După Afaceri

Şi sacru, şi profan: Două antreprenoare au decis că e momentul pentru a „scutura“ de prejudecăţi ideea de spiritualitate şi de a-i oferi o casă. Aşa a apărut Moon+Chapel. Dar ce e acest concept?

06 apr 2023 399 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

„Religia este ceva între tine şi ceilalţi oameni, e plină de teorii, păreri şi interpretări diferite. Dar credinţa..., credinţa e doar între tine şi Dumnezeu.“

Nu cred că a sumarizat nimeni mai bine ideea de credinţă, de spiritualitate, ca Frederik Backman în romanul Beartown. Nu degeaba e unul dintre autorii mei preferaţi, iar opera lui este - în opinia proprie – o capodoperă. Să vorbeşti despre spiritualitate, chiar şi cu cei apropiaţi, e dificil şi asta pentru că e un lucru atât de intim, de personal. Iar într-o perioadă în care părerile sunt în general atât de vehemente, iar oamenii pun etichete pe orice, relaţia cu divinitatea poate fi uşor pusă sub lupă şi, mai ales, judecată.

Pornind de la acest statut al lucrurilor, două antreprenoare au decis că e momentul pentru a „scutura“ de prejudecăţi ideea de spiritualitate şi de a-i oferi o casă. Aşa a apărut Moon+Chapel, un loc care e greu de pus în cuvinte şi care trebuie mai degrabă descoperit. Şi totuşi, voi încerca.

„Spiritualitatea e ceva foarte personal, fiecare trebuie să îşi găsească propriile conexiuni, indiferent unde sau cum. Poate fi acasă, pe munte sau în biserică. Noi ce ne-am dorit a fost să aducem conceptul de spiritualitate în prezent“, spun Sabrina Marinescu şi Adriana Toma, fondatoarele Moon+Chapel.

Se cunosc de aproape 15 ani, de când erau în facultate. Sabrina a fost prietenă iniţial cu sora Adrianei, dar în ultimii ani s-au apropiat şi ele două. „Am făcut aceeaşi facultate, însă apoi au fost nişte ani în care nu ne-am mai văzut.“

Moon+Chapel este primul proiect antreprenorial pe care îl fac împreună, deşi nu este primul la care s-au gândit. Au fost mai multe idei şi discuţii de genul ce ar fi dacă. De altfel, şi la Moon+Chapel au fost multe proiecte şi idei diferite despre cum ar trebui să fie acest concept.

„Am deschis Moon+Chapel în septembrie 2022, după ce am lucrat intens timp de un an de zile. În final, spaţiul a ieşit aşa cum a vrut el, aşa cum trebuia să iasă.“ Deşi spun că au muncit foarte mult, deciziile şi de altfel toate lucrurile au curs natural, lin.

„De-a lungul istoriei, au existat proiecte care nu au mers şi am învăţat că nu trebuie să le forţezi. Aici nu a fost cazul“, spun Sabrina şi Adriana.

Amândouă erau deja antreprenoare când au pornit la drum cu Moon+Chapel. Sabrina are restaurantele Avocadoo, iar Adriana e implicată alături de sora ei, Oana, la Hadar Chalet – un spaţiu de cazare din zona Buzău.

„Antreprenoriatul e ceva moştenit, amândouă provenim din familii de antreprenorii. Nu ne-am gândit niciodată că am putea să facem altceva, acesta a fost modelul pe care l-am văzut în familie. Plus că, noi am fost implicate în afacerile familiilor noastre, am trecut prin toate departamentele, am învăţat“, spun amândouă.

Pentru Sabrina, primele aventuri în lumea antreprenoriatului au avut loc când avea 23-24 de ani, imediat după studii. De ceva ani, se dedică proiectului Avocadoo şi, mai nou, Moon+Chapel.

„Hadar Chalet a împlinit zece ani anul trecut şi, cu ocazia maturizării acestui business, am reuşit să mă desprind şi să mă implic în MoonĂChapel“, completează Adriana.

