Travel

Într-o lume tot mai nebună şi mai stresantă, retreat-urile au devenit o formă tot mai populară de evadare. Nu e nevoie să călătoreşti până în India sau Bali pentru asta, ci chiar în România, dar unde?

03 mai 2021 1047 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În traducere, retreat înseamnă că te retragi din faţa forţelor inamice care sunt mai puternice sau care deja te-au înfrânt. Extrapolând puţin, un retreat este un loc unde te retragi pentru a te reface după lupta cu inamici precum stresul sau oboseala, un loc unde te retragi tu cu tine, pentru o binemeritată porţie de relaxare fizică, dar mai ales psihică. Într-o lume tot mai nebună, mai agitată şi mai apăsătoare, retreat-urile au devenit o formă tot mai populară de evadare. Ce e interesant e că nu e nevoie să călătoreşti până în India sau Bali pentru asta.

„Gândiţi-vă la un retreat ca la o vacanţă pentru suflet, o pauză binemeritată sau ocazia perfectă pentru a scăpa de agitaţia cotidiană şi de stres. Muncim mult, ne odihnim insuficient, calitatea somnului ne este afectată. Uneori, un weekend de repaus, pur şi simplu, nu mai este suficient. Uneori, să îţi dai restart e fix ceea ce ţi-ar recomanda medicul“, spune Roxana Pănţuroiu, cea care alături de Ana Radu a lansat brandul de sucuri naturale Juiceit. Businessul a pornit în 2014 cu gândul de a fi o opţiune pentru oamenii care vor să se hrănească mai sănătos. De aici până la a organiza retreat-uri a fost doar un pas. Aşa a apărut New You Retreat.

Roxana spune că fiecare retreat este diferit; însă mişcarea fizică, stilul alimentar sănătos, meditaţia sau evadarea în natură nu lipsesc din meniul niciunuia. Doar găsind echilibrul între toate acestea, ne putem reîncărca şi hrăni cu adevărat corpul, mintea şi sufletul.

„Personal, credem că a merge într-o vacanţă şi a merge pe calea sănătoasă nu se exclud reciproc, din contră. De aceea, dincolo de a seta bazele unui stil de viaţă sănătos, numai bun de pus în practică pe viitor, fiecare ediţie este creată special pentru a le oferi participanţilor relaxare, inspiraţie şi amintirea unor peisaje de neuitat.“ Retreat-urile organizate de cele două antreprenoare au maximum 22 de participanţi pentru ca fiecare să poată avea timp individual cu trainerii - dacă asta îşi doresc - şi suficient spaţiu de desfăşurare. „Încercăm întotdeauna să ne surprindem participanţii prin alegerea locaţiilor şi a sesiunilor nou-incluse în fiecare ediţie. Până acum am organizat retreat-uri la Atra Doftana, Chalet Alpina, Hadar Chalet, Country Spa Snagov şi Teleferic Grand Hotel.“

Ediţiile durează 3 sau 4 zile, iar costul total al programului variază între 1.900 şi 2.500 lei.

Dacă Roxana şi Ana au gândit un concept de eveniment pe care îl implementează în diferite locuri din ţară, Daniela Răileanu a gândit un business de wellness integrat.

Mai exact, ea deţine Akasha Wellness Retreat din satul Peştera din Braşov, o pensiune cu 11 camere gândită pentru a primi oaspeţi din toată lumea, care doresc să participe la programe de wellness.

Daniela a plecat din ţară în 1999, stabilindu-se în Anglia, unde a stat 17 ani şi unde a lucrat ca business analyst. A avut şi o firmă de contabilitate şi, împreună cu fiica sa, a deţinut o companie de închiriere de apartamente în Paris.

„Apoi a apărut şi s-a dezvoltat Airbnb şi i-a închis pe cei mici. Firma de contabilitate sunt mândră însă că am vândut-o. Era un business cu mult stres, aşa că în 2012 am făcut exit."

Cu banii încasaţi a reuşit să pornească businessul din Ro­mânia. Experienţa din Marea Britanie a ajutat şi ea, de la marketing la standarde de calitate. Doar experienţă în bucătărie spune antreprenoarea, de meserie inginer, că nu a avut când a pornit la drum Akasha Wellness Retreat.

„Eram tânără şi neliniştită, aşa că am plecat din România. Voiam să văd cum e într-o ţară civilizată. Am luat amândoi copiii cu mine, au terminat şcoala şi facultatea acolo. Când Tudor (mezinul - n. red.) a intrat la facultate în Anglia, eu aveam 50 de ani şi m-am întrebat ce să fac pe viitor.“ După mulţi ani în care a făcut ce a trebuit, a decis să facă ceva pentru suflet. Copiii erau deja mari.

Turismul i-a plăcut dintotdeauna, chiar de dinainte de ’89. Aşa i-a venit ideea să cumpere ceva, o proprietate pe care să nu poată să i-o ia nimeni. La Paris businessul de închirieri de apartamente pe care îl avea cu fiica sa era online şi a fost dat uşor uitării de către clienţi atunci când a dispărut.

