Drumul de la primul magazin la reţeaua actuală a fost, aşa cum se întâmplă adesea în antreprenoriatul românesc, o călătorie plină de provocări şi doze generoase de risc, spune Nicolae Popa, director general şi cofondator al GRID şi Various Brands. Primul este un retailer de echipamente sportive ce a ajuns la 20 magazine în aproape tot atâtea oraşe din ţară. Various Brands, după cum îi spune şi numele, este un retailer de tip multibrand, care are în oferta sa, la fel ca şi GRID, echipamente sportive. Sub umbrela acestei mărci sunt astăzi funcţionale 25 de unităţi amplasate în unele dintre cele mai importante oraşe din România, în frunte cu Capitala. Ce urmează? Printre altele, în Bucureşti, compania pregăteşte lansarea unui concept de premium sportswear, CODE7, dezvoltat în parteneriat cu EA7 by Emporio Armani.
„Din punctul meu de vedere, succesul în retail nu se rezumă la o formulă magică“, spune antreprenorul. Fiecare afacere este unică, iar contextul în care operează este în continuă schimbare, adaugă el. „Pentru mine, călătoria în această industrie a început mai degrabă cu un instinct şi o pasiune pentru sport decât cu un plan de afaceri rigid“. Ulterior, cunoaşterea profundă a clientului şi a pieţei au devenit esenţiale, completează Nicolae Popa.
„Am pornit la drum în 2007, într-o perioadă în care mediul de afaceri din România era încă în plină dezvoltare.“ Era cu fix o lună înainte de împlinirea vârstei de 24 de ani. Deschiderea primului magazin Various Brands, chiar în centrul oraşului Râmnicu Vâlcea, a fost o decizie îndrăzneaţă, un fel de „all-in“ cum se spune în lumea pokerului, explică omul de afaceri.
„Am investit toate resursele mele, atât materiale, cât şi personale, într-un proiect care, la acea vreme, părea mai mult un vis decât o realitate, în special deoarece mă bazam în colaborare doar pe parteneri externi.“
Mulţi i-au spus că a avut noroc când, în următorii doi ani, a reuşit să deschidă alte două magazine stradale, de această dată în Galaţi.
„Dar eu cred că succesul nostru se datorează mai degrabă muncii asidue, dedicării totale şi, nu în ultimul rând, curajului de a-mi urma visul.“
În contextul în care sistemul românesc nu oferă deloc sprijinul necesar, antreprenorii trebuie să fie pregătiţi să îşi asume riscuri semnificative pentru a-şi vedea viziunea devenind realitate, adaugă el.
Uitându-se în urmă, afirmă acum că deschiderea primelor magazine a fost doar începutul.
„În 2011, am făcut un pas îndrăzneţ şi am intrat în lumea centrelor comerciale, deschizând primul nostru magazin de mall, în Râmnicu Vâlcea.“
Această decizie a marcat un punct de cotitură în dezvoltarea ulterioară a afacerii.
„Am demonstrat că suntem capabili să ne adaptăm la cerinţele unei pieţe în continuă evoluţie.“
Mai târziu, în 2018, a fost lansat conceptul GRID, o platformă dedicată pasionaţilor de sneakers. E vorba de un business diferit de Various Brands prin poziţionare, dar există şi un punct în care cele două reţele se întâlnesc – ambele au aceleaşi valori şi standarde.
„De-a lungul timpului, am învăţat că succesul într-o afacere nu se obţine peste noapte. Este rezultatul unei combinaţii între pasiune, cunoaştere a pieţei (consumator, dar şi produs), flexibilitate şi capacitate de a adapta strategia în funcţie de evoluţia cerinţelor clienţilor şi a contextului economic.“
La aproape două decenii de la începuturi, businessul pe care l-a creat în retailul de echipamente sportive a ajuns la 45 de magazine sub cele două branduri – GRID şi Various Brands. Iar dezvoltarea a avut loc pe o piaţă tot mai competitivă, unde numărul de jucători – mai ales străini – creşte constant.
