Animalul de companie este, pentru fiecare dintre noi, ceva special. Unii îl vedem drept (încă) un copil al familiei. Alţii îl considerăm a fi prietenul nostru cel mai bun. Există şi aceia care-l descriu drept terapeutul perfect. Cert e că, indiferent de cum îl descriem şi cum îl percepem, căţelul, pisica, hamsterul, iepurele ori altă vietate e parte integrantă din viaţa noastră. Şi asta înseamnă că ne dorim tot ce e mai bun pentru el/ea. Acesta este şi crezul Bale Friendly.
„Bale este un concept dedicat în exclusivitate câinilor şi unei noi generaţii de «părinţi» de câini, care îi consideră (pe aceştia din urmă - n. red.) parte din familie“, spun Paul Marinescu şi Teodora Gabor, cei care au fondat acest business gândit pentru oamenii care vor să-şi trăiască viaţa sănătos şi sustenabil alături de blănoşii lor. E vorba de persoane cu aplecare spre design şi care caută produse de calitate (chiar dacă sunt pline de păr şi bale). Pentru că Bale, numele businessului, vine de la românescul bale şi nu de la identicul cuvânt englezesc care înseamnă vraf ori mănunchi.
Povestea Bale a început oficial în ianuarie 2023, însă în spatele brandului stă aproape un an de muncă şi cercetare, plus multă dragoste pentru câini, pasiune pentru design şi încredere în virtuţile unei mentalităţi orientate către sustenabilitate.
„Cu toţii suntem conştienţi de nevoia de a trăi într-un mod mai sustenabil şi de a face alegeri mai responsabile pentru noi înşine în ceea ce priveşte stilul de viaţă şi obiceiurile alimentare. Îngrijirea câinilor noştri nu ar trebui să fie o excepţie şi este firesc să urmărim aceleaşi criterii atunci când facem alegeri pentru blănoşi“, spun Paul şi Teo(dora).
În acest context, abordarea Bale a fost încă de la început aceea de a selecta doar produse care răspund nevoilor oamenilor care doresc să facă alegeri conştiente şi responsabile şi să ajute la construirea unui viitor mai bun pentru toţi membrii familiei, inclusiv pentru patrupezi. „Avem în portofoliu o gamă variată de produse care acoperă atât categoriile principale dedicate exclusiv câinilor - hrană, îngrijire şi accesorii (jucării, îmbrăcăminte, pătuţuri etc.), cât şi pe cea dedicată «bipezilor», respectiv zona de cadouri special concepute pentru iubitorii de câini.“
La momentul actual, în portofoliul brandului sunt în jur de 200 de articole, dar numărul lor creşte constant.
„Suntem în discuţii cu mulţi potenţiali colaboratori noi şi ne dorim să diversificăm şi categoriile de produse.“ Astăzi, Bale are colaborări cu 20 de branduri din ţări precum Marea Britanie, Germania, Spania, Portugalia, Franţa, SUA şi Australia. În procesul de selecţie a partenerilor, antreprenorii prioritizează calitatea produselor, designul acestora şi valorile în jurul cărora au fost construite businessurile.
„Am ales să colaborăm doar cu branduri care au o abordare eco-friendly şi care se angajează să reducă impactul asupra mediului prin utilizarea de ambalaje sustenabile şi prin procese de producţie responsabile.“
Pe lista de parteneri se află şi două companii autohtone - Puppylicious Boutique, care realizează bandane pentru căţei, şi Sunday Bites. „Alături de Sunday Bites am realizat primul produs sub marcă proprie Bale, un unt de arahide pentru câini. Ne dorim să vedem cât mai mulţi producători locali în acest domeniu şi sperăm să ne putem susţine reciproc.“
Colaborările nu se limitează la cele cu producătorii de articole destinate animalelor, pentru categoria de cadouri pentru iubitorii de câini, Paul şi Teodora lucrează cu Get Lit la o colecţie de lumânări parfumate cu mesaje special concepute.
