Style

Puterea lui ”împreună” sau cum a luat naştere o colaborare între două antreprenoare din discipline diferite: Deşi facem lucruri diferite, avem în comun câteva lucruri esenţiale

17 oct 2024 77 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

De la design la gastronomie, anul acesta a propus multe colaborări frumoase între creatorii români, indiferent de disciplina în care activează. Iar această forţă a lui „împreună“ aduce beneficii multiple. Dincolo de cele de vizibilitate, de noutate a propunerilor, pentru clientul final acest gen de colaborări sunt o bucurie pentru că aduc în acelaşi produs ADN-uri diferite, dar cu valori comune. Un astfel de exemplu este colaborarea Giometria cu Months of Sundays.

Giometria este un brand de design vestimentar realizat de Iosefina Frolu, în care se împletesc interesele ei pentru ţesături, tehnici de cusut, geometrie şi design. Month of Sundays este un proiect lansat în 2020, în pâcla pandemiei, dar care a trecut de acea perioadă tulbure prin naturaleţea propunerii, atât ca tehnică de realizare, cât şi ca design sau cromatică. Brandul lansat de Iulia Groves, designer grafic, reuneşte în mare parte o colecţie atent curatoriată de textile de casă, realizate manual prin tehnica linogravurii, purtând pe ele elemente de inspiraţie botanică.

Anul acesta, Giometria şi Months of Sundays au lansat o colecţie împreună, de cinci piese vestimentare, care să îmbine croiul Iosefinei cu imprimeurile florale imaginate de Iulia, dar de fapt relaţia dintre cele două datează de mai mulţi ani.

„Am lucrat prima oară cu Iulia Groves în 2020, când a prins contur ideea de Giometria, un mic studio în care se reunesc interesele mele pentru ţesături, tehnici de cusut, geometrie şi design. Văzusem în urmă cu ceva ani, la Romanian Design Week, printuri create de Iulia, apoi am văzut că face şi design grafic şi i-am propus să creeze identitatea vizuală a brandu­lui Giometria“, spune Iosefina Frolu. Tot ea adaugă că o atrag mult sensibilitatea aparte a Iuliei pentru lumea vegetală şi modul în care o transpune în desen şi în print. „Deşi facem lucruri diferite, avem în comun câteva lucruri (esenţiale): grija şi atenţia pentru cum facem ceea ce facem şi bucuria pentru imprimeuri.“

De cealaltă parte, Iulia Groves spune că delicateţea şi atenţia pe care Iosefina le pune în fiecare piesă vestimentară au fost un element-cheie care a făcut ca relaţia creativă dintre ele două să funcţioneze.    

„Mi-a plăcut să contribui, acum câţiva ani, la construirea identităţii vizuale pentru brandul ei Giometria şi ţin minte că a fost o colaborare plăcută pentru că existau aceste valori comune în abordările noastre artistice. Până de curând, textilele lucrate de mine sub umbrela Month of Sundays erau exclusiv destinate casei, aşa că propunerea Iosefinei să colaborăm şi pe un proiect de design vestimentar a venit deopotrivă ca o bucurie şi o provocare“, spune Iulia Groves.

Având această bază comună, o colaborare mai elaborată era următorul pas natural.  

„În decembrie 2023 am vorbit pentru prima dată despre o colecţie împreună. Pentru vară, folosesc în principal ţesături din in. Cum şi Iulia foloseşte preponderent in pentru a imprima, apărea foarte evident cum am putea lucra împreună. Ne-am întâlnit de mai multe ori în primăvară, dar la început am vorbit mai mult despre ceea ce ne place fiecăreia. Am vrut ca această colecţie să fie cu adevărat o colaborare, nu doar o alăturare de nume. Adică să poarte ADN-ul ambelor părţi“, spune fondatoarea Giometria.

Astfel, a rezultat o colecţie-capsulă formată din cinci piese - cămaşa-jachetă, rochia de vacanţă, rochia de duminică, rochia de aperitivo şi un caftan, alese în aşa fel încât fiecare să primească imprimeurile cât mai frumos, să aibă tăieturi/cusături cât mai puţine dar, în acelaşi timp, cu atenţie la volume şi proporţii.

