1988 Cultivating Spaces este o invitaţie la detaşarea de consumerismul caracteristic multor abordări de design şi la migrarea către abordări estetice atemporale. Lansat în 2021 de două antreprenoare, 1988 Cultivating Spaces se face remarcat prin colecţii proprii de obiecte de design, planurile pe termen lung vizând cultivarea acestor expresii artistice în ritmul lent cerut de orice proces creativ autentic.
1988 Cultivating Spaces este un proiect care a fost lansat în aprilie 2021 şi care a pornit din pasiunea pentru design interior a celor două fondatoare Bianca Popa şi Diana Toncea. În timp ce Bianca are un background antreprenorial, Diana are la activ experienţa din sectorul competitiv al fuziunilor şi achiziţiilor, dar amândouă şi-au cultivat pasiunea pentru frumos şi arte de la vârste fragede: au participat la cursuri de artă, au avut aceeaşi pasiune pentru cărţi şi au fost expuse constant la evenimente culturale naţionale şi internaţionale. Încă din timpul facultăţii, când s-au întâlnit, între cele două a existat o simbioză naturală care a condus la o cultivare reciprocă.
„Încă din copilărie, am fost implicate în diverse proiecte de amenajări interioare datorită simţului estetic pe care îl deţinem: pentru fiecare mutare, familiile şi cei din jur ne cereau sfaturi cu privire la alegerile ce urma a fi făcute. După o perioadă, am resimţit presiunea tendinţelor în design şi am conştientizat că ne lăsam pradă consumerismului“, spun acum Bianca Popa şi Diana Toncea, cele două fondatoare ale 1988 Cultivating Spaces. Privind în urmă, ele admit că nu de puţine ori au optat pentru printuri de textile colorate sau boho, pentru obiecte de ceramică în tendinţe şi pentru tipuri de materiale, precum lemnul de nuc, care s-au dovedit că încarcă spaţiile şi nu îşi păstrează actualitatea.
„Conştientizând că acest lucru ne aduce doar beneficii de moment, am decis să ne orientăm către simplitatea şi funcţionalitatea lucrurilor şi să adoptăm un stil de viaţă în filozofia slow living.“ Astfel, au început să caute doar obiecte care depăşesc bariera timpului, dar piesele la preţuri accesibile s-au lăsat greu de găsit. Mai departe, experienţele lor profesionale au contribuit la convertirea simţului creativ într-o afacere: realizarea unui shop în sfera designerilor de produs din România, cu piese create de ele şi cu o estetică simplă, curată.
„Decorurile pentru perete au reprezentat cea mai mare provocare, ceea ce ne-a determinat să materializăm viziunea noastră asupra simplităţii şi să realizăm un tablou abstract, în colaborare cu un artist român.“ Cu această primă lucrare s-a născut şi proiectul 1988 Cultivating Spaces, care a fost dezvoltat apoi printr-o serie de piese de artă pentru perete, obiecte de ceramică şi mic mobilier, care au fost curprinse în trei colecţii, sub design propriu: „Ceramics and Earth“, „Beginning, the Aesthetics of Walls“ şi „Furniture, the Archetypes“.
Unicitatea 1988 Cultivating Spaces vine din faptul că propune o soluţie, nu un compromis estetic, pentru o problemă cât se poate de reală.
„În România, la momentul actual, există puţini producători sau designeri de produs care să aibă propuneri coerente. De cele mai multe ori, creaţiile acestora nu se pretează proiectelor rezidenţiale actuale sau nu sunt uşor accesibile: acestea nu se pot găsi într-un magazin online/ nu au o politică transparentă a preţurilor.“ Din acest motiv, spun reprezentantele 1988 Cultivating Spaces, cei care îşi decorează casele ajung să se îndrepte către marile magazine offline sau către cele online - care importă branduri europene.
„1988 Cutivating Spaces îşi propune să vină cu o alternativă sustenabilă: un magazin unde clientul găseşte piese-accent, cu linii simple, sculpturale, care se pretează unei estetici atemporale.“ Piesele gândite de Bianca şi Diana sunt realizate în mici ateliere, predominant prin tehnici manuale.
„Modelul creatorului care explorează mai multe zone (artă, sculptură, mobilier etc.) şi nu este limitat la o singură categorie este un model des întâlnit la nivel internaţional, iar 1988 Cultivating este probabil primul astfel de designer din România care face disponibile piesele online.“
Cele trei colecţii ale brandului menţionate anterior sunt unite ca printr-un fir logic - simplitatea atemporală a obiectelor.
„Toate piesele sunt imaginate de noi, fondatoarele brandului, şi sunt manufacturate în mici ateliere din România. Colecţiile pun accent pe conştiinţă şi însemnătate, fiind realizate într-un ritm lent, mod în care se susţin valori atemporale şi se evită procesul necontrolat al producţiei de masă.“ Designul pieselor dezvăluie structuri necomplicate, fluide, care îşi au ca inspiraţie natura. Obiectele de ceramică redau frumuseţea organică a plajelor sălbatice ale Mării Negre, în timp ce piese precum măsuţa de cafea The Sphere dezvăluie fascinaţia creatoarelor pentru spaţiul cosmic şi corpurile cereşti. Piesele 1988 Cultivating Spaces sunt disponibile online, iar o selecţie a acestora se poate găsi în showroomul ClassIN din Bucureşti şi în magazinele Rafia şi Casa Italia din Constanţa. Clienţii business (designeri de interior şi dezvoltatori) pot vizualiza colecţiile în spaţiul creativ al companiei, în One Herăstrău Towers.
„1988 Cultivating Spaces ia în considerare ca, pe viitor, să ofere servicii de styling pentru diverse proiecte, acestea nefiind acoperite de serviciile unui designer de interior. Mai precis, în urma consultării cu clientul, se aleg cele mai potrivite detalii (corpuri de iluminat, piese de ceramică, textile, alte obiecte-accent) care să aducă un caracter personal locuinţei şi să potenţeze amenajarea realizată de designer.“ Acest tip de servicii poate fi util şi pentru amenajări deja existente, în care proprietarul caută o schimbare a spaţiului, fără o investiţie mare, sau îşi doreşte o accesorizare.
„O afacere de tipul 1988 Cultivating Spaces creşte într-un ritm lent, precum îi sunt şi valorile, fiind vorba de tehnici manuale, lucru cu ateliere de mici dimensiuni şi cu artişti. Planurile de creştere includ dezvoltarea unor noi piese, designul acestora explorând în continuare atracţia noastră pentru sfere şi rotunjimea lor, ca simbol al plenitudinii. În final, urmărim să ajungem la cât mai mulţi oameni cu valori similare, care pun accentul pe sustenabilitate şi design (şi mai puţină standardizare), valori care credem că vor fi preluate în timp atât de proprietarii de case, cât şi de dezvoltatorii imobiliari sau de hoteluri“, mai spun Bianca Popa şi Diana Toncea.