„Deja mă trăgea aţa către casă, deşi eram integraţi şi ancoraţi în Marea Britanie. Dar legătura emoţională cu ţara există şi tot timpul îţi lipseşte ceva. Plus că mama avea nişte ani.“

În 2016 s-a întors definitiv, dar deja în cei doi ani de dinainte venea mult mai des şi vedea că se întâmplă lucruri în turismul local.

A impresionat-o zona Bran-Moeciu şi convinsă că se poate trăi frumos din turism a cumpărat un business deja existent - pensiunea Prestige.

„Avea un nume bun în piaţă, de-asta am cumpărat-o. Noi am mers însă pe alt concept, cel de wellness - mâncare sănătoasă, aer, apă, mişcare.“ Sora Danielei e doctor, iar Irina, fiica antreprenoarei, descoperise deja conceptul de retreat în India, unde şi acum îşi petrece jumătate din timp. Cealaltă jumătate de an e la Peştera, la Akasha. Fiul locuieşte la Londra şi lucrează în real-estate, dar vine des în România de care e foarte legat deşi avea doar şapte ani când a plecat.

„Eu am crezut că dacă ai servicii bune în turism, e uşor de făcut business. Aşa a şi fost.“

Fostul proprietar alocase atenţie locului, însă odată preluat, Daniela a schimbat şi nume, şi concept. În plus, a redecorat bucătăria integral pentru că mâncarea e importantă în ansamblu, a adăugat o saună şi un ciubăr, a schimbat destinaţia camerelor şi a organizat o cameră de yoga.

„În fiecare an în ianuarie mai adăugam ceva, mai îmbunătăţeam ceva. În ianuarie 2020 am terminat de renovat aşa cum am vrut.“ Akasha are 11 camere şi momentan nu există planuri de expansiune, deşi antreprenoarea spune că sunt puţine pentru efortul depus, echipa numărând zece oameni.

Încă de la început conceptul a fost gândit pentru străini, aşa că a necesitat un efort de marketing suplimentar. Până în martie 2020, circa 90% dintre clienţi erau străini.

„Timp de patru ani am funcţionat ca retreat, aproape numai cu străini. Acum vedem cerere şi din partea românilor.“

Daniela spune că în momentul în care a debutat pandemia a fost debusolată pentru că erau fully-booked pentru trei luni în avans. „Ne gândeam ce o să facem. Ne-am reinventat însă.“

Roxana de la New You Retreat spune că românii sunt interesaţi de retreat-uri. Indiferent de ceea ce scrie pe cartea lor de vizită, participanţii la evenimentele de acest tip au în comun un lucru: curiozitatea care îi îmbarcă în experienţa unică a unui retreat. „Iar oamenii curioşi sunt oameni faini.“

Roxana mai spune că pandemia ne-a făcut pe toţi să ne întoarcem spre noi, ceea ce ne este benefic. De aici şi interesul crescut pentru activităţi în natură, dorinţa de a adopta obiceiuri mai sănătoase şi de a socializa cu oameni care ne împărtăşesc interesele.

„Acest trend ne-a încurajat să continuăm seria retreat-urilor, chiar dacă am redus numărul lor. Momentan, nu ne facem planuri pe termen lung, însă avem anunţate două ediţii pentru această primăvară, pe care sperăm să le putem desfăşura.“

Dacă până la pandemie Roxana şi Ana organizau în jur de 4-5 ediţii pe an, pentru 2021 au programate momentan doar două retreat-uri. „Ca şi în seriile precedente, ne dorim ca prin intermediul programului New You Retreat să le oferim participanţilor o şansă de aprofundare a propriei lor relaţii cu mintea şi corpul.“ De aceea, nu lipsesc niciodată din „meniu“ hrana sănă­toasă, mişcarea şi relaxarea.

Dimineţile sunt dedicate orelor de Hatha Yoga, în cadrul cărora participanţii învaţă să se detaşeze de agitaţia şi stresul care îi înconjoară, în timp ce se încarcă cu energie şi linişte interioară. Ziua continuă într-o sală cu totul aparte, în mijlocul naturii, pentru o oră şi jumătate de mişcare benefică: Pilates Rhythm & Balance.

„După-amiezile ne găsesc tot împreună, la workshopul de cooking, unde pregătim masa de prânz, iar participanţii află ce alimente sănătoase pot introduce în meniul lor zilnic.“

Urmează o nouă sesiune de mişcare, antrenamentul MOTR, unde fiecare îşi descoperă limitele corpului şi află cum le poate depăşi prin mişcare. „Apoi ne condimentăm ziua cu drumeţii în mijlocul naturii, relaxându-ne corpul şi psihicul. Pe final, ne luăm porţia de răsfăţ şi ne refacem rezervele de energie cu ajutorul unui masaj terapeutic.“

Daniela Răileanu spune şi ea că la Akasha, înainte de pandemie, clienţii veneau pentru un program de cinci zile, perioadă în care primeau mâncare vegană, participau la ore de yoga, meditaţie, la drumeţii şi seminarii diverse.

