Style

Un articol jos pălăria! Acest accesoriu, care a trecut în sute de ani de istorie din sfera funcţională în cea estetică, revine în prim-planul modei. Cum se poartă o pălărie şi ce se poartă în materie?

12 mar 2019 824 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Unii zic că diavolul stă în detalii. Sunt probabil aceiaşi care cred că un accesoriu poate să dea viaţă unei ţinute. O poate scoate din anonimat. În cazul doamnelor, opţiunile sunt mai variate şi mai îndrăzneţe. În cazul domnilor, într-adevăr, sunt mai puţine, dar consacrate. Butonii, acul de cravată şi pălăria sunt poate cele mai cunoscute şi versatile accesorii pentru cei care vor să îşi condimenteze ţinuta şi să îi dea un plus de stil. Deşi în ultimii ani pălăria a intrat într-un con de umbră, fiind mai degrabă asociată cu vacanţele de vară şi cu soarele, o fedora, un trilby sau o panama hat nu se demodează niciodată. E nevoie doar de ceva curaj şi imaginaţie pentru a o asorta cu trendurile actuale.

E greu să mi-i imaginez pe Gregory Peck, pe Clark Gable sau Humphrey Bogart fără pălăria pefect asortată la costumul sau paltonul pe care-l purtau cu încrederea unei persoane care şi-a definitivat un stil. O purtau pe platourile de filmare şi în afara lor. Făcea parte din trademark-ul personal.

Anii au trecut, iar acele obiecte vestimentare au rămas amintirea unor vremuri în care eleganţa masculină era dată de un costum bine croit mai degrabă decât de o serie de articole vestimentare aflate la graniţa dintre feminin şi masculin. Într-o lume în care linia de demarcaţie dintre sexe devine tot mai blurată, moda merge şi ea în direcţia unisex de multe ori.

Acum 30-40 de ani lucrurile erau mult mai simple, sex-rolurile erau încă bine definite şi se respectau. Acum însă, nu numai femeile au preluat din sex-rolurile barbăţilor, ci şi invers, spunea anterior Virgil Ricu, psihoterapeut de orientare psihanalitică. „Ce este specific masculin? Privind imaginea de ansamblu, descoperim că bărbatul este de asemenea sensibil, interesat de cosmetice, se îmbracă în culori precum roşu, roz sau siclam, care până nu demult erau rezervate doar femeilor. Marlboro Man tinde să fie înlocuit de Nivea Man“, explica el. Iar pălăria clasică este înlocuită adesea de o şapcă sau de un fes. Simplu sau cu moţ.

În acest context, pălăria pare să aibă o revenire în forţă, cu designerii care o reinterpretează în fel şi chip pentru a-i da cezarului ce e al cezarului. Acest accesoriu, care a trecut în sute de ani de istorie din sfera funcţională în cea estetică, revine în prim-planul modei. Şi este perfect integrată în peisaj. „Se revine la supradimensionarea accesoriului capilar, care este vedetă de podium în propunerea mai multor designeri pentru următorul sezon din 2019. Bărbaţii care vor dori să îşi sublinieze excentricitatea vor alege cu siguranţă acest tip de pălărie reinterpretată într-o manieră modernă, cu calota mult înălţată şi borurile largi, xxl“, spune designerul Kristina Dragomir. Ea adaugă că se poartă în egală măsură şi pălăriile trash, intenţionat deconstruite, patinate şi nefinisate, care conturează deja un profil suprarealist în modă, făcând parte din cultura obiectelor de utilizare care reuşesc să transmită un mesaj în concordanţă cu contextul social în care sunt plasate.

Dacă ar fi totuşi să aleagă două modele de pălării care nu ar trebui să lipsească din garderoba unui domn, ar merge pe clasicele joben şi melon pe care le descrie ca modele de referinţă.

Jobenul este un model clasic, care a reprezentat vreme de mai multe decenii o adevărată declaraţie socială şi economică din partea purtătorului, fiind inventat de James Hetherington şi purtat de acesta pentru prima dată, pe data de 15 ianuarie 1797.

Melonul a fost creat în Londra mult mai târziu, respectiv în anul 1849, de fraţii Thomas şi William Bowler, spune Kristina Dragomir.

„Ele au rămas în istoria modei, fiind considerate şi astăzi ca două dintre cele mai răspândite modele de pălării bărbăteşti din istorie care au reuşit să se impună în vestimentaţia masculină din aproape toate clasele sociale.“

Aceste modele sunt purtate şi astăzi cu aceeaşi prestanţă şi eleganţă, fiind uşor de asortat unor ţinute de zi, smart-casual, dar şi unor ţinute speciale de gală.

Gama coloristică a acestor obiecte vestimentare variază şi ea în funcţie de eveniment. Pentru o întâlnire pe zi, sunt de preferat nuanţele neutre de gri sau tonurile bogate şi calde de maro, iar pentru evenimentele de seară este de preferat negrul, explică designerul. Ea a absolvit Universitatea de Arte Plastice, cu un masterat şi un doctorat obţinute ulterior în arte vizuale la Universitatea din Bu­cureşti.

„Businessul meu face parte dintr-un elocvent demers de restaurare a unui meşteşug ridicat la rang de artă şi pus în slujba

designului de obiect. Cred foarte mult într-un produs reinterpretat în maniere artistice, cred în puterea experimentului şi a frumuseţii identificării cu un proces creativ din care sa faci parte.“ „În fond, artistul face jucării numai pentru oameni mari, expunându-se astfel prin obiectul creaţiei sale“, spunea Constantin Brâncuşi, citat de Kristina Dragomir.

