Într-o piaţă a muncii tot mai competitivă, companiile se întrec în a oferi echipelor diverse avantaje, care să răspundă stilului de viaţă al noilor generaţii de angajaţi. Printre cele mai râvnite beneficii din pachetele de angajare se numără cele din zona medicală, unde se conturează tot mai puternic un nou trend – pentru angajaţii de astăzi, wellbeing-ul nu mai e doar un deziderat, ci o necesitate. Astfel, dacă în trecut accentul era pus doar pe servicii medicale de bazǎ, în ultimii ani vedem o tranziţie spre o medicină holisticǎ, care îmbină terapii pentru afecţiuni cu servicii de sănătate mintală, dar şi dentare, estetice, de genetică şi, nu în ultimul rând, de fitness. Medicina 360° este un concept integrativ, care abordează sănătatea din mai multe perspective, concentrându-se nu doar pe tratarea bolilor, ci şi pe prevenţie, bunăstare emoţională, echilibru mintal şi îmbunătăţirea calităţii vieţi.
Până în 2030, piaţa de wellness corporate se estimează cǎ va ajunge la o valoare de aproape 100 de miliarde de dolari, de la circa 52 de miliarde în 2023, potrivit Research Market Community.
Prin urmare, pachetele de beneficii care includ o gamă largă de servicii din sfera wellbeing- ului, de la acces la săli de fitness la consiliere psihologică şi servicii stomatologice, printre altele, vor cântări greu în atragerea şi retenţia forţei de muncă.
Un sondaj realizat de McKinsey Health Institute în 2023 în rândul a peste 30.000 de angajaţi din 30 de ţări a constatat că aceia care au avut experienţe de lucru pozitive au raportat o sănătate mai bună, au fost mai inovatori la locul de muncă şi au avut performanţe îmbunătăţite. De asemenea, pentru angajaţi, sănătatea holistică este favorizată cel mai puternic de diverşi facilitatori de la locul de muncă (traininguri de leadership, program flexibil etc.), în timp ce epuizarea este determinată puternic de cerinţele de la job. Prin urmare, organizaţiile care abordează aceste aspecte pot stimula sănătatea holistică a angajaţilor.
Integrarea conceptului de sănătate holistică este un pas vital către „adăugarea de ani vieţii şi de viaţă anilor”, mai scrie McKinsey.
Criza pandemică şi tehnologia, catalizatori ai wellbeing-ului în rândul angajaţilor
Unul dintre catalizatorii tendinţei de orientare spre medicina 360° a fost pandemia, care a evidenţiat importanţa sănătăţii mintale în paralel cu cea fizică, determinând companiile să regândească beneficiile oferite angajaţilor. Asta după ce, în rândul echipelor, burnoutul şi anxietatea au atins, pe timpul crizei COVID, cote maxime, cu impact direct asupra randamentului la locul de muncă, intensificând nevoia de sprijin psihologic. La ora actuală, anxietatea şi depresia sunt două dintre principalele afecţiuni de sănătate mintală din România, conform Raportului Comisiei Europene "State of Health in the EU". În plus, afecţiunile de natură psihică au impact direct şi asupra sănătăţii fizice. Depresia poate veni cu migrene, oboseală şi probleme digestive, iar anxietatea poate cauza insomnii şi dificultăţi de concentrare, potrivit Mental Health Foundation.
Un alt motor al adoptării medicinei holistice e reprezentat de dezvoltările tehnologice, cum ar fi telemedicina, popularizarea dispozitivelor purtabile şi a aplicaţiilor mobile de sănătate, toate menite să îmbunătăţească viaţa pacienţilor.
Dispozitivele purtabile reprezintă o abordare transformatoare pentru a combate epuizarea angajaţilor şi pentru a creşte nivelul de sănătate şi bunăstarea profesioniştilor, conform Asociaţiei Internaţionale pentru Managementul Informaţiilor în Resurse Umane. Prin monitorizarea activă a nivelurilor de stres, a activităţii fizice şi a tiparelor de somn, dispozitivele portabile permit purtătorilor să preia controlul asupra bunăstării lor şi să atingă performanţe de vârf. “Mersul” online la psiholog şi antrenorii virtuali de fitness sunt alte exemple relevante.
