„Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu s-a dezvoltat în directă legătură cu viaţa“, spune Constantin Chiriac, preşedintele FITS, eveniment care a avut loc anul acesta în perioada 21 – 30 iunie.
Conceptul din 2024 al festivalului a gravitat în jurul ideii de prietenie, însă nu e vorba de acea relaţie apropiată dintre doi oameni, ci de o relaţie între teatru şi comunitate, de o relaţie a acestei forme de artă cu tânăra generaţie, cu mediul şi cu spaţiile.
Festivalul s-a desfăşurat într-o multitudine de locuri, de la pieţe şi zone pietonale până la muzee şi biserici, venind astfel mult mai aproape de oameni, de viaţa lor.
Teatrul este definit ca o formă de artă unde actorii pun în scenă un eveniment real sau imaginar în faţa unui public. O astfel de definiţie nu doar că nu impresionează, dar nu spune nimic despre esenţa teatrului şi despre puterea pe care o are o astfel de artă asupra unui om, a unei comunităţi sau a unui întreg oraş.
Teatrul nu doar că reuşeşte să unească oameni, ci reuşeşte şi să transforme un oraş într-o adevărată capitală a culturii, unde teatrul şi alte arte îşi găsesc locul în acelaşi spaţiu.
Din dragoste pentru teatru şi pentru oraş, Constantin Chiriac, actor la Teatrul „Radu Stanca“ din Sibiu, a hotărât să pornească un festival, iar asta într-o perioadă gri a României, în urmă cu peste trei decenii.
Ajuns la ediţia cu numărul 31, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), care a avut loc în perioada 21 – 30 iunie, a reuşit şi în acest an să pună oraşul pe harta mondială.
Evenimentul organizat de peste trei decenii a transformat Sibiul într-o capitală culturală a ţării, dar nu numai, fiind un loc unde timp de aproape zece zile sunt aduse laolaltă arte şi culturi.
„Prietenia a fost conceptul celei de-a 31-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. O prietenie care înseamnă mult mai mult decât o relaţie între doi oameni. Este un concept profund legat de relaţia dintre un festival şi o comunitate, dintre un festival şi marile personalităţi ale lumii teatrale şi artelor spectacolului din România, dar mai ales din Europa şi din lume. O relaţie cu tânăra generaţie, cu mediul, cu spaţiile, cu ceea ce înseamnă specificitatea unei comunităţi precum Sibiul“, spune Constantin Chiriac, preşedintele FITS.
Festivalul a crescut de la an la an, iar numărul statelor participante a urcat de la trei ţări reprezentate de câţiva artişti la actori veniţi la evenimentul din acest an din 82 de ţări din toată lumea.
Ediţia din 2023 a FITS a adunat peste 830 de evenimente în 82 de spaţii de joc, cu circa 5.000 de artişti din 82 de ţări. Prietenia, conceptul din acest an al festivalului, s-a regăsit şi în dorinţa organizatorilor de a aduce în acelaşi loc mai multe generaţii.
„Festivalul s-a dezvoltat în acord cu viaţa. Este unul dintre cele mai complexe, diverse şi valoroase festivaluri din lume. Este singurul care are în mijlocul său un festival al şcolilor de teatru şi de artele spectacolului. Are în programul său o întâlnire a universităţilor pentru zona de cercetare. Avem o platformă doctorală în cadrul căreia se reunesc 47 de universităţi, din care 34 sunt între primele 300 de la nivel mondial. Încercăm să exploatăm ceea ce înseamnă valoarea artistică a celor 70 de mari personalităţi de pe Aleea Celebrităţilor. Marile nume prezente la FITS s-au implicat în ateliere pentru studenţi şi pentru artiştii tineri“, explică el.
Constantin Chiriac adaugă că festivalul a atras zilnic în jur de 100.000 de spectatori. Totodată, a adunat personalităţi de renume din lumea teatrului precum John Malkovich, Isabelle Adjani, Susanne Kennedy, Anne Teresa De Keersmaeker, Theodoros Terzopoulos, David Esrig şi Jon Fosse. Lor li se adaugă cei care au primit stele la ediţiile precedente şi care au fost prezenţi: Tim Robbins, Neil LaBute, Israel Galvan, Pippo Delbono.
Sibiul a redevenit aşadar, ca în fiecare an, pentru zece zile, o imensă scenă de teatru, în care festivalul şi-a jucat piesele. Un astfel de eveniment a avut puterea să atragă un număr impresionant de spectatori. Pieţe, muzee, zone pietonale şi chiar biserici, toate aceste spaţii au găzduit numeroase piese de teatru.
