Style

Tips & Tricks. In vino veritas: Am aflat, de la cinci oameni din mediul de business, care sunt cele mai interesante winebaruri din Bucureşti şi din ţară în acest moment. Citiţi-le recomandările mai jos!

19 oct 2022 458 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Să-ţi vând un pont!“ este, probabil, una dintre expresiile - folosite în mediul de business şi nu numai - specifice culturilor din toată lumea. Cele mai bune surse de inspiraţie sunt, de cele mai multe ori, oamenii de lângă noi, aşa că După Afaceri Premium dă sfoară-n ţară şi pune reprezentanţii din lumea businessului în faţa unor provocări mai puţin stresante decât cele din viaţa de zi cu zi a afacerilor.

Vinul i-a cucerit deja pe mulţi, iar cei mai pasionaţi dintre ei aleg să exploreze domeniul şi se aventurează în localuri specializate, în care această băutură este urcată la rang de artă. E vorba de locuri în care vinul nu se bea oricum, ci este disecat până în inima aromelor. Am vrut să aflăm – şi chiar am aflat – care sunt cele mai interesante winebaruri din Bucureşti şi din ţară în acest moment de la cinci oameni din mediul de business. Pentru inspiraţie, luaţi-vă alături un pahar de vin şi citiţi-le recomandările!

 

Răzvan Marcu, cofondator al proiectului turistic Romanian Romance:

„În ultimii cinci ani, au apărut nenumărate winebaruri în Bucureşti şi în ţară. Preferatele mele rămân Corks, frecventat până acum câţiva ani, dar la care nu am mai ajuns din cauza amplasării destul de departe de casă, şi mai recent descoperitul Tasting Room by Ethic Wine de pe Puţul lui Zamfir. Le-am descoperit, ca de obicei, din auzite de pe la prieteni, parteneri de business sau chiar şi de la crame care au vinurile listate la ei. La cele două winebaruri amintite, apreciez selecţia de vinuri româneşti – sunt un mare fan al vinului autohton, asocierea cu mâncare fusion şi slow cook, modul de prezentare, designul locaţiei. Cred foarte mult în conceptul gastro & wine, până la urmă descoperirea vinului se face prin asocierea cu mâncare de calitate, experienţa trebuie să fie una completă. Din păcate, nu ajung să le vizitez foarte des deoarece timpul nu îmi permite, dar sunt recunoscător pentru fiecare vizită la Tasting Room. Aici am descoperit Apogeum, o Fetească Neagră incredibilă, Cuvée Paul de la Crama Ferdi, Feteasca Neagră de la Mierla Albă, Sole Chardonnay de la Cramele Recaş. Winebarurile sunt locurile cele mai potrivite pentru descoperirea vinurilor noi care apar în România, care câştigă premii internaţionale, licori produse în special de crame boutique sau de crame consacrate, prezente aici prin intermediul produselor premium. România nu este o ţară băutoare de vin, deşi suntem în topul mondial al suprafeţelor cultivate cu viţă-de-vie. Chiar dacă la export nu reuşim să fim o forţă, nu există străin care a ajuns în România şi care să nu aprecieze calitatea vinului nostru, fie roşu, fie alb. Este nevoie de mult mai multă promovare şi din partea cramelor, ele trebuie să se promoveze prin toate canalele posibile. Winebarul este una dintre variantele la îndemână.“

 

Corina Dima, blogger din zona gastronomiei, De-Corina.ro:

„Explorez, cu precădere, locurile unde mâncarea ocupă locul principal în meniu, dar frecventez şi winebaruri. Nu am unul preferat, dar aleg locurile unde sunt prezente (şi) vinuri româneşti. Înainte de pandemie, mergeam mai des la Lovin Wine Bar & Bistro şi la Corks. Radu Dumitrescu are la Lovin o selecţie generoasă şi foarte bună de vinuri. În plus, apreciez locul mic, cochet, retras şi mâncarea foarte bună de aici. Aproape săptămânal ei prezintă vinuri şi crame în cadrul unor evenimente restrânse. Pentru Corks, poziţionarea în centru şi terasa mai retrasă din centrul vechi sunt printre atuuri. Nu am ajuns de când s-a schimbat acţionariatul (anul trecut), dar am remarcat că organizează multe evenimente. 

