În vremuri în care roboţii nu doar că reuşesc să facă multe dintre activităţile specifice oamenilor, dar îşi dezvoltă pe zi ce trece şi autonomia proprie, unele moduri de a pune amprenta personală asupra lucrurilor cu care interacţionăm zilnic devin tot mai râvnite. Se întâmplă asta, de pildă, cu scrisul de mână, acea rutină pe care puţini dintre noi o mai păstrează, dar care, pentru cei mai nostalgici, a prins contur sub forma unei nişe de business modelate de mâini creative şi răbdătoare.
Mădălina Tătaru a început să iubească arta caligrafică după un curs pe care l-a primit cadou. Le transmisese deja celor din jur că ar vrea să aprofundeze această pasiune, având mereu obiceiul de a face notiţe de mână pe agende sau de a lipi remindere pe foi de hârtie prin casă.
„Dintotdeauna am simţit că am o atracţie pentru scris, mă calmează foarte mult“, spune ea.
După curs, a cochetat cu caligrafia pentru ea însăşi şi pentru prieteni. Fiecare zi venea cu noi progrese, cu litere noi pe care învăţa să le caligrafieze, aşa că de aici până la a se gândi la un business din asta firul a fost scurt. A ales numele Firul Cuvintelor pentru atelierul ei de caligrafie. Azi, la patru ani de când i-a pus bazele, Mădălina încă mai face research şi exersează forme şi modele noi de câte ori are ocazia, bucurându-se ca un copil de fiecare dată când mai învaţă să facă o buclă nouă sau o literă în alt stil.
„Printre produsele disponibile se numără tabloul caligrafic, scrisoarea caligrafică, semnul de carte, biletele cu diferite mesaje, invitaţiile de nuntă, save the date-urile, name tag-urile, plicurile pentru bani cu name tag, şevaletul cu numele invitaţilor, coasterele din lemn personalizate, felicitările pentru zile de naştere, plicurile cu mesaj, globurile de Crăciun, dar şi altele.“
Cel mai dorit produs este însă, de departe, tabloul caligrafic, un tip de cadou unde poţi să scrii mai multe rânduri, iar oamenilor le place să surprindă în cuvinte scrise tot ce n-ar putea să vorbească.
„Uneori, e greu să spui «te iubesc» în faţă, dar e mult mai uşor să-l dăruieşti în scris. Va rămâne acolo pentru totdeauna.“ Un produs mai nou în portofoliul Mădălinei Tătaru este tabloul caligrafic cu numele nou-născutului. Fiecare literă din nume are un cuvânt reprezentativ, iar rezultatul final este numele întreg.
Apreciată de clienţii atelierului Firul Cuvintelor este şi scrisoarea caligrafică, de regulă pe hârtie neagră cu cerneală aurie. „Are un impact mare pe hârtia neagră sau mai închisă la culoare.“
Şevaletul cu numele invitaţilor pentru nunţi este şi el foarte căutat, mai ales că oamenii pot lua acasă biletul caligrafiat cu numele lor.
„Recunosc, nu a fost voit lucrul ăsta, dar la finalul unei nunţi am observat că mai rămăseseră foarte puţine bileţele pe acel suport. Chiar a fost un succes.“
Pe Eliza Bălaşa, Instagramul a fost cel care a ajutat-o să ducă pasiunea pentru caligafie la următorul nivel. Era anul 2018 când a început să exerseze ocazional scrisul de mână, iar pe măsură ce învăţa diverse tehnici, publica lucrările rezultate pe contul de Instagram. Aşa a apărut prima cerere pentru un citat caligrafiat înrămat şi, odată cu ea, revelaţia că această formă de artă poate fi mai mult decât un hobby. O bună perioadă de timp a dezvoltat micul ei business, Caligrafeel, în paralel cu jobul de birou, dar în martie 2021 a luat decizia de a deveni caligraf full time.
„De-a lungul timpului am scris pe o multitudine de suprafeţe, astfel că portofoliul meu cuprinde o varietate de produse.’ Printre acestea se numără scrisori, tablouri înrămate, căni, broşe, tricouri şi sacoşe din bumbac, semne de carte, globuri şi alte decoraţiuni din sticlă, produse din lemn şi papetărie pentru evenimente, povesteşte Eliza.
Produsele-vedetă în rândul clienţilor ei sunt, de departe, cănile din porţelan şi globurile din sticlă caligrafiate manual, pe care aceştia le achiziţionează, de cele mai multe ori, pentru a le dărui oamenilor dragi. În ceea ce priveşte mesajele scrise pe hârtie, combinaţia de cerneală aurie şi hârtie neagră este şi în cazul ei cea mai solicitată, având o eleganţă aparte.
