După o pendulare în anii de formare între Bucureşti şi Milano, în 2013, Crina Arghirescu Rogard lansează la New York propriul ei studio de arhitectură şi design, care de altfel îi şi poartă numele. Se defineşte ca un arhitect contextual, prin abordarea ei proiectele fiind perfect integrate în spaţiul-gazdă şi în deplină rezonanţă cu identitatea clientului. Sentimentul spaţiului astfel dobândit devine ancoră, tendinţele se pot schimba, dar acasă reprezintă protecţie şi oglindire de sine indiferent de furtuna de afară.
„Mi-am petrecut tinereţea între Bucureşti şi Milano. Mereu am avut un interes aproape intuitiv pentru artă şi design. În primii ani de liceu în România, la Mihai Viteazul, ţin minte că-mi petreceam dimineţile de weekend la librăria Sala Dalles, răsfoind cărţi de arhitectură.
Încă de la început, am fost pasionată de arhitectura utopică şi de abordarea poetică, aproape conceptuală din proiectele semnate de Étienne-Louis Boullée (arhitect neoclasic francez, cu un impact major în arhitectura contemporană - n. red.), care de altfel a rămas o inspiraţie până în ziua de azi“, povesteşte pentru După Afaceri Premium Crina Arghirescu Rogard, fondatoarea studioului de arhitectură şi design Crina Arghirescu Architecture, din New York. Dar această pendulare între două oraşe, Bucureşti şi Milano, ultimul fiind o Mecca a designului, i-a inspirat Crinei Arghirescu Rogard o apreciere profundă pentru diferenţele artistice şi pentru culturile lumii. Acela a fost practic momentul când a devenit conştientă de importanţa pe care o au contextul şi locul în definirea sentimentului de apartenenţă la un spaţiu. „Am devenit pasionată de arhitectură pentru că presupune actul de a crea un sentiment de apartenenţă la un spaţiu şi pentru că mi-a dat posibilitatea de a aduce designul şi arta la un loc.“
Studiază arhitectura la Politehnica din Milano, unde are de gestionat un curriculum foarte riguros, dar care o face să aprecieze importanţa detaliilor. Tot în Milano, Crina Arghirescu Rogard începe să aprofundeze teoria designului modern şi contemporan.
„Dar Milano este epicentrul pe zona de design. Simplul fapt că eram acolo mă expunea către nişte figuri incredibil de complete şi complexe din zona de design şi arhitectură, care m-au inspirat ca şi eu, la rândul meu, să dezvolt o practică arhitecturală care ia în seamă fiecare aspect al unui proiect, de la lingură la oraş (cucchiaio alla città).“
Mutarea în New York a expus-o însă unor contraste atât de puternice încât au creat pe loc dependenţă. Caracterul neconvenţional şi provocator al oraşului, dar şi partea lui şic şi luxoasă au fost o nouă sursă de inspiraţie pentru Crina Arghirescu Rogard.
„Acestea sunt de altfel elementele care mă inspiră în munca mea, caracterul inedit şi confortul putând coexista împreună în mod natural.“ De la lansarea propriului studio, arhitecta spune că a avut oportunitatea de a lucra pentru proiecte în Paris şi Casablanca, dar şi pentru unele de pe piaţa americană.
„Am fost suficient de norocoasă pentru a mă înconjura de talente incredibil de curajoase, cu personalităţi unice şi fascinante, care au fost alături de mine pe acest drum, aşa cum este managerul meu de studio, Léa Pernet, sau Franchesca Rousseas. Împreună coordonăm acum o echipă de aproape 15 colaboratori, majoritatea femei, arhitecte, designeri de interior şi manageri de proiect.“ Alături de ele, abordarea studioului fondat de Crina Arghirescu Rogard este aceea de arhitectură contextuală, care ţine seama de spaţiul-gazdă în care urmează să fie inserat noul proiect.
