Style

Nicăieri nu-i ca la spa. Cine spune că, dacă pandemia a restrâns, cel puţin pentru o perioadă, activitatea acestor colţuri de rai şi de răsfăţ, nu le putem transfera (aproape) pe toate în baia de acasă?

01 apr 2021 195 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Nicăieri nu-i ca la spa. O zi sau măcar câteva ore în compania mâinilor iscusite în ale masajului, sub bagheta magică a tratamentelor şi a aburilor care mai de care mai mângâietori, pot face adevărate minuni. Şi cine spune că, dacă pandemia a restrâns, cel puţin pentru o perioadă, activitatea acestor colţuri de rai şi de răsfăţ, nu le putem transfera (aproape) pe toate în baia de acasă? Mai ales că un ritual de genul acesta poate să fie sănătate curată.

Pentru a înţelege mai bine ce presupune o astfel de ceremonie, am discutat cu specialiştii din industrie. Demersul editorial al După Afaceri Premium este susţinut de Farmec, cel mai mare producător local de cosmetice.

Un ritual spa este, de fapt, un ritual de relaxare a minţii şi a trupului, o pauză de la problemele cotidiene, o călătorie spirituală în care parcurgi o serie de tratamente menite să îţi asigure bunăstarea fizică şi sufletească. Acasă nu avem neapărat obişnuinţa de a ne răsfăţa, dar putem compensa prin familiaritatea căminului şi libertatea de a alege exact acele produse care ne plac.

Ca să transformăm baia de acasă într-un astfel de „templu“, câteva elemente sunt cruciale, iar telefonul nu îşi găseşte locul decât, poate, pentru a rula un playlist adecvat. Muzica ambientală sau instrumentală, lumânările sau beţişoarele parfumate şi lumina difuză sunt un „must“ din acest punct de vedere. Următorul pas este tratamentul de îngrijire cu produsele preferate, care este cu atât mai eficient cu cât suntem mai relaxaţi.

„Astfel, în timp ce apa caldă - dar nu fierbinte, pentru a nu agresa pielea – umple cada, este recomandat un scrub pentru a îndepărta celulele moarte şi a activa circulaţia, urmat de o mască pentru faţă. Pentru 30 de minute sau o oră, în funcţie de timpul şi preferinţele fiecărei persoane, se recomandă baia în apa caldă, ascultând muzică sau citind o carte. Ritualul continuă cu un masaj uşor pe corp cu cremele, serurile sau uleiurile potrivite nevoilor fiecăruia“, spune Mircea Turdean, directorul general al producătorului de cosmetice Farmec Cluj.

Compania are o gamă completă de produse profesionale dedicate îngrijirii tenului şi corpului în saloanele cosmetice şi întreţinerii acasă a tratamentelor efectuate în cabinete. Gama conţine 50 de produse, dezvoltate pe tipuri de tratament, pentru toate nevoile consumatoarelor: creme, uleiuri, măşti, geluri, seruri şi fiole. Produsele sunt folosite îndeosebi în centrele de înfrumuseţare şi spa-urile din ţară, dar pot fi la fel de bine utilizate şi în ritualurile spa de acasă, fiind disponibile pentru achiziţionare şi în magazinele Gerovital, Farmec şi online. Avantajul este că, spre deosebire de limitările de timp dintr-un centru spa, acasă poţi beneficia nu doar de un cadru mai familiar, ci şi de lipsa graniţelor temporale pentru un asemenea răsfăţ.

„Desprinderea de problemele de zi cu zi şi acordarea de timp personal este o parte importantă a gestionării stresului, care este una dintre condiţiile pentru starea de sănătate şi wellbeing. Există studii care arată că o baie relaxantă ajută la reducerea stresului şi stimulează eliberarea de endorfine. Cred că îngrijirea în general îmbunătăţeşte starea de bine, la fel şi machiajul. O pată de culoare, un ten uniform cu un strop de fond de ten sau sprâncene mai evidenţiate pot fi oricând un ritual care să însenineze ziua unei femei“, crede Mircea Turdean.

