După Afaceri

Freelancerii, antreprenorii şi angajaţii au dat vara aceasta birourile pe terase pentru munca remote. Şi ce dacă vara a trecut? Ne trebuie doar un octombrie blând pentru a putea face asta în continuare

19 oct 2020 339 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Am lucrat mult de acasă în timpul stării de urgenţă, aşa că faptul că pot găsi locuri care respectă regulile de distanţare fizică şi iau în considerare, în acelaşi timp, nevoile unui freelancer - internet bun, prize lângă mese - este o schimbare bine-venită. Îmi place mult să lucrez în aer liber şi faptul că văd şi alţi freelanceri făcând acelaşi lucru îmi dă cumva sentimentul de comunitate.“ Acesta este feedbackul Oanei Groza, un freelancer în industria comunicării care a pornit în această vară în căutarea locurilor din Bucureşti şi împrejurimi unde să-şi exerseze creativitatea mai intens decât acasă. Ca ea sunt mulţi alţii, pentru care restrângerea activităţii în clădirile de birouri a adus o poftă nebună de butonat laptopul în compania unei cafele bune şi într-un ambient prietenos. Şi ce dacă vara a trecut? Ne trebuie doar un octombrie blând pentru a putea face asta în continuare.

 

Apetitul pentru a lucra din cafenele, de pe terase sau din restaurante nu e de ieri - de azi, ci de mult mai multă vreme. Coftale, de pildă, este unul dintre locurile care au fost tot timpul un adevărat hub pentru persoanele care lucrează remote, aşa că pentru Antonio Iftimescu, proprietarul localului, şi echipa lui ultimele luni au fost doar business as usual.

„În medie, cei care ne trec pragul ca să lucreze petrec între patru şi şase ore. Condiţia principală este să aibă o priză aproape, pentru a-şi încărca laptopul. Încep prin a-şi comanda cafeaua de dimineaţă, după care un mic dejun. Alte persoane care vin de la amiază comandă cafea, mâncare specifică prânzului şi, eventual, mai spre seară, o bere craft sau vin“, spune Antonio Iftimescu.

Pe numele lui Coftale Specialty Coffee Shop, localul este unul dintre pionierii din piaţa locală a cafenelelor de specialitate, deschis în decembrie 2012. S-a întâmplat după ce, în primăvara aceluiaşi an, Antonio intrase pentru prima dată în contact cu gustul care creează dependenţă. Acum, chiar el este sursa dependenţelor pentru cei care îi trec pragul.

„Clienţii care vin la Coftale să lucreze sunt freelanceri, antreprenori, în general oameni din industrii creative. Nu ne-am gândit să valorificăm într-un mod special acest lucru (nişa clienţilor care vin să lucreze remote - n. red.), la noi lucrurile s-au întâmplat organic“, spune el.

Pe tot parcursul verii, Coftale a funcţionat doar cu terasa deschisă, primindu-şi cu bucurie clienţii care au format o adevărată comunitate, continuând să vină şi după perioada de izolare, aşa cum o făceau şi înaintea pandemiei.

Un loc preferat pentru remote work este şi J’ai bistrot, o grădină prietenoasă, spaţioasă şi umbroasă, amplasată pe Calea Griviţei din Capitală.

„Încă din anii trecuţi a început să ia amploare conceptul de «work from home». Aşa că la J’ai întâlnim deja de ceva vreme şi mulţi antreprenori care vin să lucreze constant. Anul acesta, tendinţa este în plină expansiune evident, vedem laptopuri cam la orice oră. Grădina noastră le permite clienţilor să lucreze în tihnă. Mai mult decât atât, plusăm şi cu un meniu variat de food & drinks şi meniul zilei, pentru un prânz bun“, spune Corina Gliga, PR manager la J’ai bistrot.

Clienţii care aleg să lucreze de acolo sunt, în general, de două tipuri: cei care au mai fost şi ştiu exact la ce să se aştepte, dar şi cei care vin pentru prima dată să lucreze de pe terasa de la J’ai şi se obişnuiesc repede.