Sunt atentă la noutăţile de pe scena HoReCa şi am văzut că anul acesta au început să apară astfel de locuri noi, după o perioadă cu mai puţină efervescenţă. În ianuarie 2022 semnalam deschiderea Lova Wine Bar (unde am şi ajuns, are un spaţiu mic cu terasă la stradă, în apropiere de Ateneu, cu atmosferă de bistrou franţuzesc) şi WineOut Bar&Bistro.

Menţionez şi cele mai noi winebaruri, deschise luna trecută (în iunie – n. red.): UVA Wine Shop & Bar şi La Spritz  - un loc micuţ în centrul vechi

unde mi-am propus să şi ajung. Somelierul Andrei Popa este proprietarul La Spritz şi se laudă cu o selecţie de peste 50 de etichete româneşti care, de reţinut, pot fi testate şi la pahar. Andrei este un fin cunoscător al cramelor din România (inclusiv al celor mai mici crame artizanale din ţară), iar de mai bine de un an a demarat un proiect cu diverse tipuri de abonamente cu vinuri exclusiv româneşti, numit Dor de Vin.

Dintre vinurile care mi-au atras atenţia în ultima vreme menţionez câteva din diverse regiuni ale ţării: Lechburg Winery (Lechinţa, Transilvania) cu vinuri bio - Gewurztraminer şi Golden Muscat, Dradara (o cramă nouă din Crişana, Miniş) cu o Fetească Neagră, Domaine Dumetrier din Dobrogea (cramă lansată în decembrie 2021, au o tânără oenolog care a terminat studiile la Bordeaux) cu Malbec, crama Bauer din Drăgăşani – vinul «Ceva Nou» (Crâmpoşie aromată – un soi rar, neomologat). Sunt în căutare şi de vinuri româneşti condimentate cu pelin, momentan preferatul este cel semnat de Crama Bolgiu.

Mă bucur să văd cum vinurile româneşti au un glas cu din ce în ce mai multă personalitate – o parte dintre ele se bucură chiar de premii internaţionale – şi clar merită descoperite fie la winebaruri şi restaurante, fie la ele acasă, unde sunt terenurile cu viţă-devie (turismul viticol este unul cu mare potenţial), fie la fiecare dintre noi acasă.“

 

Ciprian Roşca, director comercial la Cramele Recaş, unul dintre cei mai mari producători de vin de pe piaţa locală:

„Pot asemăna descoperirea «celui mai bun» winebar din Bucureşti sau din ţară cu un drum parcurs pe durata a mai bine de 20 de ani (începând de la Vinexpert şi Bruno Bar în 2000), unde «călătoria» în sine a contat mai mult decât destinaţia finală. Luând în considerare expresivitatea domeniului vinului, este firesc ca fiecare winebar să preia o parte din specificul acestuia, punând accentul pe câte un diferenţiator (raţional, legat de preţ, sau emoţional, legat de oferirea unei experienţe integrate) relevant pentru clientul final. Ca nume sonore de locaţii din piaţă pot menţiona Gastrolab (avantajul major este dat şi de poziţionare, în inima Bucureştiului, fiind perfect pentru organizarea întâlnirilor de afaceri), Terroirs Boutique du Vin (cu avantajul creării unor concepte adiacente vânzării vinului) sau Vinto Timişoara (care îmbină ideal know how-ul referitor la selecţia vinurilor cu pairingul diverselor preparate culinare inspirate din vizitele proprietarilor prin întreaga lume).

