Travel

Marea evadare sau cum au reinventat câţiva antreprenori vacanţa la cort: Am luat tot ce e fain şi frumos din experienţa campingului şi am eliminat părţile mai puţin dorite. Galerie FOTO

18 mai 2020 4860 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Glampingul, adică viaţa la cort în varianta de lux, nu este o noutate, dar în actualul context ar putea deveni cel mai frumos lucru pentru călătorii consemnaţi la domiciliu atât de mult timp. Partea şi mai frumoasă este că antreprenori cu idei bune au finalizat recent mai multe astfel de proiecte, toate fiind gata pentru marea evadare.

„Acum cinci ani eram în staţiunea Voineasa împreună cu familia şi, văzând o tabără de corturi, ne-am dat seama că în Braşov, curtea noastră are toate calităţile ca să fie transformată într-un camping minunat“, spune Kinga Kelemen, care alături de soţul ei Janos Kelemen au pus bazele proiectului de glamping Dragonfly Gardens.

Deşi la început ideea era de a primi turişti care veneau cu cortul propriu, mai târziu cei doi antreprenori şi-au dat seama că foarte puţini urbani au ce le trebuie pentru traiul în natură.

„Atunci ne-am gândit să oferim noi corturile spre închiriere, dar mai lipsea ceva pentru a oferi o experienţă inedită cu adevărat. Şi aşa ne-a venit ideea glampingului. Glamping-ul (glamorous camping) ia tot ce e fain şi frumos din experienţa campingului şi elimină părţile mai puţin dorite. Practic, dormi într-un cort spaţios, într-un pat confortabil şi ai electricitate“, spune Kinga.

Dragonfly Glamping este însă cu atât mai potrivit pentru orice suflet urban în contextul în care proiectul de corturi este situat chiar aproape de centrul Braşovului.

„Ne-a fost greu să estimăm reacţia pieţei, aşa că am decis ca la început să lansăm doar patru corturi.“

Primul a fost aproape gata în iulie, anul trecut. Cei doi au chemat un fotograf bun, iar apoi au listat „proprietatea“ pe platforma Airbnb.

„Am primit prima rezervare aproape instant, erau două fete din Bucureşti. Nu aveam nicio experienţă în turism, aşa că nu ştiam la ce să ne aşteptăm. În aproximativ 2-3 zile au început să curgă rezervările, lucram până la 1 noaptea ca să finalizez cadrele de pat pentru ziua următoare, nici nu am avut timp să le vopsesc“, îşi aminteşte Janos.

Acesta a fost ritmul cinci săptămâni continuu, dar munca a meritat pentru că în curtea celor doi au venit în prima vară 500 de oameni, din 30 de ţări, cu o vârstă medie de până la 26 de ani.

„Noi am vrut să oferim o experienţă nouă, un loc unde să petreci câteva zile, dar pe care să-l ţii minte toată viaţa. Cred că am reuşit“, spun cei doi.

Fiecare cort este amplasat pe o platformă din lemn şi are propria terasă cu o masă, scaune şi un hamac. Corturile au curent electric, pat cu lenjerii, au încălzire, dar şi ventilatoare pentru timp de vară.

„Din acest sezon vom avea 10 corturi. Am vrut să facem totul din fonduri proprii, fără credite, aşa că lansarea glampingului a durat aproximativ trei ani, timp în care am construit singuri toate platformele de lemn, mobilierul, dar şi anexele necesare - bucătărie, loc de servit masa şi grupurile sanitare. Până acum am investit aproximativ 30.000 de euro în Dragonfly Gardens“, mai spun antreprenorii.

Marius Puiu este antreprenor de 25 de ani, iar ideea de glamping i-a surâs şi lui, el fiind omul din spatele Sunrise Glamping Retreat, din Brăduleţ, judeţul Argeş. Marius spune despre sine că este genul de om care nu are suficenţi bani pentru câte idei are, iar ceea a realizat până acum demonstrează acest lucru.

„Sunrise Glamping Retreat a apărut şi s-a dezvoltat pe lângă proiectul Cabana Răsărit de Soare, ca o necesitate de extindere a capacităţii de cazare. Dintotdeauna am încercat să ne pliem după ceea ce ne oferă natura şi am făcut tot posibilul să nu intervenim în marea de verde. Astfel mi-a venit ideea de pontoane suspendate, pe care să amplasăm corturi cu un confort sporit“, spune Mariu Puiu.

Glampingul este format din şapte corturi, cu o capacitate de totală de 24 locuri, investiţia fiind de circa 150.000 de euro. Acestora li se adaugă cele 10 locuri ale cabanei.

„Ca noutate, vom deschide şi un punct gastronomic pentru a putea promova produsele autohtone. Proiectul Sunrise Glamping Retreat îşi doreşte să vină în întâmpinarea turiştilor cu un nou tip de cort, care dispune de încălzire cu şemineu, având inclusiv un grup sanitar în interior. Aceste corturi vor fi permanente şi se pot închiria inclusiv iarna.“

Deşi cei mai mulţi visează la relaxare, Marius este mai degrabă omul vacanţelor active, aşa că pe lângă cort, el le propune celor care vin în vizită trasee, unele pentru pasionaţii de enduro bike, altele pentru cei care se încumetă la o urcare până pe vârful Moldo­veanu.

Cătălin Câmpeanu este un alt antreprenor aventurier, pasionat de rafting de această dată, care a ales ca extensie a afacerii sale iniţiale tot glampingul.

