O experienţă minimalistă din punctul de vedere al spaţiului, dar bogată spiritual. Asta şi-a dorit antreprenorul şi executivul Zoltan Pilecki când a gândit proiectul 1001 Village din zona viticolă Dealu Mare, aflată la doar o oră de Bucureşti. Cum a reuşit să transpună această idee în realitate? A pornit cu un teren generos, de două hectare, şi cu şapte căsuţe (tiny houses) pe care le-a amplasat în mijlocul naturii, departe de lume. Pe parcurs a mai adăugat o serie de elemente, iar proiectul e abia în prima etapă de dezvoltare.
„Primul meu pariu antreprenorial a fost în studenţie, în 1992, era un business de comerţ şi distribuţie. Era o perioadă când nu aveai de unde să inveţi altfel“, îşi începe povestea Zoltan Pilecki. Al doilea business al său a fost un parteneriat cu o firmă slovenă care producea bucătării.
Afacerea a început să se clatine în timpul crizei din 2008, aşa că a decis să renunţe. Privind în urmă, afirmă că a fost o decizie greşită. Acum e la al treilea pariu antreprenorial, 1001 Village. „Când mi-am imaginat acest proiect, am pornit de la un teren mare, pe care să amplasez 7-12 căsuţe, adunate în jurul unei zone comune, unde oamenii să se poată întâlni, dacă asta îşi doresc. Am vrut să fie un loc care să ofere intimitate celor care vin.“
Momentan, 1001 Village e în etapa unu de dezvoltare, dintr-un total de trei.
„E primul meu proiect propriu făcut cu răbdare, cu mult mai multă răbdare decât sunt obişnuit, iar până acum sunt mulţumit de reacţia oaspeţilor care ne-au vizitat.“
Doar căutarea terenului a durat un an. A vrut o zonă cu climă moderată, unde temperatura să fie plăcută cât mai mult din an. A mers în zona subcarpatică, în Prahova, Dâmboviţa, Argeş şi Braşov. A ajuns chiar şi în zona turistică şi montană Bran-Moeciu.
„Nu m-am grăbit să cumpăr, am vorbit cu foarte mulţi oameni şi chiar într-o discuţie de genul acesta am avut o revelaţie. Eu sunt pasionat de vinuri, aşa că aş putea să mă îndrept spre zona de podgorii.“ Şi aşa a ajuns în Dealu Mare.
Afirmă că terenuri la modul general poate ai şansa să găseşti mai uşor, dar el a vrut unul de unde să poţi să vezi până departe. A căutat şi să aibă expunere sudică, pentru mai mult soare, dar şi să fie izolat şi totuşi accesibil. „Suntem la marginea comunei Jugureni din judeţul Prahova, am luat ultimul teren intravilan. Avem vecini doar în partea de sus, în jos, spre exemplu, e râpă. Tocmai de aceea, avem parte de multă linişte.“
Astăzi, la 1001 Village sunt şapte căsuţe, plus o zonă de socializare la interior – pe care fondatorul a numit-o biblioteca – şi una la exterior – gândită în jurul vetrei.
„Tot în această primă etapă vrem să mai dezvoltăm zona de spa cu încă un ciubăr faţă de cel pe care îl avem deja. În etapa secundă vom ajunge la 12 căsuţe (maximul pe care ni l-am propus) şi la mai multe zone de socializare, atât indoor, cât şi outdoor.“ Ulterior, în ultimul episod de dezvoltare, vor fi construite şi deschise o cramă turistică şi un restaurant gastronomic pe modelul farm to table.
„Conform gândirii iniţiale, acesta era un proiect ce trebuia dezvoltat pe durata a cinci ani, dar acum cred că în următorii doi ani vom avea totul gata. Vedem cerere în zona de turism viticol, de turism sustenabil.“
Când Zoltan Pilecki a cumpărat terenul, acesta era semi-sălbatic, nu fusese niciodată locuit, nici măcar lucrat, fusese doar folosit ocazional drept fâneaţă. Astfel, la primele vizite a întâlnit iepuri, căprioare, fazani şi a văzut urme de mistreţi. „Am zis că e Grădina Edenului. Dar a trebuit să punem gard pentru a ţine porcii mistreţi la distanţă.“ Iepuraşii încă mai vin, ba chiar au mâncat livada pe care antreprenorul o plantase.
„De altfel, cea mai mare provocare pentru noi a fost vegetaţia, mai exact să găsim un echilibru între a o menţine sălbatică, dar să existe totuşi şi o anumită estetică.“
În ceea ce priveşte casele, de la început a vrut să meargă pe tiny houses. Şi-a dorit o experienţă minimalistă din punctul de vedere al spaţiului, dar bogată spiritual. Un loc sofisticat, dar în inima naturii. Alegerea a fost astfel simplă.
„Am văzut iniţial în social media mai multe articole despre aceste căsuţe, iar apoi am mers la Mobexpert să văd ce are în ofertă. Şi era exact ce voiam eu – un loc limitat din punctul de vedere al spaţiului, dar care îţi oferă tot ce cauţi şi tot confortul. Nu ai nevoie de mai mult.“ Are două modele de căsuţe, de circa 20 mp fiecare, dintre care unul pe roţi. Mai departe, spaţiile au fost customizate pentru 1001 Village.
Anul 2021 este cel în care Mobexpert a intrat pe nişa Tiny Houses, prin investiţia asumată de fondatorul grupului Dan Şucu în cadrul emisiunii tv „Imperiul Leilor“.