„Un punct de cotitură pentru businessul nostru l-a reprezentat pandemia de COVID-19, care a lovit industria retailului într-un mod fără precedent. Închiderea magazinelor în primăvara anului 2020 a fost o adevărată provocare pentru compania noastră, mai ales în contextul lipsei de sprijin din partea statului sau a unui grup internaţional în spate, precum cele ale competitorilor noştri direcţi. Cu toate acestea, am demonstrat o rezilienţă remarcabilă.
Chiar şi în cea mai dificilă perioadă, în plină criză, antreprenorul spune că a decis să investească şi să extindă reţelele de magazine care atunci adunau împreună 29 de unităţi.
„Această decizie curajoasă s-a dovedit a fi o mişcare strategică câştigătoare, permiţându-ne să ieşim din criză într-o poziţie de forţă. În doar doi ani, aproape am dublat numărul de unităţi, ajungând la 49 de magazine la finalul anului 2022. Am fost printre puţinii care au avut acest curaj.“
Astăzi, după renunţarea la conceptul de outlet, sub cele două mărci există 45 de magazine, dintre care unul în Sofia, Bulgaria, iar restul în România, în principalele oraşe din ţară. În Capitală ele sunt prezente în centre comerciale precum Mega Mall al grupului NEPI.
„Şi nu ne oprim aici! Avem în plan deschiderea a încă patru unităţi noi în ţară, care sunt în proces de amenajare.“
De asemenea, în Bucureşti, compania pregăteşte lansarea unui concept de premium sportswear, CODE7, dezvoltat în parteneriat cu EA7 by Emporio Armani.
„Faptul că un brand internaţional de prestigiu precum Armani a ales să colaboreze cu o companie românească ne face extrem de mândri. Este o recunoaştere a eforturilor noastre, a potenţialului echipei şi a poziţiei noastre pe piaţă.“
Compania a pornit la drum în stradal, dar a continuat să se extindă în special în centre comerciale şi malluri, dat fiind că aceasta este principala destinaţie de shopping a românilor. Deşi cele două reţele sunt prezente şi în online, offline-ul rămâne canalul principal.
„Ştim cu toţii cât de important este stadionul pentru un fan. Chiar dacă echipa poate fi susţinută şi din faţa ecranelor, emoţia de a fi acolo, în tribune, alături de alţi fani, este de neînlocuit. Acelaşi lucru se poate spune despre experienţa de cumpărare.“
Nicolae Popa recunoaşte că shopping-ul online a devenit din ce în ce mai popular. Este rapid, convenabil şi accesibil. Dar, la fel cum un meci online nu poate reproduce atmosfera de pe stadion, nici cumpărăturile virtuale nu pot înlocui complet plăcerea de a descoperi produse noi, de a le atinge, de a le încerca într-un spaţiu fizic.
„Magazinele noastre, prezente în principalele mall-uri din ţară, sunt mai mult decât simple spaţii de vânzare. Sunt destinate celor care caută o experienţă completă, care doresc să se inspire, să socializeze şi să se răsfeţe.“
Terapia prin shopping este chiar un lucru real, chiar dacă specialiştii îi dau uneori o conotaţie negativă, afirmă antreprenorul.
În magazine, clienţii pot interacţiona cu produsele, pot beneficia de sfaturile personalului, pot descoperi tendinţele momentului. „Şi nu sunt puţini cei care tocmai în magazine au prins curajul să facă schimbări semnificative în stilul lor de viaţă.“
Magazinul devine astfel un spaţiu de inspiraţie.
„Deşi investim constant în platformele noastre de e-commerce, considerăm că magazinele fizice rămân o parte esenţială a strategiei noastre. La fel cum stadioanele sunt casa sportului, magazinele noastre sunt casa cumpărăturilor.“
Modul în care oamenii fac achiziţii s-a schimbat radical. Shoppingul a devenit o experienţă la fel de dinamică şi rapidă ca navigatul pe reţelele sociale, adaugă cofondatorul GRID şi Various Brands.
