Arts & Design

Cum se schimbă munca: Spaţiul de birouri, mai exact clădirea în sine, era locul unde oamenii mergeau să lucreze, înainte de pandemie cel puţin. După, el va fi perceput ca „locul de socializare“, iar munca se va face de acasă.

18 mar 2021 133 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie
Spaţiul de birouri, mai exact clădirea în sine, era locul unde oamenii mergeau să lucreze. Înainte de pandemie cel puţin. Dar tot atunci, în 2018-2019, parcă anticipând ce va urma, mulţi dezvoltatori deja mizau pe implementarea de noi facilităţi care să facă biroul mai mult decât un loc unde trebuie să mergi. După pandemie, el va fi perceput ca „locul de socializare“, iar munca se va face de acasă.

Anul 2020 a fost cel al muncii de acasă sau al „work from home“ cum spun corporatiştii, iar 2021 ar trebui să fie anul în care cu toţii vom reveni la birou, însă întrebarea este va mai fi biroul la fel? Pe scurt, nu, deoarece munca se va face în continuare şi de acasă, iar biroul nu va mai fi un spaţiu destinat strict jobului, ci va fi un loc de socializare, unde oamenii se vor putea întâlni cu colegii, cu clienţii sau colaboratorii. Având în vedere că pandemia nu a dispărut complet, densitatea oamenilor din birouri nu va mai fi aceeaşi, iar open-space-ul va fi înlocuit de zone de socializare. Dacă până anul trecut cafeaua era savurată la cafeneaua din colţ, acum va fi băută alături de colegi, pe canapeaua din lounge.

Astfel, arhitectura devine una tot mai importantă, deoarece biroul nu mai trebuie să fie doar practic, trebuie să atragă personalul şi trebuie să-i faciliteze munca.

„Pentru noi, recepţiile clădirilor de birouri au fost dintotdeauna în prim-plan. Pe de-o parte pentru că ele contează la prima impresie pe care cineva şi-o creează atunci când intră în clădire, iar pe de altă parte pentru că reprezintă o trecere simbolică de la exterior şi către interior şi viaţa clădirii pe care o considerăm un organism viu“, spune Marian Roman, managing director al dezvoltatorului imobiliar CA Immo România.

Spre exemplu, adaugă el, zona Piaţa Presei din Bucureşti are o istorie aparte, prin Hipodromul Băneasa, construit la începutul secolului 20. De aceea, dezvoltatorul şi-a dorit să păstreze elemente din această istorie în exteriorul, faţada şi spaţiile comune ale clădirii Bucharest Business Park.

„Astfel, am profitat de momentele de work from home ale chiriaşilor şi am investit în ultimul an în renovarea şi reamenajarea mai multor recepţii din portofoliul CA Immo, inclusiv cele din proiectul Bucharest Business Park, proiect derulat împreună cu partenerii noştri de la Republic of Architects, sub coordonarea Oanei Iacob.“

Biroul anului 2021 ţine cont de proporţia optimă a lucrului la distanţă, iar alocarea spaţiilor favorizează zonele „noastre“ versus zona „mea“. Discuţiile de tip conferinţă vor fi adaptate unei prezenţe mixte, unii colegi din birou, alţii remote/online, cu o accentuare a investiţiilor în tehnologia dedicată lor.

„După experienţa unui an de work from home, companiile cu care discutăm au reuşit să cristalizeze primele concluzii şi să îşi adapteze planurile pe viitor. Cele mai mari schimbări în reamenajarea birourilor postpandemie vin din recalcularea gradului de utilizare a spaţiilor, precum şi din echiparea tehnologică“, afirmă arhitectul Tudor Ionescu, head of advisory & transaction, office, în cadrul companiei de consultanţă CBRE.

Strategiile de desk-sharing câştigă în popularitate tot mai mult, chiar dacă acestea au fost implementate încă de dinainte de pandemie, iar angajaţii vor beneficia foarte curând de o suprafaţă mai mare în birou. Facilităţile generale se concentrează pe servicii dedicate şi ospitalitate cu un accent pe siguranţă. „Din punctul de vedere al fit-out-ului, zonele de colaborare au nevoie de mobilierul potrivit, iar investiţiile ţin cont de proprietăţi acustice, de flexibilitate, tehnologie integrată, partiţii adaptabile etc. Companiile se uită spre mobilierul multifuncţional, cu o diversitate în materiale şi suprafeţe, ajustabil pe înălţime, cu tehnologie inclusă wireless de putere şi date“, a adăugat Tudor Ionescu.

Reducerea numărului staţiilor de lucru conduce la o nevoie de diversitate în privinţa designului şi a materialelor folosite în spaţiile colaborative, aşa că în final nu va exista o reducere în costurile de reamenajare. „Gradul de ocupare a biroului va fi gestionat de aplicaţii de rezervare a unui desk sau a unei zone, astfel încât să se evite momentele de aglomerare“, explică Tudor Ionescu.

Postpandemie, succesul unui spaţiu de acest tip va putea fi măsurat prin faptul că el este destinaţia preferată pentru a lucra inclusiv a celor care au şi opţiunea de a rămâne acasă (sau în altă parte).

De aceea, în perioada pandemiei au apărut diverse abordări pentru amenajarea unui spaţiu de birouri, precum „6Feet Office“ de la Cushman & Wakefield, care implementează măsuri recomandate la nivel mondial pentru scăderea riscului de răspândire a virusului. Pentru a se alinia la standardele de siguranţă, companiile au optat fie pentru o amenajare temporară adecvată, fie pentru configurarea unui nou sediu, respectând cerinţele pe timp de pandemie.

„Nevoia spaţiului fizic destinat biroului sau locurilor de întâlnire cu echipa va continua să reprezinte cultura organizaţională specifică fiecărui business. Vom vedea însă o transformare a celebrelor «rânduri de birouri» pentru a exemplifica conceptul de «acasă» şi la birou“, crede Andrei Ianculescu, head of project management Cushman & Wakefield Echinox.

Tendinţele prepandemie indicau o schimbare în această direcţie, mai ales pentru companiile deschise la nou. Motivele pentru a merge la birou se vor schimba subtil. „Locul de muncă va trebui să fie atractiv, mai aproape de acasă, mai cald şi intuitiv pentru a rămâne relevant.“ Ţinând cont de o posibilă prelungire a consecin­ţe­lor pandemiei pentru următorii 3-5 ani, până la obţinerea unei imunizări globale minime, unele com­panii se orientează deja către stiluri de amenajare a birourilor cu un raport diferit între spaţiul de socializare şi cel de lucru. Apar hub-uri unde activează preponderent angajaţii din „core business“, restul oamenilor venind doar ocazional sau pentru taskuri de scurtă durată. Darren Allen, development manager pentru Genesis Property, cel mai mare proprietar român de birouri, explică faptul că 2020 nu este doar anul pandemiei, ci şi anul care a declanşat transformarea modului în care vom lucra în viitor. Modelul de lucru hibrid va fi din ce în ce mai prezent, iar odată cu această tendinţă vom vedea şi o adaptare a birourilor pentru a răspunde mai bine noului stil de viaţă şi de muncă al angajaţilor.

„E greu de zis dacă toate această transformare a biroului se va întâmpla în 2021, dar este cu siguranţă o tendinţă către care ne îndreptăm în viitor“, conchide Darren Allen.