Ele spun că Moon+Chapel s-a conturat ca proiect după doi ani de pandemie, perioadă în care industria HoReCa - unde activează amândouă - a fost puternic afectată, iar oamenii au stat mai mult decât oricând în casă.

„În aceşti ani am purtat multe discuţii, am făcut multe călătorii în căutarea sinelui. Cred  că de fapt tocmai asta ne-a şi apropiat. A fost o perioadă atât de căutări interioare, cât şi „exterioare“, de obiecte.“

Aşa au realizat că există un gol în piaţă în segmentul acesta pe care l-au gândit la Moon+Chapel, un segment care aduce împreună designul – de obiect şi de interior – şi spiritualitatea. Nu e un concept standard, ci ceva care s-a conturat în timp.

„Când am decis să pornim pe acest drum, am vrut ca atât spiritualitatea, cât şi designul interior să fie mai puţin intimidante.“

A urmat alegerea unui spaţiu care să găzduiască acest concept. „Casa am ales-o rapid.“ Adriana a vizitat-o imobilul istoric de pe strada Washington din Bucureşti şi a ştiut că e locul potrivit. „La casă, noi n-am schimbat nimic structural, am lucrat la interior şi la design. Amândouă am fost foarte implicate şi pentru că avem păreri puternice, Sânziana (Pop – n.red.) de la Visuelle ne-a fost alături şi a jucat şi rol de mediator.“

Spaţiul l-au conturat în jurul a două obiecte. Unul dintre ele este uşa dintre încăperea de la intrare şi cea de-a doua. Este o uşă adusă din Transilvania şi recondiţionată. Al doilea obiect îl reprezintă vitraliile care sunt de pe la 1800 şi care au fost şi ele recondiţionate. Înainte au stat într-o biserică de la 1500. „Aceste vitralii au apărut exact în momentul în care căutam să vedem ce ne dorim de la acest spaţiu. După ce le-am găsit şi pe ele şi uşa, ne-am jucat în jurul lor cu conceptul.“

Casa Moon+Chapel e structurată în trei încăperi. Cea de la intrare e dedicată incense-urilor care provin din trei zone de pe glob – America Latină, Japonia şi Tibet-Nepal.

Cele din America Latină sunt folosite în general în ritualuri. „Avem şi unele din Japonia, de la un brand fondat în 1550. Acestea sunt mai delicate, vorbim de arome de lotus sau sandalwood.“ În a treia categorie intră produsele din zona Tibet-Nepal, clasice, ce se folosesc în ceremonii.

A doua încăpere a fost gândită pentru a fi dedicată ceramicii româneşti, dar acum găzduieşte şi piese de cupru lucrate special pentru brand de către cei de la Meşteşukar. „Cea de-a treia cameră are ca zonă principală un bar de incense, unde avem diferite tipuri de tămâie, ierburi sacre, răşini şi oud-uri.“ Tot aici găsiţi şi ceramică produsă în Ucraina de brandul Gorn, dar şi o serie de sfeşnice ce poartă semnătura artistului Jan Ernst.

„Cu fiecare artist cu care am colaborat, am făcut obiecte speciale pentru Moon+Chapel. Ei au produs sub îndrumarea noastră, astfel încât tot ce expunem să aibă în spate aceeaşi intenţie, acelaşi concept.“ De altfel, există şi o coordonare cromatică, la Moon+Chapel veţi găsi tonuri naturale, pământii.Momentan, portofoliul cuprinde peste 150 de produse, iar numărul lor creşte constant.

„Avem nevoie de un spaţiu mai mare. Iniţial ne-am gândit că nu avem cu ce să umplem toate rafturile şi am ajuns rapid la situaţia în care nu avem loc pentru ele.“

Sabrina şi Adriana spun că au pornit la drum cu ideea de a lucra doar cu branduri autohtone, dar între timp lucrurile s-au schimbat. Un exemplu de colaborare e cea cu artiştii din Ucraina. „Nu vrem să spunem nu la nimic. În continuare însă, căutăm oameni talentaţi din România.“

Proiectul Moon+Chapel a pornit în offline, şi asta pentru că e genul de concept unde trebuie să transmiţi clientului o experienţă. Oamenii vin, văd produsele, le înţeleg, spun Adriana şi Sabrina. „Deşi spaţiul nu e foarte mare, avem mai puţin de 80 mp, clienţii petrec în medie o oră şi jumătate la noi. Ei trebuie să înţeleagă ce iau cu ei acasă atunci când pleacă de aici.“ Cele mai vândute produse sunt astăzi tămâile, beţişoarele şi oud-urile.

