Travel

Pentru a înţelege de ce naşte vinul atât de multe pasiuni, am discutat cu trei antreprenori de talie mondială. Episodul 3, Salvatore Ferragamo, nepotul legendarului designer de încălţăminte şi antreprenor italian

01 nov 2019 935 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Italia a adunat probabil tot ce are mai de preţ în Toscana, o regiune care este pentru cei care au vizitat-o, dar nu numai, epitomul frumuseţii clasice. Undeva la mai puţin de oră de Florenţa - perla coroanei regiunii şi chiar şi a Italiei în general - se găseşte Il Borro, un loc care pare să fi reuşit să concentreze întreaga Toscană pe „doar“ 1.100 de hectare. Cum a făcut-o, povesteşte într-un interviu acordat După Afaceri Premium Salvatore Ferragamo, CEO-ul Il Borro şi nepotul legendarului designer de încălţăminte şi antreprenor italian care a dat numele imperiului de modă cu acelaşi nume.

Dar ce este Il Borro? Este un concept de lux din domeniul ospita­lităţii care încorporează facilităţi de cazare, restaurante cu specific italian, producţie de vin, de ulei de măsline, de legume şi fructe, dar şi posibilităţi variate de petrecere a timpului liber, de la echitaţie, la spa sau vânătoare.

Mai exact, Il Borro a readus la viaţă un sat medieval vechi de 1.000 de ani care a stat mult timp abandonat şi în ruină. Acum, aceste case găzduiesc în regim hotelier oaspeţi din întreaga lume.

Acelaşi proiect include un producător de vin care trimite licoarea lui Bacchus în toate colţurile lumii. Il Borro are şi propria grădină organică şi producţie internă de ulei de măsline care „alimentează“ cele două restaurante din incintă - unul de fine dining şi un bistro toscan autentic unde pizza e la ea acasă. Dacă mai adaugi în peisaj un centru spa, câteva piscine infinte, o galerie de artă şi o alee flancată de chiparoşi istorici care te conduc către intrare, atunci Toscana e gata. E esenţă de Toscana, de fapt, pentru că cei care trec pragul acestui loc pot să guste bucătăria regiunii, să îi simtă aromele şi să se bucure de frumuseţea locului fără să iasă din incinta Il Borro.

Istoria Il Borro a început să se scrie acum mai bine de un mileniu, aceste pământuri pe care zeii le-au binecuvântat cu suficient soare pentru a rodi trecând de două ori prin mâinile familiei Medici, a cărei istorie e strâns legată de cea a Toscanei. Apoi, de-a lungul anilor, terenul a schimbat mai mulţi proprietari pentru ca, până acum circa trei decenii, locul să fie deţinut de Ducele Amedeo d’Aosta, membru al familiei regale a Italiei. În 1993, Ferruccio Ferragamo decide să cumpere proprietatea şi nu doar să o restaureze, ci să o transforme într-un resort de lux.

Ferruccio Ferragamo este, după cum îl dă de gol numele, unul dintre moştenitorii imperiului de modă Salvatore Ferragamo, fondat acum aproape un secol de tatăl său, cel care i-a dat şi numele. Ferruccio este astăzi şi preşedintele gigantului internaţional activ pe piaţa de modă şi frumuseţe din toată lumea. Pentru brandul de modă acasă e însă în Florenţa, inima Toscanei. Această regiune are oraşe-bijuterii, care debordează de frumuseţe, care respiră artă şi care sunt suficient de bine pregătite să le provoace vizitatorilor o supradoză de artă. Aceeaşi regiune din inima Italiei are sate idilice, văi şi dealuri care-şi schimbă sezon de sezon hainele, primăvara preferând să se îmbrace în verde-crud, cu mici accente de roşu de la miile de maci ce cresc nestingheriţi, în timp ce toamna se asortează bine galbenul în toate variaţiile sale, de la auriu la oranj.

Nu e greu de înţeles de ce Ferruccio Ferragamo a ales să creioneze o mică bijuterie în inima acestei regiuni. Cum a ales locul?

