Un trend setat de pandemie, pe durata căreia restricţiile sanitare au redus semnificativ interacţiunile faţă în faţă, telemedicina s-a înrădăcinat treptat în obiceiurile pacienţilor. Un studiu realizat la nivelul Statelor Unite, citat de National Library of Medicine, arată că, în primele trei luni de pandemie, numărul consultaţiilor desfăşurate prin intermediul telemedicinei au crescut cu 766%. Tot în SUA, în termeni financiari, conform Fortune Business Insights, dimensiunea pieţei de telemedicină a fost evaluată la 87,41 miliarde de dolari în 2022 şi se preconizează că va atinge un nivel de 286,22 miliarde de dolari până în 2030, cu o rată de creştere anuală compusă de 17,2% în perioada 2023-2030.
Digitalizarea tot mai accentuată contribuie, de asemenea, la evoluţia acestui trend. Capabilităţile 5G şi dezvoltările AI se numără printre facilitatori, alături de alfabetizarea digitală a populaţiei.
Printre beneficiile aduse pacienţilor şi furnizorilor de servicii medicale, telemedicina nu doar că poate oferi rezultate la fel de eficiente ca cele înregistrate în cazul consultaţiilor clasice, dar are totodată implicaţii importante şi cu privire la reducerea costurilor.
MedLive, clinica care aduce medicii aproape de tine în regim remote
În România, pe fondul nevoilor crescute de digitalizare a serviciilor medicale, MedLife, liderul serviciilor medicale private, a fost primul operator care a venit în întâmpinarea pacienţilor cu o soluţie adaptată tendinţelor internaţionale, prin lansarea clinicii online MedLive.
Produsul digital vine nu doar ca o completare la serviciile medicale oferite de MedLife, ci şi ca o posibilă soluţie pentru cei care se află în imposibilitatea de a consulta un medic în cadrul clinicii. Durata medie a unei consultaţii online este de aproximativ 20 de minute şi se poate desfăşura oriunde, fiind similară unui consult clasic, unde medicul va stabili istoricul medical iar apoi va răspunde eventualelor întrebări sau nelămuriri pe care pacientul le-ar putea avea.
Dincolo de avantajul evident al timpului câştigat, pacientul poate evita şi stresul sau chiar oboseala cauzate de un drum la doctor. Pe de altă parte, un plus important constă şi în faptul că facilitează monitorizarea pacienţilor cu boli cronice, precum diabetul zaharat, a celor cu astm bronşic, cu boli cardiace, boli autoimune sau psihice, care sunt nevoiţi să facă numeroase drumuri la medic.
Un alt beneficiu notabil este faptul că doctorul poate recomanda, în urma consultaţiei online, medicamente ce pot fi eliberate de farmacii fără prescripţie medicală dar şi medicamente sau preparate ce nu conţin substanţe care se prescriu pe formulare cu regim special.
În cadrul clinicii virtuale lucrează 90 de medici, care, numai în 2023, au oferit peste 50.000 de servicii de consiliere online. Numărul total al consultaţiilor oferite încă de la debutul proiectului a trecut de pragul de 250.000. Este important de menţionat că 96% dintre cei care au accesat consultaţiile online avea aceasta opţiune inclusă în abonamentul deţinut la MedLife.
Conform datelor companiei, 65% dintre cei care au apelat la astfel de servicii sunt femei, în vreme ce segmentarea pe vârste arată că 70% se încadrează în intervalul 19-40 de ani, urmaţi de cei cu vârsta între 41 şi 65 de ani (24%). Mai bine de o treime dintre solicitări au vizat zona de medicină internă, alte servicii vizate fiind cele de medicina muncii (15%), endocrinologie (11%), urologie (7%) şi boli infecţioase (4%). Aproape 9 din 10 programări la consultaţiile online se fac prin aplicaţie sau contul pacientului.
SURSE:
https://www.who.int/docs/default-source/documents/gs4dhdaa2a9f352b0445bafbc79ca799dce4d.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9035352/
https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/telemedicine-market-101067