După Afaceri

Povestea parfumurilor Miraj începea să se scrie în anii ’50, iar de curând a fost readusă la viaţă de Florin Găină. Pentru 2023, antreprenorul are în plan relansarea unei formule din vechiul portofoliu al Miraj, pentru cei cu adevărat nostalgici

08 mar 2023 620 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Povestea parfumurilor Miraj începe să se scrie în anii ’50, perioadă când la Bucureşti se deschidea fabrica „Macul Roşu“, care, într-o perioadă destul de scurtă, a pus pe piaţă colecţii bogate de arome ce îşi scoteau purtătorii din anonimat. În anii ’70, „Macul Roşu“ şi-a schimbat numele în Miraj şi a ieşit la export pentru a obţine şi succesul internaţional. Compania producea la acea vreme zeci de milioane de unităţi de parfum pe an, sticluţele sale devenind pentru români sinonime cu micile plăceri ale vieţii. Istoria tumultuoasă a dus brandul pe culmi şi în abis, pentru ca de curând să revină la lumină.

La începuturile sale, în structura Miraj exista, pe lângă divizia de parfumerie, şi o alta de cosmetice, produse care se vindeau sub marca Gerovital şi care erau realizate pe baza formulelor cunoscutului medic specializat în gerontologie Ana Aslan. Cu astfel de creaţii, centrele de tratament Ana Aslan au atras în România nume cu greutate precum Frank Sinatra, Claudia Cardinale, Ronald Regan şi alţii.

În acest context, în anul 1989 Miraj s-a rebranduit din nou, de această dată în Gerovital Cosmetics. Totuşi, în 2008 compania a transferat complet dreptul de proprietate asupra mărcii Gerovital către producătorul local de cosmetice Farmec din Cluj şi a încetat activitatea. Astfel a dispărut complet brandul Miraj. Până recent.

„Zece ani mai târziu, în 2018, am preluat numele Miraj, iar pe parcursul a patru ani l-am tot dezvoltat şi reimaginat ca pe un brand boutique de parfumuri de nişă cu o echipă complet nouă. Backgroundul meu este în design şi sunt asociat la Miraj cu pro­du­că­to­rul muzical George Luca (LukBeats). Investiţia (în relansare – n. red.) a fost realizată din surse proprii“, povesteşte Florin Găină, director de creaţie şi unul dintre asociaţii actuali ai businessului cu parfumuri Miraj.

Decizia de a relansa marca a venit din dorinţa antreprenorului de a porni un business românesc. A cuplat această dorinţă cu pasiunea pentru parfumuri şi aşa a ajuns să dea din nou viaţă unui nume peste succesul căruia se aşternuse praful.

„Esenţele Miraj sunt produse la celebrul Domain Sainte Blanche din Franţa, locul unde maestrul parfumier Edmond Roudnitska a creat arome pentru case precum Rochas, Dior şi Hermès.“ Esenţele brandului autohton sunt realizate sub atenta supervizare a unui parfumier, cu ingrediente selecţionate din întreaga lume, producţia finală având loc la Bucureşti.

Procesul de creare a formulelor a durat aproximativ 18 luni, timp scurs de la creionarea conceptului până la finalizarea primelor flacoane. Intenţia a fost de a surprinde o notă de nostalgie în noile arome, dar de a fi şi în ton cu vremurile de azi.

„Miraj transpune emoţia unei amintiri într-un parfum contemporan“, aşa sună descrierea mărcii pe propria pagină de Instagram.

Florin Găină adaugă că în compoziţia parfumurilor au fost introduse note care pot trezi melancolia publicului român, chiar şi în rândul celor care nu au avut ocazia de a se bucura de miresmele Miraj de odinioară.

„În prezent avem două noi formule – Miraj Caramel şi Miraj Velur.“ Preţul pentru o sticluţă de 100 ml este de 449 de lei. „Noile formule sunt semnate de Stéphanie Bakouche, parfumier premiat şi membru activ al Conservatorului Internaţional de Parfumuri L’Osmothèque Versailles. Bakouche este recunoscută pentru colaborările cu branduri precum L’Artisan Parfumeur, MDCI, Maison Crivelli, Masque Milano şi Jul et Mad.“

Miraj Caramel este un parfum care înclină spre zona feminină, cu arome din familia moscului. Este o esenţă gurmandă, florală, cu o intensitate de lungă durată. Parfumul îmbină notele de vârf de caramel cu cele de mijloc de patchouli şi floare de tiare, originară din Tahiti, fiind încununat de aroma ispititoare a boabelor de tonka, de delicii de vanilie şi note senzuale de mosc.

„În termeni mai tehnici, Miraj Caramel conţine ceea ce parfumierii numesc o «supradoză» de mosc alb. Această formulă ieşită din comun îi conferă parfumului capacitatea de a genera un sillage (aromă îndelungată şi aparte – trad.) considerabil în jurul purtătoarei mult timp după aplicare“, explică Florin Găină.

În ceea ce priveşte celălalt parfum nou-lansat, Miraj Velur, acela este o compoziţie oriental-condimentat-ambrată, cu note de vârf picante de piper negru, bergamotă şi chiparos, asociate notelor de mijloc de şofran, coriandru, lemn de papirus şi vetiver, pe o bază de ambră, răşini, piele, patchouli şi lemn de cedru.

„Este un parfum bogat, care înclină puternic spre zona masculină. Deşi Miraj Velur are propria semnătură olfactivă, fiind foarte uşor de distins între alte parfumuri, complexitatea sa îl face să se dezvolte diferit pe pielea fiecărui purtător şi este recomandat să fie încercat.“

De altfel, dorinţa echipei care a lucrat la relansarea Miraj a fost ca noile formule, la fel ca cele de la începutul istoriei brandului, să poată fi imediat asociate cu numele pe care îl poartă, devenind poate o etichetă a calităţii mărcilor româneşti. Provocarea nu a fost mică ţinând cont că, spre deosebire de momentul lansării iniţiale, în anii ’50, piaţa de profil este mult mai concurenţială şi dezvoltată astăzi.

„Miraj este un brand de nişă din toate punctele de vedere, însă definiţia parfumurilor de nişă este în continuă schimbare. Iar linia dintre nişă şi comercial este din ce în ce mai blurată. De aceea, preferăm să definim Miraj ca fiind o marcă boutique.“

Anul 2023 este prilej pentru noi lansări sub această etichetă, iar printre ele se numără şi o formulă la care Miraj colaborează cu Chris Maurice, parfumierul din spatele unor arome aparţinând caselor ca Sospiro/Xerjoff, Rance, Nishane şi The Zoologist. Totodată, pentru 2023, este în plan şi relansarea unei formule din vechiul portofoliu al Miraj, pentru cei cu adevărat nostalgici.