Arts & Design

Care este povestea antreprenoarei care a pus bazele PIATRAONLINE şi a făcut din ”piatră seacă” un business cu ambiţii internaţionale?

26 dec 2024 315 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

PIATRAONLINE este un business a cărui ambiţie este inspirată din denumirea pe care o poartă şi care s-a dezvoltat ca o construcţie solidă. După 16 ani de creştere pe plan local, compania a imaginat anul acesta o experienţă multifaţetată pentru clienţii săi prin deschiderea unui flagship store în Bucureşti. Ce a rezultat este un spaţiu versatil care poate fi confundat cu o galerie de artă. Iar după acest pas, ţinta este de a avea un proiect similar peste graniţe.

„Piatra naturală nu este doar un segment, o categorie, un material, este o industrie care a fost estimată la aproape 50 de miliarde de dolari în 2022“, spune Mariana Constantinescu-Brădescu, cofondatoarea PIATRAONLINE.

Potrivit antreprenoarei, în cadrul acestei industrii operează afaceri în nenumărate forme. Unele activează ca pieţe mari de desfacere, care funcţionează ca adevărate centre pentru întreaga industrie, altele, mai nişate, sunt specializate, de la cariere care prelucrează şi lucrează cu un singur material până la studiouri şi magazine dedicate finisajelor.

„PIATRAONLINE nu este o nişă şi nu ne-am dorit să rămânem o afacere mică, ce operează într-un registru mult prea specializat. De fapt, viziunea noastră a fost să dezvoltăm piaţa din România şi să fim cei care deschid un nou drum într-o industrie încă în formare.“ Iar acest lucru se întâmpla în urmă cu 16 ani. Ideea PIATRAONLINE a fost aceea de a duce acest material dintr-o zonă prăfuită din punct de vedere estetic spre statutul pe care piatra îl merită, ca martor şi facilitator al evoluţiei umane. 

„Suntem primii care au refuzat să vândă piatră naturală de pe paleţi, dintr-o curte cu aspect de depozit. Când am lansat PIATRAONLINE, industria din România era formată din aceste afaceri «de curte», aşadar afaceri cu locaţii fizice, cu piatră naturală expusă pe paleţi. Noi am vrut să arătăm că putem face lucrurile altfel.“ Bazele companiei au fost puse de Sergiu Constantinescu-Brădescu, cel care a văzut potenţialul acestei pieţe, şi de Mariana Constantinescu-Brădescu, cea care a creat de la zero un model de afacere cu departamente integrate, care operează şi procesează comenzi online din întreaga lume.

„Am lansat PIATRAONLINE într-o perioadă în care platformele de e-commerce erau încă la început. În segmentul dedicat pietrei naturale nu exista nicio platformă online, comenzile erau procesate offline sau prin telefon.“

Migrarea spre zona virtuală a venit tocmai pentru a simplifica operaţial afacerea care începuse să crească.

„Împreună, am scris de la zero un manual de proceduri şi am început să migrăm partenerii şi furnizorii în mediul online, să lucrăm la platforma magazinului nostru, iar, în spatele acestei platforme, să dezvoltăm un sistem de e-commerce la fel de simplu, la fel de uşor şi la fel de rapid, ase­mănător cu cel din industria de fashion.

Mi-am dorit să poţi comanda piatra naturală de oriunde ai fi, ca şi cum ţi-ai comanda o pereche de pantofi sau un parfum.“

Mariana Constantinescu-Brădescu spune că primii 10 din cei 16 ani de activitate ai companiei au fost consideraţi ca fiind de start-up, oricât de mult ar părea. „Este o industrie grea, şi la propriu şi la figurat, iar investiţiile într-un punct de lucru se pot ridica până la un milion de euro, având în vedere că vorbim de o afacere integrată, care ia în calcul nu doar un showroom, ci şi un proces operaţional fără cusur şi o echipă specializată care să poată oferi clienţilor consultanţă şi informaţii de calitate.“

Privind în urmă, antreprenoarea spune că printre cele mai importante momente s-au numărat deschiderea magazinului online, a primului showroom, semnarea primelor contracte în exclusivitate cu cele mai importante cariere din lume, ieşirea în spaţiul internaţional şi dezvoltarea capacităţii de a prelua comenzi din întreaga lume, dar şi de a le livra. Pe listă se adaugă lansarea propriei flote de maşini, dar şi lansarea primelor colecţii lansate.

Deschiderea primului showroom din Timişoara a fost urmată de deschiderea unui flagship store în Bucureşti. 

„Noul flagship store oferă mai mult decât o simplă experienţă de vânzare. Vizitatorii sunt ghidaţi pe un traseu atent planificat, iar fiecare punct oferă o nouă perspectivă asupra unui material pe care credeai că îl cunoşti.“

Spaţiul rivalizează astfel cu experienţa pe care un vizitator o are într-o galerie.

„Diferitele tipuri de piatră sunt expuse în amenajări scenografice, fără etichete sau preţuri, pentru a scoate în relief calităţile lor de design. Această abordare favorizează o mai bună înţelegere a expresivităţii pietrei naturale şi a diferitelor faţete pe care le înglobează.“ Flagship store-ul este, de fapt, un spaţiu conceptual. 

„Am proiectat un spaţiu ce se regăseşte la intersecţia dintre showroom, galerie de artă, muzeu şi community hub.“

Evoluţia PIATRAONLINE este modelată de tendinţele din zona de design, unde se vede un apetit pronunţat pentru naturaleţe, apetit potenţat mai ales de ultimii ani.

„Oamenii îşi doresc că construiască case cu sens, care rezistă în timp, a căror valoare o pot creşte sau case pe care doresc să le lase viitoarei generaţii. Iar piatra naturală oferă acest bun-gust oricărui spaţiu, fiind în acelaşi timp un material rezistent, care îşi păstrează frumuseţea şi calităţile o viaţă întreagă.“

Un alt trend observat a fost atenţia deosebită acordată materialelor naturale, organice.

„Din nou, piatra naturală se află pe agenda amenajărilor interioare ce îmbrăţişează nu doar acest trend, ci şi o mai mare apropiere de natură, de simplitate şi autenticitate, atunci când vine vorba de modul în care alegem să locuim. Piatra naturală este un material cald şi poate lua orice formă, este un material cu care noi am învăţat să lucrăm şi pe care ştim să îl îmblânzim, cu ajutorul tehnologiei.“

Iar după 16 ani de construit local, PIATRAONLINE se uită peste graniţe, având în plan un nou showroom în Europa, o nouă echipă de vânzări specializată în pieţe precum Germania, Austria, Franţa, Polonia, Cehia şi Bulgaria, dar şi un flux dedicat B2B.