„Clienţii de astăzi au aşteptări foarte mari: vor produse de calitate, experienţe personalizate şi o satisfacţie instantanee.“
Este ca şi cum ai defila prin feed-ul de Instagram: dacă o imagine nu te atrage în prima secundă, dai mai departe. „La fel se întâmplă şi în magazinele noastre.“ Dacă vitrina nu este atrăgătoare, dacă atmosfera nu rezonează sau dacă produsul nu corespunde aşteptărilor, clientul va pleca la fel de repede cum a intrat.
„Fiecare magazin al nostru este o lume în sine. De la designul interior, până la selecţia produselor şi interacţiunea cu personalul, totul este gândit pentru a crea o atmosferă aparte.“
Deşi are două branduri cu care activează pe piaţa echipamentelor sportive, Nicolae Popa spune că fiecare dintre ele are personalitate proprie. Various Brands se remarcă prin diversitate şi accesibilitate, GRID prin simplitate şi exclusivitate, iar viitorul CODE7 prin unicitate şi inovaţie.
Drumul de la un mic magazin stradal Various Brands până la reţeaua de magazine cu capital 100% românesc de astăzi a fost dificil şi anevoios.
„Pe parcurs, prin autoînvăţare, am dobândit o cultură organizaţională şi o viziune care ne permit acum să facem faţă unei concurenţe formate din cei mai mari şi importanţi jucători din piaţa de retail de sport de la nivel global, concurenţi care beneficiază de acces şi sprijin din partea reţelelor internaţionale şi a brandurilor globale.“
Uitându-se în urmă, antreprenorul spune că dacă ar lua-o de la capăt ar încerca să construiască acest business mai rapid sau mai devreme.
„Însă, privind în retrospectivă, îmi dau seama că fiecare etapă a fost necesară pentru a ajunge aici. Experienţa acumulată în fiecare proiect, fiecare relaţie de colaborare şi fiecare lecţie învăţată ne-au format ca echipă şi ne-au permis să dezvoltăm o viziune clară asupra afacerii şi ce avea să devină aceasta.“
Dacă ar fi început mai devreme, poate că nu ar fi avut aceeaşi înţelegere a pieţei, a clienţilor şi a propriilor capabilităţi, spune el. Este posibil să fi luat decizii pripite sau să fi ales direcţii greşite. „Cred că timing-ul este esenţial în orice afacere.“ Şi, deşi pot exista scenarii alternative, e convins că experienţa de până acum l-a pregătit pentru prezent.
„Am observat că mulţi antreprenori îşi concentrează atenţia doar pe propriul domeniu, dar realitatea este că suntem toţi interconectaţi. Orice se întâmplă în economie, în societate sau chiar în alte industrii, ne afectează şi pe noi şi pe clienţii noştri. Abilitatea de a anticipa aceste schimbări şi de a ne adapta rapid a fost un factor crucial în succesul nostru.“
În final, afirmă el, gestionarea unei afaceri de retail este ca un jonglerie continuă. Trebuie să ai grijă de multiple aspecte simultan - parteneriatele strategice, produsul pe care pariezi, construirea şi optimizarea unui lanţ de aprovizionare, construirea unei echipe performante. Şi lista poate continua. Dar, cel mai important, rezultatele în retail apar din implicare.
„Pasiunea mea pentru sport m-a motivat să creez un spaţiu unde pasionaţii ca mine să găsească tot ce au nevoie. A fi clientul ideal al propriei afaceri m-a ajutat să înţeleg mai bine nevoile consumatorilor şi să construiesc o experienţă de shopping unică“, conchide el.
„Retail o’clock“ este un proiect derulat de După Afaceri Premium în parteneriat cu NEPI Rockcastle, care îşi propune să evidenţieze cele mai noi şi vibrante tendinţe din industria locală a retailului.