„Văd fiecare cameră şi fiecare proiect ca pe un fel de puzzle artistic. Îmi place mereu să iniţiez dialoguri proaspete între arhitectură, mobilă sau obiecte care în mod tradiţional nu şi-ar găsi locul împreună, dar care combinate atent creează compoziţii artistice neaşteptate şi armonioase.“
Spune că fiecare proiect este special, datorită gradului de personalizare, dar că rezultatul obţinut la amenajarea unui penthouse de pe Park Avenue, cel mai cunoscut bulevard din Manhattan, ocupă un loc aparte.
„Am lucrat cu un client care împarte aceeaşi pasiune pentru artă şi design.“ Proiectul 432 Park Avenue a fost o provocare incredibilă, dar şi un privilegiu imens de a crea un spaţiu personal, care putea integra o colecţie de artă demnă de un muzeu. „Ne-am concentrat pe acele obiecte de design care puteau complimenta piesele de artă, dar care la rândul lor arătau ca nişte sculpturi, în acest fel fiind facilitat un dialog între cele două elemente.“
Pentru un alt proiect, cel din Casablanca, echipa Crina Arghirescu Architecture a evaluat locul, împrejurimile, construcţiile arhitecturale, în timp ce anumite aspecte ale casei au fost complet redefinite pentru a permite luminii şi aerului să circule nestingherite prin locuinţă. Materiale şi obiecte de design au fost aduse de la faimoasele târguri marocane, souk-uri, în timp ce artizani locali au fost chemaţi să-şi lase amprenta autenticităţii asupra noului proiect.
„Abordarea noastră este în totalitate concentrată în jurul clientului. Fiecare proiect este complet unic, cu elemente care ţin de stilul şi preferinţele individuale, totul astfel încât să se muleze cât mai bine pe nevoile clienţilor noştri, tot mai bine informaţi în legătură cu procesele şi tehnicile ce ţin de arhitectură şi care sunt alături de noi în fiecare etapă.“
Dincolo de această abordare identitară a fiecărui proiect, arhitectura modernă vine la rândul ei cu un set de particularităţi. Utilizarea şi reutilizarea materialelor sunt văzute ca o metodă prin care arhitectura este chemată să ia seama de probleme globale.
„Una dintre tendinţele pe care le observăm este utilizarea creaţiilor naturale - mai puţin plastic, utilizarea pieselor artizanale şi a metodelor de producţie artizanală. Arhitectura modernă este acum chemată să creeze un flow natural al clădirii, aşa cum am făcut noi în proiectul din Casablanca, deschizând casa către mediul în care s-a integrat.“
Pornind de la această sinceritate a abordării, studioul Crinei Arghirescu Rogard a avut o creştere exponenţială, în prezent echipa fiind implicată într-un proiect de arhitectură pentru o proprietate pe plajă în Miami, dar şi în proiecte foarte interesante în New York. Ca o completare a proiectelor de studio, Crina Arghirescu Rogard împreună cu echipa ei a luat decizia de a lansa prima linie proprie de piese de mobilier, alături de colaboratorii fideli ai studioului.
„Acum este un moment extrem de entuziast. Este momentul să reflectăm asupra calităţilor noastre ca echipă şi să ne gândim la viitorul nostru ca studio de design“, mai spune Crina Arghirescu Rogard. Cu răbdare, piesele puzzle-ului se vor aşeza.
Crina Arghirescu Rogard (stânga), fondatoarea studioului de arhitectură şi design Crina Arghirescu Architecture, din New York şi Léa Pernet (dreapta), studio manager: „Una dintre tendinţele pe care le observăm este utilizarea creaţiilor naturale - mai puţin plastic, utilizarea pieselor artizanale şi a metodelor de producţie artizanală. Arhitectura modernă este acum chemată să creeze un flow natural al clădirii, aşa cum am făcut noi în proiectul din Casablanca, deschizând casa către mediul în care s-a integrat“.