„În paralel, Iulia a creat o serie de imprimeuri special pentru această colecţie. Mai mult, pe măsură ce am vorbit şi am înţeles cum lucrează fiecare, am decis că este nevoie să ajustăm şi procesul de producţie. Pentru fiecare piesă din colecţie, materialul este întâi croit, apoi ajunge la Iulia, care imprimă manual şi fixează, pentru ca ulterior să se întoarcă la Giometria pentru a fi cusut şi finisat. Un proces exact în spiritul Month of Sundays, mai îndelungat, dar rezultatul este o bucurie“, explică Iosefina Frolu.

Provocări au existat pentru că fiecare a trebuit să iasă cumva din zona de confort.

„Spuneam că ideea acestei colaborări s-a simţit ca o provocare, eu nefiind convinsă că imprimeurile mele sunt de purtat. Acum câţiva ani am făcut câteva imprimeuri digitale, o serie de printuri geometrice pentru un brand de haine, însă printurile manuale, obţinute prin linogravură, nu au corespondenţe în digital, sunt mai greu de făcut şi implică un proces îndelungat şi intens. În plus, textilele se plimbă de câteva ori între noi, după cum povesteşte şi Iosefina, până ce piesa finală este gata.“ Aşa că bucuria a fost mare când în sfârşit colecţia-capsulă a fost gata şi a fost apreciată în toate contextele în care a apărut. Colecţia se numeşte «She is Going Places» şi este construită în jurul ideii de călătorie, fie ea fizică sau voiaj metaforic, spune Iulia Groves. 

Odată finalizată colecţia, dincolo de emoţiile fiecăreia, reacţiile primite au fost foarte bune.

„O primă parte a colecţiei a fost prezentă în conceptstore-ul RDW (Romanian Design Week) 2024 şi m-am bucurat să văd că sunt oameni care recunosc şi apreciază imprimeurile făcute manual. Au fost reacţii foarte bune din partea celor care o cunosc pe Iulia şi care iubesc ce face ea. Preţul este o barieră (este cu 15-20% mai mare faţă de cel al pieselor care nu sunt în colecţie), dar nu întotdeauna. Sunt şi clienţi care caută piese mai speciale, pentru care contează calitatea materialelor, a finisajelor, dar şi poezia imprimeului manual şi posibilitatea de a cumpăra made-to-measure“, spune Iosefina.

Astfel, colaborările sunt o opţiune de a merge mai departe împreună, dar cu câteva condiţii.

„Cred că tocmai constrângerile sau limitările care apar atunci când pui două entităţi împreună duc către ceva nou, creativ. Cu condiţia ca fiecare dintre părţi să se uite cu atenţie şi cu interes la ce face sau cine este celălalt“, spune Iosefina Frolu de la Giometria. La rândul ei, Iulia Groves, Month of Sundays, subliniază importanţa complementarităţii, a înţelegerii diferenţelor dintre discipline şi mai ales a respectului faţă de meşteşugul fiecărei părţi implicate.

„Atunci când dinamica disciplinelor aduse împreună în colabo­rări este interdependentă şi complementară, cred că este foarte important să ştim bine ce are fiecare de făcut, să fim curioşi şi empatici faţă de munca depusă de ambele părţi. M-am bucurat de colecţia-capsulă Giometria x Month of Sundays pentru că îmbină frumos resursele şi abilităţile noastre şi aduce în lumină valorile noastre comune de atenţie pentru detalii şi armonie“, conchide Iulia Groves.

Această asociere nu este singura care a presărat peisajul autohton în ultima perioadă. Restau­rantele Balls şi Papila au dat mâna pentru a crea Ramen Day, în timp ce barul Bar Ton a dezvoltat mai multe colaborări, cea mai recentă cu Cinema Union pentru seri de muzică şi film. Exemplele sunt însă mult mai multe.