Fondatorii Bale spun că, având un business tânăr şi fiind din România, au existat şi cazuri în care le-a fost puţin mai greu să convingă brandurile să lucreze cu ei. Motivul principal invocat a fost că operează într-o piaţă relativ mică sau necunoscută pentru ei. A contat şi că la momentul la care au început să îi abordeze nu aveau nimic palpabil, doar o poveste şi un pitch deck.
„Cu toate acestea, faptul că am abordat doar furnizori care ne împărtăşesc valorile legate de sustenabilitate şi transparenţă ne-a ajutat să ne facem auziţi şi remarcaţi, iar ei au rezonat cu visul nostru şi au avut încredere în dorinţa noastră de a face lucrurile mai bine.“ Circa 95% dintre brandurile din portofoliu sunt pentru prima dată prezente pe piaţa din România. Acum, la doar câteva luni distanţă, antreprenorii primesc deja cereri de colaborare de la branduri care vor să le fie alături în această călătorie.
„Conceptul Bale Friendly a luat formă ca un răspuns dat de noi nevoilor unei noi generaţii de părinţi de câini care îşi tratează animalele de companie ca parte a familiei. Făcând noi înşine parte din această nouă subcultură de «părinţi», am constatat că produsele disponibile pe piaţa de profil din România nu bifau toate «căsuţele» importante, motiv pentru care ne-am orientat către acest domeniu.“ Căţeluşa lui Paul şi a Teodorei, Bobiţa, salvată acum opt ani, a fost cea mai mare susţinătoare a lor în acest demers.
„Am plecat de la convingerea că nu ar trebui să facem cumpărături pentru câinii noştri doar dintr-o simplă necesitate, ci că acest tip de shopping ar trebui să fie o experienţă relaxantă şi exploratorie, asemănătoare cu cea pe care oamenii o trăiesc atunci când caută cele mai bune şi frumoase alternative pentru ei înşişi.“
Cei doi cred că piaţa locală pentru produse destinate animalelor de companie este în plină dezvoltare postpandemie, odată cu creşterea interesului pentru adopţii şi odată cu apariţia unui număr tot mai mare de tineri care amână formarea unei familii în sensul tradiţional al cuvântului. Implicit, odată cu creşterea interesului pentru animale de companie, oamenii sunt dispuşi să investească mai mult în produsele de îngrijire destinate patrupezilor, inclusiv în hrana, jucăriile, suplimentele şi serviciile de grooming ale acestora. „În plus, proprietarii de animale de companie sunt din ce în ce mai preocupaţi de sănătatea şi starea de bine a animalelor lor, ceea ce a dus la o creştere a cererii pentru produse de calitate superioară, cum ar fi hrana naturală, jucăriile nontoxice şi produsele de îngrijire organică.“
Pe de altă parte, în ciuda creşterii semnificative a cererii în ultimii ani, fondatorii Bale cred că există încă multe oportunităţi pentru noi jucători pe piaţă.
Teodora şi Paul sunt aduşi împreună în acest business de dragostea comună pentru câini şi de dorinţa de a face lucrurile diferit. Dacă pentru Paul nu este primul proiect antreprenorial - el operând deja de opt ani o companie de organizare de evenimente, Dichis Signature Events -, Teodora poartă în premieră pălăria de antreprenor, după 10 ani de experienţă profesională. Înainte de Bale, ea a făcut parte din echipa retailerului independent OTOTO, unde a dezvoltat un nou unit de business. Acesta este totodată locul unde a luat contact cu branduri alternative şi sustenabile şi unde a luat naştere dorinţa ei de a crea un concept cu o abordare holistică, ce nu include doar nevoile şi confortul animalelor de companie, ci şi responsabilitatea stăpânilor faţă de mediul înconjurător şi comunitatea locală.
„Tot ce reprezintă Bale este creat de noi, de la branding, content social media, tone-of-voice la copywriting sau packaging. Ne-am dorit să fie un brand autentic şi să ne reprezinte 100%, chiar dacă asta s-a tradus în extrem de mult timp alocat învăţării de lucruri noi pe care nu le stăpâneam foarte bine sau cu care chiar nu avusesem deloc contact.“
În continuare, ei ambalează personal fiecare colet şi scriu un mesaj personalizat blănosului la care urmează să ajungă.
