Gastronomie

GALERIE FOTO. Un IT-ist, un actor şi un om de vânzări au mers în vacanţă în Spania şi după o incursiune în barurile locale de gin au deschis în Bucureşti GinOteca, un local specializat în cocktailuri şi alte licori bazate pe gin

13 aug 2019 1217 afişări de Mădălina Panaete
Din aceeaşi categorie

Ginul are o istorie de câteva sute de ani, olandezii şi englezii fiind primii care s-au bucurat de băutura al cărei strămoş este o poţiune pe bază de ienupăr folosită drept medicament. Însă spaniolii sunt cei care au dus la rang de artă experienţa ginului tonic, cel mai cunoscut cocktail pe bază de gin, şi au pus pe hartă o adevărată reţea de baruri specializate. Gustul ginului tonic i-a fermecat şi pe trei tineri români care au deschis în Bucureşti GinOteca, primul bar specializat în cocktailuri şi alte licori bazate pe această băutură.

Se iau trei prieteni care s-au cunoscut în urmă cu 14 ani, se adaugă o vacanţă în Spania şi o incursiune în barurile locale de gin, se adaugă dorinţa de a face business împreună, multă inspiraţie şi o pasiune crescândă pentru aceeaşi băutură - ginul. Rezultatul? GinOteca, un bar deschis la finalul lunii iunie şi specializat în cocktailuri şi alte licori bazate pe gin. Artizanii? Mihaela Voinea, care lucrează în IT, Marius Tiberius Bugi, actor, şi Nicolae Sare-Albă (Nic, cum îi spun prietenii), care activează în domeniul vânzărilor, trei tineri aflaţi la prima experienţă în business, dar îndrăgostiţi de gin. Cum a început povestea GinOteca?

„Anul trecut am fost împreună într-o vacanţă în Spania şi am observat că în baruri oamenii consumau cocktailuri în pahare cu picior înalt, dar nu ştiam ce se află în ele. Şi am decis să încercăm“, povesteşte Mihaela Voinea, cofondator GinOteca. Aşa că, în toate serile pe care le-au petrecut în Madrid, au consumat doar gin. Până atunci cu toţii au respins ideea acestei băuturi din cauza experienţelor din timpul facultăţii cu alcool de nu foarte bună calitate. „În plus, în România nu este promovată această licoare şi sunt doar câteva locuri în care se serveşte gin şi pe care le-am identificat ulterior.“

Întorşi acasă, cei trei prieteni au început să testeze tot mai multe ginuri, iar primii „clienţi“ din laboratoarele de creaţie din propriile bucătării erau prietenii apropiaţi. Şi au observat că toată gaşca de prieteni începe să consume tot mai mult gin şi că băutura câştigă tot mai mulţi simpatizanţi.

Aşa că au decis să cerceteze piaţa, să meargă în baruri unde se serveşte gin şi şi-au dat seama că e o nişă bună, subdezvoltată. Mai mult, acesta este businessul care-i reprezintă. De altfel, cei trei prieteni îşi doreau să intre în HoReCa cu propriul business, însă până la gin nu au găsit o nişă „a lor“.

Decizia antreprenorilor vine într-o perioadă bună pentru piaţa locală, în contextul în care în ultimii ani au început să se dezvolte şi în România barurile specializate, fie că vorbim de baruri cu bere, cocktailuri sau vinuri.

În primăvară, Mihaela, Marius şi Nic au început să caute locuri unde ar putea să deschidă un bar şi au ajuns pe Strada Plantelor, undeva în centrul Bucureştiului.

„Mi-a plăcut foarte mult bradul din curte. Iar ginul este făcut din plante aşa că Strada Plantelor s-a potrivit perfect poveştii noastre“, spune Marius Tiberius Bugi. De altfel, cea mai folosită metodă de producţie a acestei licori este prin distilarea mirodeni-ilor şi a condimentelor, cum ar fi ienupărul, coriandrul, lemnul dulce, scorţişoara, migdalele sau alte aromatizante - în funcţie de reţeta producătorului, la care se adaugă alcoolul neutru pur obţinut din cereale.

Tot din natură este inspirat şi designul terasei din curte şi al spaţiului interior, cei trei tineri lucrând împreună la reamenajarea clădirii. Ba mai mult, au pus umărul inclusiv la realizarea măsuţelor şi la vopsitul uşilor. Însă s-au jucat şi cu ginul, bitterul şi apa tonică, iar în final au realizat meniul în care se găsesc 47 de combinaţii.