Cum a ajuns să se îndrăgostească de Il Borro, să îl cumpere şi să îl readucă la viaţă povesteşte fiul său, Salvatore Ferragamo, CEO-ul complexului turistic din Toscana. El este totodată cel care poartă numele bunicului său cunoscut pentru că a încălţat unele dintre cele mai renumite personalităţi ale vremii, de la Audrey Hepburn la Marilyn Monroe. Acelaşi Salvatore Ferragamo este rememorat pentru că a dat lumii sandalele cu talpă ortopedică, el fiind tot odată cel care a creionat primele tocuri „colivie“, mai exact goale pe dinăuntru şi cu un exterior „zăbrelit“. În paralel cu moda însă, familia designerului şi omului de afaceri italian a dezvoltat businessuri în domeniul ospitalităţii, Ferrucio Ferragamo fiind cel care a ales să îşi canalizeze energia către un loc care doreşte să fie sinonim cu vacanţa în Toscana.

„Tatăl meu, Ferruccio Ferragamo, a cumpărat Il Borro în 1993, însă noi veneam aici încă din 1988 când închiriam proprietatea pentru a ne petrece vacanţa în familie. Aveam 17 ani când am păşit prima dată în Il Borro, venisem împreună cu tatăl şi fratele meu pentru o sesiune de vânătoare. Pentru că ne-a plăcut atât de mult locul, am decis să îl cumpărăm“, îşi aminteşte Salvatore Ferragamo.

El se descrie ca fiind o persoană norocoasă pentru că s-a născut într-o familie unită, care a pus mare accent pe valorile tradiţionale.

„Am crescut înconjurat de oameni care m-au învăţat ce înseamnă businessul şi ce înseamnă pasiunea.“ Ar fi putut alege să urmeze drumul modei, ca mai mulţi dintre membrii familiei sale, dar a preferat să meargă pe altă cale, aşa că a ajuns la Il Borro, un loc pe care îl consideră a fi sinonim cu experienţele autentice. „Aici noi punem pământul la treabă şi mizăm pe agricultura organică, pe tot ce înseamnă un business sustenabil de altfel.“

Salvatore provine dintr-o familie numeroasă, având nu mai puţin de 27 de veri. Mai exact, bunicul său - al cărui nume îl poartă - era al 11-lea dintre 14 fraţi. „Tata vine dintr-o familie de şase copii, la fel şi eu care am alţi cinci fraţi şi surori.“ În acest context, în familia Ferragamo există o serie de reguli stricte pentru cei care vor să se implice în afacerile din domeniul modei, dar nu numai. Mai exact, trebuie să ai studiile universitare absolvite şi să ai totodată un MBA. „Eu am îndeplinit aceste condiţii şi totuşi nu am vrut să mă implic în businessul de modă, aşa că am ales să transform Il Borro în ceea ce este astăzi. Am început procesul în 1998, după finalizarea studiilor.“

Deoarece copiii săi merg la şcoală în Florenţa, Salvatore Ferragamo face naveta zilnic între oraş şi Il Borro. Drumul durează de regulă o oră dus. „În weekend însă ne strângem aici. E un loc de întâlnire pentru întreaga familie, este locul unde mergem la vânătoare, unde jucăm tenis, călărim sau mergem cu bicicletele pe dealuri.“ El şi două dintre surorile sale - Vittoria şi Vivia - sunt implicaţi în businessul Il Borro. Fratele său geamăn James se ocupă de modă, Francesco - mezinul - e abia la universitate, iar Olivia locuieşte la Londra.

„Dacă cineva m-ar fi întrebat la început dacă voi ajunge în poziţia actuală nu aş fi crezut. A fost o oportunitate pentru mine să mă ocup de creionarea şi dezvoltarea Il Borro.“ Recunoaşte că e mândru de tot ce a realizat aici, de faptul că are un business sustenabil, că produsele realizate pe proprietate - vin, ulei de măsline - ajung în toată lumea, că a luat un sat distrus şi abandonat şi l-a transformat într-un resort de lux.

„Ce am realizat noi aici este un concept unic, mai exact am transformat un sat medieval vechi de 1.000 de ani într-un hotel de cinci stele afiliat reţelei Relais&Chateau. Ce mi-am dorit eu e ca oamenii care vin la noi să se bucure de o experienţă de neuitat, de ceea ce eu numesc o reală vacanţă în Toscana, dar tototdată şi de o călătorie în timp.“

Ce este totodată remarcabil la acest loc este faptul că produce de trei ori mai multă energie (datorită panourilor solare proprii) decât consumă. În afară de afacerile familiei, Salvatore Ferragamo are, alături de un partener, şi un mic business în domeniul energiei solare, aşa că s-a ocupat direct de subiect.

