibrele din lyocell sunt extrase din lemn cultivat în mod durabil, folosind un sistem unic, cu buclă închisă, care recuperează şi reutilizează solvenţii, minimizând impactul producţiei asupra mediului, povesteşte Andreea. Ţesătura are totodată proprietăţile unice: reglare termică, control optim al umidităţii, acţiune antibacteriană, fiind adaptat pentru pielea sensibilă. „Pe lângă asta, lyocellul este moale ca mătasea, rezistent ca poliesterul, absorbant ca bumbacul.“
Munna urmează să lanseze colecţii şi din alte ţesături, însă cu particularităţi similare, bambus, cupro şi modal, dar şi bumbac organic, in, mătase, caşmir şi diferite combinaţii între acestea.
„Misiunea este să folosim, pe cât posibil, ţesături din fibre 100% naturale. Un alt factor important de care ţinem cont este ca materialele să fie sustenabile.“
Producţia este externalizată. O parte dintre piese sunt realizate într-un atelier din Braşov, iar o parte în Bucureşti.
„Totul începe cu designul produselor. Urmează desenul/schiţa pe care o fac în colaborare cu un artist grafic. Proiectarea tiparului este realizată de un colaborator inginer de tipare.“ Apoi se tot fac mostre şi modificări pe tipar. Urmează şabloanele şi producţia efectivă, iar apoi finisarea, care constă în aburirea articolelor, cu scopul de a definitiva forma şi aspectul final.
„Nu facem creaţii pe comandă şi nici modificări. Producem în serii mici şi mijlocii.“
Munna a pornit la drum cu un buget de 25.000 de euro, iar pe parcurs, Andreea a reinvestit ce a câştigat şi astfel a finanţat dezvoltarea. Următorul pas ar fi înfiinţarea propriului atelier de producţie şi mărirea echipei.
„Anul 2022 a fost unul de creştere. Fiind un brand la început de drum, fiecare an şi fiecare pas duc către dezvoltare. Am extins distribuţia prin canale noi, am conturat următoarea colecţie, am continuat cercetearea materialelor şi a potenţialilor furnizori.“
Piesele se vând acum în magazinul online propriu, dar şi pe Fashion Days, în categoria Romanian Corner. „Sunt luni când vindem sute de articole, dar şi luni când vânzarea e mai modestă, nu există o liniaritate.“
Andreea spune că până acum şi-a dorit să stabilizeze brandul aici, pe plan naţional, dar în paralel studiază şi posibilităţi de dezvoltare. „Am primit oferte de la diverşi colaboratori B2B de pe plan internaţional încă de la lansare, dar am preferat să o iau pas cu pas“, conchide ea.