Mariart este un alt exemplu de business născut din dragostea pentru caligrafie, o dragoste descoperită în momentul în care Maria Munteanu a pus pentru prima dată mâna pe un stilou. Caligrafia cu toc şi cu peniţă însă a început s-o înveţe din primăvara anului 2020, când şi-a cumpărat un caiet pentru studiu individual. După finalizarea acestuia şi după multe alte materiale studiate, a început să caligrafieze primul tablou pentru o prietenă, mai exact un cadou pentru naşii acesteia. Ulterior, comenzile din exterior au început să apară, aşa că a dat acestei experienţe un nume: Mariart Calligraphy.
După tablourile personalizate au urmat semnele de carte, apoi scrisorile caligrafiate, elementele de papetărie pentru nuntă sau botez, iar în preajma sărbătorilor de iarnă au venit globurile.
„Judecând după cel mai bine vândute produse, semnele de carte se află în topul preferinţelor clienţilor, urmate imediat de tablourile caligrafiate.“ De regulă, acestea reprezintă daruri pentru persoane foarte apropiate (părinţi, soţi, bunici), dar şi pentru oameni importanţi cu care clienţii se intersectează (medici, profesori), spune Maria.
Prin asemenea mesaje, oamenii îşi exprimă mulţumirea, iubirea, respectul, dorul. Maria Munteanu a caligrafiat de la istorii de familii din 1774 până la scrisori pentru miri în ziua nunţii, mai actuale pieţei de astăzi. Încă o dată, legat de preferinţele de personalizare, de departe combinaţia de hârtie neagră cu cerneală aurie este preferata majorităţii celor care aleg să comande, datorită notei elegante pe care o oferă, dar şi datorită reflexiilor cernelii.
Alexandra Drăgălan, o altă minte creativă, este cea care stă în spatele proiectului denumit simplu şi sugestiv Scrisul Alexandrei. Povestea businessului a luat naştere odată cu crearea invitaţiilor pentru propria nuntă, în 2018. Proiectul a început din dragoste, ca o necesitate plăcută, tocmai pentru a mai salva din bugetul destinat nunţii, însă, pentru că s-a bucurat de un feedback foarte încurajator din partea invitaţilor, Alexandra a început să cerceteze intens această zonă atât de puţin cunoscută la vremea aceea în România. Şi a fascinat-o.
„În toate produsele create am inclus caligrafia, care s-a îmbinat foarte natural cu pictura, broderia şi gravura.“ De la tablouri, semne de carte, albume foto handmade până la ceşti caligrafiate, sticle şi cutii de bijuterii gravate, dar şi tricouri şi hanorace brodate, toate au la bază teste cu materiale nenumărate. „Din păcate, au fost şi multe încercări eşuate, din cauza materialelor nepotrivite. Dar tot ce există pe site şi pe paginile mele de social media sunt produse care au fost apreciate şi dorite de public.“
Dincolo de perioadele consacrate de peste an dedicate cadourilor, cererile vin şi cu ocazii personale, precum aniversări, nunţi, botezuri, evenimente diverse ca moţul copilului, baby shower sau, pur şi simplu, momente de mulţumire pentru apropiaţi.
„Clienţii aleg produse practice, pe care să le folosească mult timp, poate chiar toată viaţa, sau pur şi simplu să le aibă amintire. Cele mai multe comenzi le primesc pentru tablouri caligrafiate şi, mai nou, pentru gravură.“ Ca atare, hârtia şi ceramica sau sticla sunt în top, spune Alexandra Drăgălan.
Dincolo de creaţii în sine, ea alocă mult timp şi pentru împachetare, deoarece produsele din sticlă sau ceramică sunt fragile şi au nevoie de atenţie sporită. Acesta este şi lucrul care îi îngrijorează pe oameni şi motivul pentru care devin puţin reticenţi, înainte de a-i deveni clienţi.
Partea interesantă la acest gen de business este că nu se adresează doar unei anumite categorii de public, pentru că un obiect sau un mesaj scos din anonimat printr-o scriere aparte este o plăcere pentru oricine. E adevărat că femeile reacţionează mai rapid la astfel de cadouri, dar nu sunt excluşi nici domnii cu simţul estetic dezvoltat. Cam toţi clienţii sunt prezenţi în social media, ceea ce le deschide poarta către marea varietate de opţiuni din care pot alege.
„Există un trend în direcţia asta, pentru că oamenii apreciază amprenta personală. În general, astfel de produse sunt autentice, iar scrisul de mână este piesa centrală a puzzle-ului“, spune Mădălina Tătaru de la Firul Cuvintelor. Din ce în ce mai mulţi oameni sunt atraşi de artă, de produsele handmade şi de micile imperfecţiuni cu care acestea vin la pachet.