Vorbim apoi de o piaţă tot mai educată cu privire la importanţa prevenţiei, prin menţinerea unui stil de viaţă sănătos, care să reducă riscul apariţiei anumitor afecţiuni, dar şi prin detectarea timpurie a maladiilor. Factorii de risc comportamentali şi de mediu constituie cauza a peste jumătate din totalul deceselor din România, iar dieta inadecvată, consumul de tutun şi poluarea aerului sunt principalii factori care duc la creşterea ratei mortalităţii la nivel naţional, arată Raportul Comisiei Europene "State of Health in the EU".
Mai multe căi pentru îmbunătăţirea prevenţiei
Un instrument care încurajează prevenţia e abonamentul medical, produs care oferă acces şi la consultaţii regulate, asigurând o monitorizare regulată a pacientului. MedLife, liderul pieţei de servicii medicale private, este unul dintre jucătorii care oferă deopotrivă abonamente corporate şi individuale. Potrivit unor declaraţii ale lui Mihai Marcu, Preşedintele şi CEO-ul grupului, piaţa de abonamente ar putea creşte la patru - cinci milioane de utilizatori în următorii cinci – şase ani.
O altǎ modalitate de prevenire a apariţiei anumitor afecţiuni, cum sunt bolile cardiovasculare şi obezitatea, constă în practicarea regulată a activităţilor fizice. În România, MedLife este singurul operator privat care integrează zona de fitness & wellness la nivel de reţea. Astfel, în urmǎ cu aproximativ doi ani, compania a achiziţionat pachetul majoritar din acţiunile reţelei Sweat Concept, intrând, astfel, pe un nou segment de business, decizia fiind menită să completează serviciile medicale de diagnostic şi tratament oferite la nivel naţional. Sweat reprezintă un nou concept inovator, construit pe nevoile clienţilor, de săli de fitness complet digitalizate, oferind acces la echipamente premium şi la programe personalizate de antrenament.
"Pe lângă serviciile de prevenţie, românii au început să investească tot mai mult şi în zonele de wellness, nutriţie şi mindfulness, toate coroborate ducând la un stil de viaţă mai sănătos. Deci nu mai vorbim despre abonamentul de sănătate, ci despre abonamentul de sănătate şi wellness – acest pachet integrat de servicii care te ajută mai degrabă să previi boli şi să întreţii o stare bună de sănătate, nu neapărat să tratezi sau să intervii când boala este deja într-o etapă avansată", a declarat Mihai Marcu, Preşedinte şi CEO MedLife.
Tocmai de aceea, cei care deţin abonamente MedLife beneficiază de discount-uri şi la alţi parteneri în afară de Sweat. Pentru cei care doresc servicii de consiliere psihologică există MindCare, un centru de excelenţă în sănătate mintală, care oferă servicii de psihiatrie şi psihoterapie tuturor categoriilor de vârstă – adulţi, copii şi adolescenţi – atât individual, cât şi în cadrul grupurilor (psihoterapie de grup, sistemică – de familie, de cuplu) sau sub formă de ateliere de informare şi suport pe diferite teme. Pentru doritorii de proceduri de înfrumuseţare şi întreţinere corporală, DermaLife reuneşte în acelaşi centru medici specialişti în dermatologie şi medicină estetică ce oferă soluţii pentru o paletă vastă de probleme şi nevoi dermato-estetice. Pe de altă parte, aceia care vor să beneficieze de vizite la stomatolog au la dispoziţie Dent Estet, care s-a diferenţiat puternic prin supraspecializările în tratamente dentare pentru fiecare catogorie de vârstă în parte, adulţi, adolescenţi şi copii, echipa medicală obţinând numeroase certificări în Europa şi SUA. Cât despre cei interesaţi de servicii avansate de diagnostic genetic, există Personal Genetics, care se remarcă prin echipa sa de specialişti de înaltă calitate şi tehnologia de vârf utilizată în laboratorul său de genetică medicală. Aceia care mizează pe medicina stilului de viaţă au acces la Better Me. Echipa multidisciplinară a Centrului de Medicina Stilului de Viaţă MedLife evaluează, tratează şi monitorizează problemele de sănătate, oferind soluţii integrate şi personalizate de prevenţie, întreţinere şi tratament aplicate pe şase paliere: nutriţie, psihologie, somnologie, abuz de substanţe, activitate fizică şi mindfulness.