După Afaceri

Executivi de top, după afaceri: Cristi Movilă, VTEX, participă la campionate de raliuri, obiectivul fiind ca în 2026 să ajungă la Dakar. „Mi-au plăcut dintotdeauna sporturile extreme”

19 sep 2023 115 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Cei mai mulţi îl cunosc pe executivul Cristi Movilă din poziţia sa de Eastern Europe general manager & EMEA sales leader în cadrul VTEX, o companie globală activă în comerţul digital. Puţini ştiu că după birou el participă la campionate de raliuri, obiectivul fiind ca în 2026 să ajungă la Dakar, una dintre cele mai cunoscute curse de maşini din lume.

„Mi-au plăcut dintotdeauna sporturile extreme, dar şi activi­tăţile unde pot să construiesc, să evoluez, care mă ajută să mă dezvolt personal. Practic, în raliuri am găsit combinaţia perfectă pentru mine - pe de-o parte, am concursurile care îmi dau adrenalină şi un obiectiv, iar pe de altă parte, am perioada de pregătire, unde caut o maşină pe care să o modific până la potenţialul său maxim“, povesteşte el.

Primul raliu în cadrul Campionatului Naţional de Rally Raid la care a participat – la clasa Promo - a avut loc pe 23 aprilie 2021. Maşina pe care a pregătit-o atunci a fost un Wrangler Rubicon, pe care o folosea la ieşiri de off-road, dar şi ca maşină de zi cu zi.

„Modificările pentru cursa de la clasa Promo au fost minore şi, în primul rând, legate de creşterea siguranţei. A fost o experienţă fantastică pentru mine, iar de atunci am continuat să particip şi să dedic mai mult timp acestei pasiuni.“

Anul trecut a participat din nou la Campionatul Naţional de Rally Raid, dar la categoria OPEN şi a terminat pe locul 1, luând titlul de Campion Naţional. Anul acesta a făcut un salt la clasa PROFI, prima etapă, cea de la Mediaş, terminând-o tot pe locul 1. La a doua a fost pe locul 4, după foarte multe probleme tehnice.

„Rămân în continuare (după trei etape – n.red.) liderul campionatului, cu cele mai multe puncte. Vrem să bifăm toate cele şase etape locale din cadrul campionatului naţional şi vrem să mergem la alte trei etape internaţionale.“

Obiectivul său însă este să ajungă în 2026 la Dakar, una dintre cele mai cunoscute curse de maşini din lume. „Pentru asta trebuie să ne pregătim intens şi constant şi să obţinem rezultate bune la concursuri internaţionale, cum ar fi cele din Turcia, Grecia, Maroc, Tunisia, Spania sau întreg Campionatul Est-European.“

Spune că cei care vor să se apuce de rally raid trebuie să ştie că este un sport care necesită dedicare şi concentrare 100%, nişte bugete consistente şi perseverenţă pentru performanţă. Dar înainte de toate, cel mai important lucru este ca participanţii să respecte regulile, să ţină cont de tot ce este nevoie pentru siguranţă şi propria viaţă.

„Nu contează dacă eşti la un concurs sau faci o plimbare de offroad, mereu trebuie să ai echipamentul potrivit şi să fii foarte atent. Pentru cei care nu au anduranţă, recomand traseele mai scurte şi mai simple de offroad. Dacă nu eşti pregătit fizic şi psihic, mai bine alege varianta sigură.“

Cel mai încărcat program îl are în perioada verii, când sunt şi concursurile de rally raid. În rest, în timpul săptămânii, uneori, după birou, e la service pentru a testa şi verifica maşina, iar în weekend, dacă nu e plecat din ţară, este pe dealuri cu maşina de offroad.

„Practic, aceste pasiuni consumă oricât de mult timp dedici.“ Când vine vorba de investiţiile necesare, Cristi Movilă spune că suma depinde foarte mult de cât de mult vrei să-ţi modifici maşina.

„Maşina de concurs şi toate modificările necesare sunt cu siguranţă cele mai costisitoare, pot trece uşor de 100.000 de euro, însă, cu ajutorul sponsorilor, îţi mai poţi acoperi o parte din costuri.“

Ca să participi la un concurs, în afara costului pieselor şi al maşinii, ai nevoie de circa 2.000 - 3.000 de euro per echipă pentru o etapă naţională, buget atribuit pentru asistenţă, echipament şi revizii. Suma totală depinde la numărul de etape la care vrei să participi şi de nivelul de dificultate ales.