Pentru ea, fiecare comandă e o nouă provocare, mai ales că nu există o rutină pe care s-o respecte cu sfinţenie. Una dintre cele mai complexe situaţii a fost, de pildă, când a trebuit să refacă, într-un timp extrem de scurt, adică mai puţin de o săptămână, în jur de 100 de plicuri scrise de mână. Erau pentru o nuntă şi le pregătise cu mult timp înainte, însă după ce le-a terminat pe toate, călimara cu cerneală a căzut peste ele şi nu a scăpat nici măcar un plic „nevătămat“.
„Însă, dacă ar fi să mă uit înapoi, cel mai provocator proiect al meu a fost şi primul eveniment la care am participat, şi anume deschiderea unui magazin de cosmetice. Acolo am scris numele fiecărei persoane invitate.“ Ţine minte că avea emoţii foarte mari, îi era teamă să nu greşească, să nu cumva să se întâmple ceva neprevăzut, să nu aibă probleme cu cerneala sau peniţa, pentru că pot apărea foarte multe situaţii la care nu te aştepţi. „Însă a ieşit foarte bine.“
Mădălina lucrează atât cu peniţă şi toc, cât şi cu brush, un tip de marker special pentru scris caligrafic şi nu numai. Foile pe care scrie sau desenează au o textură aparte, astfel că le poate folosi uşor.
„În funcţie de complexitatea produsului, pot lucra între două şi patru-şase ore la el.“ Timpul nu e fix, pentru că niciun proiect nu e la fel. Diferă textele primite de la clienţi, dimensiunile, personalizarea şi aşa mai departe.
Atunci când are proiecte, ziua de lucru este despre research şi pregătirea efectivă a produselor. Pe lângă acestea, Mădălina Tătaru urmăreşte partea de community management de pe conturile de social media şi încearcă să fie la zi cu tot ce apare în mediul online în zona ei de interes.
Pentru Eliza Bălaşa, cel mai complex proiect caligrafic de până acum a fost realizarea unui logo pentru un barber shop şi reproducerea ulterioară a acestuia la scară mare, pe un întreg perete. Personalizarea peretului a durat aproximativ zece ore. Când nu de-senează însă pe pereţi, ea lucrează cu tocul şi peniţa, instrumente potrivite doar scrisului pe hârtie. Altfel, în funcţie de suprafaţa pe care trebuie să caligrafieze, apelează la diverse tipuri de markere, special create pentru sticlă, ceramică sau lemn, la vopsele acrilice sau pe bază de apă.
„În ceea ce priveşte timpul de lucru, acesta variază de la produs la produs. Spre exemplu, personalizarea unei căni durează aproximativ 30 de minute, în timp ce realizarea lucrărilor mai ample, precum scrisorile sau textele înrămate, poate dura chiar şi trei-patru ore.“
În perioadele mai liniştite, Eliza se aşază la birou, stabileşte task-urile şi se ocupă de ele în propriul ritm, fără să depăşească opt ore de lucru pe zi. În perioadele aglomerate, precum finalul anului trecut, povestea este cu totul diferită. Munca începe de la prima oră a dimineţii şi antreprenoarea jonglează cu mai multe task-uri deodată – comenzile din magazinul online, proiectele cu branduri, evenimentele offline –, iar timpul de lucru ajunge şi până la 13 ore pe zi.
„Trăim în era digitalizării, în care toate mesajele se scriu rapid, de multe ori prescurtat, la tastatura unui laptop sau a unui telefon. Suntem aproape mereu prinşi de un ecran, cu mintea suprastimulată de o varietate de platforme, imagini şi informaţii. În acest context, scrisul de mână a devenit un adevărat lux“, spune fondatoarea Caligrafeel.
Tot digitalizarea a făcut ca oamenii să se bucure când realizează că scrisul de mână nu se limitează doar la pix. Ei pot explora arta scrisului frumos cu diverse instrumente care să îi poarte prin experienţe unice, de la pana înmuiată în călimară la toc şi peniţă sau la stilou de sticlă.
„Fiecare idee nouă venită din partea unui client reprezintă o provocare deoarece necesită mai mult timp alocat realizării comenzii“, spune Maria Munteanu de la Mariart. Aici intră testele pentru stabilirea combinaţiei de culori, selectarea texturii hârtiei, încadrarea textului şi alegerea modalităţii de ambalare. În final, totul trebuie să iasă perfect.
Ultima colaborare corporate din 2022 a fost şi cea mai grea experienţă pentru ea, pentru că a trebuit să caligrafieze 20 de scrisori A4 cu acelaşi mesaj. A fost destul de solicitant din punct de vedere fizic, fiindcă mai lucra şi la restul comenzilor din perioada sărbătorilor.
