Inovaţie și excelenţă în medicină

Cum contribuie îmbinarea dintre wellness şi servicii medicale la creşterea calităţii vieţii. MedLife, investiţii de impact pentru adaptarea la noile tendinţe

27 dec 2024 354 afişări de Proiect special
Din aceeaşi categorie

În ultimii ani, în industria globală a sănătăţii s-a conturat un nou trend: medicina stilului de viaţă. Cauza interesului crescut pentru această nişă stă în gradul mai ridicat de educare a pieţei cu privire la impactul pe care un stil de viaţă sănătos îl are asupra prevenirii sau ameliorării bolilor cronice şi altor afecţiuni, dar şi asupra calităţii vieţii.

Industria wellnessului, o piaţă de 1.800 miliarde de dolari

Industria wellnessului, o parte importantă a acestui trend, a cunoscut astfel o evoluţie semnificativă în ultimii ani, devenind o prioritate majoră pentru consumatori din întreaga lume. Cu o valoare estimată la 1,8 trilioane de dolari la nivel global, piaţa de wellness reflectă interesul crescând pentru sănătate, prevenţie şi îmbunătăţirea calităţii vieţii în rândul populaţiei.

Doar înSUA, industria de profil a înregistrat o valoare de 480 de miliarde de dolari, cu o creştere anuală de 5-10%, potrivit McKinsey. Un procent majoritar, de 82% dintre consumatorii din Statele Unite, consideră acum wellnessul o prioritate importantă sau principală în viaţa lor de zi cu zi, date similare fiind înregistrate şi în ţări de pe alte continente, de pildă în Regatul Unit şi China (73%, respectiv 87%). Statisticile sunt valabile în special în rândul consumatorilor din Generaţia Z şi mileniali, care cumpără mai multe produse şi servicii de wellness (sănătate, somn, nutriţie, fitness şi mindfulness) faţă de generaţiile mai în vârstă. Astfel, 56% dintre consumatorii din Generaţia Z din Statele Unite spun că fitnessul este o „prioritate foarte mare”, comparativ cu 40% din media de consumatori de toate vârstele. În plus, se remarcă în rândul consumatorilor mai tineri şi un interes crescut pentru prevenţie şi pentru îmbunătăţirea longevităţii.

Printre trendurile curente înregistrate în piaţa de wellness, menţionate de McKinsey, se numără un interes crescut pentru biomonitorizare şi dispozitive purtabile, personalizarea produselor şi serviciilor, folosirea produselor cu ingrediente curate, dovedite clinic, precum şi recomandările de medici.

Luând însă în considerare toate nişele principale corelate cu industria de wellness, la nivelul anului trecut acest sector ajunsese la valoarea de 6,3 trilioane de dolari, fiind împărţit în nouă categorii majore: îngrijirea personală şi frumuseţea – 1.200 de miliarde de dolari; alimentaţia sănătoasă, nutriţia şi pierderea în greutate – puţin peste 1.000 de miliarde de dolari; activitatea fizică – 1.000 de miliarde, turismul de wellness – 830 de miliarde, sănătatea publică, prevenţia şi medicina personalizată – 781 de miliarde, medicina tradiţională şi alternativă – 553 de miliarde, real estate-ul de wellness – 438 de miliarde, wellnessul sănătăţii mintale – 233 de miliarde, alături de nişa de SPA – 137 de miliarde, arată datele Global Wellness Institute.

La nivelul UE, în intervalul 2021-2027 Comisia Europeană a decis să aloce fonduri în valoare de peste cinci miliarde de dolari în programul EU4Health, pentru a îmbunătăţi şi menţine sănătatea locuitorilor din Uniunea Europeană.

Poziţionare strategică pe o nouă nişă

Pe fondul acestor tendinţe, şi jucătorii din piaţa serviciilor medicale private au făcut noi investiţii menite să le alinieze portofoliile la nevoile apărute în rândul consumatorilor. Un exemplu din piaţa locală este MedLife, cea mai mare reţea de servicii medicale private din România, care şi-a extins considerabil portofoliul de servicii în direcţia medicinei stilului de viaţă prin achiziţii strategice din mai multe arii de impact.

Printre acestea se numără achiziţia SWEAT Concept, care oferă utilizatorilor acces la un întreg ecosistem de fitness creat pentru a încuraja şi a susţine o transformare benefică în rutina zilnică, cu ecou pe termen lung. Totodată, din 2022, MedLife a preluat pachetul majoritar de acţiuni al platformei de servicii şi abonamente medicale şi de fitness SanoPass, lansată în vara anului 2019 de doi antreprenori. Beneficiile abonamentelor SanoPass FIT au impact semnificativ asupra sănătăţii şi bunăstării angajaţilor. În contextul în care 62% dintre români nu practică niciun sport sau o activitate fizică, conform sondajului Eurobarometru dedicat sportului şi activităţii fizice, SanoPass sprijină adoptarea unui stil de viaţă activ, contribuind la îmbunătăţirea calităţii vieţii. Platforma le dă abonaţilor acces la servicii de wellness şi sport aflate în peste 550 de locaţii la nivel naţional.

„Wellnessul nu mai este sectorul de lux al spa-urilor şi nici domeniul exclusiv al brandurilor de wellness. Este un mindset global care merge mână în mână cu stilul de viaţă al fiecăruia dintre noi. Aşadar, pornim la drum cu o nouă direcţie strategică ce vine în completarea serviciilor de diagnostic si tratament pe care le oferim deja în cea mai mare reţea de unităţi medicale la nivel naţional”, a declarat Dorin Preda, Director Executiv al MedLife. Potrivit lui, obiectivul companiei e acela de a deveni un furnizor integrat de abonamente, prin acces facil la asistenţă medicală preventivă, mişcare şi nutriţie. „Credem cu tărie că odată cu integrarea acestui model la nivel naţional, vom putea contribui, în timp, la o îmbunătăţire importantă a calităţii vieţii pacienţilor din România. În plus, suntem convinşi că mai devreme sau mai târziu aceste abonamente şi servicii vor deveni deductibile deoarece vor degreva masiv cheltuielile sistemului public de sănătate”, a adăugat Dorin Preda.

O altă direcţie în care jucătorul acţionează pentru a oferi românilor acces la servicii specializate de îmbunătăţire a stilului de viaţă este programul personalizat BetterMe, care, prin analiza problemelor de sănătate cu care pacienţii se confruntă, a rutinelor şi obiceiurilor acestora, abordând în paralel sănătatea emoţională, creează planuri personalizate în funcţie de nevoile fiecărui individ. Echipele multidisciplinare alocate programului sunt formate din medici, dieteticieni, experţi în fitness şi consilieri de sănătate mintală. „Adoptând obiceiuri sănătoase, oamenii îşi pot creşte calitatea vieţii şi starea generală de bine, reducând cheltuielile financiare aferente unor probleme de sănătate mai complicate”, subliniază Dr. Anca Hâncu, coordonatorul Reţelei de Centre de Medicina Stilului de Viaţă BetterMe MedLife şi secretar general în boardul European Lifestyle Medicine Organization (ELMO).