După Afaceri

We Café este un business de familie născut pe strada copilăriei şi adolescenţei lui Adrian Lungu, în spatele parcului Cişmigiu. Ceea ce a fost cândva doar o idee s-a transformat într-o cafenea-bistrou, într-un cartier plin de istorie şi poveşti

09 ian 2023 261 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Mergând la pas dinspre Universitate către Cişmigiu, pe bulevardul care caută să aducă armonie între afaceri noi, vibrante şi clădiri care se chircesc sub povara timpului, traversând Cişmigiul pestriţ şi străbătând străduţele din spatele parcului, ajungi, fără prea mare bătaie de cap, la We Café. Poarta grădinii te invită deschisă să intri, la fel şi muzica în surdină, iar odată ajuns înăuntru, tresaltă în faţa ochilor o amenajare pe care n-ai cum s-o ghiceşti până atunci. Despre această surpriză îmbucurătoare a Bucureştiului am vorbit chiar cu cei care au imaginat-o.

 

„We Café (Cişmigiu) este un business de familie născut pe strada copilăriei şi adolescenţei mele, undeva la intersecţia arterelor Spiru Haret cu General H. M. Berthelot din Bucureşti“, spune Adrian Lungu, proprietarul localului. Acest proiect este aproape o traiectorie iniţiatică, unde toate etapele unei vieţi se leagă, cresc şi se întorc la origini, la simplitatea şi bucuria de a oferi o cafea, de a asculta un om care îţi trece pragul, de a oferi propria variantă de axis mundi, îşi explică el demersul.

Gândul de a transforma în cafenea clădirea-bijuterie în care funcţionează astăzi We Café s-a născut acum mai bine de nouă ani, dar s-a concretizat abia în urmă cu patru ani, când a început refacerea spaţiului care găzduieşte astăzi localul.

„Prima dată, a fost epuizarea unui business din domeniul construcţiilor, din 2000, apoi a apărut dragostea pentru cafea şi unul dintre primele truckuri de cafea, un Citroen HY vintage, în 2013, cu care am colindat zeci de evenimente timp de şase ani. Iar ulterior s-a născut We, în 2019.“

Ceea ce a fost cândva doar o idee s-a transformat aşadar într-o cafenea-bistrou, situată în zona antebelică şi interbelică dimprejurul Cişmigiului, fiind găzduită într-una din casele specifice cartierului plin de istorie şi poveşti. Metamorfoza s-a produs la capătul unor investiţii care s-au ridicat la 60.000 de euro. De atunci până acum, mai ales în perioada de lockdown, care a venit cu restricţiile specifice pandemiei, s-au mai adăugat şi alte investiţii semnificative.

Adrian Lungu nu a fost singur în tot acest proces, pentru că i-a avut alături pe membrii familiei. Experienţa lui în mediul de business a reprezentat, de asemenea, o mână de ajutor.

„Cariera mea începe cu anii petrecuţi în domeniul construcţiilor, întâi ca ucenic în ’90 şi apoi ca antreprenor, din 2000, cu echipe complexe şi proiecte pe măsură. Partea a doua (din dezvoltarea mea – n. red.) e cea de iubitor de cafea şi datează din 2013 până în prezent.“

Cea de-a doua etapă este cea care i-a adus cele mai multe satisfacţii personale, spune el.

„Lucrul cu oamenii este provocator în general, însă în domeniul actual vine cu mult mai multe recompense, iar aici nu vorbesc de cele materiale.“

Chiar cu gândul la acest gen de recompense, nemateriale, a fost ales şi numele cafenelei. „We“, cuvântul englezesc pentru „noi“, se referă tocmai la cei din familie, care au contribuit, fiecare când şi cu ce a putut, să clădească ceea ce este We Café astăzi. Mai mult, „We“ s-a dorit a fi un loc incluziv, pornind de la colegii care au lucrat acolo de-a lungul timpului şi ajungând la clienţii deveniţi prieteni, deveniţi familie. „We“ sunt toţi cei care creează energia locului astăzi.

„We Café este creat ca un business de familie, iar asta a influ­enţat mult modul în care au perceput locul şi cei care ne-au trecut pragul. Clienţii par mai degrabă musafiri, iar cei care vin constant sunt deja «de-ai casei», membri ai familiei We.“

Locul îşi doreşte – şi pare că reuşeşte deja de trei ani – să strângă laolaltă oameni iubitori de frumos şi relaxare, din medii creative (designeri, actori, compozitori, arhitecţi), dar şi expaţi, antreprenori sau grupuri de colegi din multinaţionale, care vin să îşi încheie ziua într-un cadru din vechiul şi boemul Bucureşti. Toţi sunt, pe rând, clienţi, critici şi mentori.

