Gastronomie

Războiul aromelor puternice pe piaţa de îngheţată: Va detrona matcha fisticul în „războiul“ ingredientelor în tonuri verzi?

22 oct 2025 58 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Fisticul este, fără doar şi poate, ingredientul cu cea mai mare creştere a preţurilor în ultimii doi ani, ciocolata Dubai transformându-l într-o adevărată vedetă în numeroase ciocolaterii şi cofetării, inclusiv din România. Însă, deşi poate mulţi au uitat, fisticul a îmbogăţit mai întâi oferta gelateriilor, fiind un ingredient apreciat sub formă cremoasă şi îngheţată de mulţi consumatori. Însă, acum, el are un rival de aceeaşi culoare – matcha, care a creat o adevărată luptă în rândul fanilor acestor arome. Va detrona matcha fisticul în „războiul“ ingredientelor în tonuri verzi?

„Pe lângă clasicul fistic, care este în continuare foarte cerut şi apreciat, apar noi sortimente preferate ale clienţilor şi, din fericire, matcha este unul dintre ele“, spune Ciprian Sălceanu, fondatorul gelateriei Puro Vero din Bucureşti, aflată în zona Aviaţiei-Pipera. Puro Vero este una dintre cel mai recent inaugurate gelaterii din Capitală, fiind deschisă de antreprenor pentru că el îşi dorea să aducă gustul autentic italian în zona de nord a Bucureştiului.

„Matcha-ul pe care îl folosim este unul de grad ceremonial, care oferă doar aroma extraordinară, fără să aducă în cornet şi astringenţa specifică ingredientelor de calitate mai slabă, care, din păcate, sunt cel mai des întâlnite în piaţă. Deja avem clienţi care vin special pentru acest nou sortiment şi ne bucură foarte tare că fisticul are concurenţă redutabilă la noi în vitrină.“

Vlad Iliescu, brand manager în cadrul ViceCream, care operează mai multe gelaterii în Bucureşti şi în Cluj-Napoca, spune că deşi publicul gelateriilor artizanale este adesea în căutarea unor gusturi inedite, clasicele – vanilia, ciocolata şi căpşunile – rămân constant în topul preferinţelor.

„Pe de altă parte, sortimentele precum fisticul şi caramelul sărat continuă să fie vedetele vitrinei, iar anul acesta am observat o ascensiune notabilă a influenţei trendului matcha, pe care l-am integrat cu succes în oferta noastră“, a punctat el.

Gelato din matcha, dar cu piersici şi portocale, este şi în vitrinele Chantia, brand românesc de ciocolată şi gelato.

„Matcha are un gust mai atipic şi nu cred că va detrona fisticul“, este de părere Roxana Cionca, cofondatoarea brandului de ciocolată Chantia, care are o fabrică în Timişoara, dar şi cinci ciocolaterii şi gelaterii.

Din vitrinele Chantia nu lipseşte nici gelato Dubai, dar în varianta cu zmeură, fistic şi kadaif, iar compania are săptămânal şi

câte o reţetă nouă, cum ar fi lămâie şi busuioc, vanilie, popcorn şi caramel sărat, iaurt cu portocale şi piersici, lapte de pasăre (după desertul copilăriei), afine cu lavandă.

„Ne plac provocările şi invităm şi clienţii să vină cu sugestii, mai ales că săptămânal introducem câte un nou sortiment. La noi, gelato se pregăteşte în fiecare zi, tocmai pentru că vorbim de o cremă îngheţată, iar prospeţimea se simte. De exemplu, dacă vorbim de caramel sărat, noi pregătim sosul de caramel, biscuiţi, popcorn sau gem de fructe“, a punctat Roxana Cionca.

De altfel, Vlad Iliescu de la ViceCream menţionează că în acest sector inovaţia nu este un lux, ci o necesitate constantă.

„Anul acesta, am introdus în colecţia noastră câteva sortimente inedite, precum îngheţata cu salam de biscuiţi, popcorn sau orez cu lapte – reinterpretări surprinzătoare, care celebrează gusturi familiare într-o formă creativă“, a adăugat el.

Vlad mai spune că producţia ViceCream este 100% artizanală, astfel că selecţia furnizorilor este făcută riguros.

„Secretul unei îngheţate desăvârşite rezidă în respectarea cu precizie a unei triade tehnologice fundamentale: pasteurizarea - care asigură siguranţa şi omogenitatea; maturarea - ce dezvoltă profunzimea gustului şi rafinamentul texturii - şi frizerarea - care oferă produsului final cremozitatea şi echilibrul perfect al volumului.“

Calitatea, în acest context, nu este niciodată întâmplătoare – este rezultatul unei execuţii impecabile, a subliniat el.

La rândul lui, Ciprian Sălceanu de la Puro Vero spune că anul acesta, pe lângă aromele clasice care sunt în continuare foarte căutate, gelateria are câteva arome noi, care se bucură deja de apreciere, cum ar fi: cremino (o combinaţie fericită de alune de pădure şi ciocolată care vine în straturi), matcha (pentru care utilizează un matcha de grad ceremonial Miyabi), ricotta cu fructe de pădure (celebra brânză dulce italiană), lime şi busuioc (un sorbetto vegan foarte răcoritor).

„Pe lângă aceste arome noi, mai pregătim şi alte sortimente interesante dintre care menţionăm: cătină cu miere, lavandă cu afine, plus unele care încă sunt în curs de dezvoltare şi testare“, a punctat el.  Ciprian Sălceanu crede că nu există un secret anume pentru a obţine un gelato cu aromă intensă.

„Dacă utilizezi în reţete bine calibrate materie primă de calitate şi în cantitatea corectă, vei avea aromă intensă, textură cremoasă şi consistenţă potrivită.“

Acest lucru creşte vertiginos costul de producţie, însă piaţa este la acest moment suficient de educată încât să sesizeze şi să aprecieze aceste eforturi ale producătorilor, crede el.

Ideea este susţinută şi de Roxana Cionca. Ea adaugă că gelato, practic, este o cremă îngheţată, nu o îngheţată aerată, iar calitatea ingredientelor în acest caz este esenţială.

Mai departe, micii producători cred că mai este loc pe piaţa de gelato, mai ales că din punctul de vedere al consumului suntem încă departe de ţările din Vest.

În plus, acest consum mai redus a devenit practic o oportunitate pentru antreprenori, astfel că tot mai mulţi se încumetă să-şi deschisă un business în acest domeniu. Iar majoritatea vin cu inovaţii pentru a atrage consumatorii.

„Din fericire pentru consumator, această creştere a interesului pentru produs este însoţită de o creştere a numărului de gelaterii unde îşi poate satisface pofta de îngheţată, mai ales în aceste zile toride, când un gelato artizanal italian îţi poate face ziua mult mai frumoasă“, a punctat Ciprian Sălceanu.

Deşi piaţa de îngheţată este încă dependentă de condiţiile meteo, se observă o creştere a consumului şi în sezonul rece, astfel că acest desert încearcă să scape de apelativul „sezonier“.

Altfel, dincolo de matcha şi fisctic, piaţa de îngheţată autohtonă se conturează drept una a aromelor puternice, a ingredientelor naturale şi a antreprenorilor pricepuţi.