„Mie îmi place să le spun oaspeţilor noştri care vin de peste Ocean spre exemplu că nu trebuie să îşi facă griji pentru emisiile de carbon de care sunt responsabili pentru că au călătorit până la noi, pentru că acestea se compensează odată ajunşi aici. Noi avem o amprentă de carbon negativă.“

În prezent, după mai bine de 25 de ani de la începuturi, familia lui Ferrucio Ferra­gamo continuă dezvoltarea conceptului. Astfel, recent, a achiziţionat proprietatea Vitereta aflată la nord de Il Borro. Această mutare a dus la dublarea suprafeţei cultivate cu viţă-de-vie la circa 85 de hectare.

„La Vitereta există de asemenea o serie de clădiri ce au nevoie de o serie de ajustări şi renovări pentru a putea dezvolta pe domeniul acesta şi servicii în domeniul ospitalităţii.“

În total, familia deţine în inima Toscanei circa 1.100 de hectare de teren, o parte cultivate cu viţă-de-vie (cea mai mare parte a acesteia produce struguri Sangiovese, dar şi Merlot, Shiraz sau Cabernet Sauvignon), o parte cu mii de măslini, iar o bună parte împădurită. Există şi un mic teren de golf, dar şi câteva hectare de grădină unde se produc legume şi fructe organice ce sunt folosite în cele două restaurante din incinta Il Borro. De asemenea, există o iniţiativă prin care, pe bază de abonament, doritorii pot primi săptămânal de la Il Borro o cutie de legume, fructe şi ouă, clienţii fiind localizaţi în jurul oraşelor Florenţa, Siena şi Arezzo pentru un control mai bun al calităţii.

„Tot ce realizăm la Il Borro exportăm în toată lumea, dar fiecare produs e disponibil totodată pentru oaspeţii noştri.“ De altfel, pe lângă vinuri, la Il Borro se realizează şi grappa, dar şi o bere locală, alături de ulei de măsline. Aceste produse sunt disponibile pentru degustare organizată, dar şi în cadrul celor două restaurante din incintă - unul de tip fine dining şi un bistro toscan.

„În restaurantele noastre secretul gustului nu stă în cât de complicate sunt reţetele sau cât de mult prelucrează cheful nostru ingredientele. Secretul constă în calitatea acestora din urmă, a ingredientelor.“

Bucătăria italiană este deja prezentă peste tot în lume, însă Salvatore Ferragamo crede că dacă s-ar exporta mai multe ingrediente de calitate, atunci gustul ar putea fi acelaşi, sau măcar similar cu cel de acasă, peste tot în lume.

„Ne gândim să replicăm modelul de la Il Borro şi pe alte pieţe, aşa că am putea aduce ceva din atmosfera din Toscana în Asia sau în SUA. Businessul nostru e despre autenticitate, iar luxul adevărat astăzi este despre calitate, indiferent de domeniu.“ Spre exemplu, acum trei ani familia a deschis în Dubai, alături de un partener, un restaurant Il Borro Tuscan Bistro în Burj al Naseen, vizavi de Burj al Arab.

Salvatore Ferragamo nu exclude nici posibilitatea de a se extinde în România spre exemplu, dacă găseşte un partener local puternic. Ar putea aduce Il Borro Tuscan Bistro sau chiar un hotel de tipul celui pe care îl are la Il Borro şi care e afiliat Relais&Chateau. În Toscana există în total circa 60 de camere, apartamente şi vile, o parte dintre ele abia inaugurate. O bună parte dintre locurile de cazare sunt în satul medieval, o alta într-o vilă tipic toscaneză, iar restul în noua zonă numită Aie. Chiar şi această zonă însă a fost dezvoltată pornind de la o serie de clădiri cu istorie, ce datează din vremea Ducelui de Toscana. 

„Ce propunem noi este o experienţă cu adevărat premium. Există, într-adevăr, mai multe tipuri de lux. E luxul de la Saint Tropez şi e luxul pe care îl oferim noi aici, unde propunem experienţe. Ce e important e că am reuşit să creăm sinergii între vinurile Il Borro şi hotelurile noastre, între vinuri şi restaurantele care mizează pe conceptul farm to table.“

Prin prisma jobului său, Salvatore Ferragamo călătoreşte foarte mult, vizitează multe proprietăţi pentru că trebuie să analizeze competiţia. Totodată, merge în diverse colţuri de lume pentru a promova Il Borro.