Ar mai fi însă de lucrat la popularizarea conceptului de spa în România, industria fiind încă la un nivel scăzut în comparaţie cu ţările europene. Totuşi, de câţiva ani se remarcă un trend ascendent îmbucurător, deoarece consumatorii încep să conştientizeze din ce în ce mai mult beneficiile unei astfel de experienţe. Mai mult, România poate deveni chiar o destinaţie spa în viitor, cu ajutorul unor investiţii în dezvoltarea serviciilor oferite şi al unei legislaţii în domeniu, care să permită înfiinţarea unor şcoli sau acreditarea unor materii speciale pentru acest domeniu, cu meserii bine definite. Deocamdată însă, până când nebunia va trece, rămânem cu spa-ul din baie.

„În 2020, am observat o preferinţă a consumatorilor pentru produsele profesionale din gama Gerovital H3 Equilibrium, fiind cea mai apreciată şi achiziţionată gamă din magazinele de brand. Această tendinţă se datorează şi închiderii cabinetelor cosmetice în prima parte a pandemiei, care le-a constrâns pe doamne să găsească soluţii acasă.“ Cel mai bine vândute produse din gama Equilibrium sunt fiolele, în special cele cu acid hialuronic şi colagen, fiind foarte concentrate şi eficiente, spune Mircea Turdean.

„Apoi, crema pentru contur ochi şi cremele anti-age sunt foarte căutate, iar crema Lift-Extrem pentru gât şi decolteu este cu adevărat revoluţionară pentru zonele foarte sensibile, care îşi pierd repede elasticitatea şi fermitatea.“

Este important să primim întâi recomandarea unui ritual personalizat de la cosmeticiana personală sau de la un beauty adviser, care să vină cu sfaturi pentru alegerea produselor potrivite, apoi să învăţăm câteva mişcări corecte de auto-masaj, pentru o eficienţă ridicată.

Astfel, ritualul de spa începe cu pregătirea tenului, pentru care este nevoie de produse demachiante. Urmează măştile, care se aplică pe pielea perfect curată a feţei şi a gâtului, în strat uniform, de grosime medie, şi se lasă să acţioneze un anumit interval de timp, în funcţie de specificaţii, iar următorul pas este hidratarea tenului, cu creme. Pentru o experienţă completă de spa acasă, masajul după sesiunea de baie este esenţial.

Iniţiat sau nu, oricine ştie că, dintr-un ritual spa, nu pot lipsi uleiurile esenţiale. Ada Guţiu este o antreprenoare care, de câţiva ani, colaborează cu o distilerie din Franţa, de unde aduce uleiuri esenţiale provenite din plante crescute în Somalia, Madagascar sau Australia, le îmbuteliază într-un laborator din Cluj-Napoca, le pune eticheta proprie „Aroma­teria“ şi le vinde în România.

„Uleiurile Aromateria pot transforma ritualurile spa într-o experienţă care să însemne mai mult decât relaxare. Fiind pure 100% şi având grad terapeutic, ele au proprietăţi care se resimt atât la nivel fizic, cât şi la nivel psihic. Astfel că, folosindu-le, putem obţine atât relaxarea, cât şi beneficii precum îmbunătăţirea sănătăţii fizice şi a celei psihice“, spune ea. Este demonstrat faptul că uleiurile esenţiale obţinute din plante crescute cu grijă în diferite părţi ale lumii şi distilate conform standardelor reglementate în aromaterapie au proprietăţi în susţinerea sănătăţii fizice, dar şi proprietăţi de calmare, antidepresive, anxiolitice, adaugă Ada Guţiu.

