Numele Christian Lacroix te duce, invariabil, cu gândul la modă, la creaţii flamboaiante, complexe, adevărate opere de artă la purtător. Universul creator al casei fondate acum 35 de ani s-a extins însă dincolo de modă, astfel că aceleaşi modele surprinzătoare, cu poveste şi de poveste se regăsesc acum pe o serie de decoraţiuni şi piese de design interior. Iar creierul creativ din spatele lor este Sacha Walckhoff, cel care s-a alăturat companiei în 1992 şi care, de mai bine de un deceniu, deţine poziţia de creative director în cadrul Christian Lacroix Maison. Designerul a discutat cu După Afaceri Premium despre drumul său în această industrie, despre ce îl inspiră şi despre povestea Fête Vos Jeux, cea mai nouă colecţie a casei.
„M-am născut la începutul anilor ’60 în Franţa, dar am crescut în Elveţia înainte de a mă muta în Spania pentru a studia design“, povesteşte Sacha Walckhoff.
E de părere că educaţia strictă, tipic elveţiană, moştenirea sa multiculturală - rusă, africană şi europeană - şi faptul că a explorat de-a lungul vieţii multe ţări şi teritorii noi, toate şi-au pus amprenta asupra a cine este el astăzi. Dar cine este Sacha Walckhoff?
„Sunt creative directorul Christian Lacroix Maison. Sunt o persoană care locuieşte alături de partenerul ei – Pascal Ferrero, un creator de peruci şi un hair designer pentru staruri de cinema.“
Executivul francez a început să lucreze pentru casa de modă Christian Lacroix în 1992, când a creat o colecţie de ţesături care a fost rapid promovată de reviste precum W, Elle Franţa şi Vogue Marea Britanie, care i-au pus creaţiile pe copertă.
„Moda a fost dintotdeauna parte din universul meu creativ. A fost o industrie de unde m-am inspirat în permanenţă. Totuşi, designul interior este locul unde simt că mă pot exprima creativ cel mai bine.“
Când s-a alăturat casei franceze, Sacha Walckhoff a lucrat chiar împreună cu designerul Christian Lacroix, fondatorul şi cel care dă numele businessului. Au lucrat alături timp de 18 ani înainte ca designerul de modă să se retragă din lumina reflectoarelor.
„A fost o călătorie incredibilă să lucrez alături de Christian, să fiu martorul geniului său creativ, să înţeleg cum se raportează el la lume.“ El s-a retras din companie în 2009, iar un an mai târziu Sacha Walckhoff a fost numit creative director al Christian Lacroix Maison.
„Am ştiut încă de la început că vreau să vin cu o abordare nouă, diferită, proaspătă, pentru un brand unic. Astfel, alături de Nicolas Topiol, CEO al Christian Lacroix, am decis să lansăm o colecţie de lifestyle.“
Amintindu-şi de acel moment, designerul spune că a crezut că brandul poate evolua, se poate transforma, fără a-şi pierde aerul flamboaiant pentru care este cunoscut. „Astăzi, după 30 de ani în companie şi 13 ani la cârma departamentului de creaţie, pot să confirm că acest lucru s-a întâmplat. Industria de modă, pe de altă parte, a evoluat constant în ultimii 15 ani şi nu neapărat în direcţia bună.“
Graniţele dintre lux şi mass market, dintre stil şi prost-gust sunt tot mai neclare în fashion, crede el. Tot ce e astăzi pe podium şi mâine în magazine este rapid uitat pentru că un nou trend aşteaptă mereu după colţ.
„Designul interior şi lumea decoraţiunilor au un alt ritm, care îţi dă timp să creezi, dar şi să te bucuri după aceea de piesele respective.“
Mai mult, spune el, colecţiile de decoraţiuni şi de piese de design interior sunt uneori cele de la care pornesc trendurile care mai apoi ajung în modă. Spre exemplu, în 2012 printurile cu fluturi ale Christian Lacroix Maison i-au inspirat pe designerii caselor de modă Valentino, Givenchy şi Kooples care au folosit acest model câteva sezoane mai târziu.
„Imprimeurile Christian Lacroix Maison sunt deja emblematice“, adaugă Sacha Walckhoff, amintind de colecţiile Sol y Sombra, Butterfly Parade şi Birds Sinfonia.
Designul interior este ceva subiectiv şi, în realitate, nu există reguli, crede creierul creativ al casei franceze. Astfel, în selecţia pieselor de decor fiecare ar trebui să pornească de la ceea ce îi place cu adevărat.
„Eu, spre exemplu, ador să amestesc stilurile, să combin designul contemporan cu cel de la jumătatea secolului al XX-lea. Şi, câteodată, mai adaug şi antichităţi. Astfel, ai posibilitatea să te joci din punct de vedere creativ.“ Acest stil mixt este ceva tipic franţuzesc, iar prima care a făcut asta a fost designerul şi dealerul de artă Madeleine Castaing în anii ’40-’50.
„Când vine vorba de design interior, e totodată importantă arhitectura spaţiului, a clădirii. Astfel, dacă ferestrele sunt separate de o zonă de zid, acela e locul ideal pentru un obiect de decor. Dansul dintre simetrie şi asimetrie poate fi şi el luat în calcul.“ În final, totul e un joc de proporţii şi mase. Totuşi, nu putem vorbi de design interior fără să vorbim de artă.
