Versatilitatea. Acesta este unul dintre atributele-cheie ale brandului chinezesc de distilate Moutai, care, de-a lungul istoriei sale de peste 2000 de ani, a acompaniat momentele importante, nu doar din vieţile locuitorilor oraşului cu acelaşi nume, ci şi din cele ale oamenilor de pretutindeni.
Licoarea a fost, astfel, martoră la strângerile de mâini ale unora dintre cei mai importanţi şefi de stat şi a stat totodată pe masă în timpul unor deal-uri marcante din business. Mai mult, în fiecare an, din 2016, până în prezent, Moutai a fost declarat de către organismul independent Brand Finance cel mai valoros brand de tărie din lume. Iar acum, se pregăteşte să cucerească şi consumatorii din România.
Băuturile tradiţionale sunt o adevărată bogaţie etnografică. Aproape că nu există punct pe harta lumii unde oamenii să nu fi făurit, de-a lungul timpului, băuturi cu multe grade, folosind în bună parte ingrediente locale. Multe dintre aceste licori au deja o istorie de mii de ani şi au trecut de ceva vreme graniţele ţărilor în care sunt produse. Este şi cazul Moutai, o băutură alcoolică distilată din cereale, care face parte din moştenirea etnografică al Chinei.
Deşi brandul a scris şi continuă să scrie istorie, în România, el este un nume relativ nou. Povestea abia acum începe să se contureze. Moutai este disponibil pe piaţa din România în magazinul propriu, deschis în zona Octavian Goga-Nerva Traian din Capitală. Dar pentru ca un consumator să descopere şi să înţeleagă această băutură distilată naţională a Chinei, e nevoie să o cunoască în profunzime, să cunoască originile brandului Moutai, cel mai vândut şi apreciat din categoria de băuturi Baijiu (bai înseammnă alb, iar jiu, băutură - n.red.).
Iar pentru asta, e nevoie de o călătorie în timp, cândva acum mai bine de două milenii.
Moutai (sau Maotai) a trecut testul timpului şi al celor mai experimentate papile gustative. Astfel, a devenit un brand căutat de cei mai perseverenţi colecţionari, o sticlă veche putând ajunge pe site-urile de licitaţii la o valoare de câteva zeci sau chiar sute de mii de euro. Dar ce face din această băutură un produs high-end, dorit de colecţionari din toate colţurile lumii?
„Ingredientele sunt elementele-cheie. Apa, sorgul şi grâul sunt atent alese. În plus, tehnica de producţie, transmisă din generaţie în generaţie şi care ţine cont de fazele lunii a făcut din Moutai un produs de colecţie, devenind în timp şi un brand exclusivist, în special când vine vorba de ediţiile limitate sau de produsul fanion Moutai Flying Fairy. În plus, Moutai produce cantităţi limitate din fiecare ediţie, iar cunoscătorii aşteaptă cu nerăbdare să cumpere aceste sticle“, spune Cathy Cao, reprezentantul Moutai pe piaţa din România.
Moutai este realizat dintr-un amestec de ingrediente atent selecţionate - sorg roşu, cu boabe mari, uniforme şi bogat în taninuri, grâu şi apă din râul Chishui -, acesta fiind în definitiv un produs organic. De la alegerea ingredientelor şi până când un produs precum Moutai Flying Fairy ajunge pe raft durează minimum şase ani, şi asta pentru că, după fermentare, distilare şi blending, licoarea este lăsată la maturat cinci ani, în vase mari, de ceramică.
În acest timp, aromele rezultate după fermentare şi distilare, adică cele de plante aromatice, alune prăjite sau chiar fructe şi ciocolată, se contopesc. Deşi băutura, în final, este incoloră şi cu o concentraţie alcoolică de 53%, atunci când este degustată, acest mix de arome unice rămâne pe palat, iar tăria nu deranjează în niciun fel papilele gustative. Iar acest lucru a adus brandului Moutai faima nu doar la nivel regional, ci şi mondial.