„Acest proiect, Green Camp, este un vis. Mi-am dorit să le ofer clienţilor care accesau programele de aventură outdoor marca Green Adventure (firma prin care se derulau activităţile de rafting sau montane - n. red.), un loc în care să se cazeze după terminarea acestor programe“, povesteşte Cătălin.

Astfel, povestea Green Camp a început să se scrie acum aproximativ cinci ani, atunci când Cătălin şi-a convins un prieten, Cristian Balaban, să cumpere împreună un teren în zona Nehoiu, Buzău.

„Această zonă este locul perfect pentru portofoliul de activităţi de aventură marca Green Adventure: rafting pe Buzău, programe de caiace pe lacul Siriu, drumeţii montane.“

Împreună, Cătălin şi Cristian au dat startul acestei „aventuri“ şi au găsit locul perfect pentru un proiect de glamping, un teren sălbatic, aflat în mijlocul naturii, la marginea râului Bâsca Mică. 

„În anul 2016 am demarat un proiect de amenajare a acestui teren. Dar din păcate bugetul disponibil la accea dată nu ne-a permis să finalizăm lucrările şi proiectul Green Camp a intrat în stand by“, spune Cătălin.

În 2018 însă, cei doi găsesc un investitor, Adrian Gioancă, cu experienţă în domeniul turismului. Tot în acel an încep lucrările la Green Camp, iar în iunie anul trecut au sosit şi primii oaspeţi.

„Dar s-a terminat construcţia la acest proiect? Nu! Acest proiect nu se va termina poate, niciodată. Toată mobila este un hand made unic şi este lucrată numai cu oameni din zona. Filozofia noastră a fost să nu externalizam nimic şi să folosim numai resurse locale.“

Green Camp nu este însă doar un proiect de glamping, ci unul de adventure glamping ţinând cont de pasiunea pentru adrenalină care-i caracterizează pe oamenii din spatele lui.  „Noi nu considerăm Green Camp ca o simplă unitate de cazare. Green Camp este un loc al oamenilor doritori de mişcare în aer liber, al activităţilor de genul rafting, caiac şi drumeţii montane, al iubitorilor de verde. Este un loc care ajută oamenii de la oraş să înţeleagă cât de important este spiritul ecologic şi cât de mult are nevoie natura din România să fie protejată“, mai spune Cătălin.

Capacitatea Green Camp este de 50 de persoane şi tipurile de cazare se împart în mai multe categorii: 12 corturi au o capacitate de două persoane şi patru pot găzdui patru oaspeţi. Un cort Royal are la rândul său patru locuri de cazare. Pe lângă aceste corturi de glamping, mai sunt şi 5 corturi de tip camping plus cu o capacitate de 2 persoane.

Criza sanitară de anul acesta a amânat pentru cei mai mulţi planurile de călătorii, dar antreprenorii care au pariat pe mersul cu cortul în varianta glam spun că lucrurile îşi vor reveni, unii dintre ei chiar venind cu soluţii pentru oaspeţii din acest sezon.

De exemplu, Cătălin Câmpeanu de la Green Camp spune că pe terenul proiectul vor fi dezvoltate zone de relaxare sau de activităţi sportive astfel încât recomandările de distanţare socială să poată fi respectate.

„În plus, o să luăm măsura ca servirea meselor să se facă în regim de catering, adică fiecare client să fie servit direct pe terasa personală fără să fie necesar a se deplasa în spaţiul de restaurant“, adaugă Cătălin. Corturile au terase, aşa că fiecare se poate bucura de prânz sau de cină în spaţiul său. Mai mult, zona este izolată, deci nici nu se pune problema existenţei unor mari aglomerări.

„Turistul român va căuta sălbăticia, aventura, va dori să exploreze noi senzaţii, va căuta liniştea. Va fi o provocare constructivă şi o experienţă unică pentru fiecare turist cazat în glamping. Cu siguranţă turismul autentic, rural va avea de câştigat“, spune şi Marius Puiu de la Sunrise Glamping Retreat.

Kinga şi Janos Kelemen de la Dragonfly Gardens sunt de părere că anul acesta vor rămâne cu zece corturi. Dar chiar şi aşa, printre planuri se mai numără construirea şi introducerea în Dragonfly Gardens a unor căsuţe din baloţi de paie şi tencuite cu lut, scopul fiind promovarea acestor construcţii ecologice în România. Un atelier de olărit este şi el pe listă.

„Turistul român probabil că va deveni un pic mai precaut şi va călători mai puţin în străinătate. Românii care până acum au plecat în concedii peste hotare, tot vor pleca, dar vor redescoperi şi România“, speră soţii Kelemen.

La fel spune şi Cătălin Câmpeanu. 

„Operatorii de turism trebuie să se reorienteze către destinaţiile naţionale şi sperăm că prin această mişcare, românii să-şi redescopere ţara. Începând cu aceasta perioadă noi credem că turismul autentic o să aibă foarte mult de câştigat!“

Şi chiar dacă lucrurile nu vor sta chiar aşa, Cătălin şi cei doi prieteni ai lui mai sunt mânaţi în acest „joc“ şi de un alt crez: glamping fără un mediu curat şi protejat nu există.

„Avem de salvat un râu de la distrugere, Bâsca Mare, şi suntem foarte implicaţi în acest proiect. Avem de învăţat o generaţie de copii din zona Gura Teghii că trebuie să înţeleagă importanţa păstrării şi protejării a naturii. Avem de curăţat zona de plastic şi găsirea de soluţii ca să nu mai apară pe viitor acest plastic. Avem multe de făcut aici!“