Deşi fiecare winebar are propriul ADN şi propria poziţionare, consider că este nevoie de mai multă adresabilitate în zona targetului vizat de aceste locaţii, cu accent pe nevoile, aşteptările şi feedbackul clienţilor care le vizitează. Spre exemplu, winebarurile regionale pot crea oferte speciale pentru vinurile locale, ce pot fi asociate ulterior preparatelor gastronomice specifice regiunii. Luând în considerare faptul că vinul reprezintă în sine un element legat de tradiţia şi cultura unei regiuni, îmbinarea dintre acesta şi gastronomie se poate transforma într-un element important de diferenţiere în strategia pe termen lung specifică acestor winebaruri. Am descoperit acest «trend» de a promova specificul gastronomic al fiecărei regiuni în parte odată cu realizarea vizitelor internaţionale, în timpul cărora nu ratez ocazia de a descoperi şi unu-două winebaruri tematice – ca parte integrantă a culturii şi turismului ţării respective.“

 

Gabriel Lăcureanu, enolog şi antreprenor, fondatorul brandului de vin L’Artist:

„În calitate de enolog, să cunosc winebarurile din ţară reprezintă o parte din specificul muncii mele. Cât timp am făcut vinuri la o singură cramă şi în acelaşi timp am fost managerul acelei crame, am vizitat şi am lucrat cu 24 de magazine de vinuri din toată ţara. Acum, de când sunt enolog consultant şi creez şi propria marcă de vinuri, am continuat să ţin legătura cu o parte dintre ele. Cum e şi de aşteptat, cel mai des vizitez winebarurile care au vinurile semnate de mine: L’Artist şi Estrada, ocazie cu care degust – sau degustăm, când suntem mai mulţi – şi vinuri internaţionale cum ar fi cele din Australia (Shiraz), Africa de Sud (Pinotage, Cabernet sauvignon, Merlot), Spania (Monastrel), Portugalia (Vinho Verde), dar şi vinuri celebre româneşti din soiuri autohtone sau în cupaj cu cele internaţionale. Câteva dintre winebarurile pe care vreau să le menţionez sunt The Great Hill (Bucureşti), un winebar personalizat, unde se degustă vinurile de clasă ale podgoriei Dealu Mare, Le Somelier (Braşov), cu peste 450 de etichete naţionale şi internaţionale, dar şi cu distilate şi tutun, Divino Wine Shop (Iaşi), cu 80% vinuri internaţionale, cu cafea şi tutun, Artech Wine & Beer & Coffee (Botoşani), cu aproximativ 1.000 de produse diferite, atât vinuri, distilate, tutun, cât şi bere.“

 

Sergiu Călifar, designer de interior şi fondator al studioului de design interior Pure-Mess Design:

„Kane este restaurantul meu preferat din Bucureşti, pe care l-am descoperit căutând un loc cu mâncare românească reinterpretată. Aici, am rămas plăcut surprins datorită asocierilor posibile dintre vinuri şi preparate, fiind un loc cu un adevărat farmec. Din anul 2019, merg de fiecare dată când vreau să fiu sigur că voi avea parte de o experienţă completă, care să înceapă de la concept, ingrediente, texturi, până la asocierea vinurilor cu preparatele gătite cu atenţie. Într-una din vizitele mele, am avut plăcerea să degust un vin cu adevărat rar. Nu i-am reţinut numele, însă ştiu că se produc cantităţi foarte mici anual din acel soi şi mi-ar plăcea să mai fie disponibil din nou, în curând. Cu siguranţă, fiecare vin din meniu este impresionant şi surprinzător şi i-aş recomanda oricui acest loc.

C House Milano din Timişoara este un loc în care merg de fiecare dată cu multă plăcere, fiind celălalt restaurant preferat din România. De fiecare dată când ajung în Timişoara, trebuie să merg acolo. Au o selecţie uimitoare de vinuri şi preparate, descoperite încă de la crearea conceptului din spatele C House. Am avut şansa ca proprietarul acestuia să fie unul dintre beneficiarii noştri. Este exact genul de business în care designul, preparatele şi vinurile sunt în legătură directă, creionând un spaţiu extrem de plăcut. În ceea ce priveşte vinurile, nu am un preferat. Gama este destul de variată şi de fiecare dată aleg altceva, fiind importantă şi asocierea cu preparatele comandate.“