„Siguranţa şi bunăstarea animalului de companie sunt o responsabilitate crucială pentru orice proprietar.“ Deciziile luate în ceea ce priveşte hrana, îngrijirea şi jucăriile pot afecta sănătatea şi fericirea câinelui pe termen lung. „La Bale, suntem conştienţi de acest lucru şi de îngrijorările pe care le pot avea părinţii animalelor de companie în ceea ce priveşte luarea deciziilor corecte. De aceea, oferim o selecţie atentă de produse naturale şi sustenabile.“
Teodora şi Paul spun că un animal poate aduce enorm de multă bucurie şi împlinire în viaţa oricărui om, dar reprezintă totodată şi o mare responsabilitate, care implică multe aspecte de luat în considerare.
„În calitate de părinte al unui câine, este important să te întrebi la fiecare pas dacă faci cele mai bune alegeri pentru micul tău patruped. Această presiune constantă poate fi copleşitoare şi poate genera nelinişte şi incertitudine. La Bale, suntem conştienţi de aceste nelinişti şi de provocările pe care le ridică îngrijirea unui câine.“
Clienţii Bale sunt interesaţi de nutriţia sănătoasă a prietenilor lor necuvântători şi caută produse care să conţină ingrediente organice şi superalimente, evitând substanţele artificiale sau aditivii alimentari. De asemenea, aceştia apreciază frumuseţea şi funcţionalitatea produselor pentru câini, fiind în căutarea accesoriilor care să poată fi integrate armonios în
designul locuinţei lor moderne. Nu în ultimul rând, sunt responsabili şi îşi doresc să aleagă produse sustenabile, prietenoase cu mediul înconjurător.
Momentan, businessul Bale Friendly este unul pur online, dar antreprenorii fondatori nu doar că îşi doresc o extindere în offline, ci au deja planuri în acest sens.
„Activăm în prezent doar online - de unde sperăm să extragem cât mai multe informaţii utile referitoare la piaţa locală, la trenduri şi unde vrem să construim cât mai bine profilul clientului Bale înainte de a face marele pas către o locaţie brick and mortar.“
Ei vizează în prima etapă doar Bucureştiul, unde îşi doresc ca acest concept nou offline să devină o destinaţie pentru toţi părinţii de câini care îşi doresc o experienţă de shopping relaxată alături de blănoşii lor şi unde se pot întâlni cu alte persoane din aceeaşi comunitate.
Spaţiul a fost gândit să includă şi o parte de dog bakery şi specialty coffee (brutărie şi cafea de specialitate pentru căţei), pentru ca patrupezii să se poată bucura de un „puppuccino“ alături de bipezii lor.
„Totodată, ne dorim cât mai multe colaborări de tip pop-up cu locuri pet friendly din Bucureşti şi suntem deschişi şi către alte variante de asociere cu businessuri care ne împărtăşesc ethosul.“
Dar acestea sunt planurile pe termen scurt. În următorii 3-5 ani însă, Paul şi Teodora vor să fie prezenţi cu magazine proprii Bale în cel puţin trei oraşe mari din România. Şi vor să îşi extindă portofoliul la cel puţin 1.000 de SKU-uri. „Şi să continuăm să facem cât mai multe codiţe fericite.“
Se gândesc ei să extindă şi spectrul animalelor de companie deservite?
„Primim foarte des această întrebare şi rămânem deschişi la feedbackul clienţilor şi la dorinţele lor cu privire la produsele pe care le vor pentru animalele lor de companie, însă momentan nu facem demersuri în acest sens, ci ne concentrăm atenţia pe dezvoltarea categoriilor deja existente. Acum nu foarte mult timp însă, am adoptat şi un pisoi, ceea ce ar putea grăbi puţin procesul“, conchid ei.
Paul Marinescu şi
Teodora Gabor,
fondatorii Bale:
„Am ales să colaborăm doar cu branduri care au o abordare eco-friendly şi care se angajează să reducă impactul asupra mediului prin utilizarea de ambalaje sustenabile şi prin procese de producţie responsabile“.