Adrian Lungu spune că de la toţi a învăţat şi învaţă în continuare câte ceva şi aşa echipa ajunge să se perfecţioneze. În unele zile, la We Café,au loc şi evenimente – corporate sau private, aceasta fiind o direcţie pe care antreprenorul încearcă s-o dezvolte, pe cât posibil, fără a-i deranja pe clienţii constanţi. „Majoritatea celor care trec pragul We Café spun că se simt ca şi cum au ajuns acasă. Iar asta spune multe despre loc, dar mai multe despre oamenii pe care îi atrage.“

De renovarea, amenajarea şi echiparea locului s-a ocupat integral chiar Adrian Lungu. Expe­rienţa din domeniul construcţiilor a avut un rol esenţial şi a fost, practic, reconfirmarea anilor de muncă anteriori şi cărămida de bază a ceea ce reprezintă We Café.

„Ideea de la care am plecat a fost aceea de a păstra cât mai mult din spiritul vechi al casei, de a restaura şi a completa elementele identitare originale.“

Lucrările iniţiale au durat aproximativ şase luni, însă spaţiul se metamorfozează în continuare. Fie că este vorba de îmbunătăţiri pe terasă, de vreun dulăpior uitat în vreo cămară de zeci de ani, de un element de decor spectaculos, la We Café poţi avea surpriza să găseşti mereu câte ceva nou şi diferit, care, în acelaşi timp, nu modifică identitatea spaţiului, ci doar îl creşte şi îl transformă perpetuu, spune fondatorul proiectului.

Reprezentativ pentru We Café este şemineul din interiorul cafenelei, păstrat din construcţia originală a imobilului – care datează din 1890 şi restaurat, pentru a-şi conserva valoarea şi identitatea. E un loc perfect în faţa căruia să îţi savurezi cafeaua într-o zi de weekend, mai ales că în meniul We Café se găseşte mereu cafea de specialitate proaspăt prăjită.

În amenajare şi-au făcut loc cu pricepere şi elementele naturale, pentru că Adrian Lungu a respectat tot ancadramentul iniţial al grădinii, teiul, magnoliile şi a construit împrejur, adăugând ulterior mai multă verdeaţă.

„Dacă vorbim de amenajarea interioară, am păstrat, reutilizat, recondiţionat tot ce s-a putut – de la şemineu la cărămida originală, la anumite obiecte de mobilier salvate şi decoraţiuni.“

Totodată, meniul este gândit astfel încât să prevină risipa alimentară, panini sunt coapte în fiecare zi, în ediţie limitată, iar roşiile sunt luate de la producători locali, scurtând astfel lanţul de aprovizionare. „Dulciurile sunt realizate şi ele tot în serie limitată, iar meniurile pentru evenimente sunt gândite de asemenea în ideea evitării risipei.“

Mai mult, la We Café se găsesc doar băuturi în recipiente de sticlă, fără plastic, iar cu unii producători a fost dezvoltat şi un program de returnare a sticlelor, restul fiind reciclate. Cât de frecvente sunt toate aceste preocupări pe o piaţă a cafenelelor de specialitate în plină dezvoltare?

„Este un interes crescut pentru acest produs (cafeaua – n. red.) şi pentru spaţiile dedicate care coagulează comunităţi în jurul lor. Nu cred însă că putem vorbi de o suprapopulare. Mai este loc şi mai este nevoie de spaţii autentice, cu personalitate. În fiecare oraş din ţară în care călătoresc, caut cafenelele de specialitate. În primul rând, pentru cafeaua de calitate.“

Nu de puţine ori, aceste localuri vin însoţite de o aplecare către originalitate şi amprentă personală. Desigur, nu doar partea de identitate, de design şi de atmosferă sunt importante, ci este clar nevoie şi de servicii ireproşabile şi de o calitate ridicată şi constantă a tuturor produselor.

„Pare mai uşor decât este să jonglezi cu toate aceste variabile, într-un mediu atât de fluctuant cum a fost cel din ultimii ani.“

Dar nimic nu e imposibil. Mai ales când eforturile se fac în comun şi când I (eu) devine We (noi).

După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele conceptelor. Ideea ne-a venit după mai multe întâlniri cu astfel de antreprenori care ne-au vorbit despre cum au ales să transforme pofta de cafea în business. Şi toţi spun acelaşi lucru, că Bucureştiul se află în cea mai bună perioadă a sa din punctul de vedere al efervescenţei în domeniul cafelei de specialitate, concurând cot la cot şi chiar depăşind marile capitale europene la acest capitol.