Gastronomie

Restaurantul Cambun sau cum încearcă cheful Andrei Chelaru să te reconecteze la o gastronomie aproape neglijată, exact gastronomia românească: Contribuim la comunitatea din care facem parte

19 dec 2025 38 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Restaurantul Cambun s-a deschis la jumătatea lunii octombrie, iar scopul lui nu este să aducă ceva nou în Bucureşti. Nu, scopul Cambun este să ne pună faţă în faţă cu mâncarea românească, aceea de care suntem cumva toţi legaţi, dar pe care am neglijat-o, fiind seduşi de fel şi fel de gastronomii străine. Ingredientele locale, un meniu legat de sezoane şi de amintiri, plus un Cupidon rotofei, „emblema“ Cambun, te vor face să revii la ceva familiar şi te vor reconecta la persoana care ai uitat să fii.

„Cambun e un restaurant românesc urban casual, cu atmosferă relaxată, în care punem pe primul loc ospitalitatea. Cel mai bun mod de a descrie mâncarea ar fi un comfort food românesc, un soul food, în care am identificat felurile noastre preferate din copilărie, şi le-am trecut prin filtrul zilelor noastre“, spune Andrei Chelaru, care alături de soţia sa, Ramona, a lansat Cambun pe 12 octombrie.

Decizia de a deschide localul a fost firească. Andrei are o experienţă de 20 de ani în zona de gastronomie, iar Ramona, dincolo de cariera ei de 15 ani din domeniul managementului medical, administrează o mică fermă lângă Bucureşti.

„Este o afacere mică de familie, condusă de noi. Eu sunt bucătar de 20 de ani şi pentru o perioadă lungă am fost atras de zona restaurantelor fine dining, zonă în care nu mai cred neapărat, din motive de sustenabilitate. În ultimii zece ani mi-am dezvoltat un stil de gătit românesc modern, cu rădăcini în gusturile pe care le-am experimentat acasă. Aşa a înflorit ideea unui restaurant casual, cu accent pe gust, tradiţie şi ospitalitate. De aici s-a născut Cambun.“

Restaurantul este expresia unei pasiuni comune a celor doi, aceea pentru produse de calitate, mâncare bună şi, desigur, chiar restaurante.

Investiţia s-a ridicat în această primă etapă la 100.000 de euro.

„Ne dorim ca restaurantul Cambun să contribuie la comunitatea din care face parte, într-un mod cultural, prin aducerea în prezent a unor reţete româneşti. Considerăm că mâncarea românească este mult mai puţin reprezentată în România decât este cea spaniolă sau cea italiană în ţările lor. Prin Cambun vrem să scoatem în evidenţă mâncarea locală - gătită sezonier, din produse autohtone - şi firescul acestei abordări.“

Atmosfera locului este desigur relaxată, intenţia lui Andrei şi a Ramonei fiind de a fi gazde, indiferent de rolul pe care îl are fiecare în restaurant.

„Iar pe cei care ne trec pragul îi numim oaspeţi. Pe primul loc la Cambun este ospitalitatea. Ne dorim să recreăm atmosfera de acasă, de la masa de duminică de la bunici, când scoteau tot ce aveau mai bun din cămară doar ca să te simţi răsfăţat şi iubit.“

Spaţiul reprezintă bine acest obiectiv pentru că este axat pe sustenabilitate, prin alăturarea lemnului salvat (vechi de peste 100 de ani) cu simboluri tradiţionale româneşti şi materiale moderne, precum inoxul.

„Aşa cum mâncarea noastră are o bază pur românească, influenţată de toate experienţele trăite de-a lungul anilor, şi designul reuneşte elemente tradiţionale cu minimalismul contemporan.“

Iar peste toate, stă un Cupidon rotofei, cu o furculiţă pe post de săgeată, să fie sigur că te cam îndrăgosteşti de Cambun. „Creatorul Cupidonului rotofei cu furculiţă este artistul Marius Roşu de la United Pencils“, spune Andrei.

Astfel, când fiecare nou investitor în zona de restaurante din Bucureşti încearcă mereu să aducă ceva nou, ceva ce n-a mai văzut Parisul (acesta mic dâmboviţean), Cambun şi-a propus ceva diferit. Menirea nu este de a aduce ceva nou, ci de a te reconecta pe tine ca oaspete cu ceva ce aproape ai uitat.

„Considerăm că restaurantul românesc este insuficient reprezentat în România. Am creat un spaţiu în care să ne fie drag de «românesc», de produsul local şi de sezonalitate.“

Înainte de a trece la ceea ce ne interesează cu adevărat, adică la meniu, mai spunem că localul are 40 de locuri la interior, distribuite pe două niveluri: un spaţiu la parter, cu o suprafaţă vitrată generoasă, şi un spaţiu la subsol, cu bucătărie deschisă.

„Meniul este creat pe baza produselor locale şi de sezon. Abordarea gastronomică se bazează pe concentrarea gusturilor româneşti şi pe punerea în valoare a ingredientelor emblematice. Cel mai bun exemplu este reducţia de borş – semnătura mea – pe care o folosesc ca sursă de aciditate în multe dintre preparatele de pe meniu, inclusiv în desert.“

Astfel, printre cele mai populare preparate se numără borşul de pui cu rădăcinoase şi pulpă de pui la grătar, pateul cremos de păstrăv afumat cu drojdie coaptă şi „sendvişul“ MC, cu mici smashed, caşcaval afumat, muştar de casă şi murături.

„În proporţie de 99%, folosim produse româneşti. Mergem săptămânal la Piaţa Obor pentru ingredientele de bază şi lucrăm cu mai mulţi producători locali.“

Andrei spune că a acordat o atenţie deosebită listei de vinuri, pentru a obţine un raport calitat-preţ foarte bun. „Se regăsesc în mod egal etichete româneşti şi internaţionale, foarte apreciate de oaspeţii noştri.“

Iar până acum, oaspeţii apreciază totul, lucru pentru care Andrei şi Ramona sunt foarte recunoscători.

„Mâncarea este foarte apreciată şi suntem recunoscători că ne trec pragul oaspeţi care au aceeaşi pasiune pentru mâncare şi vinuri bune ca şi noi. Proiectul Cambun e încă într-un stadiu incipient, astfel încât planurile noastre pe termen scurt sunt legate de crearea şi stabilizarea procedurilor de lucru, precum şi de optimizarea costurilor. În fiecare zi facem paşi pentru consolidarea echipei — o echipă formată din oameni foarte talentaţi, care merită puşi în valoare.“

 Andrei Chelaru, fondator,  Cambun: „Meniul este creat pe baza produselor locale şi de sezon. Abordarea gastronomică se bazează pe concentrarea gusturilor româneşti şi pe punerea în valoare a ingredientelor emblematice. „În proporţie de 99%, folosim produse româneşti. Mergem săptămânal la Piaţa Obor pentru ingredientele de bază şi lucrăm cu mai mulţi producători locali.“

„Se regăsesc în mod egal etichete româneşti şi internaţionale, foarte apreciate de oaspeţii noştri.“