„Dintre solicitările cele mai uzuale ale clientului, amintim că şi-ar dori o masă cât mai retrasă (pentru call-uri, conferinţe), să aibă acces la priză (pentru a-şi încărca laptopul sau telefonul) şi să se poată conecta la o reţea de internet wireless bună. Noi îi putem oferi toate cele enumerate.“

În medie, trei-patru ore stă un astfel de client „muncitor“ neconvenţional, fie că vine la prima oră şi la prânz îşi ia tălpăşiţa, fie că lucrează intens şi se înfruptă din două mese la J’ai bistrot. Ba chiar, după program, unii mai rămân şi la o bere cu prietenii sau colegii de muncă.

„Cei care vin devreme preferă o cafea şi un mic dejun, apoi se cufundă în laptop câteva ore bune fără întrerupere şi îşi amintesc că e important să se hidrateze, iar limonadele au fost la mare căutare în perioada verii“, spune Corina Gliga.

Paleta este variată şi include atât corporatişti care îşi pun căştile pe urechi şi se izolează în activităţi în faţa laptopului, cât şi antreprenori care, pe lângă mailuri şi task-uri, strecoară şi întâlniri de afaceri. Sunt însă şi oameni din diverse organizaţii nonguvernamentale sau asociaţii care stau una-două ore pentru a da telefoane sau a participa la întâlniri, precum şi clienţi care vin în grupuri de trei-patru şi lucrează la diverse proiecte împreună, fie ele lucrări pentru master ori doctorat, organizări de evenimente sau festivaluri.

Vara aceasta a fost totuşi una atipică şi pentru J’ai bistrot, care nu a putut susţine niciunul din numeroasele evenimente de vară pe care le organiza în anii trecuţi, concerte, petreceri şi proiecţii de filme silent.

„În general, noi promovăm o atmosferă de prietenie şi împrietenire, încurajăm socializarea şi mizăm pe conexiunile care se nasc într-o seară faină în grădină şi pe la diverse evenimente. Scurtarea perioadei de funcţionare a terasei, care începea, de obicei, prin martie, restricţiile impuse legat de ore, numărul de oameni la mese şi distanţarea socială au făcut ca numărul clienţilor să fie mai mic. Atmosfera însă a rămas la fel de relaxată. E un vibe aparte ce persistă şi facem tot ce putem să nu se schimbe vreodată“, mai spune Corina Gliga.

Muzica se aude discret pe fundal, din direcţia barului, lumea e relaxată, loc este pentru toată lumea.

Journey Pub a mizat pe încurajarea de a lucra remote de pe terasă începând cu luna iunie 2020, când a început o adevărată campanie pentru a-i atrage pe doritori să vină cu laptopul în localul din apropierea Pieţei Romane.

„Pentru oricine are un laptop în faţă, simplificăm procedurile şi oferim reduceri. Pentru că ne dorim animaţie, pentru că până la ora 18 locurile sunt mai puţin ocupate, pentru că dorim să scoatem clienţii din monotonia caselor dacă lucrează de la distanţă şi să socializeze cu prietenii, oferim fără niciun cost infrastructura noastră pentru clienţii Journey“, aşa a sunat una din ofertele localului deţinut de Ioan Dobrincu.

Cu apă la discreţie, reduceri la mâncare şi o atmosferă prietenoasă, şi cheful de muncă vine mai repede. Însă, deşi Journey Pub a implementat promoţia care a adus oamenii cu laptop în centrul atenţiei, veniturile localului au fost la 30-50% din cele din perioadele similare din anii precedenţi.

La aproximativ o oră de mers cu maşina din centrul Bucureştiului, un alt loc îşi aşteaptă clienţii cu porţile larg deschise, la propriu. Moşia Corbeanca este o poveste scrisă de Bogdan Doltu şi Alexandru Cîndea începând din 2017. Locul a fost gândit de la început ca o variantă de spaţiu de lucru în afara biroului, putând fi „exploatat“ foarte bine şi pentru evenimente private diverse, care însă n-au mai putut să-şi urmeze cursul anul acesta.

