Arts & Design

Magda Staicu şi Irina Pogonaru, fiica lui Florin Pogonaru, au intrat în business cu un magazin online de produse de design care a înflorit în pandemie. Acum, ele au transformat o casă cu istorie în showroom The Edit. Cum arată?

23 dec 2022 626 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În inima Bucureştiului, pe Strada Icoanei la numărul 20, la început de toamnă blândă, într-un imobil cu istorie şi cu farmec, după lucrări îndelungi, s-a deschis showroomul The Edit, care a venit ca o completare pentru magazinul virtual inaugurat în primăvara lui 2019. Gândit ca o casă de locuit, concept store-ul este un organism viu, care se trasformă şi se metamorfozează pe măsură ce piesele de mobilier şi decoraţiuni – mai mici sau mai mari – îşi găsesc cumpărător. Chiar în ziua când eu am trecut pentru prima dată pragul acestui proiect creativ, canapeaua din zona de living de la parter plecase către noua ei casă. Nu i se simţea deloc lipsa, întreg spaţiul reconfigurându-se rapid.

„Pe 14 septembrie am deschis oficial magazinul“, spun Magda Staicu şi Irina Pogonaru, cele două antreprenoare care şi-au unit forţele pentru a crea The Edit. Irina a venit cu experienţa sa în design, iar Magda a pus pe masă o carieră îndelungată în mediul corporate. Iar rezultatul? Un retailer multibrand de mobilier şi decoraţiuni, cu prezenţă iniţial în online, iar acum şi în offline.

„Noi două ne cunoaştem din 2012, când Magda mi-a fost clientă (la Photoliu, un business de design şi mobilier personalizat – n. red.) “, îşi aminteşte Irina. Apoi, treptat, au devenit prietene, inspirându-se reciproc cu imagini care ilustrau piese de design simple, dar totuşi sofisticate. Încurajate de pasiunea comună pentru frumos, ele au dus relaţia mai departe, devenind şi partenere de business.

„The Edit a apărut în aprilie 2019 ca un magazin online. Apoi, treptat, am crescut, ba chiar pandemia ne-a ajutat să ne dezvoltăm. Criza sanitară a adus beneficii industriei în care activăm noi“, spun cele două antreprenoare despre perioada în care oamenii au stat în casă mai mult decât oricând.

Ele au pornit la drum cu 4-5 branduri şi au ajuns să aibă acum 50 de mărci în portofoliu. „Şi continuăm dezvoltarea. Ce facem e să construim continuu o identitate a brandului nostru.“

E important să existe în permanenţă un element de noutate.

„De altfel, avem şi pe site o secţiune ce poartă numele What’s new (Noutăţi – trad.), pe care o actualizăm constant.“

Când au pornit The Edit, în 2019, Magda şi Irina au mizat pe branduri de accesorii, pe mici studiouri de design, pe companii aflate la început de drum, împreună cu care au crescut.

„Am vrut să păşim în această călătorie a antreprenoriatului fără să punem presiune pe noi şi pe parteneri pentru o dezvoltare rapidă.“

Cu timpul, portofoliul a fost actualizat cu branduri mai mari, care au avut alte cerinţe pentru a colabora cu retailerul român. „Cu unii am avut întâlniri şi discuţii pe parcursul mai multor luni înainte de a definitiva un parteneriat.“ Totuşi, în continuare, mărcile iniţiale se găsesc în portofoliul The Edit. 

Irina şi Magda spun că de la început au mers către ce nu exista pe piaţă, către nume noi. „Acum deja vin brandurile înspre noi pentru colaborări.“

Şi pentru a putea pune în valoare aceste branduri şi aceste piese de design, un concept store offline a devenit o necesitate.

„Sunt produse pe care clienţii le-au văzut pe site, dar care odată descoperite în magazin au făcut o altă impresie.“

Imobilul în care este amplasat showroomul măsoară circa 400 de metri pătraţi, structuraţi în subsol, parter, etaj şi mansardă. Întregul proiect a fost gândit ca o casă de locuit, doar că una „echipată“ cu piese ce îşi găsesc loc în portofoliul The Edit. Astfel, odată ce ai trecut pragul clădirii care are câteva zeci de ani de istorie, eşti întâmpinat de o zonă de living, un spaţiu primitor şi accesorizat în tonuri pastelate. Pe un perete tronează o oglindă statement, iar de jur împrejur stau aşezate, doar aparent la întâmplare, câteva zeci de decoraţiuni. Din această cameră, poţi păşi în biroul conturat în jurul unei mese generoase sau poţi urma scările către primul etaj, unde te întâmpină o bucătărie colorată viu, dar totuşi simplă prin natura designului. Mai departe, continui drumul către baia în care tronează o chiuvetă de marmură făcută pe comandă, înspre dormitor şi celelalte încăperi pregătite parcă pentru oaspeţi sau pentru a fi locuite. O altă opţiune ar fi să „prelungeşti ascensiunea“ cu direcţia mansardei gândită şi ea ca un spaţiu de locuit. Sau poţi să cobori la subsolul ce găzduieşte un magazin de accesorii şi diferite piese de mici dimensiuni. Dar, de fapt, în casa The Edit totul este de vânzare.