Uleiurile esenţiale pot fi folosite individual sau în sinergii. Pe lista de „ingrediente“ necesare pentru un spa acasă, se regăsesc uleiurile pentru diluare, numite baze purtătoare, precum jojoba, avocado, cocos, macerate, dar şi un difuzor sau nebulizator pentru aromaterapie, inhalatoare personale şi solubol – o soluţie care ajută la dispersarea uleiurilor esenţiale în apă, deoarece sunt hidrofobe.

„Uleiurile esenţiale îşi produc efectele atunci când sunt inhalate, deoarece moleculele ajung atât la creier, cât şi în sânge prin inhalare. Inhalarea se poate face direct din sticlă, cu ajutorul difuzoarelor şi nebulizatoarelor pentru aromaterapie, al inhalatoarelor personale sau prin tradiţionala baie la abur.“ Când vrem să le folosim pentru durere, inflamaţie sau masaj relaxant, ele pot fi aplicate pe piele. În acest caz, trebuie, fără excepţie, să fie diluate într-un ulei vegetal (cocos, jojoba, migdale, ulei de masaj, etc) în concentraţie de maximum 5% pentru un adult sănătos.

Un ulei esenţial pur este foarte puternic şi iritant pentru piele, astfel că nu se pune niciodată nediluat, direct pe piele, indiferent de marca acestuia sau de planta din care este obţinut. De asemenea, el trebuie diluat şi atunci când este pus în apa de baie, în aceleaşi uleiuri vegetale, solubol - soluţia pentru dispersare sau într-un gel de duş.

„Uleiurile esenţiale au mai multe tipuri de proprietăţi - noi le numim farmacologice (mediate de corp) şi psihologice (mediate de minte). În timp ce ideea de a merge la spa în afara casei are unele avantaje, spa-ul de acasă în care să fie inclusă aromaterapia are cu totul alte avantaje.“ În plus, simţul olfactiv are capacitatea extraordinară să ne transpună oriunde ne poartă imaginaţia noastră. Poţi să obţii efecte calmante şi regeneratoare în propria casă, cu costuri mai mici, oricând îţi doreşti, iar aromele preferate te pot transpune într-o altă lume cu efort minim şi intenţia potrivită, spune Ada Guţiu.

O baie cu o vană, cu lumânări parfumate, arome relaxante, calmante sau energizante, uleiuri esenţiale, un loc confortabil şi teleportarea aproape că devine o realitate.

Gama de răsfăţuri nu are nicio limită şi poate să înceapă cu o baie aromată cu uleiuri esenţiale care poate să aibă efect relaxant (lavandă, coriandru, portocală, bergamotă, neroli, trandafir), antiinflamator (brad balsamic, siberian, palmarosa, geranium, ienupăr), calmant (santal, tămâie, muşeţel german, ylang ylang, iasomie) sau energizant (lămâie, rozmarin, lime, piper negru).

Poate să continue cu o baie a picioarelor şi mâinilor pentru hidratarea pielii şi unghiilor înainte de manichiură şi pedichiură, aici intrându-şi în rol aromele de lămâie, copaiba, manuka, arbore de ceai, santal, pin, chiparos dispersate în solubol. Ritualul de îngrijire a pielii vine cu hidratarea pielii corpului cu o cremă cu uleiuri esenţiale speciale care energizează, purifică şi conferă elasticitate pielii (neroli şi trandafir, iasomie şi trandafir, ylang ylang şi santal, tămâie şi lime, morcov şi palmarosa), un masaj anticelulitic cu un ulei de masaj creat special în acest sens (grepfruit, chiparos, pin). Ziua de spa se poate încheia apoteotic cu o sesiune de masaj cu uleiuri esenţiale diluate într-un ulei vegetal pentru relaxare (cedru şi trandafir, lavandă şi arbore de ceai) sau energizare (lime şi eucalipt, chiparos şi lămâie), sunt sfaturile fondatoarei Aromateria. Ea spune că, în 2020, a remarcat o creştere a vânzărilor pentru uleiurile calmante şi relaxante, precum santal, iasomie, trandafir, neroli, geranium, portocală, lămâie, tămâie, dar a crescut şi cererea pentru difuzoare şi nebulizatoare. Oamenii au acordat mai mare atenţie stării de bine şi mediului în care trăiesc. 