„Până acum, eu am cumpărat maşini de stradă, cu pedigree sportiv şi potenţial de raliu, pe care le-am modificat. Maşina de concurs o modific mereu, astfel încât să fie potrivită pentru etapa şi clasa de concurs la care particip.“ De exemplu, maşina de acum este un Jeep Grand Cherokee SRT8 cu un motor V8 de 6.1 litri şi 450 de cai, din fabrică, care atinge 100 km/h în 4,5 secunde pe asfalt. A modificat-o pentru etapele de rally raid de anul trecut, clasa Open, iar acum continuă să o îmbună­tăţească pentru că în acest sezon participă la clasa Profi, vârful acestor competiţii.

„La fel şi maşina de offroad, de regulă o cumpăr standard, iar apoi o modific până ajunge la potenţialul său maxim. O vând ulterior şi îmi iau una nouă, pe care o modific până ajunge şi mai performantă decât anterioara.“

Off-road şi rally raid sunt două sporturi diferite, cu două campionate diferite, reguli, trasee şi participanţi diferiţi, deşi mulţi cred că este acelaşi lucru, explică el.

„Într-adevăr, rally raidul se desfăşoară tot pe trasee din afara drumurilor publice sau neasfaltate, deci de off-road, s-ar putea spune. Off-road-ul poate fi mai mult ca un hobby, unde poţi să te duci pe un teren mai complicat, cum ar fi dune de nisip, păduri sau munţi, iar scopul este să treci prin obstacole naturale, cu ajutorul unui sistem de navigare.“ În schimb, rally raid este o cursă de anduranţă, în care participanţii parcurg distanţe mari, navigând pe un traseu stabilit, dar necunoscut de concurenţi. Acesta poate include combinaţii de terenuri diverse, cum ar fi nisip, pietriş, noroi, drumuri de ţară sau drumuri pietruite.

„Este o combinaţie de viteză şi rezistenţă la distanţe lungi, iar cel mai clar exemplu este Raliul Dakar, raliu care reprezintă prima etapă din Campionatul Mondial de Rally Raid.“

Raliul este un sport de echipă, în care copilotul are un rol esenţial. „De multe ori, deşi aveam aceeaşi viteză şi ritm ca ceilalţi concurenţi, ajungeam şi cu o oră înaintea lor şi câştigam etape datorită copilotului.“ Dacă indicaţiile lui pe traseu sunt greşite, pierzi mult timp şi rişti să  te rătăceşti. Deci, cu siguranţă, este un sport de echipă, în care pilotul are încredere în indicaţiile copilotului, iar copilotul are încredere în abilităţile pilotului de a conduce, adaugă Cristi Movilă.

„Cele mai frumoase amintiri sunt cele în care ajung la finalul cursei plin de adrenalină şi cu bateriile încărcate. Momente dificile există mereu, dar dacă rămân concentrat pe traseu şi pe obiectiv, atunci toate se rezolvă.“ Cel mai important este ca maşina să fie pregătită şi, chiar dacă se strică ceva, să poată fi reparată pe traseu sau între probele speciale. Altfel, pierzi toată munca şi nu te mai poţi bucura până la final. „Însă, cea mai frumoasă amintire de până acum este clar momentul în care am ridicat titlul de campion naţional pentru 2022, în cadrul Galei Campionilor din Motorsport de la Opera Română.“

Dincolo de raliuri şi offroad, îl atrage tot ce presupune adrenalină: scuba diving, bungee jumping, sărituri cu parapanta şi cu paraşuta, pe care le-a şi experimentat. Însă o altă pasiune foarte puternică este călătoritul. A vizitat până acum 65 de ţări de pe cinci continente, unde a şi experimentat o parte din activităţile cu adrenalină.

