Arts & Design

Cine este Anca Fetcu, artista care a creat lămpile şi oglinzile pentru unul dintre cele mai noi hoteluri de lux din România?

27 iun 2025 64 afişări de Miruna Diaconu
Din aceeaşi categorie

Cel mai ade­­sea, lumina nu reprezintă o sursă de inspiraţie pentru lumea artei, însă Anca Fetcu s-a folosit de ea pentru a crea corpuri de iluminat şi oglinzi care spun o poveste. „Lumina are această putere magică de a lucra cu emoţia şi de a crea atmosferă“, spune ea. Dar sursele de inspi­raţie ale designerului nu se opresc doar aici. Iar natura, în primul rând, are multe de oferit unui artist care nu şi-a exploatat încă toate resursele interioare.

Natura, înţeleasă ca un tot, este adesea considerată a fi o sursă majoră de inspiraţie pentru lumea artei. Plantele, animalele, peisajele sunt, fiecare în parte, cele de la care mulţi artişti pornesc pe drumul creaţiei. Totuşi, lumina nu a reuşit să acapareze imaginaţia multora, astfel că puţini sunt cei care reuşesc să se inspire din dansul razelor de soare. Anca Fetcu a găsit însă în lumină o sursă de inspiraţie pentru creaţiile sale care au împodobit nu doar case, ci şi hoteluri sau birouri.

„Am început să creez obiecte cândva în 2008. Lucram în alte materiale faţă de cele pe care le folosesc acum şi, la început, am avut nişte colecţii de corpuri de iluminat. Am creat multe obiecte personalizate, lămpi mici, lămpi de masă, de tavan. Ulterior, mi-am concentrat atenţia mai mult pe oglinzi şi am început să creez poveşti. Focusul nu a fost pe ramă, ci pe forma şi desenul oglinzii“, povesteşte Anca Fetcu.

Ea este designer de produs şi, de-a lungul timpului, deşi s-a axat pe crearea corpurilor de iluminat şi a oglinzilor, a explorat şi alte „lumi“, realizând şi alte obiecte decorative.

„Lucrez foarte mult cu emoţie şi transmit emoţie prin obiecte. Mi se pare că lumina are această putere magică de a lucra cu emoţia şi de a crea atmosferă. La fel e şi cu oglinzile, e foarte multă poveste şi poezie în ceea ce fac şi aici. Putem vorbi despre ce reprezintă o oglindă, cum te oglindeşte, ce oglindeşte în tine. Sunt nişte piese care au un potenţial foarte puternic emoţional“, spune Anca Fetcu.

A urmat cursurile Universităţii de Arte din Bucureşti, la secţia de design de produs, iar în ultimul an de facultate a obţinut o bursă de studii în Anglia pentru un semestru.

„Am decis să mă transfer acolo şi ultimul an de facultate l-am făcut integral în Anglia. Tot acolo mi-am dat diploma“, îşi aminteşte designerul.

A terminat facultatea în 2008, când în România piaţa obiectelor decorative create de designeri aproape că nu exista, astfel că Anglia părea o opţiune mai bună pentru cariera unui artist la început de drum. Totuşi, planurile sale nu s-au potrivit cu oportunităţile ivite.

„Am aplicat la joburi în Anglia, dar a venit vara şi mi-am dorit să îmi văd familia. M-am întors în România şi a apărut o oportunitate de job în Bucureşti, pe design de produs, ceea ce era foarte rar pe plan local în 2008. Am avut de ales între a accepta jobul şi a aştepta o ofertă venită din Anglia“, povesteşte ea. A optat pentru prima variantă.

A pornit la drum cu corpurile de iluminat. Apoi au urmat oglinzile. După ce a devenit mamă, a fost mai puţin activă ca artist şi şi-a concentrat atenţia mai mult pe designul de interior, o piaţă care începuse să crească tot mai accelerat. Totuşi, latura sa artistică nu a fost uitată cu totul, iar în unele proiecte de design de interior au fost integrate şi piese create de ea. În ultimii ani, designul de interior a dominat activitatea Ancăi Fetcu, însă îşi doreşte să revină, treptat, şi la partea de creaţie.

„Designul de interior a fost mai prezent în activitatea mea, însă e ceva care acum este în curs de transformare activă.“ E o decizie asumată aceea de a reveni full time pe zona de produs. Vrea însă ca acest transfer să fie unul cumva treptat. „Lucrez activ la nişte colecţii care au ca termen această primăvară“, explică ea.

