Travel

Cum arată cel mai nou hotel din zona viticolă Dealu Mare, aflată la nici două ore de Bucureşti? Este un art boutique hotel în stil toscan. GALERIE FOTO

10 iul 2024 291 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

La mai puţin de două ore de Bucureşti, în mijlocul viilor care îmbracă dealurile domoale din Dealu Mare – una dintre cele mai importante zone viticole din România –, s-a deschis recent Gramofon Inn, un art boutique hotel care are rolul de a-i aduce pe pasionaţii şi pe iubitorii de licori ale lui Bacchus mai aproape de natură şi de locul unde ia naştere această băutură care i-a cucerit până şi pe zei.

România este unul dintre cei mai mari producători de vin din Europa şi chiar din lume, dar puţini sunt cei care, dincolo de graniţele ţării, ştiu acest lucru. Local, consumatorii caută licorile autohtone, însă relaţia oamenilor cu vinul este, de multe ori, limitată geografic la locul de consum, fie el acasă, fie la restaurant.

Turismul enologic, care în Franţa sau Italia este bine dezvoltat şi ancorat în realitatea iubitorilor de licori ale lui Bacchus, nu a fost, multă vreme, o prioritate pentru producătorii autohtoni, care au încercat întâi de toate să îşi pună la punct vinurile. În ultima vreme însă, odată ce românii au devenit tot mai sofisticaţi în materie de călătorii şi tot mai dornici să încerce experienţe noi, şi cramele au căutat să îşi deschidă mai larg porţile. Puţine au însă şi propriile facilităţi de cazare.

Totuşi, numărul iniţiativelor şi investiţiilor de acest fel creşte, iar unul dintre cele mai recente proiecte este Gramofon Inn.

„Gramofon Inn este un art boutique hotel situat în Dealu Mare, la circa o oră de Bucureşti, în mijlocul viilor de la Gramofon Wine“, spune Marcel Vulpoi, fondatorul businessului. Inaugurarea acestui proiect a avut loc în luna mai.

Demararea hotelului, spune antreprenorul, a avut în vedere pe de-o parte faptul că Gramofon Wine organiza deja de circa cinci ani petreceri la care participau, în medie, 200 de persoane, oameni care efectiv nu aveau unde să se cazeze, mulţi dintre ei trebuind să se întoarcă la Bucureşti în miez de noapte.

„Pe de altă parte, faptul că noi suntem îndrăgostiţi de artă, muzică bună, mâncare şi vin ne-a permis să creăm un spaţiu care să îmbine armonios toate aceste componente.“

Proiectul a fost început în octombrie 2023, iar partea de hotel a fost finalizată în mai anul acesta, până la mijlocul lunii iunie urmând a fi inaugurată şi zona de piscină, saună şi jacuzzi. Valoarea investiţiei s-a ridicat la circa un milion de euro.

„Enoturismul în România este la început de drum, cramele fiind foarte timide în a oferi şi spaţii de cazare iubitorilor de vin. Noi am demarat un proiect-pilot în urmă cu doi ani, prin amplasarea în vie a cinci tiny-houses, şi astfel am observat că este o necesitate suplimentarea acestor spaţii de cazare.“

Deşi Dealu Mare este zona cu cea mai mare densitate de crame din România, deşi este o zonă situată foarte aproape de Bucureşti şi la doar 20 de kilometri de Ploieşti, capacitatea totală de cazare a regiunii nu depăşeşte 100-120 de camere, spune Marcel Vulpoi.

Printre cramele din zona Dealu Mare se numără Davino, Aurelia Vişinescu, Tohani şi Budureasca. Însă, într-adevăr, puţine sunt cele care oferă şi spaţii de cazare pentru oaspeţii pe care îi primesc şi cărora le dezvăluie mai multe despre lumea vinului.

În ceea ce priveşte Gramofon Inn, construcţia ce a stat la baza edificării proiectului este o clădire în care erau cazaţi zilierii care veneau la cules în perioada comunistă, imobilul fiind în totalitate modificat, începând de la schimbarea acoperişului şi construirea de reţele.

„Stilul hotelului aş spune că este mai degrabă toscan, clădirea având pe exterior o pictură murală realizată de prietena noastră pictoriţa Kata Rudakova, ce a lucrat ca scenograf pentru teatrul din Kiev.“

Fiecare cameră poartă numele unui artist contemporan şi găzduieşte lucrările originale ale acestuia.

„În hotelul nostru veţi găsi camera Sorin Ilfoveanu, camera Ştefan Pelmuş, camera Marcel Cjirnoagă, alături de altele dedicate altor mulţi artişti contemporani consacraţi.“

Pe partea de arhitectură, antreprenorul spune că a lucrat cu Cristina Joia, cea care a avut misiunea dificilă de a îmbina cele patru elemente definitorii ale Gramofon Wine (wine, art, food & music - vin, artă, mâncare şi muzică), rezultatul fiind peste aşteptări.