„S-au vândut bine sinergiile create special pentru psihoaromaterapie, cele pentru piele şi pentru sistemul respirator (cele din urmă pot fi folosite în băi de abur şi se pot obţine efecte similare cu cele obţinute la saună).“ De asemenea, uleiurile preţioase care oferă acele arome luxuriante precum trandafir, iasomie, santal, tămâie au fost căutate datorită proprietăţilor extraordinare pe toate planurile.

Cu anii de experienţă pe care îi are în spate, Ada Guţiu spune că românilor le lipseşte cultura conceptului de wellbeing şi că încă văd relaxarea ca pe un moft, masajul ca pe ceva luxos sau aromaterapia ca pe o terapie care miroase frumos. Or, ele sunt chestiuni obligatorii dacă ne dorim o stare de sănătate optimă, sunt obiceiuri sănătoase care îşi arată eficienţa pe termen lung, exact ca sportul şi hrana sănătoasă.

Spa-ul nu este totdeauna sinonim cu femeile, acest moment de respiro fiind deopotrivă potrivit şi bărbaţilor, deşi, ce-i drept, tendinţa este ca femeile să găsească mai mult timp şi interes pentru astfel de refugii.

„Majoritatea centrelor spa din România şi a cabinetelor cosmetice cu care suntem parteneri au incluse şi pachete care se adresează bărbaţilor, iar produsele Gerovital Equilibrium sunt potrivite atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi“, spune şeful Farmec.

La rândul său, Ada Guţiu afirmă că ritualurile de îngrijire personală şi cele de igienă psihică şi emoţională sunt pentru toată lumea. Suntem cu toţii supuşi stresului, emoţiilor de toate felurile, avem cu toţii nevoia să ne simţim îngrijiţi, să ne relaxăm, să scăpăm de griji.

„Pentru mine, atât spa-ul, cât şi aromaterapia înseamnă o declaraţie conştientă şi asumată de dragoste pentru propria persoană. Astfel că sunt potrivite oricărui om care are curajul şi determinarea să-şi fie prioritate. Avem cliente mai multe decât clienţi, dar şi numărul bărbaţilor interesaţi de aceste lucruri a crescut semnificativ, iar asta ne facem să fim foarte optimişti.“

Dacă ne gândim la spa-urile luxuriante din insule exotice, spa-uri în aer liber, cu floră, faună şi produse locale, cel de acasă nu poate compensa sub nicio formă. Însă dacă revenim la ceea ce înseamnă ideea de spa, o călătorie spirituală care să aducă fericire, atunci experienţa devine mult mai personală, este de părere Silvia Buzori. Ea a început businessul Săpun Natural în urmă cu mai bine de un deceniu, în 2009, inspirată de fetiţa ei, pentru care a căutat alternative la produsele cu ingrediente de sinteză. După ce a devenit primul producător român de săpun natural, în 2010, a început să realizeze şi alte cosmetice naturale. Unele dintre ele, potrivite şi pentru un spa „homemade“.

„Cadrul este foarte important. Alegem o muzică de relaxare în surdină, lumânări parfumate în suport unicat yin & yang (pentru echilibru mental şi fizic), difuzor cu ultrasunete şi uleiuri esenţiale cu arome relaxante. Începem cu tenul: folosim un tonic facial extraordinar, apă de trandafiri bio, apoi aplicăm o mască facială pentru curăţare profundă şi regenerare“, sfătuieşte Silvia Buzori.

Pentru corp şi păr, se pot folosi produse cu parfumuri tropicale şi se poate face un masaj pe scalp, pentru stimularea creşterii părului. La final, după clătire, se poate opta pentru un ulei de corp floral, o cremă facială antirid şi una de mâini.