„De cum ne-am pus la punct conexiunea la internet şi am anunţat pe canalele noastre de social media, foarte mulţi dintre cei care în mod obişnuit veneau la noi să bea o bere şi să se relaxeze au fost interesaţi şi să lucreze de la Moşie. Cu ocazia asta am ajuns şi la un public nou, oameni de HR sau business owners care sunt în căutare de locuri în care pot organiza teambuildinguri sau zile de lucru cu echipa“, spune Bogdan Doltu, „moşier“ dedicat sută la sută. El însuşi îşi face veacul la Moşia Corbeanca, unde soarele mângâie delicat, burgerii sfârâie delicios pe grătar, iar timpul curge mai cu rost.

Moşia este o terasă oarecum atipică, având un spaţiu de 12.000 de metri pătraţi de iarbă verde. Distanţarea fizică e exemplară, aşa cum în puţine locuri mai poate fi. Mâncarea şi băutura sunt mai degrabă un bonus decât o prioritate, oamenii solicitând în mod expres să aibă locuri la umbră şi acces la internet.

„Prin urmare, venim în întâmpinarea a două nevoi. În primul rând, aceea de a petrece mai mult timp în aer liber. Perioada de carantină ne-a făcut să căutăm şi să apreciem din ce în ce mai mult experienţele outdoor, fie că e vorba de vacanţe la munte sau doar o zi de lucru la umbra copacilor. Cea de-a doua se referă la nevoia de interacţiune în siguranţă. Cei care

s-au întors la birou sunt puţini. Majoritatea încă lucrează de acasă, ceea ce înseamnă că nu şi-au mai văzut colegii de luni bune. Practic la noi au mediul ideal în care se pot întâlni respectând distanţarea şi cu riscuri minime.“

Dacă la terasele din oraş timpul maxim petrecut pentru a lucra este de circa şase ore, la Moşie ajunge şi la opt ore, echivalentul unei zilei obişnuite de lucru. Şi aici, după ce îşi termină treaba, clienţii îşi iau ceva de băut şi mai stau la poveşti până seara.

„Piesa noastră de rezistenţă, inclusiv în cazul celor care vin să lucreze de la Moşie, e burgerul. Pe lângă, mai comandă uneori şi câte o porţie de hummus sau un desert care le-a făcut cu ochiul. La capitolul băutură, cafeaua e la mare căutare până după-amiază, iar seara trec la bere sau long drinks“, mai spune Bogdan Doltu.

La Moşie merg să lucreze de la mici antreprenori din Corbeanca până la departamente întregi din multinaţionale. Ce au ei în comun este faptul că vor să lucreze în aer liber.

„Cu siguranţă nişa de remote work va avea de crescut în continuare. De cum am redeschis ne-am dat seama că oamenii vor să mai schimbe mediul de lucru, aşa că am lansat un pachet, Work From Moşie, care include mic dejun, prânz şi all day drinks. Încet-încet, ne adaptăm şi spaţiul să fie mai work-friendly. Până la începutul anului viitor vom avea inclusiv o zonă indoor dedicată pentru co-working.“

Cu toate restricţiile, cei doi antreprenori din spatele Moşiei Corbeanca au reuşit să menţină businessul pe o traiectorie ascendentă vara aceasta, având inclusiv zile în care au atins limita maximă de rezervări.

Pentru că remote work capătă alte valenţe în aceste vremuri încă destul de tulburi, există şi potenţial de business de exploatat în acest context. Aşa a apărut, de pildă, Pluria, o platformă care agregă locuri în care se poate lucra remote, creată de antreprenorul Andrei Creţu, fondatorul reţelei 7card, de acces la sălile de fitness. Pe lângă spaţiile de coworking incluse în ofertă, Pluria are încheiate parteneriate şi cu business

lounge-uri din hoteluri, dar şi cu cafenele de unde se poate lucra. Beans & Dots, Novotel, ibis Styles City Center, ibis Styles Erbas şi Mercure Unirii sunt doar câteva nume.

Lumea se transformă, o vedem cu toţii. Va trebui s-o facem şi noi, dar nu-i nevoie să renunţăm la micile bucurii ale vieţii, ca o zi de lucru pe sufletul nostru, nu-i aşa?