„O zi de lucru în atelier începe la ora 19, asta fiindcă până la această oră îmi exercit activitatea de bază în domeniul siguranţei alimentare.“ De regulă, începe cu procesarea comenzilor care ocupă cel mai mult timp din activitate. „Urmează pregătirea AWB-urilor (pentru livrarea comenzilor – n. red.), realizarea facturilor şi răspunsul la e-mailuri. Printre toate acestea, mă ocup de creare de conţinut, postări pe social media, suport şi comunicare cu clienţii.“
Când se aşază la masa de lucru, pe lângă toc, peniţă şi stilou de sticlă, Maria lucrează cu multe cerneluri – mate sau perlate, cu diverse hârtii şi instrumente pentru realizat sigilii de ceară. Timpul de realizare a unei comenzi variază, în funcţie de complexitatea acesteia, de la aproximativ două ore pentru un semn de carte până la peste patru ore, în cazul unui tablou de dimensiuni mari. În acest interval intră, de exemplu, şi timpul de uscare a cernelii, turnatul sigiliilor, spălatul sticlei în cazul tablourilor şi alte mici detalii care au impact asupra calităţii produsului final.
Pe bancul de lucru al Alexandrei Drăgălan îşi fac loc şi acul şi stiloul de gravură, alături de materiale ca bumbacul sau ceramica, specifice produselor din portofoliul Scrisul Alexandrei. Caligrafierea a 60 de tablouri cu mesaje şi a 300 de semne de carte handmade au fost printre proiectele care au stimulat-o cel mai mult.
„Scrisul de mână este o formă de terapie, ne face mai inteligenţi, ne măreşte puterea de concentrare şi ne relaxează. Tocmai din acest motiv, dar şi pentru că oamenii tind din ce în ce mai mult (şi asta nu are decât să mă bucure) să îşi îndrepte atenţia înspre ei înşişi, văd în caligrafie o sursă inepuizabilă de echilibru interior. Este la îndemâna tuturor şi poate porni doar din propria voinţă.“
Clienţii (Scrisului) Alexandrei apreciază mai mult decât orice emoţia din produs, iar cu ei, în general, nu trebuie să comunice prea mult, pentru că îşi dă seama din câteva cuvinte ce vor de la ea şi au încredere în talentul ei.
Iar cum caligrafia pare să câştige tot mai mulţi adepţi, fondatoarele acestor businessuri nu se gândesc decât cum pot să crească mai departe. Mădălina Tătaru, de exemplu, şi-ar dori câteva ajutoare prin preajmă. „Caligrafia vrea să ţină viu scrisul de mână“, spune ea. Iar asta nu înseamnă că tehnologia este împotrivă, ba chiar e un aliat. Datorită tehnologiei, pot fi folosite tehnici de caligrafie digitală, ceea ce face ca scrisul să fie tot de mână, dar mai accesibil pentru comunităţi.
„Spre deosebire de alte tipuri de artă, scrisul de mână este ceva ce învăţăm şi practicăm cu toţii“, spune Eliza Bălaşa de la Caligrafeel. De aceea, de multe ori, se creează confuzia conform căreia pentru a scrie frumos este nevoie să ai un talent în acest sens. Acest lucru este foarte departe de adevăr. „Arta caligrafiei este, de fapt şi de drept, o tehnică ce poate fi învăţată de oricine, indiferent că are un scris de mână frumos sau urât.“
Iar pentru a transmite mai departe această îndeletnicire, Eliza îşi doreşte să şi predea stilul caligrafic pe care îl practică. Planul ei în perioada următoare este dezvoltarea şi organizarea unui curs de caligrafie pentru începători, acompaniat de un kit cu toate instrumentele necesare, inclusiv un suport de curs scris.
Cam acelaşi lucru vrea să-l facă şi fondatoarea Mariart, Maria Munteanu, subliniind că o persoană care practică arta scrisului frumos se poate orienta spre nişe diverse, precum crearea de cadouri, corectarea scrisului de mână la copii, realizarea de cursuri de caligrafie pentru adulţi, organizarea de evenimente, crearea unui magazin cu articole pentru alţi artişti şi, nu în cele din urmă, educaţie.
„Trebuie să investeşti în abilităţile tale ca antreprenor ca să simţi piaţa, dar cel mai important este riscul. Nu vei putea şti niciodată dacă vei da lovitura fără a încerca. Aşa că, personal, eu mă voi îndrepta către colaborările cu branduri, incluzând aici şi caligrafia digitală“, mărturiseşte şi Alexandra Drăgălan.