În primele două luni de funcţionare Moon+Chapel era deschis doar pe weekend, dar acum programul a fost extins de marţi până sâmbătă. „Avem două categorii de clienţii, cei care vin pentru zona de spiritualitate şi descoperă zona de design şi cei care sunt exact invers. Noi nu avem obiecte clasice, ci mai degrabă piese de artă.“

Pentru că a prins foarte bine conceptul offline, acum antreprenoarele se pregătesc să intre şi în online, deşi va fi un business diferit. Şi pentru offline însă, ele au planuri pe mai departe.

„Mi-aş dori să avem un spaţiu pentru workshop-uri şi în general pentru educaţie în diverse zone ale spiritualităţii“, explică Adriana. Ea crede că există un fir roşu între toate, de la tarot la mâncare sănătoasă şi de la ortodoxie la astrologie. La bază, toate acestea au aceleaşi principii.

„Vrem să organizăm şi cursuri de yoga şi de respiraţie. Spaţiul actual nu ne permite această extindere, aşa că suntem în căutări. Oamenii care vin la noi se pierd în universul acesta şi simt nevoia unui loc mai generos.“ Sabrina confirmă că în casa de pe strada Washington lipseşte zona de socializare. Ea adaugă că i-ar plăcea să aibă şi un bar unde să poată servi ceai, spre exemplu. „E vorba de o zonă de experienţă, pentru că oamenii trebuie să intre într-o anumită stare atunci când vin la noi. De aceea a fost mai greu să pornim la drum cu online-ul.“

Antreprenoarele nu ştiu dacă e nevoie în alt oraş din ţară de un concept offline precum Moon+Chapel din Bucureşti. Ele îşi doresc ceva similar, dar la Paris sau la Londra, metropole unde există o mai mare deschidere către zona estetică. Acolo nu doar piaţa e pregătită, dar şi oamenii au o putere de cumpărare mai mare.

„Plus că, ceea ce oferim noi nu există. Spre exemplu, avem legături din plante din Republica Moldova, care se ard, plante culese manual de o serie de bunici care fac asta pentru noi. Unde mai găseşti aşa ceva?“

Pentru MoonĂChapel, Sabrina şi Adriana au creat şase simboluri pentru care s-au inspirat din etnografia Europei de Est. Acestea sunt folosite şi imprimate pe obiectele din magazin, fiecare având o semnificaţie aparte, fie că e vorba de dragoste, meditaţie sau altceva.

„Numele businessului e ales în acelaşi spirit, al spiritualităţii în toate formele sale. Avem luna, care ne spune că trebuie să respectăm legea naturii, şi capela care ne duce cu gândul la ideea de credinţă.“ De altfel şi în logo-ul MoonĂChapel şi pe toate cele şase simboluri create găseşti cele două elemente - luna şi crucea.

Într-o perioadă în care lucrurile se schimbă cu „viteza luminii“, în care nimic nu mai pare etern, oamenii vor mai mult decât oricând să păstreze ceva sacru, de neatins în viaţa lor. Iar spiritualitatea e de multe ori soluţia.

„La început, am arătat foarte puţin lumii ce facem noi aici şi doar prin intermediul Instagram. Până şi nouă ne-a fost greu să punem în cuvinte şi imagini ce facem. Cel mai uşor e ca oamenii să vină şi să înţeleagă. Altfel, e greu de descris. Chiar şi aşa, încă de la început oamenii au fost interesaţi şi ne-au fost alături“, confirmă fondatoarele Moon+Chapel.