Angela Izvercian este istoric de artă, art advisor şi antreprenor cultural, având în spate totodată mulţi ani petrecuţi în domeniul vânzărilor. În octombrie 2021, a mai adăugat un rol pe cartea de vizită, punând bazele unei platforme prin care şi-a propus să promoveze artiştii vizuali sub emblema Empower Artists. Iar demersul ei de susţinere a artei locale nu se opreşte aici, pentru că are în plan să deschidă şi o galerie online, unde artiştii să-şi poată vinde creaţiile.
Empower Artists funcţionează ca o asociaţie non-profit şi îşi concentrează atenţia pe specialiştii din domeniul artelor vizuale, scopul Angelei fiind să stimuleze un public cât mai numeros să frecventeze expoziţii şi târguri de profil şi, astfel, să se familiarizeze cu arta contemporană, care, la o primă vedere, poate părea intimidantă şi inaccesibilă.
„Activitatea propriu-zisă a asociaţiei a început în luna mai a anului 2022, odată cu lansarea platformei Empower Artists, o publicaţie online despre arta contemporană în România“, povesteşte Angela Izvercian. Experienţa trăită în momentul în care a pătruns în lumea artei, interacţiunile, discuţiile pe care le-a avut de-a lungul timpului cu mulţi iubitori de artă şi colecţionari, dar şi perioada în care a studiat istoria şi teoria artei în cadrul UNArte Bucureşti, toate au contribuit la modelarea proiectului şi au influenţat modul şi scopul pentru care această platformă a fost construită.
Practic, platforma pe care Angela a creat-o le oferă artiştilor expunerea poveştilor şi a creaţiilor lor şi, simultan, funcţionează ca un soi de arhivă în care sunt stocate o serie de expoziţii de artă.
„Studenţii şi proaspăt absolvenţii de la Istoria şi Teoria Artei, Filosofie, Jurnalism sau Litere au posibilitatea să-şi dezvolte abilităţile de scriere publicând texte, articole, recenzii pe platforma EA (Empower Artists – n. red.).“
Ideea i-a venit după ce a constatat că, din cauza lipsei de experienţă, de cele mai multe ori, opţiunile sunt limitate pentru un proaspăt absolvent. Voluntariatul în cadrul Empower Artists presupune participarea la vernisaje de artă despre care ulterior tinerii scriu articole, având astfel şi posibilitatea de a cunoaşte artişti, galerişti şi colecţionari şi, astfel, să-şi formeze o reţea de contacte. Fiecare voluntar are libertatea să selecteze evenimentele la care participă şi timpul pe care îl alocă pentru proiect.
Platforma Empower Artists este structurată în patru rubrici, care cuprind interviuri cu artişti, istorici de artă, curatori, colecţionari, ştiri din lumea artei contemporane, incursiuni în atelierele artiştilor, poveşti ale artiştilor din noua generaţie şi invitaţii în cele mai importante centre artistice din ţară.
„Spre exemplu, dacă sunteţi în vizită la Cluj-Napoca şi doriţi să vizitaţi o galerie de artă în timpul liber, accesaţi platforma Empower Artists şi veţi fi surprinşi de multitudinea de spaţii existente.“
În gestionarea acestei platforme, Angela Izvercian colaborează cu vărul ei Radu Udroiu, iar echipa este formată din voluntari pregătiţi să aducă o schimbare în bine în domeniul artelor vizuale prin proiectele şi conexiunile pe care le dezvoltă. În prezent, există doi colaboratori-voluntari constanţi: Anne-Marie Lolea, studentă în anul al II-lea la Istoria şi Teoria Artei din cadrul UNArte, şi Luiza Feroiu, absolventă a Facultăţii de litere din cadrul Universităţii din Craiova, Specializarea Jurnalism. Echipei i s-a alăturat recent şi Oana Papuc din Cluj-Napoca, absolventă de limbi străine, literatură şi cu studii în culturile engleză şi japoneză.
Cât despre vărul ei Radu Udroiu, el este stabilit în Danemarca, unde dezvoltă website-uri în regim freelance, în paralel cu jobul său de software developer în cadrul unei companii daneze. Printre primele site-uri realizate se numără cel al unei galerii de artă tot din Danemarca, proiect care i-a deschis apetitul pentru acest domeniu.