Cele două domenii se întrepătrund însă, astfel că ar putea exista ambele în armonie.

„Aceste două domenii sunt surori. În niciun caz nu resimt un compromis sau frustrare. Totuşi, vreau să merg mai mult în zona de produs bine făcut. Vreau să pot oferi lumii lucrurile în care eu cred şi în care sunt convinsă că mai cred şi alţi oameni.“

În primăvara acestui an, Anca Fetcu plănuieşte să lanseze o colecţie de corpuri de iluminat care vor fi disponibile în magazinul său online. Ulterior, ea vrea să lanseze şi alte colecţii, astfel încât shop-ul virtual să aibă o diversitate de produse.

Primele creaţii vor fi un corp de iluminat de tavan, respectiv unul de masă. Acesta din urmă va avea însă mai multe accesorii, care vor putea transforma produsul. Astfel, clienţii vor avea posibilitatea de a personaliza obiectul în funcţie de preferinţe ori de destinaţia lui.

„Cu aceste accesorii, piesa va putea fi transformată şi în alte obiecte sau va putea să îmbrace alte haine, să spun aşa, care să răspundă mai bine unor nevoi ale clienţilor sau, pur şi simplu, unor referinţe estetice. Este un obiect cu o puternică componentă artistică“, adaugă ea.

Anca Fetcu a avut, de-a lungul timpului, şi colaborări cu diferite branduri pentru crearea unor concepte, asocieri din care au ieşit obiecte precum suporturi de lumânări, vaze, şotron de silicon şi altele. Ea s-a numărat şi printre artiştii locali care au colaborat cu Matca Transylvanian Sanctuary, un hotel boutique de lux amplasat în Şimon, judeţul Braşov, care e afiliat la reţeaua internaţională Relais & Châteaux.

„La Matca, intervenţia mea a fost la nivelul corpurilor de iluminat şi al oglinzilor. Am mai avut intervenţii şi pe tencuiala pereţilor, unde există şi flori amprentate. Sunt creaţia şi execuţia mea“, adaugă ea.

Multe dintre obiectele sale au mers însă în casele oamenilor. Pe viitor, artista vrea să îşi îndrepte atenţia şi către zona de birouri, acesta fiind un segment unde obiectele de designer îşi pot găsi un loc potrivit. Astăzi, spaţiile de office au devenit mult mai prietenoase, iar multe dintre ele sunt decorate cu ajutorul unui designer de interior. Transformarea birourilor în spaţii de lucru prietenoase cu angajaţii a contribuit şi la o educare a pieţei, este de părere Anca Fetcu.

„Dacă în locul în care lucrezi şi unde îţi petreci multe ore pe zi ai un anumit standard, o anumită atmosferă care îţi place, cu siguranţă îţi vei dori să aduci acel standard şi în spaţiul de locuit.“

Designerul spune că e nevoie în continuare de o educare a pieţei pentru a înţelege mai bine ce înseamnă obiectele create de un artist local. Iar pentru acest lucru e nevoie ca ele să devină mai accesibile oamenilor. Multe dintre piesele semnate de un autor au un preţ mult prea mare, este de părere ea, ceea ce contribuie la inaccesibilitatea lor.

„Overpricing-ul contribuie la inaccesibilitatea produselor. Astfel, oamenii nu au cum să se bucure de ele sau să îşi mărească gradul de înţelegere estetică.“

Creaţiile semnate de Anca Fetcu nu se vor înscrie în categoria produselor de masă, realizate în serie, asta la capitolul preţuri, însă ea nu vrea nici să le poziţioneze prea sus. Aşadar, obiectele vor costa 400-500 de euro.

„E nevoie de un pic de educare. Şi trebuie să înţelegi produsul, să înţelegi ce primeşti în schimbul acelei sume.“

După lansarea primei colecţii, care va avea loc în primăvara acestui an, Anca îşi propune ca la fiecare una-două luni să mai lanseze un nou produs.

Pe lângă obiecte de iluminat şi oglinzi, îşi doreşte să adauge în portofoliul său şi alte creaţii, de la mici decoraţiuni până la produse mult mai mari precum canapele.

„Se pot realiza multe colaborări şi parteneriate cu branduri care caută obiecte semnate de un designer. Mai departe, pot apărea colecţii de piese mai mari, precum canapele ori mese. Iniţial însă, în magazinul propriu mă voi concentra pe creaţiile care îmbracă casa, pe produsele de mic mobilier“, conchide ea.