„Într-un oraş care are în jur de 140.000 - 150.000 de locuitori, am estimat aproximativ 100.000 de spectatori zilnic, ceea ce este un record incredibil. În acelaşi timp, entuziasmul spectatorilor, dorinţa lor de a ajunge la spectacole au fost extraordinare. Am avut spectacole la care au fost câte 200-300 de oameni care au aşteptat un bilet în plus. Zonele pietonale ale Sibiului, Piaţa Mare, Piaţa Habermann, Piaţa Huet, Parcul Astra, Muzeul ASTRA, toate au fost arhipline în timpul spectacolelor outdoor. În toate bisericile de rit în care am jucat au fost oameni care au stat în picioare şi ne bucurăm că s-au recules, că au găsit un motiv de bucurie în a fi prezenţi la festival“, spune Constantin Chiriac.
De-a lungul anilor, FITS a fost construit în jurul unor concepte precum toleranţă, identitate culturală, creativitate, inovaţie, comunităţi, unicitate în diversitate, pasiune, arta de a dărui, puterea de a crede, frumuseţe, miracol şi prietenie, aceasta din urmă fiind tema acestui an.
Mutarea scenei către stradă a venit din dorinţa organizatorilor de a-i împrieteni pe oameni mai mult cu arta teatrală. Au vrut să ducă teatrul acolo unde sunt oamenii.
„Încă de la începuturi, din anii ‘97-‘98, am schimbat perioada de desfăşurare a FITS, care era gândit iniţial să aibă loc în luna martie, de Ziua Mondială a Teatrului. Am folosit forţa de atracţie a evenimentului pentru a-l duce în spaţiile istorice ale Sibiului“, explică el.
Pentru a ajunge la un număr tot mai mare de oameni care participă la FITS şi pentru a face din acest eveniment un reper cultural pentru Sibiu şi pentru România a fost însă nevoie de foarte multă răbdare.
„Am gândit Aleea Celebrităţilor între cele două ziduri de apărare ale cetăţii, ale oraşului niciodată cucerit, dar totuşi cucerit de artişti. Am folosit spaţiile industriale - la Fabrica de Cultură avem trei spaţii indoor şi unu outdoor. Jucăm în toate bisericile de rit. Jucăm în spaţiile istorice, pe pietonală, toate aceste spectacole fiind gratuite. Aşa am reuşit să transformăm publicul, să îi aducem bucurie, iar el să se schimbe, bucurându-se de tot ceea ce înseamnă miracolul creaţiei, dezvoltându-şi un gust şi ajungând să cumpere bilete şi să umple până la refuz spaţiile de joc“, povesteşte Constantin Chiriac.
Chiar şi atunci când toată lumea a spus stop, iar sălile de spectacol s-au închis, actorii fiind trimişi acasă, FITS a continuat, însă sub o altă formă.
În pandemie, el a trecut în online, cu ajutorul unei scene digitale, care a făcut posibilă organizarea unui festival de teatru în mediul virtual.
Evenimentul a reuşit să ţină mereu pasul cu schimbările şi cu ce îşi doresc oamenii, motiv pentru care Constantin Chiriac afirmă că „FITS s-a dezvoltat în directă legătură cu viaţa“, cu viaţa oamenilor.
De la conceptele care au abordat o serie de probleme sau nelămuriri ale societăţii româneşti şi ale comunităţii sibiene până la multitudinea de locuri în care au început să fie ţinute evenimentele din cadrul festivalului, FITS a încercat să ţină pasul cu viaţa şi cu oamenii.
În ultimii ani, a reuşit să îmbine teatrul cu dans, spectacole de lectură, cabaret, muzică, instalaţii şi altele.
Un astfel de eveniment, unde vin personalităţi importante ale lumii teatrului, este organizat cu circa şase-şapte ani înainte, astfel că programul ediţiei de anul viitor este conturat în proporţie de 70%.
Constantin Chiriac spune că programele sunt stabilite până în 2030, fără să dezvăluie câteva din surprizele ediţiilor viitoare.
Totuşi, preşedintele festivalului spune că FITS va evolua la fel ca până acum.
„Festivalul va evolua în raport cu viaţa, cu provocările, cu tehnologia. În mod cert, realitatea virtuală şi inteligenţa artificială vor contribui la bunul mers al evenimentului. Vă putem garanta însă că niciodată spectacolul live, emoţia şi întâlnirea cu publicul nu vor dispărea“, conchide Constantin Chiriac.
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2023 Ziua 5 Miracolul luminii
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2023 Ziua 8 Ionesco: Un regal
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2023 Ziua 8 Ionesco: Un regal
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2023 Ziua 8 Inima unui tâmplar
Makom 30. Sărbătoarea Dansului
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2023. Ziua 8 În numele bucuriei