„Ne gândeam că în România nu prinde genul acesta de programe. Apoi am realizat că sunt şi români care vor altceva. Ştiam că sunt mulţi care călătoresc afară, care caută altceva, iar în pandemie au fost forţaţi să rămână acasă.“

Akasha s-a reinventat totuşi parţial, astfel că mâncarea a devenit omnivoră, iar programul e mai flexibil. Cererea a fost foarte mare. Iar lumea care a venit a făcut yoga.

„Oamenii ne-au descoperit. Am fost închişi din martie în iunie şi apoi din octombrie în ianuarie 2021, a doua oară de bunăvoie. Numărul mare de cazuri făcea ca situaţia să fie periculoasă pentru noi şi angajaţi.“

Înainte de pandemie Akasha avea un grad de ocupare de aproape 100%, pe când anul trecut în vară a fost undeva la 90%. Acum e la 40-50% în timpul săptămânii şi la 90% în weekend. Totodată, acum clienţii pot sta minimum două nopţi, nu cinci ca înainte.

„Cel mai bun an pentru noi a fost 2019. E nevoie de timp să devii cunoscut în piaţă.“ Daniela spune că în 2018 proprietatea a fost inclusă de publicaţia britanică The Guardian în top 20 retreat-uri de yoga din lume. Apoi, o jurnalistă a cotidianului a venit în vizită şi apoi a scris despre experienţă. A doua zi după publicare numărul de rezervări din Marea Britanie a explodat.

„Am avut o clientă din Australia care a venit de trei ori la noi, iar o alta din SUA, din California, care a fost de două ori. Le plăcea ideea de lux împletit cu tradiţie. Pentru ele era ca o întoarcere în timp. Plus că eram competitivi ca preţ.“

Înainte de pandemie, un program all inclusive de cinci zile, vara, în high season, costa 700 de euro de persoană, în contextul în care erau două persoane în cameră. Acum preţul a scăzut cu circa 30%.

„În vară vrem să mergem mai mult către modelul de dinainte de pandemie. E o piaţă pentru noi, tot mai dezvoltată. Lumea e tot mai conştientă de importanţa sănă­tăţii.“ Nu va fi un regim la fel de strict ca înainte, dar va fi creionat un program. Plus că se vor organiza conferinţe săptămânale, una cu sora Danielei care e medic şi care va vorbi de medicină funcţională şi imunitate. Mâncarea va fi omnivoră, dar sănătoasă, fără zahăr sau gluten.

Roxana Pănţuroiu spune că experienţa JuiceIt, business lansat în 2014, le-a făcut pe ea şi pe partenera sa Ana să realizeze că doar alimentaţia sănătoasă nu este suficientă pentru o schimbare completă a stilului de viaţă. Aşa că în 2016 s-a născut prima ediţie New You Retreat.

„Am adus la un loc traineri alături de care lucram şi, împreună, am gândit acel program de retreat la care ne-ar fi plăcut nouă să participăm.“

Astăzi, în spatele fiecărei experienţe se află o echipă de şapte oameni cunoscuţi în industria sănă­tă­ţii şi a fitnessului: Luminiţa Petri­şor - pilates, Alexandra Simean - yoga, Simona Chesăraicu - mindfulness, Florentina Vulpe şi Alina Ionescu - terapeuţi corporali, precum şi echipa Juiceit, organizatori şi responsabili de mesele delicioase vegetariene ce se servesc pe parcursul celor patru zile.

În ultimii ani, cele două antreprenoare au organizat mai multe retreat-uri, unele chiar pentru companii, în locul clasicelor team-building-uri.

„De anul trecut, pe acestea le-am mutat pe zoom şi chiar dacă la început am fost destul de reticentă, pentru că ştiu cât de valoroasă este interacţiunea umană când vorbim de wellbeing, am observat că s-au integrat destul de bine în viaţa participanţilor.“

Daniela Răileanu afirmă că înainte de pandemie la Akasha veneau în principal (90%) doamne de 25-40 de ani, singure, independente, cu job stabil, cu carieră. Acum sunt majoritar cupluri, dar de vârstă similară şi tot cu venituri peste medie. „Dintre străinii care veneau înainte de pandemie, o parte aveau preconcepţii despre România. Ceilalţi auziseră lucruri bune, dar unii tot erau sceptici, mai ales englezii. Preţul era un argument important în decizie. Când ajungeau aici nu le venea să creadă şi apoi recomandau mai departe.“

Cei care vin astăzi caută wellness, nu vor turism clasic. „Mă mir că nu sunt mai multe astfel de proiecte în România“, spune Daniela.

Programele de retreat reprezintă ocazia perfectă să te reîncarci, să încerci lucruri noi, să îţi îmbunătăţeşti rezultatele obţi-nute prin mişcare fizică sau, pur şi simplu, să te răsfeţi.

„Secretul însă este com­binaţia perfectă între toate aceste practici, desfăşurarea lor într-un cadru premium şi, bineînţeles, profesionalism. Iar asta simţeam că lipseşte pieţei din România“, conchide şi Roxana de la New You Retreat.