Arts & Design

Lilian Driessen este o arhitectă care a transformat în misiune înnobilarea locurilor prin decoruri aparte. Unul dintre aceste locuri este noul magazin al businessului de parfumerie Madison absolute beauty, din zona Dorobanţi din Bucureşti

17 ian 2023 314 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Este originară din Olanda, însă s-a mutat în Italia, a învăţat italiana „de la mama ei de acasă“ şi acolo şi-a derulat cele mai multe proiecte. Apoi a revenit în Olanda, continuând să călătorească oricât de des are ocazia. Este povestea lui Lilian Driessen, o arhitectă care a transformat în misiune înnobilarea locurilor prin decoruri aparte. Unul dintre aceste locuri este noul magazin al businessului de parfumerie Madison absolute beauty, din zona Dorobanţi din Bucureşti.

„Sunt tone de proiecte pe care le-am adunat în cei 34 de ani de carieră“, spune Lilian Driessen uitându-se în urmă la realizările de până acum. Timp de şase ani, ea a lucrat ca director de design pentru Viktor and Rolf, o casă de modă olandeză de lux, şi pentru colecţia Diesel Black Gold, a brandului italienesc Diesel.

Sunt etape despre care afirmă că au format-o în ceea ce este ea astăzi, perfecţionând-o şi în arta designului de produs.

Aceste experienţe i-au stimulat interesul pentru industria luxului de nişă, aşa că a continuat să se implice în lumea parfumurilor şi a frumuseţii, abia ulterior specializându-se în designul de magazine şi de interioare. Spre deosebire de alţi designeri, pe Lilian Driessen o fascinează mai mult procesul creativ decât rezultatul final.

„Rezultatul evoluează în mod natural. Procesul din spate este mult mai puţin vizibil, dar de el depinde sentimentul de împlinire.“

Şi-a început cariera studiind moda la Academia de Arte din Arnhem, Olanda, al cărei „departament de fashion“ era şi încă este de notorietate pentru pasionaţii de profil.

Astăzi, Lilian Driessen poartă mai multe „pălării“, fiind simultan director de creaţie, designer de modă, de mobilă şi de interior, cu o experienţă de 34 de ani în industria creativă internaţională. Din această sumă, 22 de ani i-a petrecut doar în segmentul de lux.

„Această experienţă transdisciplinară îndelungată şi versatilă a pus bazele expertizei mele şi încă îmi hrăneşte inspiraţia.“

În prezent, Lilian Driessen este designer independent, fiind contractată pe proiecte de design, de consultanţă sau pentru a se ocupa de anumite colecţii. Tot ea susţine şi cursuri pe tema designului în lumea modei.

Atunci când preia un proiect, preferă să lucreze de la zero, deşi nicio formă de design nu este lipsită de constrângeri. Îşi aminteşte că primul proiect la care a lucrat independent de şcoală a constat într-o încercare de a crea un brand propriu de modă împreună cu partenerul ei de la acea vreme.

„Am lucrat zi şi noapte, am făcut totul singuri. Eram plini de idei şi de visuri, deşi realitatea venea cu dificultăţi.“

Dificil este şi acum de multe ori, dar experienţa îi este de folos. Domeniul designului, ca oricare altul, este plin de încercări, aşa că Lilian preferă să-l numească „provocator şi interesant, şi nu complicat“.

„Primul pas pe care îl fac este să mă avânt complet în identitatea, obiectivul şi visurile clientului. Folosesc adesea metafora cu pregătirea unui actor pentru un rol când fac o comparaţie cu munca mea.“

Mai departe, Lilian încearcă să identifice limbajul vizual care să rezoneze cu clientul. De acolo, ea construieşte conturul, forma şi ulterior iau naştere detaliile.

„Toate aceste etape implică totdeauna dialog. Este important să găseşti tonul care poate transcende şi rezona cu o audienţă mai mare.“

Scopul ei este să vină cu o perspectivă unică, dar şi cu relevanţă şi esenţă pentru orice ar putea fi creat de om. Gândirea în termeni de design este, în opinia ei, un element important în progres şi inovaţie, care nu dăunează în niciun fel oamenilor şi planetei.