„Urmărim să arătăm dinamica şi efervescenţa scenei de artă româneşti prin publicarea celor mai relevante manifestări artistice din sfera artelor vizuale şi, totodată, vrem să încurajăm publicul larg să participe activ la vernisaje, expoziţii şi târguri de profil.“
Deşi experienţa ei profesională s-a scris în industria auto, unde a activat până în anul 2015, unul dintre foştii angajatori fiind dealerul Rădăcini Motors, Angela Izvercian a intrat cu paşi mici şi în lumea artei, odată cu rolul de director de vânzări al galeriei de artă contemporană Elite Art Gallery din Bucureşti. În 2016 s-a alăturat casei de licitaţii Artmark în calitate de art advisor.
„Proiectul (Empower Artists – n. red.) a fost foarte bine receptat de mediul academic şi de comunitatea artistică. Artiştii au răspuns mereu pozitiv invitaţiei de a ne acorda un interviu şi au apreciat demersul nostru.“
Mai departe, scopul Angelei este să extindă platforma şi prin organizarea de expoziţii în spaţii publice şi private, ieşind astfel din circuitul spaţiilor consacrate, frecventate de consumatorii de produse culturale. Proiectul vizează un nou tip de public, diferit de cel al galeriilor şi al muzeelor, un public nefamiliarizat cu arta contemporană.
„Pregătim o rezidenţă de creaţie la începutul verii la care vor participa artişti selectaţi în urma unui apel de proiecte. Creaţiile rezultate în perioada de rezidenţă vor fi prezentate într-o expoziţie de grup care va fi itinerată în trei oraşe importante din ţară.“
De ce acum toate aceste iniţiative? În ce punct se află piaţa de artă astăzi? Angela Izvercian spune că domeniul a evoluat foarte mult în ultimii ani şi, în continuare, are un potenţial uriaş.
„Avem un număr impresionant de galerii de artă contemporană cu programe expoziţionale coerente, cu portofolii de artişti bine conturate şi cu activităţi menite să familiarizeze publicul larg cu arta contemporană. O parte dintre aceste galerii de artă au intrat în circuitul internaţional, sunt prezente la importante târguri şi festivaluri de artă din afară.“
Totodată, au apărut noi instituţii care susţin sectorul cultural şi care, în baza unor concursuri de dosare, oferă ONG-urilor fonduri nerambursabile, putând menţiona aici ARCUB, AFCN – Administraţia Fondului Cultural Naţional şi ICR – Institutul Cultural Român. Mai sunt şi granturile SEE şi cele norvegiene. Mai mult, s-au deschis noi case de licitaţii, unele dintre ele specializate pe anumite nişe, şi s-a deschis primul muzeu privat din România după 1990 – Muzeul de Artă Recentă (MARe).
„Au apărut evenimente, festivaluri şi bienale care promovează industriile creative: Noaptea Albă a Galeriilor (NAG), Bienala Art Encounters de la Timişoara, Art Safari (ajuns la cea de-a X-a ediţie), Romanian Design Week, Diploma Show, One Night Gallery, Salonul Naţional de Artă Contemporană, Street Art Festival, SpotLight, Festivalul RADAR, Made in Ro, DoiJoi, Bienala Internaţională de Artă Contemporană Bucureşti, Eforie Colorat etc.“
Noile centre artistice precum Combinatul Fondului Plastic şi Atelierele Malmaison în Bucureşti sau Centrul de Interes din Cluj, alături de tabăra de sculptură de la Măgura, judeţul Buzău, deschisă în anii ’70, sunt doar câteva cărămizi în plus puse la temelia pieţei de artă din România, care se consolidează încet, dar sigur. În tot acest context efervescent, Angela are noi planuri, iar unul dintre ele este setat să prindă viaţă chiar în acest an. „La începutul anului 2023, voi lansa o galerie de artă online, intitulată Arta Prezentului, prin care artiştii români îşi pot promova şi vinde lucrările. Este un concept unic pe piaţa de profil din România şi din Europa de Est şi Sud-Est.“
Dacă în Occident există mai multe platforme prin care artiştii îşi pot vinde arta, România nu este la fel de bogată din acest punct de vedere. Platforma Arta Prezentului ar urma să aibă şi un rol educativ pentru colecţionarii care doresc să îşi construiască o colecţie de artă, dar şi pentru publicul larg.
„Pentru început, activitatea se va desfăşura online, dar sunt în căutarea unui spaţiu care să găzduiască atât redacţia Empower Artists, cât şi galeria Arta Prezentului“, dezvăluie Angela Izvercian.