După Afaceri

Când personalul şi profesionalul se împletesc armonios

23 apr 2019 371 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Premierul neozeelandez este o femeie. La fel şi cel din Croaţia sau Namibia. Angela Merkel, cancelarul Germaniei din 2005 până astăzi, este numită an de an în topul celor mai influente femei ale lumii. Fondul Monetar Internaţional, una dintre cele mai dure instituţii financiare din lume, este condus cu mână de fier tot de o  doamnă. La fel şi producătorul auto General Motors, gigantul YouTube sau operaţiunile din România ale operatorului telecom Vodafone.

 

De-a lungul anilor, femeile - românce sau nu - au scris istorie în toate domeniile, chiar şi în cele despre care se credea că sunt destinate bărbaţilor, de la aviaţie la ştiinţă şi de medicină la telecom. Într-o lume în care doamnele deţin deja poziţii-cheie în funcţii de stat şi în mediul privat, din spate vin puternic generaţii noi de femei-manager, antreprenoare sau consultant, generaţii crescute şi mentorate de companiile care îşi pregătesc viitorii lideri. Un exemplu este chiar cel al operatorului telecom Vodafone care a lansat recent trei noi iniţiative - Girls Up, Lean in Circles şi Digital Alphas - gândite să sprijine femeile în dezvoltarea lor pe plan personal şi profesional.

„Situaţia s-a schimbat de-a lungul anilor. Acum vedem multe femei în poziţii de conducere. Cred că poate fi din ce în ce mai bine din acest punct de vedere. Identificarea unor role models, indiferent dacă sunt femei sau bărbaţi, îi poate ajuta pe tinerii aflaţi la început de carieră. Căutarea modalităţilor de a-şi atinge potenţialul maxim şi a deveni mai buni în carieră este o bună abordare în egală măsură pentru femei şi bărbaţi“, spune Melissa Fragiski, HR Director Vodafone România.

Lansarea programelor adresate femeilor urmează direcţia strategică globală a Vodafone. Programele iniţiate în ultimii doi ani, alături de noile iniţiative anunţate în martie 2019, urmăresc susţinerea talentelor şi încurajarea dezvoltării personale şi profesionale a femeilor.

Programele de resurse umane ale companiei se adresează tuturor categoriilor de vârstă şi profesionale, iar strategia grupului Vodafone este să devină până în 2025 cel mai bun angajator pentru femei. În prezent, doamnele reprezintă aproape 58% din aproximativ 3.000 de angajaţi ai Vodafone România şi ocupă peste 47% dintre poziţiile de management.

„Urmărind această direcţie, lansăm în fiecare an diferite iniţiative menite să susţină femeile aflate în diferite etape ale vieţii lor profesionale sau personale.“ Vorbind despre îmbinarea carierei cu viaţa personală, executivul Vodafone spune că nu crede că există o formulă de succes sau un anumit secret. Activitatea în sectorul telecomunicaţiilor poate fi provocatoare uneori, dat fiind că trebuie să fii întotdeauna alert şi pregătit să te confrunţi cu schimbările rapide care au loc. „Este foarte important să ai oameni potriviţi în jurul tău, colegi şi membri ai familiei, cu care poţi să comunici în fiecare etapă a călătoriei tale profesionale şi personale.“

Cele trei noi iniţiative ale companiei, Girls Up, Lean in Circles şi Digital Alphas, se înscriu pe aceeaşi direcţie şi sunt o continuare a programelor deja lansate în ultimii doi ani. Compania a iniţiat anterior la nivel local programul grupului - ReConnect, conceput pentru a atrage femeile cu potenţial care au părăsit un loc de muncă în urmă cu mai mulţi ani, indiferent de industria în care au activat anterior.

„Un exemplu recent este al unei colege care ni s-a alăturat acum câteva luni, după o pauză în viaţa profesională de peste un an şi care înainte a deţinut mai multe poziţii de leadership în diverse alte industrii.“ În momentul în care a decis să se reîntoarcă într-o companie, ea a avut nevoie de flexibilitate atât din punctul de vedere al programului de lucru, cât şi din perspectiva tipului de activitate desfă­şurată, explică Melissa Fragiski.

„Vodafone România a susţinut-o să-şi găsească acest echilibru dorit între viaţa de familie şi profesie, oferindu-i o oportunitate de job potrivită nevoilor ei.“

Noile programe adresate femeilor sunt diferite, dar au acelaşi scop: creşterea ponderii femeilor care urmează o carieră în meserii ale viitorului, cum sunt, de exemplu, cele din zona digitală sau IoT, două domenii prioritare pentru Vodafone România.

Girls Up este un program de 6 luni adresat femeilor între 18 şi 26 de ani, din toate funcţiile reprezentate în companie. Este conceput pentru a oferi tinerelor angajate posibilitatea de a se dezvolta personal şi profesional, prin schimb de idei, cunoştinţe şi experienţe. Acesta este structurat ca o combinaţie de sesiuni facilitate de evaluare a punctelor forte şi a barierelor de dezvoltare neidentificate - menite să le sporească participantelor încrederea în sine, sesiuni de învăţare în care să descopere diferite alte funcţii din Vodafone şi modul în care acestea interacţionează între ele, precum şi un program intern de mentorat, susţinut de persoane din management.

A doua iniţiativă, Lean in Circles, este un program de mentorat de tip „peer to peer“. Este inspirat, conceput şi bazat pe iniţiativa globală „lean in“, care încurajează femeile să-şi urmărească ambiţiile, mutând conversaţia dinspre ceea ce o persoană nu poate face către ceea ce poate să facă. Organizat în sesiuni de câte 6 luni şi structurat în serii de întâlniri lunare, programul încurajează dezvoltarea competenţelor non-tehnice (soft), susţinând fiecare persoană să evolueze în ritmul propriu şi abordează teme precum cele legate de punctele forte şi capacităţile neidentificate, branding-ul personal, echilibrul între viaţa personală şi profesională, adaptabilitate.

Digital Alphas, al treilea program, este conceput pentru a încuraja şi inspira femeile din Vodafone să înceapă sau să-şi consolideze o carieră în domeniul digital. Potrivit conceptului, liderii femei din domeniul digital se implică în promovarea alfabetizării digitale şi preiau rolul de mentor pentru cele care doresc să urmeze o astfel de carieră. Programul este structurat pe două secţiuni având o durată de 12 luni: o parte de instruire, cu sesiuni de

networking şi evenimente externe, cealaltă având sesiuni pe teme digitale susţinute de femei, concepute ca o serie de cursuri de tip „drop-in“ în domenii ca programarea, stilul de lucru de tip „agile“, IoT, marketing digital şi alte subiecte conexe.

„Avem un angajament ferm pentru susţinerea diversităţii şi women’s empowerment. Credem că noile noastre iniţiative care li se adresează femeilor vor contribui la un echilibru mai bun din punctul de vedere al reprezentării de gen şi la consolidarea mai departe a companiei“, conchide Melissa Fragiski, HR Director Vodafone România.