„Este cheia de care e nevoie pentru a rămâne în dialog şi a nu pierde conexiunea cu cei din jur.“

Unul dintre proiectele emblematice din portofoliul lui Lilian Driessen este amenajarea magazinului de parfumuri Madison absolute beauty, de pe strada George Călinescu din Bucureşti. Businessul şi-a mutat acolo sediul în 2021, noul spaţiu fiind unul mai generos decât cel anterior, extins pe două niveluri, care nu puteau rămâne în anonimat. Imaginaţia şi perspectiva lui Lilian şi-au spus cuvântul în a da o logică proiectului.

„Relaţia mea cu Madeleine şi Radu (proprietarii Madison – n. red.) a început în urmă cu 12 ani, când am fost solicitată să lucrez pentru magazinul (iniţial – n. red.) din Bucureşti. Am devenit prieteni, le-am văzut copiii crescând, le-am urmărit evoluţia vieţilor şi a businessurilor din care m-am simţit ca fiind parte. E ca o poveste de dragoste.“

Madison absolute beauty este un business în parfumeria de nişă fondat de Madeleine Florescu. Magazinului de parfumuri i s-a adăugat şi o componentă de cafea de specialitate, de care responsabil este soţul lui Madeleine, Radu Potolea. De altfel, în magazinul din Dorobanţi există un loc dedicat cafelei, unde clienţii pot savura o ceaşcă de espresso ori cappuccino în timpul pe care şi-l fac cadou pentru a-şi alege parfumul perfect.

Madeleine Florescu a deschis primul magazin de parfumuri de lux Madison în 2007, după ce vreme de 15 ani a locuit la New York. Astăzi, există trei magazine sub acest brand, unu în Bucureşti, unu în Budapesta (Ungaria) şi un altul în Reykjavik (Islanda). Colaborarea recentă a antreprenoarei cu Lilian Driessen nu a fost şi prima, astfel că de-a lungul anilor relaţia a continuat să se construiască, ea fiind cea care a amenajat şi magazinul din Budapesta, unde funcţionase în trecut o farmacie.

„Madison şi-a propus dintotdeauna să fie un loc care să emane lejeritate, deşi produsele pe care le vinde sunt din gama de lux şi scumpe. Pe vremea deschiderii primului magazin, parfumurile şi produsele de frumuseţe reprezentau mai degrabă o cultură nouă pe piaţa din Bucureşti“, descrie Lilian momentul primei colaborări cu Madison.

Businessul a vrut să fie un loc primitor, iar magazinul a fost gândit ca o sufragerie în care prietenii îşi dau întâlnire, designerul fiind inspirat cumva din atmosfera cartierului SoHo din New York. Aceasta a rămas, chiar şi peste ani, trăsătura specifică brandului Madison, care a integrat armonios, în noul său magazin, jocurile de umbre, lumini şi detalii.

„În acest nou magazin, spaţiul s-a dublat, aşa că am extins prezenţa elementelor familiare: masa uriaşă (creată special pentru Madison, pe comandă – n. red.), diverse zone de lounge unde îţi poţi lăsa geanta şi poţi începe conversaţii. Nu este ceva sistemic sau conceptual, ci pur şi simplu îţi stârneşte dorinţa de a sta la poveşti. Aceasta e ideea.“

Este, de altfel, una dintre trăsăturile care definesc spiritul românesc. Lilian Driessen spune că vede România ca pe o naţiune curioasă şi plină de viaţă şi se declară îndrăgostită de energia, de cultura şi de excentricitatea locale. Iar de aici ar prelua câteva idei în propriul stil de a lucra şi chiar de a trăi.

„Îmi doresc să existe inimă în ceea ce facem, îmi doresc să copiem mai puţin, să ne bazăm mai puţin pe trucuri, pentru că se dovedesc mereu inutile.“

Designerul afirmă despre ea însăşi că se simte norocoasă să aibă simţul creativităţii în sânge, pentru că este un instrument incredibil pentru a putea ajunge la emoţiile care rămân nerostite.

„Vreau să fiu un sprijin înţelept pentru o nouă generaţie, mai tânără, de visători, creatori şi designeri. Cu respect, cu amabilitate şi cu suflet“, încheie Lilian Driessen.