„Practic ne-am jucat, dar esenţial e că ne-a plăcut aroma, explozia aceea de gust. Sunt anumite ginuri precum Nordes, care sunt foarte parfumate, acesta având note de trandafir, lavandă, citrice şi puţin rozmarin“, mai spune Marius. În total, în meniul GinOteca se găsesc 38 de etichete de gin, printre care şi Gin Mare, Opihr, The Botanist, Hendricks, Monkey 47, Nordes şi Copper Head. În plus, gama de ape tonice include opt tipuri de produse sub brandurile Fever-Tree şi Fentimans. Combinaţiile sunt chiar mai multe.

În general, fiecare brand de profil are în spate o poveste. De exemplu, Monkey 47 are o istorie de şase decenii şi este făcut din 47 de plante culese manual, în timp ce Copper Head a fost făcut de un alchimist belgian care caută elixirul vieţii. De altfel, fiecare producător de profil are o reţetă secretă şi un mod de producţie unicat.

De asemenea, şi în domeniu s-au dezvoltat tot mai multe businessuri artizanale aşa cum este în cazul berii. De exemplu, Fever- Tree este o apă tonică artizanală făcută de doi prieteni pasionaţi de industria băuturilor.

„Vrem să aducem în meniu mai multe branduri de băuturi handcrafted. De exemplu, vrem să aducem Malfy, un gin făcut pe coasta amalfitană. Sunt patru tipuri, dintre care unul are infuzie de coajă de lămâie amalfitană şi are un gust extraordinar. Noi mergem în fiecare an în Amalfi şi luăm lămâi de acolo pentru că au un gust şi un miros foarte puternic“.

Pe lista ginurilor pe care cei trei tineri vor să le aducă în GinOtecă se află şi unul din Africa de Sud numit Six Dogs. De asemenea, se gândesc chiar să-şi facă propria licoare, dar doar după ce şi consumatorii vor începe să aprecieze tot mai mult băutura din distilat de plante. Până când propria băutură va fi gata, Mihaela, Marius şi Nic vorbesc despre reţetele de gin tonic la care au lucrat.

În meniu nu se regăsesc doar combinaţiile clasice de gin cu apă tonică, ci de exemplu ginul Berkeley Square se regăseşte mixat cu Martini, iar meniul include şi cocktailuri cu gin, apă minerală şi limonadă sau gin cu bere de ghimbir. Aceasta este una dintre cele mai versatile băuturi spirtoase, putând fi folosit într-o multitudine de combinaţii în funcţie de gustul consumatorului.

„De exemplu, Sloe Gin este un gin roşu pe care poţi să-l serveşti cu apă tonică, însă noi nu am mers pe varianta clasică, ci am adăugat bere de ghimbir, nişte picături de bitter aromatic şi suc de lime. Este un

cocktail atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei. Mai avem Copper Head, care este un gin aromatic, cu o poveste în spate. Şi l-am asociat cu Fever-Trea aromatic şi cu frunze de salvie. Merge şi în combinaţie cu o apă tonică de bază, dar noi am decis să îl facem cu varianta aromatic pentru că îi potenţează elementele-cheie: fructele de mur şi ceaiul“.

Aşa că ginul dovedeşte încă o dată că nu doar istoria bogată îl pune la aceeaşi masă cu mult mai cunoscutele băuturi whisky şi vodca, ci şi gustul aromat care poate mulţumi şi cele mai pretenţioase papile gustative, fie că acestea preferă băuturile seci sau mai dulci.

„Ne-am luat şi un rol de educare a pieţei, de a da mai departe. Vrem să arătăm lumii că ginul este bun“, spune şi Nic, care, pentru a se dedica dezvoltării GinOtecii, şi-a luat un an sabatic, punând pe hold jobul din vânzări.

În cinstea acestei băuturi am ales să înlocuim pentru câteva clipe cunoscutul toast italian „cin cin“ în „gin gin“.

Artizanii Mihaela Voinea, care lucrează în IT, Marius Tiberius Bugi, actor, şi Nicolae Sare-Albă (Nic, cum îi spun prietenii), care activează în domeniul vânzărilor, trei tineri aflaţi la prima experienţă în business, dar îndrăgostiţi de gin.