„Prin această nouă linie de business, Tiny Houses – căsuţe mobile care pot fi amplasate oriunde, Mobexpert pune în valoare un stil de viaţă modern şi sustenabil, care se încadrează într-o nouă filosofie“, spune Adelina Badea, CEO al Mobexpert, un business integrat, ce deţine producţie proprie şi retail de mobilă. Conform ei, oamenii nu mai investesc foarte mulţi bani în case prea mari pentru nevoile lor sau preferă să-şi facă o casă de vacanţă pe care să o primească practic la cheie, complet mobilată, fără să mai piardă luni sau ani de zile ca să o termine. „Noul concept Tiny Houses Mobexpert este astfel ideal pentru vacanţe, dar şi pentru locuinţe permanente.“
Casele sunt produse în România, iar preţurile diferă în funcţie de dimensiuni şi dotări. Ele au fost proiectate de partenerii fabricanţi de la Piatra Neamţ, iar mobilierul a fost realizat în fabricile Mobexpert din Târgu Mureş.
„Casele sunt disponibile în două variante: căsuţă mobilă pe trailer şi căsuţă fixă. Avantajele lor sunt finisajele şi dotările moderne şi de calitate, timpul scurt de producţie şi, nu în ultimul rând, preţul de achiziţie, o fracţiune din cât costă o garsonieră sau un apartament de mici dimensiuni.“
Ele se pot personaliza în totalitate, plecând de la dimensiuni şi mergând la proiect şi echipare. „Cu o suprafaţă utilă de la 16 mp şi până la peste 60 mp pentru modulele cuplate, căsuţele Tiny Houses pot dispune de spaţiu de dormit cu depozitare şi o zonă de dining multifuncţională, potrivită atât pentru a servi masa, cât şi pentru a lucra, o bucătărie utilată cu plită, chiuvetă şi frigider, o baie cu boiler spaţioasă şi spaţii pentru depozitare generoase.“
Ele sunt dotate cu toate facilităţile necesare: finisaje (parchet, pereţi vopsiţi, aer condiţionat, încălzire în pardoseală), utilităţi (apă, canalizare, energie electrică), corpuri de iluminat pentru exterior şi interior. Modelele sunt expuse în parcările hipermagazinelor Mobexpert din toată ţara precum şi pe site-ul companiei.
„De la lansare, am avut clienţi atât persoane fizice, cât şi businessuri. Două exemple sunt proiectele realizate cu 1001 Village şi cel implementat în cadrul Balvanyos Resort.“
Totodată, în 2022 trei căsuţe mobile au fost amplasate într-o zonă dedicată din cadrul festivalului Untold şi experienţa de a locui în ele a fost trăită de cei mai mari fani ai evenimentului.
„În următorii ani ne dorim să dezvoltăm acest proiect, să lansăm cât mai multe modele în producţie şi să avem inclusiv module offgrid, cu independenţă energetică“, adaugă Adelina Badea.
În ceea ce priveşte 1001 Village, şi Zoltan Pilecki vrea să acceseze fonduri europene pentru ca proiectul să devină complet independent energetic, deşi va rămâne conectat la reţea. „Într-un astfel de business nu îţi poţi permite să rişti. Intenţionez să integrez panourile în conceptul de design.“
Antreprenorul spune că a dezvoltat acest proiect pornind de la ce înseamnă luxul pentru el. Astfel, la 1001 Village a imaginat un loc ce îţi oferă luxul de a sta tu cu tine – dacă poţi – şi cu cei apropiaţi. Nu este o destinaţie unde să vii chitit să vizitezi, deşi ai ce face. „Suntem la doar o oră de Bucureşti, dar când intri pe poartă la noi ce te surprinde e liniştea care te îndeamnă la introspecţie. E un spaţiu gândit astfel încât şi dacă organizăm evenimente, ele nu te îndepărtează de tine însuţi.“ Spre exemplu, pentru lansarea oficială - ce a avut loc în luna iunie –, a fost organizată o cină de tip fine dining, cu pairing cu vin, ce a durat patru-cinci ore şi care s-a încheiat cu un foc de tabără. „La noi totul e în cadru restrâns, de maximum 14 persoane. Acum avem în construcţie un amfiteatru gândit pentru evenimente culturale, pentru concerte de jazz sau pian.“
Investiţia totală în proiect, când acesta va fi gata, se va ridica la 1,5 milioane de euro, fonduri proprii şi credite bancare.
„Până acum, cel mai complicat a fost să aducem şi să construim zona de utilităţi. Aici a fost şi cea mai mare investiţie, dar acum suntem deja gata pentru dimensiunea maximă a proiectului.“ În continuare, cea mai mare provocare rămâne zona de peisagistică, urmată de cea legată de oameni. „Îmi folosesc la maximum abilităţile de leadership, mai mult ca în corporaţie, pentru a găsi personal.“
Zoltan Pilecki a condus timp de mai mulţi ani businessul local al companiei de retail omnichannel Studio Moderna, iar acum este în continuare activ ca executiv în mediul de business, dar într-un alt domeniu. În paralel, dezvoltă 1001 Village.
„Ce facem noi aici e slow tourism, aşa că nu mă aştept să producem bani rapid. Businessul va creşte în timp şi, deşi suntem pe break-even cu gradul actual de ocupare, pentru că tot facem investiţii, lucrurile nu sunt aşa simple.“
Astăzi, circa 40% dintre rezervări vin din Booking.com, iar restul din site-ul propriu. „Pe platformele de social media, care sunt folosite drept surse de informare, am prezentat totul aşa cum e, nu am cosmetizat nimic. Nişa de clienţi pe care o vizăm noi asta caută.“
Pe viitor, fondatorul îşi doreşte ca în weekend să aibă vizitatori care vor să se relaxeze, iar în timpul săptămânii speră să aibă evenimente corporate.
„O să ţinem deschis pentru publicul larg de la 1 aprilie la 31 octombrie, iar în restul anului vom opera doar pentru evenimente“, conchide el.