Arts & Design

În mediul artistic, i se spune Dushky. De fapt, numele ei este Andreea Muntean, iar talentul ei în ale ilustraţiei i-a adus recent un proiect în colaborare cu platforma de streaming video Disney+

22 ian 2024 191 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

În mediul artistic, îşi şi, totodată, i se spune Dushky. De fapt, numele ei este Andreea Muntean, iar talentul ei în ale ilustraţiei i-a adus recent un proiect în colaborare cu platforma de streaming video Disney+. Dushky a fost astfel aleasă pentru a crea un poster original pentru al doilea sezon din Loki, serialul american creat special pentru Disney+, având în centru unul dintre personajele din universul Marvel. Cine este însă Dushky şi cum a fost desenat drumul ei până aici? 

„Sunt artist vizual – ilustrator, creez ilustraţii 2D, grafică şi designuri de print, indiferent că sunt sub forma desenului tradiţional sau a celui digital“, se descrie Andreea Muntean.

Originară din Timişoara, unde a locuit cea mai mare parte din viaţa ei şi unde a studiat artele plastice în toţi anii de şcoală generală, Andreea a început încă de mică să deseneze, chiar de la grădiniţă, din curiozitate şi poate şi dintr-un sentiment copilăresc de invidie pe o colegă care ştia să creioneze lucruri mult mai frumoase decât clasicele peisaje cu casă şi soare în colţul foii.

„Acest lucru m-a ambiţionat să iau toate revistele cu benzi desenate pe care le aveam acasă, cu diverse personaje fantastice şi prinţese din poveşti, şi să le redesenez obsesiv până când am ajuns să le pot face singură, din memorie.“

În timp, pasiunea nu a făcut decât să se amplifice, aşa că, ani mai târziu, a continuat cu Liceul de Arte Plastice şi mai apoi cu Facultatea de arte şi design din cadrul Universităţii de Vest, unde a absolvit atât licenţa, cât şi masterul, la Secţia de design vesti­mentar. Nu s-a gândit aşadar niciodată că ar putea face altceva decât desen sau, în general, artă vizuală.

„Dacă ar fi fost să fac ceva diferit, ar fi fost probabil tot în domeniul artelor, dar pe partea de design vestimentar, fiindcă asta am şi studiat.“ I-ar fi plăcut mult să fie costume-designer pentru filme, o idee la care nu a renunţat complet încă. „Dar pasiunile mele se extind atât de mult şi în alte domenii, încât consider că, dacă încă mi-am păstrat ambiţia şi determinarea pe care le-am descoperit atunci când m-am apucat să învăţ singură să desenez, pot învăţa (din nou) să fac orice.“

La parteneriatul cu Disney+, la care spune că nici nu ar fi îndrăznit să spere vreodată, a ajuns fără să se aştepte.

„Cu prilejul premierei sezonului 2 din serialul Loki de la Marvel, Disney+ a invitat o serie de artişti vizuali şi ilustratori din EMEA (Europe, Middle East and Africa – n. red.) să creeze concepte originale de afişe inspirate de serial.“

Pentru acest proiect creativ au fost selectate opt vizualuri ce sunt promovate pe platformele online şi offline DisneyĂ şi Marvel. „M-au impresionat enorm sutele de comentarii pozitive primite din toate colţurile lumii la posterul realizat de mine.“

Andreea a optat pentru o ilustraţie care are la bază elemente definitorii pentru curentul Cubist, iar ca temă centrală a ales călătoria lui Loki pe axa timpului, întrucât Loki are mai multe versiuni ale lui care există pe mai multe linii temporale simultan.

„Am fragmentat şi deconstruit lumea lui Loki şi experienţa lui cu Autoritatea pentru Variaţia Timpului într-o imagine inspirată de una dintre picturile lui Juan Gris.“

Loki este portretizat în Universul Marvel ca fiind un personaj cu mai multe faţete, Zeul Farselor şi al Răutăţilor, cu mai multe versiuni ale sale, toate existente în acelaşi timp, rupând dimensiunile spaţiului, alunecând în Multivers. Prin urmare, conceptul acestui design de poster se învârte în jurul ideii de schimbare a formei şi a personajului principal.