„Aşa că afacerea cu pălării s-a construit în jurul unui univers propriu şi funcţional.“ Şi de atunci fiecare gând, idee sau vibraţie a fost investită în aceste forme decorative.

Pălăriile sunt un obiect vestimentar cu istorie îndelungată, iar designerii actuali duc mai departe un meşteşug perfecţionat de generaţiile anterioare după ani şi ani de muncă. Mădălina Dădârlat este un astfel de exemplu.

„Pălăria Dădârlat este prima fabrică românească de pălării, înfiinţată în 1896. Pasiunea pentru acest tip de accesorii s-a transmis din generaţie în generaţie, iar acest lucru a făcut posibil să se păstreze în familie cele mai vechi secrete în confecţionarea lor.“ Despre Pălăria Dădârlat ea spune că este mult mai mult decât o afacere, este o moştenire sufletească de care îşi doreşte să aibă grijă.

„Portofoliul nostru cuprinde pălării cu boruri largi şi pălării cu boruri mici, calote masculine, calote drepte sau rotunde, pălării cu boruri fixe sau cu boruri maleabile, pălării din lână sau din păr de iepure cu o varietate de peste 30 de nuanţe, pălăriile clasice sau moderne.“

Ţine neapărat să le menţioneze şi pe cele tradiţionale ro­mâ­neşti, pentru că în atelierul familiei se mai prelucrează manual şi acestea, după reţete şi pe calapoade mai vechi de 100 de ani!

Având în vedere varietatea largă de modele, texturi şi culori de care dispune Pălăria Dădârlat, Mădălina spune că este foarte greu să aleagă o singură pălărie şi să îi ofere titlul de creaţie „inedită“. „Pentru noi inedită este amintirea în care străbunicul meu i-a înmânat o pălărie Regelui Carol sau inedit a fost momentul în care bunicul meu i-a oferit o pălărie Regelui Mihai. Inedit e când întâlnesc zâmbetele sincere ale clienţilor care mă întreabă de tatăl sau de bunicul meu de la care au achiziţionat în trecut o pălărie (…).“

Acest accesoriu atemporal, ea îl descrie ca o stare de spirit, iar purtătorii „ştiu exact despre ce vorbesc“. O ţi-nută stilată de seară poate fi oricând întregită cu o pălărie Fedora, iar o ţinută lejeră de zi ar arăta oricând mai bine cu o pălărie Panama, spune Mădălina Dădârlat. „Însă frumuseţea în a fi purtător de pălării constă în libertatea de a alege starea de spirit. Putem întregi o ţi-nută cu o pălărie fără ca aceasta să atragă atenţia. Sau putem să ieşim din tipare cu o pălărie extravagantă. Putem îndulci ţinuta sau o putem face mai sobră!“

La rândul său, Kristina Dragomir spune că nu crede că există vreo ţinută care să nu fie completată de o pălărie. Acest obiect vestimentar a avut întotdeauna pe lângă un rol estetic şi un rol de diferenţiere, reuşind să provoace toate convenţiile stereotipe ale frumosului. „Consider că pălăria masculină preia în continuare rolul central în corelaţia convenţiilor sociale şi în vremurile moderne.“

Bărbaţii, spune ea, vor fi mereu în căutarea unei eleganţe practice. „De aceea venim în întâmpinarea lor cu o gamă foarte largă de modele, cea mai mare parte constituind-o modelele clasice pe care le reinterpretăm într-o manieră personală.“ Cele mai căutate modele de pălării masculine ce poartă marca Kristinei Dragomir sunt modelele trilby, fedora, homburg şi panama. Se poartă foarte mult albul, nuanţele de crem şi de ocru galben, indigo şi albastru. „Recomandarea noastră  este ca, indiferent de model, pălăria să fie lucrată pe comandă, sur mesure, din materiale fine ca fetrul din iepure, castor sau caşmir“, explică designerul care afirmă totodată că cea mai inedită creaţie a sa a fost o pălărie tip craniu, creată pe comandă pentru actorul american Cameron Monaghan.

Pălăriile recuperează cu paşi repezi terenul pierdut şi redevin un articol „must have“ în garderoba oricărui bărbat, spune Mădălina Dădârlat. „2019 «strigă» fără drept de apel că se poartă pălăriile! De la Fedora sau Homburg, la Trilby sau Porkpie. Ce va face cu adevărat diferenţa anul acesta sunt culorile. Dacă până nu de mult domnii erau ceva mai

conservatori, anul 2019 promite nuanţe de bej, gri deschis, bordo, verde, bleumarin sau chiar galben!“

În opinia sa, din garderoba niciunui domn nu ar trebui să lipsească pălăria clasică bărbătească. Simplitatea, liniile stricte şi proporţiile bine determinate sunt câteva dintre caracteristicile acesteia. Ea recomandă acest accesoriu în primul rând pentru că este versatil în alegerea ţinutei cu care o asortăm şi pentru că a reuşit să dăinuie în timp, fiind unul dintre cele mai longevive modele.

„Atenţia la detalii ne ajută să ne conturăm personalitatea sau stilul vestimentar şi îmi place să cred că o pălărie este aşa-numita cireaşă de pe tort a unei ţinute!“, conchide ea.