„Călătoresc cam patru luni pe an şi printre locurile care m-au impresionat se numără Japonia, o ţară unde există o adevărată cultură a respectului şi o atenţie deosebită la detalii. Totodată, există o similaritate cu Italia, mai exact tot ce se mănâncă e de sezon şi local, există astfel multe bucătării regionale.“ Pe lista destinaţiilor viitoare unde îşi doreşte să ajungă se numără Peru şi Mongolia.

Şi totuşi, nicăieri nu se simte mai bine ca acasă, în Italia, la Il Borro.

„Eu m-am căsătorit la Il Borro. E locul perfect pentru a celebra un astfel de eveniment alături de cei dragi. Putem găzdui până la 200 de oaspeţi, iar echipa noastră numără 140 de oameni.“

Vizitatorii se pot relaxa la spa sau la una dintre cele cinci piscine - o parte infinite, pot opta pentru o sesiune de vânătoare de trufe sau pentru o degustare de vin. Ei pot petrece o după-amiază în galeria de artă a complexului unde Ferrucio Ferragamo şi-a expus propria colecţie de 600 de opere de artă dedicate vinului. Călătoria poate continua cu o incursiune în cramă şi în pivniţele care găzduiesc mii de sticle de vin.

În opinia lui Salvatore Ferragamo, cel mai bun moment pentru ca cineva să viziteze Il Borro este în luna septembrie, în timpul culesului şi în octombrie (de la jumătatea lunii până la final), când se culeg măslinele şi se produce uleiul. La uleiul de măsline e foarte important să îl produci cât mai repede după cules, adaugă el.

An de an, în luna septembrie, la Il Borro se organizează Sărbătoarea Culesului, unde îşi dau întâlnire angajaţii, cu membrii familiei Ferragamo şi cu prietenii acestora. Iniţiativa are deja mulţi ani de istorie, fiind lansată iniţial doar pentru angajaţi. A fost extinsă însă ulterior, astfel că astăzi şi vizitatorii Il Borro se pot alătura unei petreceri câmpeneşti care debutează - cum altfel - cu un pahar de vin. Urmează apoi un concurs de cules via, la care participă cu mic, cu mare şi membrii familiei lui Ferrucio Ferragamo, iar apoi munca e celebrată de un prânz în aer liber, încununat cu încă un pahar de vin. Anul acesta, la evenimentul intitulat „Wine not“ la care am participat şi eu au venit aproape 300 de oameni, unii din colţuri îndepărtate ale lumii. Există o singură astfel oportunitate într-un an, aşa că unii clienţi îşi creionează vacanţa în jurul evenimentului.

Pentru toţi ceilalalţi însă, resortul este deschis de la început de martie până în noiembrie. Excepţie face perioada sărbătorilor de iarnă când porţile Il Borro se deschid din nou.

Ce rezervă viitorul pentru acest proiect?

„Pe viitor ne dorim să consolidăm ce avem - în total 1.100 de hectare de teren. Este posibil să mai construim, mai exact să dezvoltăm case pe care să le vindem oamenilor care vor să deţină o proprietate în cadrul Il Borro.“ Este posibil totodată ca familia să extindă în continuare şi producţia de vin, aşa că ar putea face noi achiziţii în Italia sau în jur. „Mă gândesc la un vin produs în zona Muntelui Etna, ar fi perfect complementar cu ce avem acum.“

Şi pentru că a venit vorba despre viitor, Salvatore Ferragamo vorbeşte de copiii săi, a patra generaţie care ar putea să se alăture businessului familiei, fie că e vorba de cel din domeniul modei, fie de cel din sectorul ospitalităţii.

„Copiii mei trebuie să facă în viaţă ce îi pasionează, însă dacă decid să se alăture businessului familiei atunci trebuie să îndeplinească regulile pe care le-am respectat şi eu: să aibă o diplomă universitară şi să fi absolvit un program MBA.“ El a absolvit New York University, cu specializarea marketing şi afaceri internaţionale, iar apoi a urmat un program de masterat cu specializarea finanţe, marketing şi afaceri internaţionale.

„Nimic nu e impus la noi în familie, e important ca tot ce faci să faci cu pasiune. Altfel nu poţi avea succes“, conchide el.

Salvatore Ferragamo, alături de tatăl său Ferruccio Ferragamo şi de sora sa Vittoria