„Cu siguranţă acest proiect mi-a dat aripi să continui să creez cu acelaşi elan şi deschidere.“

Disney+ nu este însă primul nume mare cu care a lucrat Andreea Muntean până astăzi. Ilustraţiile realizate de ea de-a lungul timpului au fost folosite adesea în grafică de print, grafică web, postere sau etichete pentru diferite mărci. A colaborat astfel cu organizaţii şi proiecte tip ONG, dar şi cu branduri şi businessuri locale, fie consacrate, fie la început de drum. Printre ele, Uman Shop, Bereta şi multe alte microberării locale, proiecte precum Heritage of Timişoara, Lost Tapes, ADR Vest, BETA şi colaborări cu Mega Image, RedBull ori Schneider.

„Aş descrie stilul meu ca fiind grafic, geometric, inspirat adesea de ilustraţiile din benzi desenate şi desene animate. Deşi studiile mele sunt în designul vestimentar, pot spune că acestea m-au ajutat să-mi dezvolt un oarecare stil decorativ în ilustraţiile pe care le creez, lucru ce poate fi observat şi în atenţia pentru detalii, texturi, culoare şi complexitate.“

Ca teme recurente, Andreea invocă frecvent ilustraţiile low-poly, un stil în care predomină descompunerea lucrurilor în forme geometrice de bază, stilul double-exposure, în care suprapune diverse structuri şi texturi peste alte forme organice, şi stilul grafic – cu linii de diverse mărimi şi culori plate sau texturate în acuarelă, ce adesea ies din formele conturului. Inspiraţia? Vine din alte iubiri paralele.

„Pe lângă artă, am o mare pasiune pentru ştiinţe precum astronomie, chimie, biologie şi psihologie. Folosesc adesea aceste domenii ca teme sau sursă de inspiraţie în proiectele la care lucrez, preluând forme şi concepte, combinaţii de culori şi texturi pentru a crea structuri noi şi pentru a-mi defini stilul personal cât mai bine.“

Dushky lucrează atât tradiţional, în acuarelă pe hârtie, cu linii grafice, forme geometrice şi culori texturate, cât şi digital, cu siluete deconstruite şi contururi bine definite. Îi plac ambele formate pentru că fiecare îi oferă diferite posibilităţi de exprimare şi o ajută să abordeze mai multe tipuri de ilustraţie.

„Încerc să-mi păstrez stilul indiferent de tehnică, dar cu siguranţă fiecare mediu are particularităţile sale.“

Procesul de lucru depinde de foarte mulţi factori variabili, dar şi de natura proiectului şi de complexitatea lui. La unele ilustraţii poate să lucreze şi zeci de ore, lucru valabil mai ales în cazul celor tradiţionale.

„Dar cu siguranţă cele pe care le realizez pentru proiecte personale durează cel mai mult, fie pentru că sunt mereu puse la coada priorităţilor, fie pentru că aşteptă­rile sunt prea mari.“

Andreea Muntean spune că se implică mereu sută la sută, indiferent de proiect, astfel că toate lucrările au un loc special în mintea şi în sufletul ei. I-ar fi greu să numească unul anume ca fiind special şi tocmai de aceea este fericită că ceea ce face ea zi de zi este rodul unei imense pasiuni cultivate şi cizelate de-a lungul anilor.

„Ceea ce am ales să fac şi pot face în continuare – lucru pentru care sunt recunoscătoare mereu, nu este doar o simplă muncă, ci este şi o mare pasiune. Indiferent cât e de mare sau mic proiectul în care sunt implicată, dedicarea şi recunoştinţa mea rămân aceleaşi“, conchide ea.