Terroir-ul este şi el important când vine vorba de producţia Moutai, de aceea acest baijiu este produs doar în oraşul cu acelaşi nume, folosindu-se exclusiv ingrediente locale. Iar pentru a încununa întregul proces, există şi un ritual de degustare a băuturii, folosind ceşti tradiţionale.
În cultura chineză, fiecare persoană care (de)gustă Moutai trebuie să ciocnească paharul cu ceilalţi participanţi la eveniment sau la masă, iar băutura se consumă dintr-o singură înghiţitură. Obiceiul se mai păstrează şi astăzi, deşi nu este obligatoriu ca tăria să fie consumată în acest fel.
Moutai a fost servit de-a lungul timpului la evenimente formale, întâlniri dintre şefi de state puternice la nivel mondial, dar şi la întâlniri de business sau adunări de prieteni. De altfel, astăzi Moutai este cunoscut ca una dintre cele mai fine băuturi spirtoase din lume şi este un cadou excelent. „Chiar şi în România, oamenii de afaceri aleg Moutai pentru a-şi impresiona partenerii de business“, mai spune Cathy Cao.
În România, sunt disponibile şase variante ale acestei băuturi, inclusiv Moutai Flying Fairy, produsul-fanion cunoscut ca varianta originală, dar şi Moutai Prince, care are o aromă mai fresh şi care este uşor de folosit în cocktailuri. În plus, pe piaţa autohtonă ajung şi câteva dintre ediţiile speciale ale acestei licori.
Astfel, un brand cu o istorie ce se întinde pe mai bine de două milenii, şi care, în ultimul secol, a câştigat numeroase medalii la competiţiile de profil, şi-a păstrat autenticitatea, valorile culturale şi reţeta, dar s-a adaptat şi noilor generaţii care caută în prima parte a vieţii băuturi fresh, uşor de mixat. De aceea, Moutai Prince poate fi amestecat cu bere de ghimbir şi suc de lămâie sau cu diverse tării de fructe şi suc de lămâie, astfel că poate fi consumat cu orice ocazie.
Moutai lansează anual o ediţie liminată cu ocazia Anului Nou chinezesc, dar produce periodic şi ediţii speciale pentru a celebra momente cheie în evoluţia companiei sau evenimente memorabile în istoria Chinei. Este şi cazul Moutai Chun 2008, produs lansat cu ocazia organizării Jocurilor Olimpice de la Beijing. Comparativ cu Moutai Flying Fairy, care îmbină arome de plante, fructe şi alune, acesta are şi o uşoară tentă afumată, ce îl diferenţiază. Ambele se servesc la temperatura camerei.
În România, produsele Moutai se pot găsi atât în magazinul propriu, cât şi în restaurante cu specific chinezesc, dar şi în câteva magazine specializate precum INdiVINO The Wine Store, Wine Bouquet, JPB Tabac Shop din AFI Palace Cotroceni şi în Palatul Suter.
„Vom investi în amenajarea magazinului Moutai din Bucureşti, care va deveni astfel nu doar un butic cu băuturi, ci un punct în care românii să cunoască mai multe lucruri despre cultura chineză. De asemenea, vrem să listăm băuturile Moutai, care se pretează pentru cocktailuri în baruri pentru a deveni un brand popular printre tineri. În plus, pentru variantele premium ale Moutai, ne uităm spre proprietăţi de lux, inclusiv în hoteluri de cinci stele“, a conchis Cathy Cao.
Povestea continuă.
Cathy Cao, reprezentantul Moutai pe piaţa din România: „Ingredientele sunt elementele-cheie. Apa, sorgul şi grâul sunt atent alese. În plus, tehnica de producţie, transmisă din generaţie în generaţie şi care ţine cont de fazele lunii a făcut din Moutai un produs de colecţie, devenind în timp şi un brand exclusivist, în special când vine vorba de ediţiile limitate sau de produsul fanion Moutai Flying Fairy. În plus, Moutai produce cantităţi limitate din fiecare ediţie, iar cunoscătorii aşteaptă cu nerăbdare să cumpere aceste sticle“.