„Noi, de exemplu, avem în magazin peste 30 de tipuri de uleiuri esenţiale pure. Înainte să le cumpărăm, trebuie să ne asigurăm că sunt calitative, deoarece ele pot proveni din surse variate. De asemenea, le folosim strict pentru destinaţia menţionată, pentru uz cosmetic, extern sau pentru uz intern.“ Niciodată ele nu trebuie folosite nediluate pe piele şi în proporţii mai mari decât sunt indicate.

Am înţeles aşadar că ritualul de spa de acasă nu este doar despre sarea parfumată cu efect relaxant sau imaginea idilică a spumei de baie, ci despre mai mult decât atât. Din tot scenariul descris până acum mai pot face parte şi ceaiurile calmante şi relaxante, dar şi alte ingrediente mai mult sau mai puţin secrete.

„Un exfoliant care să conţină uleiuri cu efect detoxifiant şi cu rol de îmbunătăţire a circulaţiei sângelui, o cremă de corp anti-ageing, un parfum de tip «hair and body mist», aşa cum propune brandul de parfumuri Ex Nihilo, al cărui miros este special gândit pentru răsfăţul olfactiv. Prosoape pufoase pe care le folosim îmbibate în apă rece sau caldă, apoi le aplicăm pe diferite zone ale corpului, pensule pentru aplicarea unor măşti, perii pentru masaj viguros al zonelor predispuse celulitei. Muzică. Toate acestea produc magie atât pentru pielea noastră, cât şi pentru minte“, spune Alexandra Moraru, consilier în cadrul buticului de parfumuri de nişă Madison – Absolute Beauty, de pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti.

Cel puţin două ore sunt necesare pentru un astfel de răsfăţ senzorial-olfactiv, completat de lumânări parfumate, care au devenit nelipsite, indiferent de anotimpul de la fereastră.

Cum pandemia a golit spa-urile pentru o vreme, centrele de acest tip nu şi-au lăsat clienţii de izbelişte, aşa că le-au adus o parte din experienţa unui astfel de loc în baia proprie. Shiseido Spa, de pildă, din cadrul Stejarii Country Club, are o zonă de retail unde pune la dispoziţie produsele folosite de către terapeuţi în cadrul tratamentelor profesionale pentru ritualuri corporale şi faciale.

„Pornind de la protocolul specific japonez, corpul nostru necesită o atenţie deosebite atunci când vorbim despre îngrijirea pielii, folosind produse pentru exfolierea stratului de celule moarte de la suprafaţa acesteia, produse de curăţare ce nu usucă pielea, ci o menţin catifelată şi produse ce hidratează, lăsând un parfum deosebit asupra corpului nostru“, spune Andra Grigore, spa treatments manager la Shiseido Spa.

Din cauza stresului cotidian, adaugă ea, oamenii apelează tot mai des la pachetele spa în ultimii ani, iar anul trecut, cu precădere, produsele de îngrijire facială ale Shiseido Spa au fost cele mai căutate, de la măşti de curăţare profundă şi exfoliante faciale, la măşti şi produse pentru hidratare intensă.

„Când ne referim la spa, spunem Sănătate Prin Apă, deşi, uneori, nu reuşim să beneficiem acasă de piscinele cu hidromasaj, saune sau duşuri emoţionale. Însă cu toţii avem acasă o cădiţă de duş, muzică ambientală şi ceva uleiuri esenţiale. Dacă reuşim să achiziţionăm şi instrumente de masaj pentru zonele tensionate, precum role de masaj corporal sau aparate de masaj facial, reuşim cu siguranţă să aducem o parte din beneficiile tratamentelor profesionale acasă“, adaugă Andra Grigore.

Dacă doar ideile vă lipseau pentru o zi de spa în propria casă, acum nu mai aveţi scuze. Totul e să începeţi cu mintea. Restul vine de la sine.