Gastronomie

Cum arată abaţia Affligem, locul în care de 1.000 de ani călugării belgieni fac una dintre cele mai cunoscute beri din lume. Galerie foto

30 nov 2014 3260 afişări de Ioana David
Din aceeaşi categorie

O clădire veche, cu aspect mohorât, în spatele unui colţ de iarbă de un verde nefiresc. O uşă roşie flancată de două felinare care contrastează cu restul peisajului. În lateral un turn care duce cu gândul la pedepse crunte care ar fi putut avea loc aici în timpuri medievale. Tabloul misterios este completat de un călugăr bătrân îmbrăcat în negru, dar cu o înfăţişare blândă, care deschide uşa şi se arată curios de vizitatorii care tulbură liniştea acestui mic colţ din Belgia. Nu este o scenă dintr-un film de epocă, ci imaginea Abaţiei Affligem, de lângă Bruxelles, un loc plin de poveşti, acolo unde cei 12 călugări care au mai rămas se îngrijesc singuri de întreaga clădire, ducând o viaţă ordonată şi austeră. Însă printre rugăciuni, cultivarea propriilor legume sau scrierea cărţilor, călugării din Affligem păstrează cu sfinţenie un secret: reţeta unei beri născute acum 1.000 de ani.

Solemnă, bine întreţinută şi simplă. Un hol lung şi întunecat, în acelaşi stil sobru, cu fereste ce dau spre o grădină interioară şi pereţi cu aspect brut cărămiziu. Aşa se prezintă Abaţia celor ce îi trec pragul.

Ora et labora (roagă-te şi munceşte) este dictonul care guvernează viaţa călugărilor, care se roagă de 12 ori în fiecare zi şi care încearcă să producă prin forţele proprii cât mai mult din cele necesare traiului. Este modul în care îşi trăiesc viaţa de sute de ani, şi care s-a păstrat în pofida faptului că Abaţia a fost distrusă de mai multe ori, călugării au fost alungaţi, dar au revenit şi de fiecare dată au luat-o de la capăt. În ultimii ani, numărul lor a scăzut, media de vârstă a crescut, doar stilul de viaţă a rămas acelaşi. Cel mai tânăr dintre ei are puţin peste 60 de ani, iar cel mai bătrân a trecut de 90. Se roagă, muncesc, dar şi citesc, gătesc ori de­senează. Deşi multe dintre cărţi s-au pierdut de-a lungul timpului, biblioteca Abaţiei mai are mii de volume, iar multe sunt scrise chiar de călugări.

Tot ei sunt cei care îşi îngrijesc grădina, care lasă aceeaşi impresie de mister şi care adăposteşte flori chiar şi luna noiembrie.

Odată cu stilul de viaţă, călugării au mai păstrat ceva la fel de bine, reţeta berii Affligem. Este vorba despre berea care a luat numele Abaţiei şi care se produce de aproape 1.000 de ani. A fost un secret bine păstrat pentru că aceşti călugări nu l-au aşternut niciodată pe hârtie, ci doar l-au transmis mai departe, doar verbal, chiar şi atunci când au fost alungaţi de la Affligem.

La prima vedere legătura dintre o abaţie şi o bere ar putea să pară nefirească, însă berea se folosea în locul apei (care era infestată şi purtătoare de boli) sau era o sursă nutritivă în timpul postului. De fapt pentru producerea berii apa era fiartă, deci se steriliza şi se adăuga hameiul, care este antiseptic. În plus alcoolul ţine bacteriile departe, astfel că legătura dintre bere şi Abaţie s-a creat repede.

Călugării s-au decis să aştearnă pe hârtie reţeta secretă abia după 1956 când producţia s-a mutat la o mică berărie de lângă Affligem, dar au păstrat brandul şi dreptul de veto în ceea ce priveşte deciziile majore cu privire la dezvoltarea acestuia. De faptul că aceşti călugări sunt buni negociatori s-a convins şi Heineken, unul dintre cei mai mari producători de bere din lume, care a preluat distribuţia brandului în 2000, după ce a semnat un contract pe 75 de ani cu locuitorii Abaţiei, care primesc redevenţe în contul acestui produs (şi pe care le donează în scopuri caritabile).

Când în urmă cu un an şi jumătate Heineken a venit cu un nou ambalaj pentru berea belgiană şi cu o etichetă în care a umblat la culori, s-a lovit de intransigenţa călugărilor. Cu greu au acceptat ca logo-ul de pe etichetă să-şi schimbe culoarea din roşu (o culoare cu conotaţii religioase) în albastru (culoare foloistă frecvent în picturile benedictine). De fapt albastrul a fost ales din raţiuni de marketing, deoarece roşul era asociat cu berea mainstream.

După schimbarea ambalajului, berea a fost lansată în tot mai multe pieţe, inclusiv în România, ceea ce pune la încercare micuţa fabrică de la Opwijk, cea căreia călugării i-au încredinţat reţeta secretă unde deja se lucrează non stop în timpul săptămânii. Fiind certificată drept una dintre cele 22 de beri belgiene de abaţie, Affligem trebuie neapărat să fie produsă în Belgia, cu toate că în acest domeniu, producătorii preferă să investească în fabrici în ţările în care îşi vând produsele.

De-a lungul timpului au existat unele modificări în reţetă, în condiţiile în care aceasta a trebuit adaptată la materiile prime disponibile, însă în linii mari aceasta a păstrat forma iniţială.

„În Bruxelles nu sunt prea multe locuri unde se poate bea Affli­gem. Doar pentru că facem parte din grupul Heineken nu înseamnă că ne-am dus în toate locurile din lume unde vindem şi le-am spus să comercializeze Affligem. Acesta este un brand tăcut, discret“, spune Jacob Linden, senior business development manager al Affligem în cadrul Heineken International.

Pe măsură ce marketingul şi-a intrat în rol, au existat propuneri de a schimba reţeta sau de adapta ambalajul şi a-l lega şi mai mult de Abaţie şi de călugări, însă până la urmă managementul Heineken a decis să păstreze o linie sobră. A ajutat şi faptul că CEO-ul grupului este belgian. Odată cu noua imagine a venit şi cu un nou pahar pentru Affligem, care, spre desoebire de cele clasice de bere, are marginea uşor închisă, ceea ce permite acumularea aromelor.

De-a lungul timpului, călugării au folosit în reţetă diferite tipuri de condimente, din cele pe care le creşteau în grădină, dar care sunt un secret la fel de bine păzit. Astăzi, Affligem se vinde în trei variante, Blonde, Double şi Triple, dar pentru cunoscători mai există două variante.

Cea mai mare piaţă pentru berea belgiană este Franţa, în timp ce în România piaţa pe care activează, cea a specialităţilor de bere, abia acum începe să se formeze. Affligem se vinde doar în industria ospitalităţii şi sunt aproximativ 200 de pub-uri şi restaurante unde a fost listată.