În ceea ce priveşte amenajarea, pe lângă lucrările a peste 25 de artişti expuşi atât în camerele care le poartă numele, cât şi pe holurile hotelului, există şi o miniexpoziţie de obiecte muzicale foarte vechi.

„Atât mobilierul, cât şi toate materialele folosite sunt de cea mai bună calitate, fiecare cameră fiind dotată şi cu un frigider cu vinuri. Materialele şi mobilierul ce au fost folosite sunt în parte cumpărate de la furnizori locali, dar am avut şi numeroase piese achiziţionate din Polonia, Letonia etc.“

Celor cinci căsuţe deja existente, prin Gramofon Inn, li s-au adăugat acum 15 camere, ceea ce a dus la o capacitate totală de 20 de unităţi. „Sau, cum îmi place mie să spun, un autocar (40 de persoane – n. red.)“, adaugă antreprenorul.

Imediat după finalizarea zonei de spa, aceste camere vor fi disponibile pe toate platformele de închiriere, precum şi la o serie de agenţii de turism partenere. Costul pentru o noapte variază între 500 şi 700 de lei pe cameră.

„Deja am demarat o componentă de «edutainment», ce va consta în faptul că prietenii noştri, pe parcursul unui weekend, pe lângă accesul la tot ce înseamnă hotel, masă, vinuri şi spa, vor avea şi «cursuri» despre tot ce înseamnă vinuri.“

Astfel, programul va consta în două ore de curs vineri seara, după ce oaspeţii au ajuns la cramă. Alte două ore de curs au loc sâmbătă dimineaţa. Iar după-amiaza este completată cu o vizită la alte crame din apropiere.

„Practic, pe lângă relaxare, turiştii vor avea posibilitatea să plece cu informaţii în plus despre tot ce înseamnă vin. Primul eveniment de acest fel va avea loc în luna iunie, fiind realizat împreună cu Marinela Ardelean (critic de vin şi autor, organizator de evenimente în lumea vinului, jurat la concursuri internaţionale de profil – n.red.), şi va purta denumirea de Sparkling Weekend.“

Marcel Vulpoi adaugă că toţi cei care ajung în Dealu Mare sunt bineveniţi la Gramofon Inn, indiferent că aleg să deguste vinurile altor crame sau, pur şi simplu, caută un loc aproape de Bucureşti în care să se relaxeze.

Crama Gramofon a fost înfiinţată în anul 2005 de către antreprenorul Marcel Pascu, cel care a achiziţionat terenurile şi a făcut investiţia iniţială. În 2018, Marcel Vulpoi, proprietarul companiei de consultanţă şi contabilitate Vulpoi & Toader Management, a preluat 50% din acţiuni.

„Odată cu intrarea în Gramofon Wine, am spus că vinul este despre oameni, despre bună dispoziţie şi despre construirea unui brand care să stea în picioare peste timp. Aşa au pornit de altfel şi petrecerile la Gramofon şi o politică de creştere a calităţii prin colaborări cu cei mai buni specialişti din zonă, fie că vorbim de oenologul nostru Gabi Lăcureanu sau de viticultorul Ovidiu Cojocaru şi, în general, de toţi oamenii care pun umărul la creşterea brandului.“

Crama administrează 25 de hectare de viţă-de-vie, pe care sunt plantate şi soiuri albe (Fetească Regala, Chardonnay, Muscat Otonel etc.), dar şi soiuri roşii (Fetească Neagră, Merlot etc.). Cele mai mari suprafeţe sunt cele cultivate cu Chardonnay şi respectiv Fetească Neagră.

„Am mai achiziţionat 13 hectare, pe care dorim să le cultivăm în principal cu soiuri autohtone, dar şi să le folosim pentru crearea de noi experienţe în Dealu Mare.“

Momentan însă, Marcel Vulpoi spune că e prea devreme să dezvăluie mai multe detalii.

Anual, Gramofon produce circa 150.000 de litri, vinul putând fi achiziţionat atât în retail, cât şi în HoReCa. Produsele sunt prezente în concept store-urile marilor retaileri, dar şi la nivel naţional în cazul etichetelor entry level. Ele îşi găsesc loc şi în magazinele online şi în cele de specialitate.

„Prezenţa gamelor noastre se bucură de rezultate şi în HoReCa, noi având de altfel şi un proiect foarte frumos cu cel mai mare lanţ de restaurante, pentru care am creat două private-label-uri.“

Vinurile cramei sunt împărţite pe mai multe game. Prima este gama Virtuoz, cu vinuri ale căror preţuri sunt cuprinse între 25 şi 50 de lei. A doua este gama Gramofon, cu preţuri de la 40 la 90 de lei. Pe segmentul premium sunt gamele Sonorum şi Opus Fabula, unde vinurile au preţuri de la 90 de lei până la 500 de lei. Toate aceste game cuprind undeva la 20 de etichete.