„În fiecare loc nou încerc să experimentez ceva pentru care acesta este cunoscut sau care se poate face doar acolo. De exemplu, în Africa de Sud am făcut bungee jumping între două turnuri în Johannesburg, un salt în gol într-unul din ele, dar şi scufundări pe Shark Alley, la sud-est de Cape Town, unde m-am scufundat cu rechini din specia Marele Alb.“

Chiar şi aşa, spune că apreciază în egală măsură momentele de adrenalină şi cele de relaxare. Uneori, weekendul perfect este cel în care e la volanul maşinii de raliu, unde se deconectează total şi se reîncarcă cu energie, sau cel în care călătoreşte şi ajunge în noi destinaţii.

„Weekendul începe când scot maşina de offroad din garaj şi ies cu ea în afara Bucureştiului, când îmi fac bagajele şi plec spre aeroport sau când mă văd cu prietenii ori familia.“

Nu are o rutină anume la final de săptămână. Preferă diversitatea şi spontaneitatea. Vacanţele mai lungi, campionatele de rally raid sau călătoriile de business sunt notate din timp în calendar, iar în rest preferă să facă ce îşi doreşte pe moment şi să se bucure de o pauză.

„Foarte rar rămân în Bucureşti în weekend. Probabil în perioadele mai reci sau urâte stau mai mult pe acasă, însă şi atunci îmi găsesc o activitate pe munte cu snowboardul când ninge sau un traseu de offroad pe ploaie.“

În România, îi place să meargă la munte sau la mare, fie pentru ieşiri de offroad, fie pentru snowboard ori diverse întâlniri cu prietenii. Ieşirile de offroad le face prin judeţele Buzău, Vrancea sau Prahova, Braşov, unde priveliştile sunt uimitoare. Pentru snowboard, preferă pârtiile de la Straja, Transalpina sau Poiana Braşov, care, la fel, au cele mai frumoase trasee. 

„În afara ţării merg cel puţin o săptămână pe an la sailing, fie în Croaţia, fie în Grecia, Italia sau Muntenegru.“ La final de iunie, spre exemplu, a fost în Grecia, în zona insulelor Saronice, pe un catamaran de 45 de picioare, într-o mică flotilă cu prieteni buni, alături de alte patru bărci.

„În perioada Crăciunului şi revelionului am fost plecat în ultimii şapte-opt ani într-o zonă cu multă zăpadă, apoi într-una călduroasă. De exemplu, am făcut Alpi - Maroc - Insulele Canare, Laponia - Caraibe, Alaska - Hawaii - Los Angeles.“

Când totuşi alege să rămână în Bucureşti, încearcă să se odihnească. Poate iese la micul dejun sau brunch în centru, se vede cu prietenii pe seară. „Încerc să am un program cât mai liniştit, dar presărat pe alocuri cu adrenalină - fie karting la VMAX sau AmKart, fie ture de circuit pe Adâncata sau la Titi Aur, fie o ieşire scurtă cu jeepul prin împrejurimi - Comana, Călugăreni sau Snagov.“ Poligonul de la Joiţa sau cele de airsoft şi paintball sunt o variantă foarte bună, de asemenea.

Îi place că în weekend Bucureştiul devine un oraş al pietonilor, având în vedere că unele artere se închid pentru diverse activităţi. Din acest punct de vedere, Capitala se aliniază trendului din oraşele mari din Europa, în care multe artere devin pietonale la final de săptămână, iar oamenii merg mai mult pe jos şi se pot bucura de clădirile istorice din centru.

„Per total, oraşul s-a schimbat în bine, devenind mult mai atractiv ca destinaţie de city break pentru turişti.“ Unui străin ajuns în Bucureşti i-ar recomanda ca pe timp de zi să meargă la Muzeul Satului, fiind reprezentativ pentru cultura locală şi fiind greu de găsit un loc similar în Europa. Casa Poporului şi zona Lipscani sunt alte două obiective turistice pe care le menţionează, primul pentru arhitectura specifică, iar cel de-al doilea pentru clădirile istorice şi farmecul dat de galeriile de artă, restaurantele şi cluburile de noapte.

„De asemenea, eu fiind pasionat de maşini, aş recomanda colecţia de maşini clasice şi moderne Ţiriac Collection, una dintre cele mai mari din Europa.“

Iar dincolo de Bucureşti, cele mai frumoase locuri sunt Delta Dunării, Braşovul, Transfăgărăşanul, Sibiul, Clujul, dar şi tot ce ţine de munte.

„România este o ţară frumoasă şi diversă, cu multe atracţii turistice care te fac să revii“, conchide el.