Ceramica este unul dintre cele mai vechi meşteşuguri şi, chiar dacă pentru o vreme această artă nu a mai fost la fel de populară în rândul tinerilor, ea a revenit de câţiva ani în prim-plan, iar asta într-o perioadă în care tot mai multe persoane devin dornice să ducă mai departe povestea. Din mâinile acestei noi generaţii de artizani pasionaţi şi răbdători ies astăzi căni, obiecte decorative şi chiar bijuterii, adevărate obiecte de artă.
Prelucrarea lutului este unul dintre cele mai vechi meşteşuguri, unul dintre acelea care par a exista de când lumea şi pământul. În realitate, acest tip de activitate există de pe vremea când oamenii se împărţeau simplu între vânători şi culegători. Astfel, modelarea lutului, a pământului mai exact, a dat naştere unor obiecte ce au o vechime de 18.000 de ani.
Şi, deşi timpul a trecut, această formă de artizanat dăinuie şi astăzi. Nici modernismul, nici tehnologia, nici graba cu care ne trăim vieţile nu au reuşit să ducă la dispariţia unei abilităţi ce necesită răbdare, răbdare şi iar răbdare, asta pe lângă exerciţiu şi pricepere.
Aşadar, chiar dacă a luat noi forme, chiar dacă s-a adaptat vremurilor, ceramica este şi astăzi o îndemânare care atrage. Dar cine îşi mai permite luxul timpului? Probabil cei care au prins drag de modelarea lutului după bunul plac.
Spre exemplu, în micul atelier Mellon Collie Ceramics, Ioana Budeş făureşte de la căni şi farfurii ce arată „delicios“ (după cum se poate observa din imagini) la bijuterii aparte.
Inspiraţia, spune ea, vine de peste tot, din natură, din agitaţie, dar în special din viaţa de zi cu zi. Pentru că aşa îşi doreşte să îi fie folosite şi obiectele ce îi poartă semnătura - zi de zi.
„Creez ceşti, farfurii, în general produse care pot fi folosite zilnic. În felul acesta le şi gândesc. Vreau ca oamenii să îşi dorească să le folosească în fiecare zi.“
Această inspiraţie venită “din orice“ se vede clar în colecţiile de obiecte lansate de ea, ale căror teme sunt diverse. Spre exemplu, ideea din spatele colecţiei Salt’n’Pepper a venit chiar de la cele două condimente – sarea şi piperul. Alteori e suficientă o culoare pentru ca în jurul ei să se contureze un gând. Pretty in Pink sau Fantastic Red sunt exemple concludente în acest sens. Natura şi universul se regăsesc şi ele, într-o formă sau alta, în aceste obiecte de ceramică ce poartă semnătura artistei.
Totuşi, atunci când creează o anumită colecţie, încearcă să ţină cont de sezon şi de feedbackul clienţilor.
Dragul de ceramică, spune Ioana Budeş, e moştenit. În familia ei, arta a fost nu doar o pasiune, ci un mod de a trăi. Ce a văzut aşadar acasă, vrea să ducă mai departe.
„M-am născut într-o familie de artişti, iar tata a fost ceramist. De mică m-am jucat în atelierul lui, aşa că în adolescenţă era deja un mediu mai mult decât familiar. Însă nu pot spune că doar pentru că a fost la îndemână am ales să merg pe drumul acesta. În felul ăsta, am avut norocul să îmi descopăr mai uşor calea“, spune ea.
Astfel, pe fundaţia unei pasiuni, Ioana a trebuit să construiască pentru a putea, în final, să transforme prelucrarea lutului într-o meserie.
„Am terminat Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, secţia de Ceramică. Apoi, am absolvit şi un masterat în sticlă. Din timpul facultăţii, am lucrat ca pictor la Teatrul Ţăndărică din Bucureşti, iar ulterior am început pe cont propriu.“
Mellon Collie Ceramics a pornit prima dată ca o pasiune şi, ulterior, a devenit o afacere creativă. Primii paşi i-a făcut încă de când lucra, prin deschiderea unui magazin online pe Breslo, o platformă dedicată micilor antreprenori care realizează obiecte handmade. Aici, şi-a listat primele produse în 2009, când jobul său mergea în paralel cu pasiunea pentru ceramică.
Deşi acum micii meşteşugari au mai multe posibilităţi pentru a-şi expune şi vinde creaţiile, la acea vreme piaţa nu oferea prea multe oportunităţi, astfel că Breslo, care a apărut în 2008, a fost cea mai potrivită alegere. Aşa a început povestea Mellon Collie, care s-a transformat într-un business în 2012, când Ioana a şi decis să renunţe la jobul de la teatru pentru a se dedica întru totul acestui proiect. „A funcţionat perfect pentru mine. Am reuşit să îmi pun la punct un atelier şi să fiu cât de cât sigură că odată ce plec pe cont propriu, mă voi putea descurca financiar“, îşi aduce ea aminte.
Businessul a crescut lent, un ritm care se potriveşte de altfel cu ceea ce presupune procesul de producţie a ceramicii, anume răbdare.
„Procesul de producţie este unul destul de lung, mai ales când lucrez singură.“ Fiecare obiect este făurit, uscat şi ars în cuptor în trei sau patru arderi succesive. Atât arderea, cât şi răcirea cuptorului sunt lente şi nu poţi sări peste nici una dintre etape. „Durează cam o săptămână până este gata un produs, din momentul în care mă apuc de lucru.“
La început, a avut nevoie de 2.000 de euro pentru a porni la drum în această aventură antreprenorială, bani care au mers către achiziţionarea unui cuptor special, necesar pentru producţia obiectelor din ceramică. Chiar dacă nu pare o sumă mare, Ioana Budeş spune că a strâns cu greu aceşti bani.
Primele obiecte realizate au fost bijuteriile şi ceştile, produse pe care le are şi astăzi în portofoliul său. Creaţiile ce poartă semnătura Ioanei se găsesc pe site-ul propriu şi pe Dichisar, platformă care comercializează produse artizanale.
„Livrez şi în afara ţării, oriunde, atât Europa, cât şi SUA, Asia şi Australia. În Europa e mai rapid şi mai uşor, prin curier. În rest, prin Poşta Română. Şi, chiar dacă durează mai mult, ajung în regulă.“
Totuşi, cele mai multe comenzi vin din ţară, mai exact, din Bucureşti, Constanţa, zona Moldovei şi Oradea. În perioadele aglomerate, când există multe cereri, în business o mai ajută şi sora ei, şi o prietenă.
Pe viitor, îşi doreşte să crească, să mute activitatea într-un atelier mai mare, dar şi să achiziţioneze un cuptor pe măsură.
Cu astfel de investiţii, Ioana Budeş ar reuşi să facă şi mai multe produse. Doar că dezvoltarea e limitată, fiind vorba de artizanat. Obiectele realizate din ceramică presupun exclusiv lucru manual, mai ales în cazul celor făcute de micii antreprenori. Astfel, fiecare creaţie e unicat.