„Am ştiut încă de la început că această proprietate e ceea ce ne dorim. Singurul lucru diferit e că ne gândisem iniţial că subsolul va fi de fapt depozit, dar când am văzut cum se conturează, am decis să îl transformăm în shop.“ Depozitul central al businessului e în Buftea, fiind necesară o componentă logistică în cazul unei afaceri în domeniu.

Irina locuieşte în cartierul Icoanei şi a descoperit clădirea care găzduieşte magazinul The Edit în timp ce se plimba pe aleile din inima Bucureştiului. E o fostă casă de negustori, de-a lungul anilor fiind folosită pentru a găzdui diferite afaceri.

„Am cumpărat-o cu trei ani înainte de a deschide magazinul. Era o ruină.“ Au refăcut-o, iar mansarda au adăugat-o pentru a aduce imobilul la nivelul proprietăţilor din jur. „Am gândit showroomul The Edit ca o casă, pe care am refă­cut-o şi pe care am ridicat-o la cota cartierului. Am păstrat cât de mult am putut din arhitectura iniţială.“

Spre exemplu, la subsol au fost păstrate arcadele, iar la exterior elemente din faţadă. Partea de proiectare a casei a fost lăsată pe mâna unui arhitect, dar de interior şi de direcţia artistică s-a ocupat Irina Pogonaru, alături de Bogdan Ciocodeică. „Estetica acestui loc ne reprezintă, la fel şi culorile. Plus că produsele sunt curatoriate de noi. Doar pentru a alege vopseaua din birou am testat 20 de mostre“, îşi amintesc Irina şi Magda.

Investiţia în acest proiect a fost de circa 1 milion de euro – fără stocuri şi piese mari.

„Iar în final a ieşit aşa cum ne-am dorit. Am vrut un loc în perpetuă schimbare, un loc cu vânzare.“

Ca să poţi să menţii un spaţiu viu, trebuie să îl actualizezi constant. Acum încă există elementul de noutate, sunt oameni care intră la The Edit şi din stradă. Sunt şi clienţi însă care vin special pentru magazin şi care apoi revin.

„Suntem într-o industrie care funcţionează pe bază de recomandare, dar ca să rămânem actuali, trebuie să venim mereu cu ceva nou.“

Încă de când au deschis showroomul - întâi pe cel virtual şi apoi pe cel brick & mortar -, Irina şi Magda au mizat pe decoraţiuni şi articole de mobilier pe care le-ar pune la ele acasă. În timp, au rafinat portofoliul şi în funcţie de vânzări şi de preferinţele clienţilor. În continuare însă, selecţia e făcută păstrând aceleaşi criterii, pentru a exista o coerenţă.

„Ne-am dorit o selecţie curată, unitară. Credem că trebuie să ai un stil bine conturat, altfel rişti să te pierzi.“

Cele două antreprenoare afirmă că nu sunt adeptele unei politici agresive de preţ care poate dilua valoarea brandurilor şi care poate dăuna pe termen lung.

„Noi lucrăm cu designeri, cu arhitecţi, dar şi cu persoane fizice pentru care, uneori, oferim şi consultanţă. Pe măsură ce portofoliul a crescut, am primit cereri din partea clienţilor pentru a vedea şi pentru a testa produsele.“

Aşa a apărut concept store-ul despre care Magda şi Irina spun că şi-au setat să devină mai mult decât un simplu magazin. Vor să fie un loc de întâlnire, de inspiraţie, dar şi un spaţiu de evenimente.

Ce îşi doresc fondatoarele The Edit pe mai departe?

Să sedimenteze ce au construit până acum. Deşi sunt abia la început în ceea ce priveşte retailul offline, antreprenoarele sunt încre­zătoare că piaţa se va dezvolta în direcţia bună. Plus că şi cartierul care găzduieşte showroomul The Edit se conturează tot mai frumos.

„Am copilărit şi am trăit toată viaţa în zonă. Mă bucur să văd că se întâmplă lucruri. Locul are istorie şi un farmec aparte, ne dorim să devină un hub creativ“, conchide Irina, făcând referire la magazinul de modă Aparterre din apropiere, la cafeneaua Mugshot sau la galeria de artă Mobius Gallery, deschise şi ele relativ recent.