„Piesele de design interior şi cele de decoraţiuni trebuie să fie în acord cu obiectele de artă. Trebuie să existe o conexiune între ele, să se completeze reciproc, nu să se eclipseze. Iar împreună, trebuie să îmbrace spaţiul.“
Sacha Walckhoff povesteşte că a început să deseneze încă de când era foarte mic, aşa că nu a fost o surpriză pentru nimeni că a urmat calea artei. „Sunt recunoscător mamei mele că mi-a permis să descopăr alte culturi prin intermediul călătoriilor pe care le-am întreprins în America şi Europa. Aceste incursiuni, alături de educaţia mea din Elveţia şi de moştenirea mea africană, toate au conturat pasiunea mea pentru design.“
După mai bine de trei decenii de carieră în domeniu, dintre care cea mai mare parte la Christian Lacroix Maison, designerul francez spune că o zi normală din viaţa sa e eclectică. Nu există nicio rutină - nici în viaţa personală, nici în cea profesională.
„Îmi place să îmi încep ziua cu un mic dejun la pat, un mic dejun din care nu ar trebui să lipsească ceaiul verde şi pâinea prăjită cu marmeladă.“ Dar patul nu e orice pat, ci unul făcut pe comandă, creionat chiar de Sacha Walckhoff pentru Savoir Beds. „E perfect pentru a savura micul dejun!“
Apoi, designerul fie merge la studioul din Parc Monceau pentru probe, fie lucrează de acasă. În unele zile se întâlneşte cu presa, în altele merge la diverse evenimente. Iar la final de săptămână îşi dedică timp pentru a vizita muzee, galerii sau pieţe de vechituri şi pentru a se întâlni cu prietenii.
„Mă inspir de peste tot din jurul meu. Orice văd şi îmi place poate servi drept inspiraţie.“ Are o colecţie de cărţi vintage de decoraţiuni pe care a construit-o de-a lungul anilor şi care reprezintă o sursă bună. Călătoriile şi expoziţiile de artă servesc aceluiaşi scop.
„Arta contemporană a fost dintotdeauna o mare pasiune pentru mine şi caut în permanenţă modalităţi pentru a integra diferite obiecte de artă în propria-mi locuinţă. Iubesc modul în care Henri Samuel obişnuia să combine, în anii ’70, în propriul apartament, arta, designul şi antichităţile.“
Creative directorul Christian Lacroix Maison şi-a renovat apartamentul din Paris, amplasat în arondismentul 10. Clădirea în care acesta e amplasat a fost construită la începutul secolului al XIX-lea, iar apartamentul se află la ultimul etaj. „E un apartament spaţios şi luminos, dar e şi liniştit, iar asta nu e ceva uşor de găsit în Paris. Fiecare cameră spune o poveste, de la vestibulul dramatic şi puţin întunecat la dormitorul primitor şi confortabil.“
Sacha Walckhoff se descrie ca „maximal minimalist“ cu un stil eclectic. Îi place să colecţioneze obiecte şi piese de mobilier, încercând să creeze armonie din elemente contrastante.
„Cred că fiecare persoană ar trebui să îşi găsească propriul stil. E important să te simţi bine în propria locuinţă, să te înconjori de oameni şi obiecte pe care le iubeşti.“ Să îţi creionezi un stil însă nu e neapărat ceva facil şi poate dura multă vreme. Poţi învăţa din cărţi, din discuţii cu dealeri de artă sau vizitând galerii. În final, un obiect de decor trebuie să fie şi de calitate, dar şi funcţional, trebuie totodată să poarte semnătura unui designer sau artist pe care-l apreciezi. „E o expresie pe care am iubit-o dintotdeauna: preţul îl vei uita, dar calitatea unui obiect va dăinui.“
Pandemia şi lockdownurile din perioada 2020-2021 au făcut ca lumea să aprecieze mai mult designul interior şi au făcut ca oamenii să acorde o mai mare atenţie spaţiilor în care locuiesc. Când nu a mai putut merge la birou, ieşi în oraş la masă sau la cinema, lumea a realizat că acasă a devenit toate acestea la un loc.
„Oamenii au început în pandemie să pună mai mult accent pe cum arată spaţiile unde au petrecut atâta timp. A început să le pese.“
În această lume, colecţiile Christian Lacroix Maison s-au potrivit ca o mănuşă. Cea mai recentă dintre acestea poartă numele „Fête Vos Jeux“ (Bucuraţi-vă de joc şi joacă! – traducere adaptată).
„Christian Lacroix Maison a avut de-a lungul anilor, începând cu 2012, mai multe colaborări cu Vista Alegrehas, un brand portughez de porţelanuri.“ Rezultatul celei mai recente colaborări e colecţia Fête Vos Jeux. Rezultatul? O serie de obiecte decorative ce îmbină stilul eclectic al casei franceze cu eleganţa şi delicateţea porţelanului. Imprimeurile flamboaiante, ce îmbină elemente din mai multe lumi, sunt pretutindeni.
„Munca mea în lumea modei s-a dovedit interesantă dat fiind că o idee proastă în fashion poate să devină una bună pentru o colecţie de design interior.“
Colecţia Fête Vos Jeux este disponibilă în România în reţeaua de magazine Simona’s – luxury at home. Compania care deţine reţeaua a fost fondată în 2002, însă iniţial a deţinut masterfranciza pe România pentru brandul francez Descamps. Brandul Simona’s a apărut în 2008, când a fost inaugurat un spaţiu în Băneasa Shopping City. Un an mai târziu a urmat cel de pe Calea Dorobanţilor, iar în 2015 brandul a trecut Oceanul până la Miami. Reţeaua românească vinde obiecte de decor, cadouri, dar şi produse pentru luat masa. Unul dintre brandurile din portofoliu este Christian Lacroix Maison.